עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

תושב אשקלון בשנות השלושים לחייו לא האמין שיגיע למצב שיהיה תלוי בביטוח הלאומי ויעבור התנכלות מצד העובדת הסוציאלית

הבעיה של א' התחילה כאשר עבר לפני כשנה תאונת דרכים בה כושר תפקודו נפגע והוא החל לסבול מבעיות בצוואר. תחילה א' ניסה להתמודד בכוחות עצמו והחל לעבוד בעבודות מזדמנות. אולם כאשר ראה שמצבו הרפואי והנפשי הורע כאחד, החליט לפנות לביטוח לאומי על מנת לקבל קצבה של הבטחת הכנסה העומדת על סך של כ -1,700 שקלים, סכום מינימלי לכל הדעות בשביל להתקיים.

"תלך ללשכת התעסוקה פעם בשבוע לחתום וזה התנאי שלהם כדי שתקבל הכנסה" אמרו בביטוח לאומי וכך א' עשה. לאחר מספר חודשים הפנו אותו לתוכנית "תנופה" על מנת ולנסות לקדם מציאת פתרון תעסוקתי עבורו או לפי דבריו: "הוציאו אותי מהלשכה זרקו אותי במרכז שיקום למוגבלים". התכנית נועדה לשיקום נפגעים פיזית ונפשית ובעלי קשיים להשתלבות בשוק העבודה. לדבריו של א' הלשכה הפנתה את א' למסלול ללא ועדה ובדיקת התאמה לפני, הן מבחינה רפואית והן מבחינת התוכן המועבר.

א' הוא בעל תואר ראשון בכלכלה ובנקאות ובעברו חייל בודד. לפני התאונה הוא התפרנס מהעברת שיעורים פרטיים במקצועות אנגלית וחשבון אולם הוא הופתע לגלות כי שיעורים שכאלו הם חלק מתוכנית הלמידה במרכז השיקום שבו הוא חויב להתייצב שלוש פעמים בשבוע למשך חמש שעות. נאמר לו כי זהו התנאי ההכרחי שלו לקבלת קצבה חודשית, אם לא כך ידווח על ידי העובדת הסוציאלית על אי שיתוף פעולה מצידו וקצבתו תישלל לאלתר.

א' טוען שהתוכנית לא הותאמה לצרכיו: "לשכת התעסוקה לא מצאו לי עסוקה בהתאם למגבלות שלי" אמר, כך שהתכנית הייתה מעין ברירת מחדל. מלבד השיעורים שרמתם היא של כיתה ג'. מבחינה רפואית אסורה לא' ישיבה ממושכת,ְ מכיוון שכשהוא יושב זמן ממושך הצוואר שלו ננעל ולכאוב בצורה שבה יום לאחר מכן הוא תפוס ואינו מסוגל להזיזו כלל.

בעיה נוספת התעוררה לא' למרות רצונו למלא את שיגרת חייו ולעסוק במשהו, היא העניין של הטיפולים רפואיים ופסיכולוגים אותם חייב לעבור כדי להקל במצבו. חלק מהטיפולים מתקיימים בשעות בו הוא מחויב להתייצב בתוכנית. האישורים הרפואיים על היעדרותו הוצגו אולם העובדת הסוציאלית שאחראית על התוכנית לא הסתפקה בזה ולטענתו של א' בנקודה הזו מתחילה התנכלות ממושכת מצד העובדת הסוציאלית.

מה שהיא עשתה זה להרוג אותי, גזר דין מוות

כיצד ההתנכלות שלה אליך באה לידי ביטוי?

"ברגע שהיא רואה שבן אדם לא יכול להיות בכיתה ולבצע את המטלות שהם דורשים היא צריכה לדווח לביטוח לאומי. היא אמורה לדווח שהבחור לא יכול לשבת,  לשאול אותם איך הבאתם אותו לכאן. אבל היא התעלמה מהבעיה שלי".

א' מספר כי חוסר הסיוע של העובדת סוציאלית בא לידי ביטוי גם בצורה של איומים כאשר היא מחזיקה בקלף המנצח של שלילת הקצבה החודשית: "אם תלך לטיפולים האלו ולא תבוא לכיתה אקח לך את הקצבה, אגיד שאתה לא משתף פעולה". או כאשר ביקשה מא' לחתום על הסכם ביטול סודיות, כאשר שאל על סמך מה לחתום נענה ב"לשלול את הקצבה".

 

הצגת בפניה את האישורים המתאימים?

"יש לי אישורים, זה לא מעניין אותה. היא אמרה 'אם תלך לטיפולים אשלול את הקצבה', וזה מה שעשתה. כך המצב שלי עוד יותר הדרדר ממה שהיה ובמילא אני לא כל כך חי. מבחינתה היא יכולה לחפש אותי  בכל טעות, כל דבר הכי קטן כדי לקחת לי את המעט וזה אוכל, בגדים ותרופות שאני קונה, זה כלום".

מקרה נוסף שא' נזכר בו הוא כאשר היה בתוכנית וכביכול היה אמור לצאת מהכיתה לפגישה חיצונית עם מדריכה שאף אחד לא הודיע לו עליה. כשלא הגיע איימה העובדת שוב באותו האיום: "היא מחפשת כל דבר קטן רק כדי לרשום  חוסר שיתוף פעולה".

