עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

חוט השערה שמפריד בין הפצועים קשה להרוגים

אילוסטרציה

שנת 2019 הייתה מן הקשות מבחינת כמות נפגעי תאונות הדרכים באשקלון שמצבם הוגדר קשה – עלייה של 37% ביחס ל-2018 ועלייה של 18% ביחס לממוצע בעשור החולף, בו 221 תושבי אשקלון נפצעו קשה בתאונות דרכים ברמה הארצית, עליה של 10% במספר הפצועים קשה מתאונות דרכים ירושלים מובילה בכמות הפצועים קשה בעשור האחרון, ואילו תל-אביב בפסגה הלא מעודדת בכמות הפצועים קשה ב-2019

 

 

לפעמים ההבדל בין תאונה קטלנית עם הרוגים לבין תאונה שבה נפצע אדם באורח קשה יכול להיות כחוט השערה. לרוב בוחנים את דרגת חומרת התאונה לפי מספר ההרוגים שבה, אולם לפצועים קשה מתאונות דרכים מצפים חיים של שיקום ארוך, ולעיתים נכות בדרגות שונות לשארית חייהם. יחד עם זאת, מדד הפצועים קשה הוא מדד שניתן ללמוד ממנו רבות על הכישלון של הרשויות בצמצום תאונות הדרכים והפצועים. משפחות הפצועים קשה  2394 בני אדם נפצעו קשה בתאונות דרכים בשנת 2019 בישראל (בערים ומחוצה להם) לעומת 2166 בשנת 2018 – עליה של כ-10%. כאשר בוחנים את מספרם של הפצועים קשה בערים, עולה תמונה דומה ומדאיגה. 1473 בני אדם נפצעו קשה בתאונות דרכים בערים לעומת 1399 בני אדם שנפצעו בתאונות דומות בערים בשנת 2018 – עליה של 5%.

 

ארז קיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "מעבר לצער הגדול ולכאב של המשפחות השכולות, תאונות הדרכים גם עולות למשק הישראלי כסף רב. ולכן ההשקעה של המדינה והרשויות בצמצום הקטל בדרכים היא השקעה כדאית שתחזיר עצמה וגם תמנע ממשפחות שכולות רבות מלהצטרף למשפחת השכול. מדינת ישראל כושלת במאבק להצלת החיים כי היא לא משקיעה מספיק משאבים וכסף במאבק בקטל בדרכים. מדובר במאבק שניתן להצליח בו כפי שמוכיחות מדינות אירופה שנה אחר שנה. במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייבים לשים בראש סדר העדיפויות את הצלת החיים ולהגדיל את התקציבים המופנים לטובת הבטיחות של כולנו בכביש".

 

שנה קשה לעיר אשקלון

26 בני אדם נפצעו קשה בתאונות דרכים באשקלון בשנת 2019 – נתון שמדרג את העיר במקום ה-12 מבין ערי ישראל בכמות בני האדם שנפצעו קשה בתאונות דרכים בשנה שעברה. 198 בני אדם נפצעו קשה בתל-אביב, בתאונות דרכים, בשנת 2019 והיא מדורגת "ראשונה", לפני ירושלים עם 188 בני אדם שנפצעו קשה בתאונות דרכים. כשמשווים את הנתונים של שנת 2019 לנתונים בכל העשור החולף, מגלים כי ירושלים מקדימה את תל-אביב בכמות בני האדם שנפצעו קשה בתאונות דרכים והיא "מובילה" עם 1802 פצועים קשה, לעומת 1793 בתל-אביב. בקטגוריה זו אשקלון מדורגת במקום ה-13 עם 221 פצועים קשה בעשר שנים.

 

השנה החולפת הייתה אחת הקשות עבור הנהגים באשקלון, עם, כאמור, 26 פצועים קשה בתאונות – כמות זהה לזו שהייתה בשנת 2017. השנים הקשות ביותר עבור הנהגים באשקלון היו 2015 עם 44 פצועים קשה (דורגה אז במקום השמיני בין ערי ישראל בכמות הנפגעים בתאונות דרכים שהוגדרו כפצועים קשים) , ו-2016 עם 27. דווקא תחילת העשור הקודם היה מעודד יחסית כשבאשקלון נשמרה היציבות על 11 פצועים קשה בשנים 2010 ו-2011 ברציפות, אולם מנגד, הכמות הנמוכה יחסית בשנים הללו גורמת להורדת הממוצע בעשור כולו, שעומד על 22.1 פצועים קשה לשנה.

