עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

שיחת עומק עם סופי חוטובלי פנחס – יו"ר פורום ההורים שפרשה מתפקידה.

סופי חוטובלי פנחס - יו"ר פורום ההורים באשקלון

סופי: האם אתה מאושר?

לירן: כן, יש לי גם עבודה וגם חברה. זה כל מה שאני צריך עכשיו.

סופי: אתה בר מזל. ומה הוא עיסוקך האחרון לפני שנהיית עיתונאי?

לירן: הייתי מורה למשך שנה. הייתי מורה שונה ולכן המערכת נפטרה ממני. למה את חושבת שזה קרה לי ?

סופי: אני מניחה שזו תגובה הנובעת מהפער בין המאפיינים המודרניים של מערכת החינוך לבין המציאות הפוסט מודרנית שנוצרת סביבה. מערכת החינוך לא שינתה את פניה באופן מהותי במהלך השנים והפכה לא רלוונטיות לאופיו של העידן הנוכחי. מצב זה דורש ממנה לבחון ביסודיות את הנחות היסוד שלה ואת האמצעים שהיא נוקטת להשגת מטרותיה. דבר שמציב מחדש שאלות בנוגע למהותו של החינוך, למטרותיו, לשיטות ההוראה, לתכנית הלימודים, לשיטות ההערכה ולמבנה הארגוני. נדרשת פרדיגמה חינוכית חדשה שתאפשר למערכת החינוך להתמודד עם דרכי החשיבה ודפוסי ההתנהגות החדשים. כדי שזה יקרה אני סבורה שיש בתחילה להסיר חסמים הנובעים מקושי של המערכת על חלקיה להשתנות ולהפוך ממערכת העובדת לפי סטנדרטים מסורתיים למערכת הפועלת בהתאם לצורכי המאה ה–21.

לירן: האם את אשת חינוך?

סופי: המעורבות הבלתי פורמלית שלי במערכת החינוך החלה עם הגיעה של ביתי בכורתי לגיל 3 בכניסתה לגן "תלי" כחלק מחוק החינוך לגיל הרך. היא היום בת 25 ,ומטבע הדברים הניסיון והידע שצברתי לאורך השנים במסגרות הפורמליות והמשלימות הביאו אותי להבנה שבראש סדר העדיפויות במדינת ישראל צריכים להיות החינוך וההשכלה. התרומה הצנועה שלי ושל חבריי לדרך למימוש החזון הלאומי נעשתה בהתנדבות , ומתוך אינטרס הורי ליצור לילדנו סביבה לימודית וחינוכית שתעניק להם אקלים חינוכי , פדגוגי, ערכי וחברתי מיטביים. את לימודי התואר שלי עשיתי במדעי המדינה ומשאבי אנוש. לאורך השנים ביצעתי מספר תפקידי ניהול במגזר הפרטי ובארבע השנים האחרונות אני מנהלת מרכז קהילתי כחלק מהחינוך המשלים.

לירן: מדעי המדינה זה תואר פילוסופי מאוד.

סופי: כשרוב האנשים חושבים על פילוסופיה הם מניחים שמדובר במשהו מרוחק מאוד. זה נתפס בתור עיסוק שנדמה כעמוק אבל תלוש לחלוטין בו זמנית. כמי שפחות מתעניינת במדעים המדויקים , מצאתי עניין רב בתואר שכלל קורסים עיונים רבים המעניקים ידע תיאורטי בגישות ומחקרים עדכניים לצד הקנייה של כלים מקצועיים בניהול משאבי אנוש וכלים מחקריים בתחום מדעי המדינה בהתאמה לסוגיות המרכזיות בסדר היום הציבורי תוך בחינה של היבטים בינלאומיים ופנים מדינתיים שונים. במסגרת הלימודים נחשפים לשיטות הממשל והמשטר השונות ולסוגיות מרכזיות המעסיקות את מוסדות ושלטונות החוק בעולם בכלל ובמדינת ישראל בפרט. תחום שמצאתי בו עניין רב מגיל צעיר מאוד.

