עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

תחילת הסוף- חשד לשוחד ומכרזים תפורים

 

תחקיר של עו"ד תמר קידר, ד"ר שלמה סויסה מייק אטדגי וערוץ 2, חשף שחיתות בעיריית אשקלון. אליהו ברדה "זכה" בתפקיד בכיר לאחר שהלווה לסיעתו של תומר 400,000 ₪ אותם "שכח" לבקש בחזרה. ובן דודתו של תומר (אריק רגב שואשי) שהלווה 120,000, "זכה" בפרויקט 6,000.000 ₪  של "סיירת האופנועים" באמצעות חברת קש.

 

מהדורת החדשות של ערוץ 12 במוצ"ש האחרון נפתחה בתחקיר על ראש עיריית אשקלון תומר גלאם. כתבת תחקיר אשר הראיות שבה נאספו במשך שבועות ובמידור מוחלט, ומוכיחות לכאורה שהתנהלות תומר גלאם מעלה חשד למעשים פליליים של שוחד והטיית מכרזים. על פי הראיות, גם כנגד אליהו ברדא, בנו של הרב ברדא, עולה חשד כי נתן שוחד בתמורה לתפקיד בכיר בעירייה אשר אמון על מיליונים מקופת העיר.

"באנו לעבוד" הצהיר ראש העיר תומר גלאם מעל כל שלט ברחובות העיר, אך מכתבת התחקיר עולה שתומר גלאם כנראה בא לעבוד למען מקורבים ובני משפחה. התנהלות ראש העיר והעירייה מתאימים על פי התחקיר למדינות עולם שלישי בהם מעדיפים את "השבט" ולא את כלל התושבים.

 

"סיירת האופנוענים של הבן דודה"

"חיזוק משמעותי לתחום בטחון העיר" הצהיר ראש העיר בפוסט, אך מהתחקיר עולה כי המטרה העיקרית של סיירת האופנועים, הייתה חיזוק כלכלי לחברה אותה מנהל בן דודתו, אריק שואשי, פחות לנו התושבים.

שבועיים לאחר הבחירות לראשות העיר שהסתיימו באוקטובר 2018, קיבל תומר הלוואה בסך 120,000 ₪ מבן דודתו, אריק שואשי, הלוואה אשר על פי נתוני הרישום של מבקר המדינה לא הוחזרה.

אולי כאן כדאי לעצור ולהבהיר את הבעייתיות של הלוואה לאחר הבחירות. כאשר אדם תורם למועמד לאחר שתוצאות הבחירות הכריזו שהוא זכה, למעשה הוא תורם לנבחר באופן של "שלח לחמך". כלומר אני נותן מתוך כוונה לקבל, שהיא למעשה מהווה שוחד. כאשר ראש העיר גם נתן תמורה למתת, הרי הוא לכאורה מקבל שוחד.

מתוצאת התחקיר עולה, כי הנהגת העיר עשתה כל שיכולתה בכדי לסייע לאריק הבן דודה, לקבל את התמורה בדמות מכרז שעלותו 6,000.000 ₪ .

בסוף שנת 2021 פרסמה העירייה מכרז 61/2021 שעניינו קבלת שירותי מערך אבטחה מנויד על גבי אופנועים. על פי עתירה שהגישו הארגון הארצי של מפעילי השמירה וחברות אבטחה מהגדולות בארץ, עולה כי למעשה עיריית אשקלון, תפרה את המכרז בדיוק למידותיה של חברת "אלקטרה סקיוריטי" אותה מנהל בן הדודה של תומר גלאם, אריק שואשי. תומר גלאם בוחר להצהיר לשאלות כתב ערוץ 2  כי "אינו מכיר את בעלי החברה", למרות שהראיות מראות בדיוק ההיפך.

העותרים בקשו מבית המשפט לבטל את המכרז אשר כל כולו לטענתם נועד לטובת חברה אחת, אלקטרה סקיוריטי. המכרז לטענתם "פוגע באופן בלתי סביר ובלתי מידתי בעקרונות השוויון וההגינות, והוא מקנה יתרון מהותי ומפלה לחברה אחת ספציפית "  (אלקטרה סקיוריטי ). ועוד נטען כי "עולה החשש כי המכרז הנו כל כולו "למראית עין".

העותרים הבהירו כי פנו מספר פעמים לעיריית אשקלון, אשר למעשה כלל לא הגיבה לטענותיהם, עד אשר לא נותרה בידם הברירה, והעתירה הוגשה.  בסופו של הליך הגיעו הצדדים להסכם פשרה בו יעודכן הסעיף המפלה את כלל החברות לטובת אלקטרה סקיוריטי, ויקבע מועד חדש להגשת המכרז.

באופן מפתיע, במכרז המחודש זכתה חברת איי טים מאילת, בעליה ערבים ישראלים, חברה קטנה אשר לכאורה לא הייתה יכולה לעמוד בתנאי המכרז ועוד לזכות בו. למעשה החברה אינה רשומה בארגון חברות השמירה ועיסוקה על פי התחקיר, הנו במתן שירותי כ"א ואבטחה למלונות באילת. היא פועלת גם בצפון, אך לא באשקלון.

