עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

תמרור אזהרה


שוטרת החשודה ברישום דוחות תנועה כוזבים באשדוד הועברה לאחרונה לשרת במחלק הסיור של משטרת אשקלון כאשר הבירור בנוגע לתלונות שהוגשו נגדה עודנו מתנהל * עורך הדין שהתלונן נגדה מתריע: "המשטרה העצימה את הסכנה, מה יקרה כשהיא תגיע לטפל באירוע של אלימות במשפחה?" * המשטרה: "השוטרת אינה עוסקת באכיפה ורישום דו״חות תנועה"

שוטרת תנועה שהוגשו נגדה תלונות בגין רישום דוחות כוזבים לנהגים באשדוד הועברה לאחרונה לשרת במחלק הסיור במשטרת אשקלון, זאת בעוד הבירור בתלונות שהוגשו נגדה עודנו מתנהל. בתלונות שהוגשו למח"ש נטען כי השוטרת נהגה לתת דוחות תנועה לנהגים על לא עוול בכפם, לכאורה על מנת להגיע למקום הראשון בכמות הדוחות במחוז הדרומי ולזכות בהערכת מפקדיה.

תושבים באשקלון חוששים כי כעת השוטרת המדוברת (שמה שמור במערכת העיתון) עשויה לנצל את הכוח שהחוק מפקיד בידיה ולהידרש להכריע במקרים רגישים אליהם תגיע בעקבות תפקידה החדש בסיור כאשר מידת אמינותה מוטלת בספק.

אחד התושבים אמר השבוע ל"סטאר": "כל העניין הזה נראה כמו בדיחה לא מוצלחת. אני לא מבין איך בארגון שמתיימר להיות מסודר כמו המשטרה משאירים בתפקיד שוטרת שיש כלפיה חשדות כל כך חמורים. הרי בכל מקום עבודה מסודר לא היו משאירים אדם להמשיך בתפקיד שלו כרגיל אם היו מתלוננים על זה שהוא מועל באמון של המעסיק שלו בצורה כל כך חמורה, לפחות עד שהעניין שלו היה מתברר. אבל כאן, כשמדובר בענייני ציבור נראה שזה פחות בוער למשטרה. זה פשוט מקומם ומכעיס".

תושבת אחרת אמרה ל"סטאר": "אני חושבת שהדבר הראשון שצריך לעשות זה לפרסם את השם של השוטרת הזו. אני לא הייתי רוצה להיות צד באירוע שהיא מגיעה לטפל בו. אם יש אנשים באשדוד שהתלוננו על זה שהיא נתנה להם דוחות שקריים, למה אנחנו תושבי אשקלון אמורים לקבל אותה כ'פרס'? מה אנחנו עיר סוג ב'? אם החליטו שמעבירים אותה לתפקיד אחר שייתנו לה תפקיד פקידותי באשדוד, למה לאשקלון? לתושבים מגיעות תשובות".

את הפרשה החמורה חשף מתנדב במשטרת התנועה באשדוד שלדבריו נפל בעצמו קורבן לסחיטה לכאורה מצד השוטרת המדוברת כאשר זו ביקשה וקיבלה ממנו סכומי כסף גבוהים.

לדבריו היא התרתה בו שלא יעז לסתור את הדוחות השקריים שנתנה לנהגים והבטיחה לו כי תחזיר את הכסף שנתן לה כאשר תקבל פיצוי בגין תביעה שהגישה נגד קצין משטרה בכיר על הטרדה מינית. המתנדב ממשיך וטוען כי כאשר ניסה להתרחק מהשוטרת היא שלחה לו תמונות עירום שלה למכשיר הנייד שלו.

מעבר לסחיטה הכספית, השתמשה השוטרת לכאורה באיום התלונה על כך שהטריד אותה מינית ואיומים אחרים כדי להשתיק אותו מלהתלונן בפני מפקדיה על הדו"חות המפוברקים שרשמה לנהגים, כך עולה מתצהיר שהגיש המתנדב.