לירן: חבל שלא כולם לומדים לפחות קורס אחד בפילוסופיה.

סופי: ישנה מגמה מאוד מעניינת בשנים האחרונות שצוברת תאוצה. יותר ויותר אנשי חינוך ואינטלקטואלים קוראים לשלב לימודי פילוסופיה כחלק ממערכת החינוך היסודית והתיכונית. הרעיון הזה יכול להיראות משונה עבור הרבה מאוד אנשים, אך לא עבורי ולכן אני בעד שילוב לימודי הפילוסופיה בקרב ילדים ובני נוער. אם יש משהו שילדים ובני נוער יודעים לעשות זה לשאול שאלות ולהטיל ספק. הם עושים את זה כל הזמן בכל הרמות. מערכת החינוך היום, במובנים רבים, אינה מציעה את הכלים הנחוצים לחשיבה ביקורתית, פיתוח של טיעונים, קריאה ביקורתית בטקסטים, כל אלה מושלכים הצידה למען מטרות אחרות: הצלחה במבחני מיצ"ב, יכולת שינון והמסוגלות לשבת על כיסא במשך שעות. ילדים הם מטבעם סקרנים וחקרניים כפי שכולנו יודעים. יש רק סיבה אחת שילד יפסיק לשאול שאלות: מישהו גרם לא לחשוב שלהיות סקרן זה דבר רע. וזו בדיוק הסיבה שפילוסופיה יכולה להיות כל כך נפלאה לילדים, לא רק שהיא מציגה את הסקרנות, והמבוכה שמלווה אותה, כדברים חיוביים, אלא היא גם נותנת כלים איך להיות סקרן באופן מוצלח.

סופי חוטובלי פנחס יחד עם ראש העיר תומר גלאם וסגניתו מיריי אלטיט

לירן: למה פנית ללימודים אקדמאים?

סופי: את לימודי התיכון עד כיתה יג' עשיתי כאקסטרנית בביה"ס החקלאי ע"ש אבא הילל סילבר, במסלול לימודי הסיעוד – אחיות מעשיות. עם סיום הלימודים, הנישואים והקמת משפחה, התמסרתי כל כולי לתפקיד האמא במשרה מלאה. נהניתי מאוד מגידול הבנות, וזה היה בראש סדר העדיפויות בשילוב עבודה שמצאתי בה סיפוק רב. את ההחלטה ללמוד לימודים אקדמיים קיבלתי קצת אחרי גיל 30, כשהבנות גדלו והיה לי ברור שזה הזמן להעניק לעצמי שנים טובות ואיכותיות באקדמיה. בתחום שיעניין ,יעשיר ויגרום לי תחושת סיפוק. זה קרה תוך כדי שניהלתי פרויקט בעבור לקוח גדול מתחום המוליכים למחצה בחברת "אנטל". אני חושבת שיש הצדקה ללמוד תואר אקדמי כזה או אחר, גם כשלא יודעים בדיוק מה נרצה לעשות בחיים. חשוב להרחיב אופקים, להיפתח למגוון של תחומים או דעות ולרכוש ידע כללי שישמש אותנו בחיים במסלולים השונים אליהם נגיע בסופו של דבר.

לירן: ומה דעתך על מערכת החינוך?

סופי: תמורות הזמן ניכרות במגוון תחומי חיים, והציפייה היא שמערכת החינוך האמונה על חינוך דור העתיד תתאים את עצמה לתמורות אלו ותפעל להקניית הכישורים הנחוצים במאה ה־21 .מאה בה על מערכת החינוך להסיט את הדגש מלימוד של חומר מוגדר המבוסס על שינון ולהתמקד בהקניית כישורים כלליים שיוכלו לשמש את התלמיד לאורך חייו כגון ניהול מידע, חשיבה ביקורתית, יצירתיות וחדשנות, פתרון בעיות, שיתוף פעולה, תקשורת, כישורים טכניים דיגיטליים, הכוונה עצמית, למידה לאורך החיים, מודעות אתית, מודעות תרבותית וגמישות. לאורך השנים הושקו רפורמות רבות שביקשו לחולל במערכת שינויים. אך נראה שמערכת החינוך בישראל עדיין מתקשה להתאים את עצמה לצורכי הזמן ולכן, האחריות להתאים את מערכת החינוך למציאות החדשה היא על כתפיהם של הקברניטים ומקבלי ההחלטות וגם שלנו ההורים , שצריכים לעשות כל שביכולתנו על מנת לסייע למערכת לממש את יעודה במציאות המשתנה.