לדבריו, כאשר הצליחה להשיג את מבוקשה וקצבתו של א' נשללה, המעט שהיה לו, הוא התרסק. ונאלץ לחיות מנדבות של קרובי משפחה: "לא היה לי כסף לנעלים לגשם, יום גשום גם אם רציתי לבוא לתוכנית לא יכולתי. וזה פשוט לא עניין אותה. מבחינתה מה שהיא עשתה לי זה להרוג אותי, פשוט גזר דין מוות. אם אין לי כסף אני לא יכול לחיות"

 איזה סיטואציה זכורה לך במיוחד?

"אמרתי לה "אני מתבייש להגיד לך אבל אין לי כסף  לנעלים" והיא אמרה לי 'תבוא לתוכנית'. הרגיש לי שלא מעניין אותה כלום, פשוט אכזריות טוטאלית. לא פגשתי ברשעות כזו והיא יודעת שלאנשים שמקבלים הבטחת הכנסה אין כסף לעו"ד. כלומר היא יודעת שאין לך כסף, שאתה חלש. אתה חושף את החולשות ובתמורה היא מרשה לעצמה לעשות מה שבא לה. זה מצב של התעמרות בבן אדם".

א' לא מקבל את הקצבה כבר שלושה חודשים, ינואר פברואר מרץ כאשר חודש פברואר היה קשה לא' במיוחד. את רוב החודש בילה במיון עם זריקות בצוואר בשל ההחמרה במצבו כך ששני רופאים, נוירולוג ואורתופד הביאו לו 14 ימי מחלה ועשרה ימי מנוחה. האירוניה היא שהמוסדות האלו, כמו ביטוח לאומי ולשכת התעסוקה אמורים לסייע לאדם שנקלע לקשיים מסוג זה ולתמוך בו ככול שיוכל כדי להשתקם ולהוציאו מהבור השחור שנופלים אליו אחרי תאונה, אולם נדמה שזה על הפרוטוקול בלבד. לעיתים מתקבלת התחושה כי העיסוק העיקרי שלהם הוא לזרוק את האחריות אחד על השני ובכך להסירה מעליהם.

במשך כל החודש שלא הגעת העובדת הסוציאלית יצרה קשר?

"היא התקשרה. ברגע שאמרתי לאותו אחראי שדיברתי אתו בביטוח לאומי שאני הולך לעיתון עם המקרה שלי הוא שינה את הגרסה ואמר: 'מה פתאום לא אמרתי לך את הדברים האלה". עניתי לו שיש לי תיעוד על הכל, כשאתה בן אדם חלש עושים נגדך מה שרוצים".

אין גורם מוסמך שיכולת לפנות אליו?

"דיברתי עם אחראי בביטוח הלאומי והוא אמר לי: 'אם אתה לא בא לתוכנית וצריך ללכת לטיפולים, לא תקבל את הקצבה'. מבחינת ביטוח לאומי זה או התוכנית הזאת או כלום. התקשרתי למנהל בלשכת התעסוקה והסברתי לו את המצב והוא אמר לי 'היא לא יכולה לשלול ממך שום דבר לא משנה מה, היא אינה מוסכמת למנוע ממך ללכת לטיפולים גם אם זה חמש פעם בשבוע, זה המצב שלך"

לשכת התעסוקה לא בקשר עם הביטוח הלאומי? הם לא יכולים לדבר איתם על המצב שלך?

"בלשכה לא יכולים לעשות את זה, מתעלמים ממך. ואני הגעתי למצב שאין לי אפילו איך להתקיים. והכל בגלל אותה עובדת סוציאלית. כואב לי שלא יעשו את זה לאנשים אחרים, זה בן אדם. היה מקרה בלשכה של אדם שהתאבד בגלל שלקחו לו את הקצבה. מביאים אנשים למצב שאין להם איך לחיות, להתקיים".

אני חושב שאותה עובדת סוציאלית היא בן אדם אכזרי, העובדה שהיא למדה מקצוע לא אומר שהיא אדם טוב. היא מקבלת כסף. זה נכון היא אמורה לעזור לך אבל עושה בדיוק ההפך".

ונכון לכרגע אין לך עדיין קצבה?

"לא, לוקחים לך את המעט שמגיע לך גם בלי הצדקה וזורקים אותך לכלבים".

מהביטוח הלאומי נמסר בתגובה: "אחד מהתנאים לקבלת הקצבה להבטחת הכנסה הוא התייצבות בשירות התעסוקה. לפי הדיווחים המתקבלים משירות התעסוקה, אנו משלמים את הקצבה. במקרה זה, א' קיבל קצבת הבטחת הכנסה מחודש מאי 2018. בתחילת השנה קיבלנו דיווח משירות התעסוקה על אי שיתוף פעולה מצידו של א' ולכן הופסק תשלום הקצבה. בנושא תכנית "תנופה" או אישורי המחלה לתקופות קצרות, יש לפנות לשירות התעסוקה. חשוב לציין שבהתאם לתלונותיו הרפואיות הצענו לו להגיש בקשה לקצבת נכות בביטוח לאומי אך הוא טרם הגיש מסמכים רפואיים".