עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

שמעוני לבג"ץ: בטלו את ההרשעה בלקיחת שוחד

ראש העיר לשעבר - איתמר שמעוני

ראש עיריית אשקלון לשעבר, איתמר שמעוני הגיש עתירה לבג"ץ בטענה כי השופטת שהרשיעה אותו עשתה זאת בחוסר סמכות ודורש כי הרשעתו בלקיחת שוחד תבוטל

ראש עיריית אשקלון לשעבר טוען בעתירה שהוגשה באמצעות עורכי הדין מנחם רובינשטיין וברק כהן, כי השופטת לימור מרגולין-יחידי דנה בתיק והכריעה בו בחוסר סמכות. העתירה הוגשה כנגד נשיא בית המשפט המחוזי בת"א השופט איתן אורנשטיין, השופטת מרגולין-יחידי ומנהל בתי המשפט. כזכור, בכתב האישום שהוגש בפברואר 2017 על ידי פרקליטות מיסוי וכלכלה נטען כי שמעוני, אחיו עופר ואנשי העסקים דוידי, פונטה ומילר, ביצעו – כל אחד לפי חלקו – עבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים וכן עבירות מס והלבנת הון. שמעוני הואשם בקבלת שוחד בסך 466 אלף שקל, וכן בהפרת אמונים בכך שקיבל סכום נוסף של 575 אלף שקל בשל היותו ראש העיר, רובו ממקורות שאינם ידועים ובדרך נסתרת מעיני הציבור, מבלי שבירר את מקור הכספים, וכן בעבירות מס.

 

לפי כתב האישום, ב- 2014, קיבל איתמר שמעוני מכתבי דרישה משתי נשים, שהעלו טענות לפגיעה מינית מצדו. לאחר מו"מ, חתם איתמר שמעוני במועדים שונים על שני הסכמי פיצוי עם אותן נשים, שבמסגרתם נדרש לשלם להן למעלה ממיליון שקלים. כדי לגייס את הכסף, נטען, התבצעה עסקת שוחד – ראש העיר פנה לאחיו עופר ולנאשם משה פונטה, שהיה יד ימינו, וביקש שיסייעו לו. השניים פעלו, בידיעתו, לגיוס הכספים ממקורות שונים, כולל מיזמים וקבלנים שונים הפועלים באשקלון, אלו נתנו את הכספים עבור איתמר שמעוני ובקשר עם תפקידו הציבורי כראש העיר. בתמורה, פעל שמעוני, לטובת קבלת החלטות המיטיבות עם אנשי העסקים דוידי וגבי מגנזי.

עוד לפי כתב האישום, איש העסקים דוידי ועופר שמעוני השתמשו בעסק התיווך שבבעלות עופר כאמצעי להעברת שוחד של-366 אלף שקל, במסווה של עמלות תיווך, והכל בידיעתו של ראש העיר. מתוך סכום זה, 177 אלף שקל העביר עופר שמעוני לאחיו לשם מימון הסכמי הפיצוי לנשים. כאמור בתמורה לכספים, במסגרת יחסי התן וקח, בידיעתו של איתמר, רכש דוידי את הבעלות באתר האינטרנט "אשקלון 10", אשר ביקר בצורה נוקבת את פעילותם של איתמר שמעוני והעירייה, בידיעה שלא מדובר בעסקה כלכלית רווחית עבורו .מיד עם הרכישה, השבית דוידי את פעילות האתר, וזאת בידיעתו של שמעוני. בתמורה לפעולותיו של דוידי פעל איתמר שמעוני, בעצמו ובאמצעות אחרים, לקידום האינטרסים של דוידי בעיר אשקלון ובין היתר סייע לו לקבל היתרי בנייה לפרויקטים שונים בתחום הנדל"ן בעיר, אישורים שונים לעסקיו ועוד, וכן פעל להשפיע על אופן הקצאת שטחי הפרסום של העירייה במקומונים בעיר, באופן שייטיב עם דוידי, שהיה בעל מקומון. האחים שמעוני נאשמים בקבלת שוחד והלבנת הון ואילו דוידי נאשם במתן שוחד והלבנת הון.

