עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

 תושבי מתחם גבעתי נגד ראש העיר 

 

מתחם גבעתי שהפך לזירת קרב בין יזמים בתחום ההתחדשות העירונית, הביא את דיירי המתחם לצאת נגד ראש העיר שבוחר להיות מנוצל ע"י יזמים, ולא יוצא באמירה חד משמעית על עתיד המתחם והתושבים. חלק ב'

 

ההתחדשות העירונית באשקלון ככל הנראה הפכה לכלי פוליטי בידי הנהגת העיר, יותר מאשר כלי תכנוני לחידוש השכונות הוותיקות ומציאת פתרונות המיגון אשר כל כך נדרשים בעיר. נראה כי התנהלות העירייה והעומד בראשה, בנויה על רצון להחזיק את היזמים קצר עד אחרי הבחירות, ופחות לדאוג לצורכי הדיירים ועתידם הבטחוני.

 

התנהלות עיריית אשקלון הביאה את הליך ההתחדשות העירונית לכדי ביזוי, חלות מחולקות בשישי לדיירים בתקווה לקנות את בטנם ואת החתימה המיוחלת, אחרים מבקשים להגריל טלוויזיות לכל מי שיגיע לכנס ואחר מזמין את ראש העיר לאתר חדשות ועושה לא אמבוש.

 

דיירי מתחם גבעתי אשר מזה 6 שנים הבטיחו להם בניינים חדשים וממוגנים, פנו למערכת העיתון בכדי לזעום כנגד התנהלות העירייה, אשר מנוצלת על ידי יזמים שלא רואים את טובה המתחם אלא את טובתם האישית. ומותירים אותם חסרי יכולת להחליט מה הכי נכון להם.

 

עיריית אשקלון אשר ההיגיון בה לא שורר והניהול לא קיים, לא יוצאת באמירה חד משמעית, מה ניתן לעשות ומה לא ניתן לקיים. במציאות זו, נופלים תושבי השכונה בין הכיסאות ובין הפוליטיקה הקטנה. בדרכה של עיריית אשקלון, מתחם גבעתי יישאר כבן ערובה בין היזמים על חשבון התושבים.

 

התנהלות חלק מהיזמים כל כולה יחסי ציבור על הדיירים, והכל בכדי להראות את מהימנותם ואת טענתם כי העירייה רואה בהם כיחידים שיכולים לקיים את הפרויקט.

 

כך היה, כאשר לפני שבועיים ימים הוזמן ראש העיר להתארח באולפן אתר חדשות ice יחד עם עו"ד יוסי אומיד מטעמה של חברה שפועלת במתחם להתחדשות עירונית. עו"ד אומיד הצהיר באולפן, אשר בדרך כלל נדרשים לשלם בגין האירוח בו, הבהיר כי לכאורה מדיניות עיריית אשקלון לגבי מתחם גבעתי מתאימה רק לחברה אותה הוא מייצג, וכי שאר החברות מטעות את התושבים.

 

ראש עיריית אשקלון לא הבין את האמבוש אשר הניחו בפניו, ואת ניגוד העניינים לכאורה בו הוא נמצא. ככל הנראה התלהב ראש העיר מהמעמד באולפן, שבחר לצאת למסע בחירות בהצהרות על חוף הים והארנונה הנמוכה באשקלון. ולא על המדיניות העירונית כפי שנקבעה.  ראש העיר לא בא לתת מענה לתושבי מתחם גבעתי, אלא נאום בחירות על עשייתו בעיר ומחזור סיפורים על סיוע ממשלתי.

 

ראש העיר לא הפנים כי הוא ניצב בהופעה של בעל עניין במתחם, אשר מנצל את התמונה יחד עם ראש העיר לתושב יחסי ציבור כנגד תושבי המתחם. ימים לא מאוחרים לאחר שידור התכנית, הוצפו דירי מתחם גבעתי בהודעות והפנייה לכתבה, כי ראש העיר תומך בחברה שלהם בלבד. עניין שאינו נכון.

 

עמדת עיריית אשקלון לא נאמרת באופן חד משמעי ולכן יש לראות את המדיניות העירונית כפי שנקבעה בתכנית האב בה אין שני מתחמים יחדיו, בירור נוסף מעלה כי תכנית האב לאשקלון לא קובעת את שני המתחמים יחדיו, אלא קובעת כי מתחם בר כוכבא אינו כלכלי לביצוע פינוי בינוי ולבטח לא באיחוד החלקות. למעשה המשרדים הרלוונטיים שקבעו את תכנית האב הבינו את מה שכולם מבינים כי אין זה כלכלי לקיים את שני המתחמים יחד. אך בכדי לקבל את הסכמת הדיירים ואת החתימה המיוחלת, יש יזם שמסכים, כאשר הוא מודע כי זה לא כלכלי. ככל הנראה מתוך מחשבה כי לאחר החתימות, יסתדרו עם ראש העיר.  גם עיריית אשקלון מבינה את זה, אך מעדיפה לא לומר את זה במפורש לדיירים לטעמי משיקולים פוליטיים, אלא רק בחדרים סגורים.