בעיריית אשקלון רבים לא אוהבים את התנהלותו של ראש העיר, "זבובים על הקיר" העבירו מידע כי למעשה החברה הזוכה " איי טים" הנה למעשה חברת קש, ובפועל עובדת חברת אלקטרה סקיוריטי באשקלון.

ניסיונותיה של עו"ד תמר קידר לקבל את פרוטוקול וועדת המכרזים, חוות דעת משפטיות וההסכם לא נענו. לצורך בירור העובדות בפועל הוחלט על ביצוע תחקיר, במהלכו בוצעו הקלטות ונאספו ראיות,  שגילו עובדה פשוטה, אי טיים למעשה כלל לא פועלת באשקלון כפי למרות שהיא הזוכה במכרז השני, ואינה מפעילה את פרויקט סיירת האופנוענים.

נציגי חברת אי טיים הבהירו לשאלות התחקיר, כי "אנחנו לא פועלים באשקלון". כאשר הצגנו את עצמנו לחברת אי טיים כדורשי עבודה בתחום האבטחה הרכובה באזור אשקלון, נתבקשנו להשאיר פרטים.

לא חלפו ימים בודדים ונציגים של חברת אלקטרה סקיוריטי, של הבן דודה, חזרו אלינו לקבלת עבודה. שיחות עם עובדי החברה ומנהליה הזוטרים גילו עובדה פשוטה. מי שמנהל את פרויקט הסיור באשקלון, הנה אלקטרה סקיוריטי באופן בלעדי.

מיותר לציין כי בתנאי המכרז של עיריית אשקלון, ישנה התניה ברורה, כי החברה המציעה, מסוגלת לקיים את העבודה ולא באמצעות קבלן משנה, אך מכרז לחוד ומתפרה לחוד. התחקיר הפנימי הועבר לערוץ 2 שהחל בווידוא הנתונים והמשך תחקיר.

כפי שפורסם בתחקיר, אופנוען בשיחה עם כתב ערוץ 2 הצהיר כי הפרויקט הנו של תומר גלאם ראש העיר. אפילו מנהל אגף הביטחון בעיר, יהונתן עוברני שמונה לאחרונה ע"י תומר גלאם, ומי שלמעשה אמור להפעיל את החברה לביצוע פעולות בעיר, הצהיר כי "אי טיים ואלקטרה הנם אותה חברה". מה שלכאורה מגדיר את אי טיים לצורך המכרז, כחברת קש של אלקטרה סקיוריטי ומעמיד את שתי החברות בבעיה משפטית קשה.

בעיריית אשקלון שרוצים לפרגן לבן הדודה של תומר, יודעים למצוא את הדרך. לאחר זכיית אי טיים במכרז, ומתוך ידיעה מוקדמת כי אינה יכולה לקיים את תנאי המכרז, הוציאה העירייה אישור לחברה שיכולה היא להסתייע בחברה אחרת לצורך ביצוע המכרז. עניין חריג ופסול. למרבה "הפליאה" הסיוע מגיע מחברת סיקיוריטי של הבן דודה.

על פי מומחים במשפט המנהלי ובדיני מכרזים, עיריית אשקלון אמורה הייתה לבחון את תנאי הסף של איי טים כמתאימה לקיים את תנאי המכרז בעצמה עוד בטרם מתן החלטה כי היא הזוכה. כמו כן, מאחר ואלקטרה סקיוריטי לא נבחרה כזוכה במכרז על אף שניגשה אליו, קיים חשש ממשי להתנהלות פסולה שידועה בדיני המכרזים כנשף מסכות שבו יש קנוניה בין מציעים בדרך שבה נעשה תיאום מראש בין מציעים כך שהחברה הזוכה תעסיק את החברה המפסידה.

 

התנהלות הנהגת העירייה מראה על מחשבה פלילית בכל הקשור לביצוע המכרז, ומעמידה גם את חברי וועדת המכרזים בבעיה קשה.

פנינו לחברי וועדת המכרזים שדנו במכרז בהבהרות:  אברהם עשור, מיריי אלטיט, שרה זכריה, אלכס גרינברג ויעקב חוטובלי: "אשמח לקבל את התייחסותך לעניין מכרז האופנועים, והאם עלתה העובדה כי מנכ"ל אלקטרה סקיוריטי הוא בן דודה של תומר"

הרב אברהם עשור : לא השיב

סגנית ראש העיר מיריי אלטיט : לא השיבה.

אלכס גרינברג : "לא ידעתי" ( לעניין הקרבה לראש העיר )

יעקב חוטובלי : לא השיב

שרה זכרייה: "יש לפנות למחלקת הדוברות ולבקש את הפרוטוקול בכדי לוודא את ההתייחסות של המשתתפים" לאחר שהובהר לה כי הדוברות אינה מגיבה, ובקשות לקבלת הפרוטוקול לא נענו, לא נתקבלה כל תשובה חוזרת.

