עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

שניהם נלחמו על כל קול, אך רק אחד מהם כבש את לב הבוחרים

 

 בנימין נתניהו ומפלגת הליכוד השיגו ניצחון גורף בבחירות מועד ב' בעיר אשקלון. 

האשמה שליברמן הוא זה שגרר אותנו לבחירות דיי מוכרת בעיר אשקלון. את קולות התסכול שומעים כל הדרך אל הקלפי: "3 מיליארד שקל!" אמרה פעמיים אזרחית ותיקה שבדיוק יצאה מביתה כדיי להצביע לליברמן. מצטיירת התמונה כביכול כי הפנסיונרים לא ממש מודאגים מההיבט הכלכלי של הבחירות, אלא דווקא מהיכולת לדבוק בעקרונות שלך עד הסוף. כמובן שהסכום הזה זועק בעצמו מתוך גרונה, אך הצעד של ליברמן חדר עמוק לליבה ולכן אין היא מתלבטת יותר מדי על הכדאיות להצביע לו. עצרנו אותה כדיי לשאול: "הרי את יודעת שליברמן יעבור את אחוז החסימה, השאלה היא רק בכמה. אז למה להצביע לו?". תגובתה הייתה: "זה לא עניין של מספרים, זה עניין של לתת לו חיזוק, להעניק לו את התמיכה שהוא זקוק לה". אפשר לומר שמצאתי בזה הגיון מסוים, הריי עקב הקמפיין האגרסיבי של הליכוד נגד ליברמן, כולל הכרזתו כשייך לשמאל הישראלי ו-"כמפיל ממשלות הימין הלאומי", ליברמן באמת נזקק לתמיכה מן הציבור, אך השאלה היא על חשבון מי באה התמיכה הזו? יצאנו לשטח לבדוק.

כחלק מהמאמץ להשיג את תגובותיהם של נציגי המפלגות השונות כאן באשקלון, שוחחנו עם פיני סבח, מבכירי הליכוד בעיר ואיש עסקים. להלן תגובתו: "אני עצוב וכואב. ציפיתי להרבה יותר מנדטים לליכוד. ציפיתי גם שליברמן יקבל פחות". בנוסף, הציע סבח שהליכוד יבצע מקצה שיפורים: "שישכילו וילמדו" הוא אמר. כאשר שאלנו אותו לגבי התרומה וההתגייסות של תשובי אשקלון למאמץ הבחירות, נאמר לנו: "תמיד יש מקום לשיפור, התוצאה משקפת את כל הארץ". עוד הוא המשיך כי: "ראש העיר עשה ימים כלילות כדי שהמפלגה תהיה חזקה והעיר תהנה מההטבות. אני רוצה להאמין שיתגמלו את העיר אשקלון. שהנבחרים – ישכילו ויבינו". שאלתנו האחרונה אליו הייתה: "איזו עצה היית נותן כעת לראש המפלגה לאור המצב?", "אם הוא (נתניהו) לא יצליח להקים ממשלה – אז לא ללכת לאף ממשלה אחרת". כלומר, לשבת באופוזיציה קדנציה אחת ואז לחזור בכוחות מחודשים. לסיכום הוא אמר לנו: "ביבי בנה שני בתי חולים – אחד באשדוד והשני באשקלון – וראשי כחול לבן מתעלמים מזה. כחלון וביבי חסכו אלפי שקלים לכל בית, אך הם עשו טעות כאשר נגררו לכל התככים עם שאר המפלגות". 

