עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

שתה אלכוהול, עישן סמים, עלה על אופנוע שטח ללא רישיון, פגע פגיעה קטלנית ברוכב אופניים, הפקיר אותו למוות, מסר עדות שקר

צוות מדא צילום דוברות

כחודש לאחר התאונה הקטלנית במושב ברכיה במהלכה נדרס למוות יגאל סעדון ז"ל מוגש כתב האישום נגד הצעיר שפגע בו * על פי החלטת הפרקליטות הנאשם מועמד לדין בגין עבירות קלות יחסית ולא יואשם בהריגה * עישון הסמים עם החברים, הנהיגה ללא רישיון הניסיון להעלים ראיות ולמסור עדות שקר והפגיעה הקטלנית שלא הותירה למנוח כל סיכוי * הפרטים המזעזעים נחשפים

יגאל סעדון זל

כתב אישום נגד הצעיר שדרס למוות את יגאל סעדון ז"ל ממושב ברכיה: הנאשם (23) תושב מושב בית שקמה לא יואשם בעבירת הריגה אלא באישומים קלים יותר. עוד עולה מחומרי החקירה כי הנאשם פגע את הפגיעה הקטלנית במנוח כשהוא תחת השפעת סמים ואלכוהול וללא רישיון נהיגה מתאים. מכתב האישום עולה כי הנאשם הוא הבעלים של אופנוע שטח שביום התאונה הקטלנית רכב הנאשם על האופנוע בתוך מושב ברכיה יחד עם חמישה מחבריו שנסעו ברכבי שטח שונים.

במועד הנ"ל הנאשם רכב על האופנוע כאמור, כשהינו שיכור, ובגופו חומצת חשיש, המהווה תוצר חילוף חומרים של סם מסוכן מסוג קנאבוס, בריכוז של 1004 נ"ג/מ"ל, למרות שלא היה ברשותו רישיון נהיגה לנהיגת האופנוע המעורב וללא פוליסת ביטוח תקפה לרכיבה על האופנוע.

בשלב מסוים הנאשם והמעורבים האחרים הגיעו לשביל עפר הסמוך לשטח חקלאי, והחלו לנסוע בו ממושב ברכיה אל כיוון כללי כביש 3 וכפר סילבר ממזרח למערב כאשר נוצר טור של כלי הרכב השונים.

במועד זה, רכב יגאל סעדון ז"ל על אופניים חשמליים על שביל העפר מכיוון כפר סילבר לכיוון מושב ברכיה, ממערב למזרח, ממול לכיוון תנועת טור כלי הרכב של המעורבים. נסיעת רכבי השטח שנסעו לפני הנאשם על שביל העפר יצרה ענן אבק אשר פגע ביכולת הנהגים האחרים, וביניהם הנאשם והמנוח, לראות את הנעשה בשביל לפניהם.

בשלב בו הנאשם והמנוח רכבו על כלי רכבם, האחד מול השני, בתוך ענן האבק, אירעה התנגשות בין כלי רכבם באופן שבו האופניים החשמליים פגעו עם הגלגל הקדמי והכידון בדופן ימין של האופנוע המעורב.

מכתב האישום עולה כי כתוצאה מהתאונה האופניים נחצו לשניים כך שהגלגל הקדמי, מזלג הכידון ומוט ההגה נשברו ונתלשו משלדת האופניים, ואילו האופנוע ניזוק בדופן ימין, התהפך על צדו השמאלי ונפל על השביל. עקב כך, המנוח והנאשם נזרקו מכלי רכבם ונפלו אף הם על השביל, בסמוך למקום בו שכבו כלי רכבם לאחר ההתנגשות.

לאחר התאונה, המנוח נותר לשכב על השביל, כאשר הוא מדמם ומחרחר. הנאשם שכב על הקרקע, כאשר הוא פצוע בפניו.

מיד לאחר התאונה, הגיעו כלל המעורבים אל זירת התאונה וראו את האופנוע ואת האופניים, כאשר הם זרוקים על השביל כמו כן, המעורבים ראו את המנוח, אשר שכב על השביל, ליד כלי הרכב, כשהוא מדמם ומחרחר ואת הנאשם היושב על הקרקע וצועק כי נפגע. המעורבים הבינו מיד כי התרחשה התנגשות בין האופנוע של הנאשם לבין האופניים.

בשלב זה, גמלה בלב המעורבים החלטה להכשיל את חקירת המשטרה באשר לנסיבות התאונה, הכול במטרה למנוע את זיהוי הנאשם כמי שרכב על האופנוע וכמי שהיה מעורב בתאונה בה נחבל חבלה חמורה המנוח כשבהמשך נקבע מותו.

כתב האישום מגולל את המשך השתלשלות העניינים הטראגית: מיד לאחר שנחשפו לתאונה הקשה שוחחו המעורבים עם מוקד החירום של מד"א ומוקד 100 של המשטרה ודיווחו דיווח שקרי אודות אירוע התאונה בכך שמסרו למוקדנית, כי בעת הנסיעה על שביל העפר, המעורבים נתקלו באקראי במנוח ששכב פצוע על שביל העפר ובאופניים שלו, כאשר נסיבות פציעתו אינן ידועות להם.

