שנת 2019 הייתה מן הקשות מבחינת כמות נפגעי תאונות הדרכים באשקלון שמצבם הוגדר קשה – עלייה של 37% ביחס ל-2018 ועלייה של 18% ביחס לממוצע בעשור החולף, בו 221 תושבי אשקלון נפצעו קשה בתאונות דרכים • ברמה הארצית, עליה של 10% במספר הפצועים קשה מתאונות דרכים • ירושלים מובילה בכמות הפצועים קשה בעשור האחרון, ואילו תל-אביב בפסגה הלא מעודדת בכמות הפצועים קשה ב-2019
לפעמים ההבדל בין תאונה קטלנית עם הרוגים לבין תאונה שבה נפצע אדם באורח קשה יכול להיות כחוט השערה. לרוב בוחנים את דרגת חומרת התאונה לפי מספר ההרוגים שבה, אולם לפצועים קשה מתאונות דרכים מצפים חיים של שיקום ארוך, ולעיתים נכות בדרגות שונות לשארית חייהם. יחד עם זאת, מדד הפצועים קשה הוא מדד שניתן ללמוד ממנו רבות על הכישלון של הרשויות בצמצום תאונות הדרכים והפצועים. משפחות הפצועים קשה 2394 בני אדם נפצעו קשה בתאונות דרכים בשנת 2019 בישראל (בערים ומחוצה להם) לעומת 2166 בשנת 2018 – עליה של כ-10%. כאשר בוחנים את מספרם של הפצועים קשה בערים, עולה תמונה דומה ומדאיגה. 1473 בני אדם נפצעו קשה בתאונות דרכים בערים לעומת 1399 בני אדם שנפצעו בתאונות דומות בערים בשנת 2018 – עליה של 5%.
ארז קיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "מעבר לצער הגדול ולכאב של המשפחות השכולות, תאונות הדרכים גם עולות למשק הישראלי כסף רב. ולכן ההשקעה של המדינה והרשויות בצמצום הקטל בדרכים היא השקעה כדאית שתחזיר עצמה וגם תמנע ממשפחות שכולות רבות מלהצטרף למשפחת השכול. מדינת ישראל כושלת במאבק להצלת החיים כי היא לא משקיעה מספיק משאבים וכסף במאבק בקטל בדרכים. מדובר במאבק שניתן להצליח בו כפי שמוכיחות מדינות אירופה שנה אחר שנה. במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייבים לשים בראש סדר העדיפויות את הצלת החיים ולהגדיל את התקציבים המופנים לטובת הבטיחות של כולנו בכביש".
שנה קשה לעיר אשקלון
26 בני אדם נפצעו קשה בתאונות דרכים באשקלון בשנת 2019 – נתון שמדרג את העיר במקום ה-12 מבין ערי ישראל בכמות בני האדם שנפצעו קשה בתאונות דרכים בשנה שעברה. 198 בני אדם נפצעו קשה בתל-אביב, בתאונות דרכים, בשנת 2019 והיא מדורגת "ראשונה", לפני ירושלים עם 188 בני אדם שנפצעו קשה בתאונות דרכים. כשמשווים את הנתונים של שנת 2019 לנתונים בכל העשור החולף, מגלים כי ירושלים מקדימה את תל-אביב בכמות בני האדם שנפצעו קשה בתאונות דרכים והיא "מובילה" עם 1802 פצועים קשה, לעומת 1793 בתל-אביב. בקטגוריה זו אשקלון מדורגת במקום ה-13 עם 221 פצועים קשה בעשר שנים.
השנה החולפת הייתה אחת הקשות עבור הנהגים באשקלון, עם, כאמור, 26 פצועים קשה בתאונות – כמות זהה לזו שהייתה בשנת 2017. השנים הקשות ביותר עבור הנהגים באשקלון היו 2015 עם 44 פצועים קשה (דורגה אז במקום השמיני בין ערי ישראל בכמות הנפגעים בתאונות דרכים שהוגדרו כפצועים קשים) , ו-2016 עם 27. דווקא תחילת העשור הקודם היה מעודד יחסית כשבאשקלון נשמרה היציבות על 11 פצועים קשה בשנים 2010 ו-2011 ברציפות, אולם מנגד, הכמות הנמוכה יחסית בשנים הללו גורמת להורדת הממוצע בעשור כולו, שעומד על 22.1 פצועים קשה לשנה.