חבר ליכוד נוסף באשקלון שאתו דיברנו הוא יו"ר הליכוד בעיר ומשנה לראש העיר – מר. מישל בוסקילה. ואותו כצפוי שאלנו את אותן השאלות, להלן תגובתו הראשונה לתוצאות הבחירות – "למרות התוצאה, אני חושב שהיא טובה" טען בוסקילה. ואז כאמור המשיך: "להשקיע במגזר הרוסי הייתה טעות – שוק הבוחרים היה צריך להתנהל לבד – בדיוק כמו השוק הכלכלי". לאחר מכן נתן בוסקילה את דעתו לגבי הריצה המשותפת של ביבי עם מפלגת כולנו – "ביבי היה צריך לרוץ לבד בלי חיבורים". "נתניהו עשה עבודה מדהימה. הוא היה צריך להעצים את הדברים האדירים שעשה לטובת המדינה. הליכוד איבד שלושה מנדטים. הוא היה צריך להתמקד בעצמו. החיבור לכחלון לא תרם דבר לכמות המנדטים. החברה של כחלון התאכזבו שהוא לא רץ עם כולנו, כפי שהבטיח בסרטון תעמולה שפרסם". לגבי השאלה האם הוא מרוצה מכמות המצביעים בעירו: "חבל שלא באו יותר להצביע. תנועת הליכוד שמרה על כוחה באשקלון. עם קולות החיילים נגיע לאותה תוצאה כמו בבחירות הקודמות – גם במערכה הקודמת קיבלנו את אותה התוצאה {…} אולי נרד בכמה קולות". בנוגע לעצתו  האישית לראש הממשלה, אמר בוסקילה: "אני מציע לו לעזוב את כל מה שנאמר על איווט ליברמן ואת מה שנאמר על ידי פרץ לביבי ולליכוד. צריך להתמקד בליברמן ופרץ! הפציר בוסקילה, ולא לעזוב אותם אלא להביא אחד מהם בשביל להרכיב ממשלה".  

יצאנו גם לבדוק מה אומרים נציגי המפלגות הנמצאות בצד השני של המפה הפוליטית. כך למשל שוחחתי עם נציג מפלגת העבודה-גשר בדרום – מר. ישראל זיו, וכך הוא אמר: "למרות שהכפלנו את כוחנו – יכולנו להשיג תוצאה טובה יותר". על עמיר פרץ – "פרץ הוא ותיק חברי הכנסת ויש לו עשייה מוכחת. ציפיתי למנדטים "כהכרת הטוב". זיו המשיך בדבריו: "פרץ הציל חיי אדם (הכוונה לכיפת ברזל) – אין הכרת טובה?". לשאלה מה היית מייעץ לפרץ-אורלי לעשות, ענה: "אני הייתי אומר לפרץ – כנס לממשלה עם בנימין נתניהו – תהיה בעמדת כוח – כל האג'נדה שלך תיושם". אחר כך מפרט זיו מדוע הוא חושב כך: "חצי מהעם רוצה את ביבי, שנית החוק מאפשר לו לכהן כראש ממשלה עד שפסק הדין ייקבע אחרת. החוק נכתב בתבונה והמדינה מודעת לכתבי האישום אך העם עדיין בוחר בו". "בפוליטיקה אין ערכים", טוען זיו ומסכם את דבריו: "העיקר לבשר לתושבי מדינת ישראל שיש להם ממשלה לפני החגים".

 

  

כפי שניתן לראות – לכולם יש מה לומר בעניין זה. על אף היותה של הפוליטיקה מסובכת – לכולם יש דעות עליה. את תגובותיהם של סופה ביילין וריקי שי לא הצלחתי להשיג לעת עתה, אך אנסה לקבוע איתן ראיון בהמשך. שיחותי עם נציגי המפלגות היו פוריות ומעניינות. בעתיד הקרוב אני מצפה להיפגש איתם ולראיין אותם באופן עמוק יותר ובלעדי. אמנם הבחירות רק נגמרו, אך הקרב על הקמת הממשלה רק החל וילך ויתעצם עם כל יום שעובר. אולי דברי הנציגים שהוצגו כאן ישתנו במהלך החודש הקרוב, אך דעתם ברורה, והרחוב האשקלוני מזדהה עמם ועם ראש העיר – וזה בא לידי ביטוי בבחירות. מפלגת הליכוד ניצחה באופן חד-משמעי בעיר אשקלון. פניהם כמובן לעבר העתיד והבחירות הבאות. בינתיים ידוע ששום דבר אינו ידוע – פנינו לממשלת אחדות או לממשלת 61 צרה? האם ביבי יצליח לגייס מפלגה שעד עכשיו נחשבה כיריבה למען הטוב הכללי? אלו הם שאלות חשובות שהתשובות עליהן בינתיים לוטות בערפל. כמו שאומרים – נחיה ונראה.