עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

תכנית מיגון לאשקלון- כישלון ידוע מראש

Israelis walk past damage caused to a building in the southern israeli city of Ashkelon, after it was hit by a rocket fired from Gaza into Israel, last night. May 14, 2021. Photo by Yonatan Sindel/FLASH90

סבב הלחימה הסתיים, וקולות הצהלה על תכנית מיגון ומיליונים שיגיעו לעיר נשמעים כל יום. אך אם בעיריית אשקלון ילמדו לקח מתכנית "מגן הצפון" משנת 2018 למיגון ישובי הצפון שתקועה, יהיה קל יותר לעיריית אשקלון לתכנן ולהתכונן לסבב הבא למען  חיי התושבים. ספוילר " אשקלון כבר תוקצבה בתכנית.

 

סבב הלחימה "שומר החומות" היה משחק ילדים לעומת סבב לחימה מהצפון, החיזבאללה מחזיק באיום רקטי גדול ומסוכן יותר מאשר הארגונים הפלסטיניים בעזה, מערך הלחימה בלבנון גדול יותר ומפוזר יותר וחולש על גבול הצפון שהוא רחב בעשרות קילומטרים מאשר גבול רצועת עזה.  90% מהמפעלים עם החומרים המסוכנים נמצאים במפרץ חיפה, וכמו מתקנים אסטרטגיים אחרים, אינם ממוגנים מפני פגיעה ישירה.

 

האיום הברור מהצפון הביא את ממשלת ישראל לקבוע תכנית מיגון לצפון "מגן לצפון", ממש כמו שמבטיחים לנו באשקלון אחרי הסבב רווי הרקטות על העיר. אך אם נלמד קצת מלקחי העבר ביחס לתכנית מיגון הצפון, נבין שכדאי לקברניטי להתחיל ולדאוג, ולחשוב על פתרונות נוספים שלא תלויים רק בתקציבי מיליארדים, כאלה שלא הגיעו לתושבי הצפון, וככל הנראה לא יגיעו לתושבי אשקלון.

 

לטיפול באיום הצפוני ולמיגון, הוקם צוות בינמשרדי בראשות פיקוד העורף ובהשתתפות משרד הביטחון, משרד האוצר, המל”ל ומשרדי ממשלה נוספים, שהתכנסו לצורך הקמת התכנית. ביצוע ואישור התכנית הייתה הבשורה הגדולה של הממשלה . 5 מיליארד שקל, שמתוכם לאלפי תושבים בצפון, חיפה והקריות היו אמורים לקבל למימון לבניית ממ"דים. מאז חלפו 3 שנים, והמדינה כרגיל לא עומדת בהבטחות שלה. ככל הנראה קדימון לאשקלון.

על ביצוע התכנית היה אמון ראש מחלקת מיגון בפיקוד העורף. שערך את תכנית "מגן לצפון", תכנית שנועדה להעניק לתושבי הצפון, סיוע ממשלתי בבניית ממ"דים. ממש כמו באשקלון, שבה ראש העיר וחברי מועצה מבטיחים כי אוטוטו ייבנו כאן ממ"דים במימון המדינה.

על פי הצהרות המדינה, המפעלים בחיפה והמתקנים בעלי חשיבות אסטרטגית הם בלב התוכנית של פיקוד העורף, ההחלטה העקרונית לצאת לתוכנית מיגון של בתי התושבים היא בראש ובראשונה של הממשלה, ולכך תרמה עמדתה הנחרצת של ועדת חוץ וביטחון בראשות אבי דיכטר, שביקרה פעמים רבות בצפון ותמכה בקידום התוכנית.

תכנית "מגן הצפון" החלה ממש כמו באשקלון, עם סיפורים על אישה מבוגרת שלא יודעת לאן ללכת כשיש אזעקה. אלפי דירות ישנות ללא מיגון, זיכרונות ממלחמת לבנון השנייה והבנה של הנזק הפוטנציאלי מלחימה בלבנון.