ביישובי המועצה האזורית חוף אשקלון נפצעו קשה בתאונות דרכים בעשור החולף 14 בני אדם: 2 בבאר גנים (1 ב-2016 ו-1 ב-2019), 2 בגברעם (1 ב-2016 ו-1 ב-2019), 1 בנתיב העשרה (ב-2016), 3 ביד מרדכי (1 ב-2014 ו-2 ב-2015), 2 במשען (1 ב-2015 ו-1 ב-2019), 1 בברכיה (2010), 1 בבת הדר (2014), 1 בניצנים (2012) ו-1 בתלמי יפה (2011).
פילוח הפצועים קשה בערים השונות בשנת 2019 חושף כי תל-אביב יפו מתייצבת בפסגה הבלתי רצויה עם 198 בני אדם שנפצעו קשה, לפני ירושלים (שהובילה את הטבלה עם הכי הרבה פצועים קשה בתאונות דרכים בשנת 2018), בה 188 בני אדם נפצעו קשה בתאונות דרכים בשנת 2019. בירושלים נרשמה בשנת 2018 כמות הפצועים קשה בתאונות דרכים הגבוהה ביותר בעשור האחרון בין כל ישובי הארץ – 228.
טבלה 1: כמות בני האדם שנפצעו קשה בתאונות דרכים בעשור האחרון (2010-2019) לפי ישובים
עיר/יישוב סה"כ 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019
ירושלים 1802 173 144 199 155 159 156 197 203 228 188
תל-אביב-יפו 1793 146 94 182 169 179 201 2014 202 208 198
חיפה 719 66 46 39 71 65 75 95 86 84 92
באר שבע 382 23 22 26 34 41 45 61 47 46 37
רמת גן 360 26 22 39 30 48 48 44 37 29 37
ראשון לציון 332 11 9 11 43 40 28 46 47 47 50
פתח תקווה 322 12 25 18 27 41 46 31 41 35 46
אשדוד 277 18 15 14 44 26 45 44 19 22 30
חולון 264 31 15 20 28 28 32 29 22 27 32
בני ברק 255 17 13 22 29 32 27 32 34 19 30
נתניה 235 5 15 9 23 28 21 40 38 27 29
בת ים 230 14 13 24 23 22 22 34 29 26 23
אשקלון 221 11 11 15 17 25 44 27 26 19 26
מקום לפני האחרון באירופה
המועצה האירופית לבטיחות בדרכים (ETSC) פרסמה לפני כחודשיים וחצי דו"ח המשווה את ישראל למדינות אירופה בכל הקשור לתאונות הדרכים. מחברי הדו"ח ביקשו לבחון את השינוי במדד הפצועים קשה בעשור האחרון (2010-2019) של כל מדינות האיחוד האירופי ובכללם גם ישראל. מהדו"ח מצטיירת תמונה מדאיגה אודות הכישלון המתמשך של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים בצמצום מספר הפצועים קשה בתאונות דרכים.
על פי הדו"ח,ישראל נמצאת במקום הלפני אחרון בשינוי מגמת הפצועים קשה מתאונות דרכים בעשור האחרון. בעוד מדינות אירופה הצליחו לצמצם את מספר הפצועים קשה מתאונות דרכים ב-2% בממוצע, בישראל נרשמה עליה של 16% בעשור האחרון. רק מלטה הציגה נתונים גרועים יותר מאשר ישראל. יוון, שוויץ ובלגיה הצליחו לצמצם את מספר הפצועים קשה מתאונות דרכים בשיעור הגבוה ביותר מבין מדינות אירופה.
נזק כלכלי למשק
מעבר לתקווה ולהפחתה משמעותית של אובדן חיי אדם שמביא עמו עצב וצער למשפחות שכולות רבות, צמצום תאונות הדרכים היא גם דרך טובה לחסוך כסף למשק הישראלי, בעיקר בימי הקורונה ובמשבר כלכלי הפוקד את המדינה (למרות שהנתונים מתייחסים לעידן טרום הוקורנה). יהושוע (שוקי) כהן, מנהל חברת מת"ת (מרכז תכנון תחבורה), פרסם דו"ח, אשר עוסק, בין היתר, בהיבט הכלכלי של תאונות הדרכים, וממנו עולה כי ההשקעה בצמצום מספר ההרוגים והנפגעים היא השקעה כדאית שתחזיר עצמה במהירות. מהמחקר שביצע כהן עולה כי עלותו של כל פצוע קשה נאמדת בכ-1.7 מיליון שקלים הוצאות למשק הישראלי ועלותו של פצוע קשה מאוד למשק הישראלי נאמדת בכ-4.5 מיליון שקלים.