 

ביישובי המועצה האזורית חוף אשקלון נפצעו קשה בתאונות דרכים בעשור החולף 14 בני אדם: 2 בבאר גנים (1 ב-2016 ו-1 ב-2019), 2 בגברעם (1 ב-2016 ו-1 ב-2019), 1 בנתיב העשרה (ב-2016), 3 ביד מרדכי (1 ב-2014 ו-2 ב-2015), 2 במשען (1 ב-2015 ו-1 ב-2019), 1 בברכיה (2010), 1 בבת הדר (2014), 1 בניצנים (2012) ו-1 בתלמי יפה (2011).

 

פילוח הפצועים קשה בערים השונות בשנת 2019 חושף כי תל-אביב יפו מתייצבת בפסגה הבלתי רצויה עם 198 בני אדם שנפצעו קשה, לפני ירושלים (שהובילה את הטבלה עם הכי הרבה פצועים קשה בתאונות דרכים בשנת 2018), בה 188 בני אדם נפצעו קשה בתאונות דרכים בשנת 2019. בירושלים נרשמה בשנת 2018 כמות הפצועים קשה בתאונות דרכים הגבוהה ביותר בעשור האחרון בין כל ישובי הארץ – 228.

 

טבלה 1: כמות בני האדם שנפצעו קשה בתאונות דרכים בעשור האחרון (2010-2019) לפי ישובים

עיר/יישוב         סה"כ   2010     2011     2012     2013     2014     2015     2016     2017     2018     2019

ירושלים            1802     173       144       199       155       159       156       197       203       228       188

תל-אביב-יפו      1793     146       94         182       169       179       201       2014     202       208       198

חיפה                 719       66         46         39         71         65         75         95         86         84         92

באר שבע           382       23         22         26         34         41         45         61         47         46         37

רמת גן              360       26         22         39         30         48         48         44         37         29         37

ראשון לציון         332       11         9          11         43         40         28         46         47         47         50

פתח תקווה        322       12         25         18         27         41         46         31         41         35         46

אשדוד              277       18         15         14         44         26         45         44         19         22         30

חולון                264       31         15         20         28         28         32         29         22         27         32

בני ברק            255       17         13         22         29         32         27         32         34         19         30

נתניה                235       5          15         9          23         28         21         40         38         27         29

בת ים               230       14         13         24         23         22         22         34         29         26         23

אשקלון 221       11         11         15         17         25         44         27         26         19         26

 

מקום לפני האחרון באירופה

המועצה האירופית לבטיחות בדרכים (ETSC) פרסמה לפני כחודשיים וחצי דו"ח המשווה את ישראל למדינות אירופה בכל הקשור לתאונות הדרכים. מחברי הדו"ח ביקשו לבחון את השינוי במדד הפצועים קשה בעשור האחרון (2010-2019) של כל מדינות האיחוד האירופי ובכללם גם ישראל. מהדו"ח מצטיירת תמונה מדאיגה אודות הכישלון המתמשך של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים בצמצום מספר הפצועים קשה בתאונות דרכים.

 

על פי הדו"ח,ישראל נמצאת במקום הלפני אחרון בשינוי מגמת הפצועים קשה מתאונות דרכים בעשור האחרון. בעוד מדינות אירופה הצליחו לצמצם את מספר הפצועים קשה מתאונות דרכים ב-2% בממוצע, בישראל נרשמה עליה של 16% בעשור האחרון. רק מלטה הציגה נתונים גרועים יותר מאשר ישראל. יוון, שוויץ ובלגיה הצליחו לצמצם את מספר הפצועים קשה מתאונות דרכים בשיעור הגבוה ביותר מבין מדינות אירופה.

 

נזק כלכלי למשק

מעבר לתקווה ולהפחתה משמעותית של אובדן חיי אדם שמביא עמו עצב וצער למשפחות שכולות רבות, צמצום תאונות הדרכים היא גם דרך טובה לחסוך כסף למשק הישראלי, בעיקר בימי הקורונה ובמשבר כלכלי הפוקד את המדינה (למרות שהנתונים מתייחסים לעידן טרום הוקורנה). יהושוע (שוקי) כהן, מנהל חברת מת"ת (מרכז תכנון תחבורה), פרסם דו"ח, אשר עוסק, בין היתר, בהיבט הכלכלי של תאונות הדרכים, וממנו עולה כי ההשקעה בצמצום מספר ההרוגים והנפגעים היא השקעה כדאית שתחזיר עצמה במהירות. מהמחקר שביצע כהן עולה כי עלותו של כל פצוע קשה נאמדת בכ-1.7 מיליון שקלים הוצאות למשק הישראלי ועלותו של פצוע קשה מאוד למשק הישראלי נאמדת בכ-4.5 מיליון שקלים.