סחיטה כספית ותמונות עירום

לדבריו של המתנדב שחשף את אופן התנהלותה של השוטרת: "בתוך תוכי ידעתי באופן ודאי כי הנהגים לא בצעו את עבירות התנועה. בהרבה מהמקרים בהם פנו אלי נהגים לאימות העבירה, החלטתי לא להגיב וזאת לאור היותה של השוטרת המפקדת שלי ובגלל הפחד שהיא השרישה בי, כי אם אצא נגדה היא תנקוט נגדי בסנקציות כפי שפעמים רבות ציינה זאת, ואף איימה לבצע תוך פירוט דרכי פעולתה".

המתנדב אף מציין כי: "פעם אחת כשהיא הייתה רגועה אמרתי לה: 'באמת, למה את עושה את זה ורושמת כל כך הרבה דוחות שברובם שקריים?' התשובה הייתה אחת – 'אני רוצה להיות מקום ראשון ברישום דוחות במחוז דרום'".

מסתבר כי בסופו של דבר השוטרת השיגה את מטרתה כאשר זכתה במקום הראשון במחוז דרום ברישום דוחות לאחר שעל פי החשד רשמה מאות דוחות תנועה שקריים לנהגים תמימים בכבישי אשדוד.

לדבריו של המתנדב, כאשר ביצע משמרות משותפות עם השוטרת והטיח בה כי הדוחות שנתנה שקריים, היא נהגה לענות לו בצעקות כי 'הוא לא ראה טוב' וכביכול המליצה לו לציין כי לא ראה את ה'עבירה'.

המתנדב טוען כי התנהלותה הבעייתית של השוטרת נמשכה בפרק זמן של כשנתיים וחצי משנת 2015 ועד לשנת 2018 כאשר היא מנצלת כל הזדמנות שנקרית בדרכה על מנת לרשום דוחות לנהגים תמימים, גם כאשר נקראה לזירה של תאונת דרכים.

הוא סיפר כי כאשר שאל אותה באחת הפעמים מדוע היא לא בודקת את פרטיו של הנהג על מנת לבחון אפשרות להסתפק באזהרה במקום דוח, היא השיבה לו כי הפעולה אורכת זמן רב וכי על הנהג לקבל דוח בשל העבירה שביצע.

חשיפת התנהלותה של השוטרת הוביל נהגים רבים מאשדוד והסביבה לפנות לעו"ד ערן דמרי, המייצג את אחד הנהגים הטוען כי קיבל דוח שקרי מהשוטרת. כאשר מספרם של הנהגים הנפגעים הלך וגדל, אף הוקמה קבוצת פייסבוק ייעודית לנושא.

לאחרונה, אף ביטל בית המשפט המחוזי באשדוד פסק דין של בית המשפט השלום שהרשיע נהג אחר שלא התייצב לדיון.

עו"ד דמרי, מומחה לדיני תעבורה ובא כוחו של הנהג מסביר כי: "מדובר על צעד חריג מאוד בו בית המשפט המחוזי מבטל פסיקה של בית משפט השלום. כל נאשם אשר קיבל דו"ח של אותה שוטרת, נשפט בהעדר וזאת על אף כי הזימון לבית המשפט נמסר כדין, יוכל לדרוש את יומו בבית המשפט, לאור הספק הקיים כי עיוות הדין קיים בהתנהלותה. צעד זה ללא ספק יקדם אותנו ליום בו ינתן מענה הולם גם לכל אלפי הנהגים אשר קיבלו דוחות מהשוטרת על לא עוול. לאחר חשיפת הפרשה, הועברה השוטרת מתפקידה באגף התנועה באשדוד לאגף הסיור באשקלון. אם מישהו חושב שמדובר בסיבה לנשום לרווחה – שיחשוב שוב. על טפילת עבירת תנועה תקבלו קנס או זימון למשפט, במקרה שדפוס הפברוק שחזר על עצמו עשרות ומאות פעמים בכביש יקרה לאדם תמים בעבירת אלימות במשפחה – זה גם ייגמר במעצר. משטרת ישראל צריכה להחליט אם היא מקיאה מתוכה נורמות פסולות ואת הנוקטים בהן, או שבוחרת לשמר אותן במערכת. האם השארתה של השוטרת בשורות המשטרה נובעת מליקוי בהבנה של חומרת מעשיה, או שמא המשטרה מעדיפה להשאיר אותה בפנים בגלל סיבות אחרות? מה יש למשטרה להסתיר ובעיקר ממי. מכאן ואילך הדמיון שלכם מוזמן לעבוד שעות נוספות".