 

דיירי המתחם מבהירים כי הם מבולבלים מכל ההבטחות שנותנים להם, "כל אחד אומר דבר אחר, אנחנו מקבלים הודעות מחברות שרק הם יכולים לקיים את הבנייה בעיר, כאשר אנחנו יודעים מאחרים וגם מפנייה למנהלת שזה לא נכון".

"אנחנו רוצים להתקדם למתחם חדש וממוגן, אבל הלחץ הבלתי סביר וההבטחות גורמות לנו לחשוש"

 

התנהלות העירייה ומלחמת הגרסאות פוגעת בראש ובראשונה בדיירים, אשר האמון המועט שנותר להם חוסל סופית על ידי התנהלות רשלנית מטעם אורגני העירייה.

 

התנהלות עיריית אשקלון מבהירה דבר אחד, אין מנהיג בעיר, המנהלת להתחדשות עירונית אשר אמורה להיות גורם מייעץ לדיירים הפכה עצמה למחלקת ההנדסה בפועל ולמעשה חוטאת לתפקידה העיקרי, סיוע וליווי לתושבים. המנהלת היא הראשונה אשר אמורה להתייצב בפני הדיירים ולהצהיר בפניהם מהי המדיניות כפי שקבועה בתכנית האב.

 

המציאות כפי הקבועה בתכנית האב, היא אחת. מתחם גבעתי קבוע לפינוי בינוי ללא כל הגבלות או הצמדות. לכן על הדיירים לבחור את היזם אשר יכול לקיים בעבורם את הבנייה בזמין הקצר ביותר, שיש בידו את היכולות ואת הניסיון בבנייה ולא בשיווק בלבד. יתרה מזאת. על הדיירים לבחור דמות חיצונית, לא מעורבת וללא אינטרסים במתחם שתייצב את אמירתם בפני העירייה, שתשאל את השאלות הנכונות ותקבל את התשובות הנכונות לטובת הדירים.

 

התנהלות עיריית אשקלון בכל הקשור להתחדשות עירונית היא מחדלית, למרות החלטות הממשלה הרבות שנקבעו המסדירים שטחי תמורה ליזמים, והמיליונים שהושקעו בתכנון  על ידי משרדי הממשלה השונים, אין כל התקדמות או בשורה. כל עוד ראש העיר תומר גלאם יהיה עסוק בהופעות וישאיר את עתיד התושבים למלחמת הגרסאות, התחדשות עירונית תתקיים רק מחוץ לאשקלון.

 

התחדשות עירונית הינה צורך אורבאני לאומי, שיסודו במגמה להתגבר על המחסור החמור בקרקע  ובמיגון. לצורך זאת, התקיימה וועדה שכללה את משרד השיכון ושאר גורמים רלוונטיים שהכינו תכנית אב לאשקלון. תכנית אשר בחנה את כלל האספקטים, מהם האזורים שניתן וצריך, מה הכדאיות הכלכלית ליזמים, מהן התמורות, מה הסיוע שניתן וצריך להעביר ליזמים בכדי ליצור כדאיות ועוד פרמטרים חשובים. 170 עמודי עמדה שמהווים את האורים ותומים להתחדשות העירונית באשקלון.

 

פינוי בינוי הוא אחד מהפתרונות, במישור הציבורי פינוי בינוי יוצר סביבה חדשה ואיכותית יותר, אם אי אפשר להוציא את השכונה מפלוני אז נוציא את פלוני מהשכונה. במישור הפרטי פינוי בינוי נותן לדייר דירה חדשה במקום זו הישנה והמתפוררת ומיגון פיזי לאיומי הטילים. העזרה הנה בעיקר לאוכלוסיות חלשות. לשפר את איכות חייהם ולהתגורר בדירות גדולות ונוחות יותר מהקיימות, בנויות לפי תקנים עכשוויים , מצוידות בפריטים טכניים אלמנטאריים כגון: מעלית וחניה, ומוגנות מפני רעידות אדמה.

 

דיירי כל מתחם באשקלון ובכל עיר צריכים להיות מאוגדים, מלחמות היזמים ביניהם פוגעות בראש ובראשונה בדיירים, אשר בסופו של יום יישארו רק עם רעשי המלחמה ולא עם דירה חדשה. הנהגת העיר לא תסייע לאף דייר כי היא עסוקה באינטרסים פנימיים. רק התאגדות כוללת של הדיירים תקיים את ההתכנות של הפרויקט. 

 

 

פנייה לעיריית אשקלון בעניין תשדיר החברה ובו נשאלו השאלות הבאות לא נענתה.

  1. מי מימן את הוצאות התשדיר? העירייה או היזם?
  2. מהי מדיניות העירייה?

מעיריית אשקלון : לא נמסר דבר.