התיק נוהל על ידי עורכי הדין ירון גולומב, קרן צבירן-לצטר, הילה גבאי ואורי פרייסמן מפרקליטות מחוז מיסוי וכלכלה. את שמעוני ייצג עו"ד מנחם רובינשטיין. מיד לאחר הקראת פסק הדין במשפטו, יצא איתמר שמעוני מאולם הדיונים בפנים חתומות והסכים להתייחס בקצרה לדבריה של השופטת לימור מרגולין יחידי: ״אלמד את הכרעת הדין ואגיב בהתאם, יש לי המון מה לומר״. עו״ד הילה גבאי, מפרקליטות מחוז תל אביב מיסוי וכלכלה התייחסה לפסק הדין שהתקבל בפרשת שמעוני, מיד ביציאתה מבית המשפט המחוזי:״בית המשפט הרשיע היום את איתמר שמעוני, ראש עיריית אשקלון לשעבר בעבירות של שוחד, מרמה הפרת אמונים, הלבנת הון ועבירות מס. בית המשפט העביר מסר חד וברור לפיו גם נבחר ציבור לוקח שוחד בצורה מתוחכמת ולא בכסף מזומן אזי מדובר בשחיתות חמורה שיש לתת עליה את הדין". בית המשפט קבע כי: "עובד ציבור שלקח כספים מבלי שידע את מקורם, בדרך נסתרת מהציבור וכל אף שידע כי בעתיד יידרש לתת החלטות בעניינם של נותני הכספים עלול להעמיד את עצמו בבוא העת בניגוד עניינים. בכך נבחר הציבור מנצל את מעמדו הרם ומפר את אמון הציבור. המשטרה והפרקליטות רואות חשיבות עליונה במאבק חסר פשרות בשחיתות הציבורית שיש להוקיע אותה מקרבנו״.

 

שבוע לאחר מתן הכרעת הדין, הודיעה השופטת מרגולין-יחידי על פרישה. השופטת מרגולין-יחידי הייתה על תקן מינוי זמני בבית המשפט המחוזי בתל אביב, לאחר שכיהנה כשופטת בבית משפט השלום בתל אביב. שגורמים במערכת המשפטית אמרו כי הודיעו לה שהמינוי הזמני תם וכי עליה לחזור לשלום, ואילו היא מצידה החליטה לפרוש. מרגולין-יחידי גם לא הייתה השופטת הראשונה בתיק של שמעוני. קדם לה השופט מרדכי לוי שקיים מספר דיונים ואז במפתיע נודע לו כי היא תחליף אותו. בהודעה לסנגורים של הנאשמים בתיק שמעוני, כתבה השופטת: "עם סיום כהונתי המזכירות תעביר את התיק לסגן הנשיא נויטל לקביעת מותב שיגזור את הדין", נכתב. סגן הנשיא גלעד נויטל הודיע כי לאור זאת, גזר הדין יינתן על ידי השופט בני שגיא.

השופטת לימור מרגולין-יחידי

ההתנהלות הזאת עוררה את חשדו של עו"ד רובינשטיין והוא החליט לבדוק את העניין וגילה כמה דברים מעניינים. כזכור, את התיק של שמעוני קיבל בתחילת  הדרך, השופט מרדכי לוי שאף התקיימו בפניו מספר דיונים. כעבור כחצי שנה, ורגע לפני דיוני ההוכחות, הורה הנשיא אורנשטיין להעביר את התיק לשופטת לימור מרגולין-יחידי. אלא שתוקף המינוי של השופטת מרגולין שהייתה במינוי זמני, היה אמור לפקוע חודש לאחר מכן, אך היא המשיכה לדון בתיק עוד יותר משנתיים. למרות שהחוק קובע שופט שהחל לדון בתיק ימשיך לדון בו גם אם תם תוקף מינויו, כותבים עורכי הדין בעתירה כי בכך שהנשיא אורנשטיין, ניצל את הסעיף הזה כדי להאריך באופן מלאכותי את כהונתה של השופטת, הוא התנהל כאילו הוא הוועדה למינוי שופטים וכי הוא פעל בחוסר סמכות קיצונית.

חשוב לציין, כי קודם להגשת העתירה לבג"ץ, פנה עו"ד רובינשטיין וביקש מהנשיא אורנשטיין שיסביר מדוע החליט לקחת את התיק מידי השופט לוי והעביר אותו לשופטת מרגולין-יחידי וזאת למרות שתוקף מינויה אמור לפוג בעוד זמן קצר. הנשיא אורנשטיין הגיב לבקשה וכתב: "הקצאת תיקים בין שופטי בית המשפט היא בסמכות נשיא בית משפט על פי דין, אינה עניין לבעלי הדין ומובן שאין מקום לשתפם בשיקולים באשר להקצאת תיקים בין שופטים". הסנגורים ביקשו מבג"ץ להוציא צו ביניים אשר במסגרתו יידחה הדיון שאמור להתקיים ביום חמישי בעניין הטיעונים לעונש. השופטת ענת ברון דחתה את הבקשה והורתה למשיבים למסור את תגובתם עד לסוף חודש ינואר. למרות זאת, הגיש עו"ד רובינשטיין בקשה לשופט בני שגיא על מנת שידחה את הדיון של יום חמישי בטענה כי הוא ירוקן ממשמעות את החלטת בג"ץ.