עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

חברי המועצה וראש העיר אישרו התייקרות הארנונה 2.7%

עיריית אשקלון וחברי המועצה אישרו כי הארנונה לשנה הבאה יעמוד על 2.68%, כמעט כפול משנת 2023 אז עמד העדכון על 1.37%. מדובר בעלייה הכי גבוהה מאז שנת 2014.  בימים של מלחמה על העיר, עסקים קורסים ותושבים מחפשים פתרונות כלכליים למצב היה מצופה חברי המועצה וראש העיר ילחמו בגזירה החדשה.

תעריף הארנונה לעסקים ומשרדים באשקלון, מגבוהים בארץ   

כשבוחרים הנהגה עירונית "מאותגרת" שמבינה בסיסמאות ולא בניהול, מתקבלת התוצאה הבאה: מ- 2016 עלתה הארנונה לעסקים ומשרדים בעיר ב 10%, והתעריף למ"ר/שנה גבוה מאשדוד, ראשון לציון, באר שבע, רעננה, ורובה של תל- אביב. 

כשרואים את התנהגות ראש העיר וחברה המועצה ( שרובם חסרי מעש ) בהעברת צו הארנונה השנתי, ואופן כתיבתו. מבינים שאת ראש העיר תומר גלאם וחברי המועצה, ממש לא מעניינים העסקים, ובטוח לא קידום העסקים. בעוד שבערים אחרות קיימת מחשבה על הבאת מכללות טכנולוגיות וחממות הייטק בתעריפי ארנונה מוזלים, באשקלון בכלל לא יודעים איך לחשוב על קידום העסקים בעיר, ועסוקים יותר בקירוב מקורבים חסרי יכולת ומעוף.

מזה שנים עיריית אשקלון קובעת תעריפי ארנונה גבוהים, מרוב הערים בהם רמת העסקים טובה וגבוהה יותר מאשר בעירנו הרדומה. אך למרות תלונות חוזרות ונשנות, ממשיכה עיריית אשקלון לקבוע תעריפי ארנונה מוגזמים לאשכול בו נמצאת העיר ( אשכול 5 סוציואקונומי), ולפטור עצמה בתגובה לקונית.

בשנת 2017 עת החלה זעקת בעלי העסקים, הגיבו בעיריית אשקלון כך:

מעיריית אשקלון נמסר בתגובה: “עיריית אשקלון רואה בעסקים המקומיים עוגן תעסוקתי, כלכלי ומסחרי חשוב מאוד ופועלת להצלחתם ולהגדלת הפריון העסקי שלהם, ובכלל זה שיתוף פעולה עם גורמי ממשלה בכדי להקל עליהם את הנטל ולהגדיל את כמות העובדים באותם מקומות. העירייה מחייבת את הנכסים בתחומה ובכלל זה את הנכסים העסקיים בהתאם להוראות צו הארנונה העירוני."

מאז חלפו 4 שנים, וכל בשורה לבעלי העסקים בעיר לא ניתנה. העסקים בעיר אכן הפכו לעוגן כלכלי, אך של קופת העיריה. קופה שנדרשת הכנסות גבוהות לאור ניהול תדמיתי ולא מהותי. העסקים ממשיכים לדשדש ושורות החנויות להשכרה רק מתרחבת.

גם בשנת 2019 חזרה שוב זעקת בעלי העסקים על תעריף הארנונה, בעלי העסקים הבטיחו "נצא להפגנות". ישיבת המועצה שהתקיימה בזמנו הייתה סוערת במיוחד, ובעלי משרדים החלו באיומי מחאה, וראש העירייה? הוא הסביר כי פנה למשרד הפנים בבקשה להנחה, והסביר כי זה לא בסמכותו, אלא בידיים של משרד הפנים.

לפעמים לא ברורה על מי האשמה, על העירייה שממשיכה לחלוב את בעלי העסקים, או את בעלי העסקים שמוכנים לכך ולא יוצאים עם פח נפט לחוצות העיר. אך בניגוד לקשקושי מחלקת הדוברות של העירייה התמונה מאוד ברורה. בכל שנה מממנים העסקים בעיר את החלמאות הכלכלית של העיר.

חברי מועצה רדומים ושאר בעלי העסקים שהייאוש אחז בכם. בסמכות ראש העיר והנהלת העיר לקדם סוגי תעשייה ולקבל בגינם אישור מאת משרד הפנים על גביית מיסים נמוכה. מדוע עיריית אשקלון אינה עושה זאת? אולי כי אינה רוצה לריב עם מקורבים מסוגי עסקים שונים, או אולי, כי היא זקוקה לכל שקל בקופת העיר למימון בכירים לשעבר שהפכו ליועצים חיצוניים.

דוגמא למנהיגות:  בעיריית שדרות לדוגמא, מזה 5 שנים ראש העיר לא העלה את תעריף הארנונה לעסקים, אשר כמו אשקלון, חווה סבבי לחימה ומצוקה כלכלית. כאשר רוצים באמת לסייע לעסקים, ניתן, לא צריך להאשים את שר הפנים.