חמור מכך, עולה כי לאחר החלטת ועדת המכרזים מיום 6.3.2022 לא התקבלה במועצת

העיר החלטה של המועצה, אשר מאשרת את החלטת ועדת המכרזים. אז איך בדיוק נתנו

לחברת אלקטרה לעבוד? ומתי אם בכלל, תאושר הזוכה במכרז על ידי מועצת העיר, לנוכח

הפגרה?.

גם לאחר פרסום התחקיר פנתה עו"ד קידר לעיריית אשקלון בבקשה לקבל מידע בהתאם

לחוק חופש המידע, ועד לסגירת הגיליון, טרם נענתה. ממשטרת ישראל עיריית אשקלון לא תוכל להסתיר את המידע.

 

אליהו ברדא ו- 400,000 השקלים:

אין מי שלא מכיר במסדרונות העיריה את "הג'ינג'י", בנו של הרב  ברדא ומורו הרוחני והפוליטי של ראש העיר תומר גלאם. אליהו ברדא מוגדר כעוזר ראש העיר, אמון הוא על כלל הנושאים התורניים בעיר, מגייס תרומות לטובת מוסדות אביו ופועל כמעט בכל עניין עירוני בשמו המלא של תומר גלאם.

שבועיים לפני הבחירות מעביר אליהו ברדא לסיעתו של תומר הלוואה בסך 400,000 ₪. סכום לא מבוטל. שבועיים לאחר הבחירות, בישיבת המועצה הראשונה, מקבל אליהו עבודה בעירייה, מה שמעלה את החשש לעבירת השוחד כנגד אליהו וכנגד תומר כראש הסיעה וכמי שבחר בו לתפקיד האמון.

אליהו  "שכח" לבקש את החזר ההלוואה, הרי אין המדובר בהלוואה קטנה, אלא סכום לא מבוטל.

גם תשובותיו של אליהו לא מסייעות לו, וכל מי ששמע את אליהו בתחקיר 12, מבין כי היה ככל הנראה שליח של הסכום. לשאלות כתב ערוץ 12 אם החזיר את ההלוואה השיב אליהו תשובת תם. "אני לא יודע בכלל מה אני צריך לענות, ומה אני לא צריך לענות".  ההלוואה שלא הוחזרה, וקבלת העבודה בעירייה לאחר מתן ההלוואה הנם לכאורה שוחד.

עובדות התחקיר כבר עברו ויעברו עוד בחינות של הרשויות הרלוונטיות. ככל הנראה אשקלון תהיה שוב בכותרות. ועל פי יודעי דבר, שוב ימצא עצמו ראש עיר מכהן בחקירה פלילית.

 

עת נבחר תומר לראשות העיר, הבהרתי לו כי אחרים יפילו אותו על טעויות שלהם. אך מזה זמן רב שתומר מוכן "לעצום עניים" על פעולות שהוא יודע שבאות לפתחו, אך בוחר הוא להתעלם מהם, בעיות שבסוף יהיו באחריותו הבלעדית.

מעיריית אשקלון נמסר לתחקיר 12:

לראש העיר לא הייתה כל מעורבות במכרז האבטחה האמור. המכרז ותוצאותיו פורסמו כנדרש. העירייה אינה יודעת על סיכום כלשהוא בין החברות, וכל ניסיון מצדכם לרמוז אחרת חוטא למציאות"

כמו כן, לראש העיר אין מעורבות כלשהיא בבקשת ההקצאה של העמותה של הרב ברדא, והוא אף הקפיד להיעדר מההצבעה של מועצת העיר בעניין זה.

לעניין ההלוואות שקבלה סיעת אחדות בתכלית, ההלוואות ניתנו כדין ודווחו כחוק. ההלוואה שטרם נפרעה תוחזר על פי חוק".

תגובת אריק שואשי לערוץ 12:

לפני מספר שנים נתתי הלוואה באופן אישי לבן משפחה, תומר גלאם, תחת הסכם מסודר. גלאם עדכן את הגורמים הרלוונטיים בעת לקיחת ההלוואה והיא הוחזרה במלואה לפני שנים. המכרז נשוא פנייתכם, פורסם לפני מספר חודשים והחברה לא זכתה בו.

 

מעורכת דין תמר קידר נמסר: השבוע תושבי העיר אשקלון, נחשפו להתנהלות פסולה של

ניצול הנגישות של ראש רשות לכספי ומשאבי הציבור למען תועלת אישית, ומשפחתית.

נבחר הציבור באשקלון האמון על נושא הביטחון והבטיחות של התושבים מעל בתפקידו

ובשליחותו הציבורית בהעדפת האינטרס הפרטי האישי שלו על פני האינטרס הציבורי.

כספי הציבור מוחזקים בנאמנות בידי נבחרי הציבור לא למען מקורבים, חברים בני משפחה

ומלווים.

הם מוחזקים למען הציבור ובשבילו בלבד. התנהלות מושחתת מפוררת את השלטון מבפנים.

היא מסאבת את המערכות וגורמת לבוז ואובדן אמון.