"יש להשעותה ללא דיחוי"

עוד מסר דמרי המלווה מקרוב את הפרשה החמורה: "מדובר בשוטרת שהועברה בשנים האחרונות בין שלוש תחנות משטרה בשל בעיות משמעת וחוסר מקצועיות. השוטרת שירתה תחילה במשטרת קריית מלאכי אך הועברה לתחנת אשדוד שם החלה במסע צייד שנמשך שנתיים וחצי, במהלכו בדתה ראיות ורשמה דוחות תנועה מפוברקים למאות רבות של נהגים תמימים, תוך שיבוש הליכים וניצול סמכותה. משם הועברה לתחנת אשקלון. אין עוררין כי כך פעלה ועובדה היא כי התביעה המשטרתית נאלצה לחזור בה משורה ארוכה של כתבי אישום שהוגשו על בסיס הדוחות שרשמה, תוך שבית המשפט החל להכיר בחוסר מהימנותה ובעיוות הדין אשר גרמה. לאחרונה אף קיבל בית המשפט המחוזי את ערעורו של נאשם ולאור עיוות הדין אשר נגרם לו ממנה, נפסק כי התיק ינוהל מחדש.

נוכח חומרת מעשיה, היה על המשטרה לנקוט כנגדה בצעדים משמעתיים ולהוציאה לחופשה מאולצת עד לסיום הליך חקירת מח"ש, אולם במקום זאת, ומסיבותיה השמורות לה, היא דואגת לשמרה במערכת, מתוך שיקולים זרים. האכיפה הבררנית של המשטרה בעניין זועקת, שכן במקרים שאירעו בעבר בהם שוטרים פעלו בחוסר מקצועיות ונגדם נפתח תיק במח"ש – הם הושעו באופן מיידי עד לבירור מעמיק. לאור חומרת הדברים, יש להשעותה ללא דיחוי".

על התפקיד החדש של השוטרת באשקלון אמר השבוע דמרי ל"סטאר": "השירות בסיור חמור אפילו יותר – זה אלימות במשפחה למשל. מישהי מתקשרת ואומרת בעלי הרביץ לי, אם היא מגיעה לשטח עם האופי שיש לה כשהיא לכאורה מפרבקת ראיות ועדויות היא יכולה לציין דוח כוזב. כאן לא מדובר על דוחות, אלא על מעצרים. המשטרה רק העצימה את הסכנה. משמרים אותה במערכת וזה לא בסדר".

מה לדעתך אמור לקרות כעת?

"אמורים להשעות אותה ולהגיש נגדה כתב אישום. המשטרה היא זו שצריכה לדאוג שבמח"ש יחקרו את הנושא, היא פקודה של המשטרה, יש נגדה טענות מאוד קשות למה לא הולכים למח"ש? משמרים אותה בגלל התיק הגדול שפורסם בכתבה. היא הגישה הטרדה מינית על קצין בכיר ואז מה יגידו אחר כך? בגלל שהיא הוטרדה כביכול העפנו אותה? זו בושה למשטרה אבל מה לגבי כל הנהגים המסכנים שקיבלו דוחות על לא עוול בכפם?

התושבים באשקלון צריכים להיזהר. כדי שלא תעשה את זה באשדוד יעבירו אותה לאשקלון. אלימות במשפחה הסיור יוצא ראשון לא התנועה. היא לא תעשה את זה גם שם? זה מה שאנחנו רוצים?".

אני חייב לשאול מה מנחה אותך במאבק חסר הפשרות אליו יצאת

"צדק. לא לקחתי שקל אחד בסיפור הזה כי ידעתי שאני אחטא למטרה ולא אקח שקל עד שהצדק הזה ייצא לאור. צריך לעשות סדר במקומות האלו שבהם יכולים לנצל את המדים לדברים שליליים".

מהמשטרה נמסר בתגובה: "כפי שציינו בעבר, השוטרת הועברה מתפקידה כצעד ראשוני במסגרת ההליך שעדיין מתנהל בסוגיה הנידונה. יתרה מכך, בשלב זה השוטרת אינה עוסקת באכיפה ורישום דו״חות תנועה, כך שכל טענה לעניין חששות אזרחים תושבי העיר, מקומה להידחות".

ממשרד המשפטים נמסר בתגובה: "התלונה נבחנת במח"ש לקראת קבלת החלטה".