התכנית שאושרה ואשר יש בה נספח לגבי אשקלון, מדברת על השקעה של חמישה מיליארד שקל, בפריסה. 3.2 מיליארד מיועדים למיגון, ויתר התקציב נועד לנושא הסברה בקרב האוכלוסייה, מוכנות היישובים וצמצום פערי התראה, שקיימים הרבה בצפון. 600 מיליון שקל היו מיועדים לדרום, למיגון יישובים, במימון חלקי, עד 20 ק"מ, כולל אשקלון.

ממש כמו באשקלון, הממשלה הנוכחית אשרה ותקצבה תכנית לפיתוח הצפון במסגרת החלטה 2262. חבל שראש העיר לא לומד את מה שקורה מעבר לגבולות העיר, בכדי שיפסיקו לעבוד עליו.

מתוך 5 מיליארד ₪   של התוכנית שאושרה בממשלה, אושרו לביצוע 150 מיליון שקל, ששימשו לשדרוג מקלטים בצפון, ועוד 80 מיליון שקל, שהיו מיועדים לביצוע המדרגה הראשונה בתוכנית המיגון של  שמונה יישובים צמודי גדר, במרחק 0.2 ק"מ מהגבול. לסמוכי הגדר כבר יש תכנית מאושרת למיגון הבתים, כולל היתרי בנייה. אלו יישובים בעדיפות עליונה, אבל הכסף לא מגיע.

גם לעניין התחדשות עירונית, נתנה המדינה פתרון. על פי מגן לצפון, יזם שיוציא לפועל תכנית של פינוי-בינוי או התחדשות עירונית ביישובים בצפון, יקבל במסגרת התוכנית את הכסף לבניית המיגון. זה יכול לעודד יזמים להוציא אל הפועל תכניות . כלומר, מגן הצפון אינה מסתכלת רק על המיגון והביטחון אלא גם מעודדת פיתוח, התיישבות ומוזילה את מחירי הדיור, ממש העתק של הסיסמאות לאשקלונים. אך המדינה לא הכניסה את היד לכיס, ולא תוקצב מיגון ולו לפרויקט אחד.

מטח הרקטות מהצפון בזמן מבצע "שומר החומות" לגליל ולגולן העלה שוב את הפערים בין המיגון הקיים ביישובי הצפון לבין זה הנדרש לאור האיומים העדכניים בזירה , תכנית "מגן לצפון", שיצאה לדרך והבטיחה בנייה של מרחבים ממוגנים ושיפוץ מקלטים נותרה כמעט כולה על הנייר ותמתין לממשלה הבאה, וככל הנראה תצטרך להיות מתוקצבת לפני כל תכנית למיגון אשקלון.

הסבב הבא יכול להיות ממש מעבר לפינה, חסר רק שהמו"מ עם החמאס ייכשל ונזכה שוב לטפטוף שיהיה תלוי בקצב תוצאות המו"מ. עד אז על ראש העיר לכנס צוות שיקדם תכנית מיגון עירונית, על ראש העיר ללמוד מלקחי תכניות אחרות שכשלו, כאלה שנולדו מתוך צורך, עברו החלטת ממשלה וכלום.

ראש העיר וחברי המועצה רוצים שאשקלון תזכה למיגון כמו העוטף, אך אף אחד מהם לא יודע שמיגון העוטף אושר בהוראה של בית המשפט, בעקבות עתירה של ראשי היישובים בדרום. הנה לך רעיון ראש העיר.

האיום על חי התושבים חד וברור, צילומי בחירות עם חברי כנסת ללא כל תכנית לא יביא פתרון, אם לראש העיר ולחברי המועצה אין תכנית, וכל אחד מושך לכיוון אחר, איך יתקבלו צורכי העיר בממשלה הבאה?  נתראה בסבב הבא.