לירן: זאת אומרת שהדברים שלמדנו במסגרת מערכת החינוך הפורמאלי לא משמשים אותנו ביום שאחרי?

סופי: המאה ה־21 מתאפיינת בשינויים מהירים במגוון תחומי חיים. עיסוקים רבים שנעשו בעבר בידי אנשים עוברים תהליכים של אוטומטיזציה ודיגיטליזציה. טכנולוגיות חדשניות פותחות שפע של אפשרויות. ולמרות זאת נראה כי מערכת החינוך אינה מצליחה ברובה להסתגל לקצב השינויים. לדעתי, הבסיס הפדגוגי שבית הספר מקנה מותאם לצרכים שהיו קיימים בתקופת המהפכה התעשייתית. הידע והכישורים שנדרשו היו מוגדרים וקבועים. כיום, במאה ה־21 ,נחוצים כישורים שונים שאינם מבוססי זיכרון, שזמין היום בלחיצת כפתור או מנוע חיפוש, אלא בפיתוח חשיבה עמוקה שנדרשת בעולם הטכנולוגי, בהעצמתם של כישורים רלוונטיים שחיוניים להשתלבות מוצלחת בחברה ובכלכלה של המאה ה־21.

לירן: מה לדעתך צריך לעשות כדי להתאים את המערכת למאה ה 21 ?

סופי: מערכת החינוך במאה ה־21 צריכה להסיט את הדגש מלימוד "מתועש" של ידע מסוים להקניית כישורים אשר יאפשרו לבוגר להתאים את עצמו לסביבה משתנה ולא ידועה. התוכן הנלמד בבית הספר אמור להיהפך ממטרה פדגוגית לכלי פדגוגי. במקום שהתלמידים יידרשו לסיים את לימודיהם עם נפח של ידע מוגדר, תוכני הלימוד ישמשו בעיקר להקניה ותרגול של כישורים. ברור לכולנו שהמעבר הזה מורכב במיוחד. ולכן הוא דורש מהמערכת כולה – התלמידים, המורים והמנהלים להסכים לשינוי ולהתאים את עצמם לזמן.

לירן: אילו מסגרות אחרי-בית-הספר מציעה העיר אשקלון לילדיה?

סופי: ילדי אשקלון נהנים ממסגרות ״ניצנים״ להמשך יום הלימודים בסבסוד משרד החינוך, עיריית אשקלון וההורים. הארכת יום הלימודים לתלמידי גני הילדים וכיתות א׳-ב׳ בבתי הספר היסודיים, מאפשרת

לציבור ההורים, לצאת לעבודה, להתפרנס, להתפתח ולחזק את התא המשפחתי ואיתנותו,

באמצעות רשת חינוכית משלימה המספקת להורים את השקט והביטחון, שילדיהם נמצאים בידיים

מקצועיות ומהימנות המעניקות רצף חינוכי פדגוגי והתפתחותי. מדובר במסגרת גמישה המאפשרת להורים להיות מעורבים בבחירת התכניות העשרה מגוונות ומותאמות גיל, מתוך הבנה שהמערכות הפורמליות והמשלימות עובדות בכפיפה אחת ובכך יוצרות לילדינו סביבה מיטבית לגדול ולהתפתח. פורום ההורים העירוני, שותף פעיל בוועדת ההיגוי היישובית, הבוחנת כל העת, את התפתחות התכנית, בשאיפה לשיפור מתמיד ומצוינות בחשיבה ובעשיה. כמו כן , המרכזים הקהילתיים הפרוסים ברחבי העיר , מעניקים שירותי חוגים בין כותלי ביה"ס מרגע סיום יום הלימודים הפורמלי ועד השעה 17:00. מהשעה הזו ועד השעות המאוחרות של הלילה ניתן להנות ממגוון רחב של חוגים , העשרה, תרבות ופנאי במרכזים הקהילתיים, בתנועות ומועדוני הנוער , באגדות הספורט, בקונסרבטוריון, בספריה העירונית, בהיכל התרבות והיכל הספורט.