במקביל לכך, אלירן סייע לנאשם לקום ולעלות אל רכב הבאגי של אביעד. לאחר מכן, אלירן והנאשם נמלטו מזירת התאונה, כאשר אלירן נוהג ברכב הבאגי והנאשם יושב לידו. הנאשם עזב את זירת התאונה, תוך נסיעה ברכב הבאגי כאמור, מבלי שעמד על תוצאות התאונה ומבלי שהזעיק עזרה למנוח, כשהוא נוטש את המנוח לשכב על שביל העפר, בעודו מדמם ומחרחר.

לאחר שברחו מזירת התאונה, אחד המעורבים הסיע את הנאשם ברכב הבאגי לביתו של הנאשם במושב בית שקמה. בהגיע הנאשם לביתו, הוא הוריד את חליפת הרכיבה והחליף את בגדיו. חליפת הרכיבה לא אותרה עד לעצם היום הזה.

עוד מצוין כי בסמוך לעזיבתם את זירת התאונה, אחד המעורבים הרים את האופנוע של הנאשם, דחף אותו מרחק של כ-150 מטרים לתוך מטע זיתים ונטש אותו שם. בהמשך, הגיעו כוחות ההצלה אל מקום התאונה, ומותו של המנוח נקבע במקום.

עדות השקר וההתייעצות עם הרב

בהגיע חוקרי המשטרה למקום התאונה מסרו המעורבים עדויות שקר לשוטרים, בציינם כי הגיעו למקום בשלושה כלי רכב בלבד, וכי מצאו את המנוח שוכב על השביל, וזאת תוך שהם נמנעים במתכוון מלמסור לחוקרים אודות מעורבותו של הנאשם בתאונה ואודות קיומם של האופנוע המעורב והבאגי שעימו עזבו הנאשם וחברו את המקום.

כשעתיים לאחר מועד התאונה, וכשעה וחצי לאחר שהנאשם הגיע לביתו, אספה אישתו של אחד מחבריו את הנאשם מביתו והסיעה אותו לבית החולים ברזילי באשקלון לצורך קבלת טיפול רפואי. במהלך הנסיעה לבית החולים ביקש הנאשם מהאשה, כי בביתהחולים תספר שהוא נפצע כתוצאה מנפילה מסוס. הנאשם עשה כן במטרה למנוע את זיהויו כמי שנהג באופנוע שהיה מעורב בתאונה.

בעת קבלתו במיון של ביתהחולים, משהנאשם והצעירה נשאלו ע"י גורמי רפואה באשר לנסיבות פציעתו של הנאשם, מסרו הנאשם ורעות בכזב, כי פציעותיו נגרמו עקב נפילה מסוס, אף זאת כדי למנוע את זיהויו של הנאשם כמי שנהג באופנוע שהיה מעורב בתאונה.

יממה לאחר מכן התכנסו כל המעורבים בביתו של אחד מהם ושם ביקשו מאשתו של אחד מהם כי תעמוד על גרסתה השקרית, כפי שמסרה בבית החולים, גם במשטרה.

ואכן בעת חקירתה במשטרה, מסרה הצעירה עדות שקר בה הסתירה את העובדה, כי הסיעה את הנאשם מביתו לבית החולים, ובמקום זאת טענה בכזב, כי במהלך נסיעתה לתחנת הדלק, דרך השטח שבאזור מושב ברכיה, פגשה באקראי באדם פלוני שאותו איננה מכירה, שהעביר אליה את הנאשם כשהוא פצוע, ואז הסיעה את הנאשם ישירות לבית החולים.

בהמשך, ביום 20.10.18, יום שבת, בשעות הבוקר, בשעה שאינה ידועה במדויק למאשימה, הנאשם עזב את ביתהחולים עלדעת עצמו, ונסע לבית אימו בניצן.

בהמשך, הגיע אביו של הנאשם לבית אימו, והנאשם ביקש מאביו, כי יקח אותו לבית החולים לקבלת טופס שחרור. אביו הסיע אותו לבית החולים והמתין ברכב. לאחר מספר דקות יצא הנאשם ללא טופס שחרור, ואז נסעו הנאשם ואביו לבית הנאשם בבית שקמה.

בהמשך, ביום 20.10.18, בצאת השבת, בשעה 23:00 או בסמוך לכך, נפגשו הנאשם, אביו, המעורבים ואחד מרבני האזור בביתו של אלירן, ושוחחו על התאונה והתרחשות האירועים כמתואר לעיל. בתום השיחה הנאשם ואביו נפגשו עם עורכי דין, ורק אז, בחצות או בסמוך לכך, ניגש הנאשם להסגיר עצמו בתחנת המשטרה באשקלון והודיע לרשויות בפעם הראשונה על היותו רוכב באופנוע המעורב.

