עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

שירות תחת אש

במהלך הקיץ האחרון סערה המדינה בעקבות בלוני התבערה שכילו שדות פורחים באזור עוטף עזה * רנ"ג גבי חכמון מאשקלון נטל חלק במאמץ כוחות הכיבוי במסגרת תפקידו כמפקד תחנת כיבוי האש בבסיס חצור * בריאיון ל"סטאר" הוא מספר על המבצעים הגדולים בהם נטל חלק, נזכר בסיוע שהגיש באסון הכרמל ומסביר עד כמה קשות הדילמות בשעת שריפה

כבר 26 שנה שרנ"ג גבי חכמון, בן 44 מאשקלון, משרת בתחנת כיבוי האש בבסיס חצור, מתוכן 14 שנים כמפקד התחנה. הוא לקח חלק בלא מעט מבצעים ומלחמות, ובין היתר כאשר קיבל פקודה מבצעית ממטה חיל האוויר לקחת צוות מלא של חיילים וכבאים לעוטף עזה, במטרה לכבות שריפות ענק. כעת, כשאירועים אלו מאחוריו, הוא אומר: "כיבינו שריפות תחת ספיגה, אירוע שאנחנו לא רגילים לחוות. באותו הזמן, החיילים שלי הוכיחו בגרות יוצאת דופן במשימה וביצעו את המוטל עליהם ללא דופי".


חכמון התגייס לחיל האוויר בנובמבר 1992 והגיע לתחנת כיבוי האש בבסיס חצור לאחר מספר חודשים. הוא הפך למפקד המשמרת בתחנה עוד כאשר היה חייל חובה, לפני השחרור, הוא החליט לחתום שירות קבע. מאז הוא ביצע את כל תפקידי הרוחב בתחנה: הדרכה, מניעת דליקות, לוגיסטיקה, נהיגה, היה סגן מפקד תחנה ובשנת 2005 מונה לתפקיד מפקד התחנה, הגשמת חלום מבחינתו.
תפקיד תחנת כיבוי האש בחיל האוויר הוא מרכזי וחשוב למען הרציפות התפקודית של הבסיס. ייעודה העיקרי של התחנה היא אבטחת המראות ונחיתות של מטוסים והצלת צוות-אוויר ונוסעים, והייעוד המרכזי הנוסף הינו הכיבוי הקרקעי: כיבוי מבנים, טיפול באירוע דלקה של שדה, יער וכדומה. התחנה נמצאת בכוננות 24/7 בכל ימי השנה, כאשר ישנם מספר לוחמים, נהגים ואנשי קבע. לתחנה רכבי כיבוי שונים במהותם המתאפיינים בכמויות מים גדולות ובאמצעים מיוחדים שעוזרים לכבאים להתגבר על דליקות בצורה מהירה ואפקטיבית. כאשר התחנה הנמצאת במצב לחימה, מדובר באירוע מאתגר ויש מספר צוותים שנמצאים בכוננות מתמדת: "התחנה מכינה את עצמה לכל תרחיש קיצון אפשרי, כאשר המטרה היא להמשיך לתת לבסיס לתפקד ולמזער נזקים ככל הניתן", הוא מספר.

הדליקות בעוטף עזה

גבי לקח חלק בלא מעט מבצעים ומלחמות, ביניהם מלחמת "לבנון השנייה", מבצע "עופרת יצוקה", מבצע "עמוד ענן", מבצע "צוק איתן", מבצע "באש ובמים"- השריפה הגדולה שפקדה את הכרמל: "במהלך השירות צברתי חוויות רבות, על חלק מהן לא ניתן לספר, אך כמובן שלקיחת חלק מעשי באירועים לאומיים כגון השריפה בכרמל, מבצע "באש ובמים" והסיוע לכיבוי השריפות בעוטף עזה הן ציוני הדרך המשמעותיים ביותר בשירות שלי. לדוגמה, זכור לי רגע שלא אשכח. יום שישי, ה-4 בדצמבר 2010, אני והצוות שלי פועלים בצפון במסגרת השריפה בכרמל ומקבלים הזנקה למפעל ארוחות סמוך ליישוב עין עוד. כשהגענו, זיהינו להבות ענק שמאיימות להגיע למפעל ולמצבורי הדלק והגז. אם זה היה קורה, אנשים רבים היו מאבדים את מקום העבודה שלהם. בעבודה עיקשת של מספר שעות ביחד עם לוחמי האש, הצלנו את המפעל והצלחנו לבלום את האש כמעט בגופנו על מנת שלא יהיו פגיעות בנפש וברכוש. זו רק דוגמה אחת מיני רבות".


גף הכיבוי לקח גם חלק מלא ופעיל בדליקות שאירעו בחודשים האחרונים בעוטף עזה, ועל כך גבי מוסיף: "על בסיס פקודה מבצעית שירדה ממטה חיל האוויר, צוות מלא של כבאים נפרס מספר ימים לא מבוטל בכדי לסייע לתושבי העוטף להגן על הנכסים שלהם. זה היה אירוע מאתגר לכולנו, למרות שגם בעבר לקחנו חלק במספר רב של דליקות. במקרה הזה, ראינו אירועים חריגים בגודלם, וכיבינו שריפות תחת איום, אירוע שאנחנו לא רגילים לחוות. בעיניי החיילים שלי הוכיחו בגרות יוצאת דופן במשימה וביצעו את המוטל עליהם ללא דופי".
ההחלטות שנלקחות בעת כיבוי השריפות, עשויות להפוך לדילמות קשות בהן יש לקחת החלטה תוך זמן קצר.
"תמיד קיימות דילמות בתפקיד, כל יום מאופיין בלא מעט כאלה. כשאתה עוסק בהצלת חיי אדם אתה לומד בכל פעם דבר חדש. כדי להתמודד עם הלבטים אנחנו משתמשים בסימולציות, כאשר במהלך התרגול שמים את עצמנו במצבי קיצון בהם אנחנו לומדים על אופן ההתנהלות וכושר התכנון. כך, ברגע האמת נדע לפעול נכון". הוא מסכם.