בכתב האישום מתואר כי: "במעשיו לעיל, הנאשם נהג באופנוע למרות שלא היה ברשותו רישיון נהיגה תקף וללא פוליסת ביטוח תקפה, ובהיותו שיכור. בהמשך, בהיותו מעורב בתאונה שבה נחבל חבלה חמורה המנוח ובהמשך מת, לא עצר במקום התאונה כדי לעמוד על תוצאותיה ולא העניק עזרה וכן עשה מעשים בכוונה למנוע ולהכשיל הליך שיפוטי ולהביא לידי עיוות דין". הפרקליטות מייחסת לנאשם עבירות של הפקרה לאחר פגיעה, נהיגה ללא רישיון נהיגה תקף, נהיגה בשכרות, נהיגת רכב ללא פוליסת ביטוח תקפה ושיבוש הליכי משפט. משפטו צפוי להתנהל במהלך החודשים הקרובים.

"איש של משפחה ועבודה"

המנוח שהותיר אחריו אשה וחמישה יתומים שהצעיר שבהם חגג בר מצווה רק לפני כחודשיים. הוא הובא למנוחות כאשר מאות מתושבי המושב, חברים ובני משפחה מלווים אותו בדרכו האחרונה.

אלמנתו גלית אמרה בכאב: "יגאל יצא לעשות קניות לשבת. הוא נסע דרך השדות, מסלול בטוח לאופניים חשמליות. במקום לנסוע בכבישים הוא העדיף לנסוע דרך השטח. בשישי בצהריים, תושבים מהמושב התקשרו אליי לספר לי מה קרה. רצתי הביתה ונסעתי למקום התאונה. כשביקשו ממני בשטח לזהות אותו, פרצתי בבכי. לא יכולתי לרדת מהאמבולנס. בעלי בכל יום שישי עושה את הקניות שלו וחוזר הביתה על האופניים מהשטח, כי זה הכי בטוח. ממה שאני מבינה, אופנוע או טרקטורון פגע בו. אנחנו גילינו את זה בצורה לא יפה, בצורה מאוד קשה כשהתמונה שלו התפרסמה ברשתות החברתיות. ראיתי את התמונה ואת ההתקהלות פה והבנתי מיד, אף אחד לא בא, לא דיבר ולא כלום".

גלית התייחסה בדבריה לנהיגה הפרועה על טרקטורונים והאופנועים שלקחה ממנה את בעלה: "זו מכת מדינה, האופנועים והטרקטורונים האלה. זאת מכה שיש פה גם במושב, והתרעתי על זה המון פעמים. ניידות משטרה היו מגיעות לפה, נעמדות ליד הגן מחלקות דוחות להורים שלא שמו חגורה לילדים. תמיד אמרתי להם: 'בואו ביום שישי בשעה 12:00 ותראו מה קורה פה, אולי תצילו חיים'. והנה, קרה מה שקרה לבעלי. אני מצפה שיתחילו לעשות משהו: אל תחלקו סתם דוחות, תעבדו איפה שצריך. תבדקו שלנהגי הטרקטורונים יש רישיון נהיגה, שהם נוהגים במקום המתאים שמותר לרכב בו, ושהם נוהגים בצורה נאותה".

עמוס סעדון, אחיו של יגאל, הוא שזיהה את גופתו ביום שישי: "התקשרו אליי תושבים מהמושב לספר לי מה קרה. רצתי הביתה ונסעתי למקום. ביקשו ממני בשטח לזהות אותו, פרצתי בבכי. לא יכולתי לרדת מהאמבולנס, זאת מכה קשה למשפחה".

לדבריו: "אחי היה בן אדם ערכי, שגידל את ילדיו לערכים, היה איש של משפחה ועבודה". התאונה התרחשה ביום שישי סמוך לשעה 15:00, אז התקבל דיווח במוקד מד"א על התאונה הקטלנית. סעדון, שרכב על אופניים חשמליים, נפגע מטרקטורון בעת שרכב בשדות המושב שבו התגורר, שנמצא בשטח המועצה האזורית חוף אשקלון. למקום הוזעקו חובשים ופרמדיקים של ארגון ההצלה, שהעניקו לו טיפול רפואי. אלא שמאמציהם עלו בתוהו והם נאלצו לקבוע את מותו בזירה.

חובש רפואת חירום במד"א, גל צלח, סיפר: "כשהגענו למקום ראינו גבר כבן 50 שוכב בשטח בסמוך לאופניים חשמליים מרוסקים כשהוא מחוסר הכרה עם חבלות בפלג גופו העליון, ללא דופק וללא נשימה. ביצענו בו פעולות החייאה מתקדמות שכללו תרופות, הנשמות ועיסויים אבל לצערנו, הפציעות שלו היו קשות מאוד ובסופן נאלצנו לקבוע את מותו".

יצוין כי לתושבי ברכיה והמושבים הסמוכים יש טענות קשות על חוסר האכיפה לדבריהם של המשטרה בנושא הטרקטורונים והאופנועים המשתוללים במושבים בעיקר בסופי שבוע ולא אחת גרמו לפגיעה בנפש.