סופי חוטובלי פנחס עם בני משפחתה

לירן: מה זה בעצם פורום ההורים של אשקלון?

סופי: פורום ההורים הוקם ע"י קבוצת יורים בית ספרים שהחליטה לפרוש מוועד ההורים במטרה לבסס בעיר אשקלון מנהיגות הורית אחראית ולהוות צלע משמעותית במשולש החינוך. היורים המייסדים פנו אליי עם הצעה לעמוד בראש פורום ההורים של אשקלון שתכליתו לקדם את החינוך. כמי שעשתה את מרבית שנותיה הבוגרים כהורה מעורב ויו"ר בית ספרי לצד הורים מסורים שפועלים ללא לאות לקידום מערכת החינוך, ראיתי ברעיון, הזדמנות חד פעמית, למימוש החזון של ההורים למערכת החינוך העירונית. אל פורום ההורים הצטרפו מידי שבוע יורים בית ספרים מכל מוסדות החינוך בעיר, ותוך זמן קצר הפכנו לגוף הרשמי המיצג של הורי אשקלון. בהמשך הדרך הצטרפנו לפורום וועדי ההורים הארצי הגוף הרשמי המיצג את הורי ישראל. פורום הורי אשקלון נבחר להיות חבר הנהלה בפורום הארצי. פורום ההורים העירוני פועל בשיתוף פעולה מלא עם הנהלת העיר, מינהל החינוך ומוסדות החינוך בעיר. חבריו שותפים בכל הוועדות הקשורות בחינוך פורמלי ומשלים.

עם השנים הפך פורום ההורים לגוף משמעותי ובעל השפעה חיובית בעיר. מהם ההישגים שרשמתם לזכותכם בתקופת כהונתך?

פורום ההורים חרט על דגלו להיות מנהיגות הורית אחראית מובילה ומשפיעה להגשמת מטרות של הורים ומתנדבים פעילים לקידום מערכת חינוך מיטבית בעיר, בדיאלוג ושיתוף פעולה מלא מול הרשות המקומית ומנהל החינוך האמונים על מערכת החינוך העירונית.  פורום ההורים העירוני פועל כגוף אחד מלוכד, מתוך חזון ותפיסה ארגונית של שותפות וברית חינוכית קהילתית ומתוך אמונה שחינוך מובילים ביחד – בשותפות, דיאלוג ועשייה

 

פורום ההורים הנו הגוף המיצג הרשמי של הורי אשקלון וחברים בו כל מוסדות החינוך מרחבי העיר.

פורום ההורים חבר בכל וועדות העירייה הנוגעות בחינוך פורמלי ומשלים.

פורום ההורים שותף פעיל בוועדות והתכניות המתקיימות במינהל החינוך.

לפורום ההורים שיתופי פעולה מלאים ופוריים עם מנהלת התכנית "עיר ללא אלימות"

פורום ההורים לקח חלק פעיל במעבר לבתי ספר יחודיים ומרחבי בחירה מבוקרת.

פורום ההורים חבר בוועדות העירוניות של תכנית ניצנים להארכת יום הלימודים, המינהלת הישוביות של טאובר "מובליות חברתית".

פורום ההורים הוא ממובילי יום המורה, יום השומר ועובדי המינהלה.

תוכנית "הורים לומדים חוסן"

פרי יוזמה של פורום ההורים העירוני תוכנית יחודית המעניקה להורים הזדמנות יוצאת דופן לרכוש כלים להתמודדות עם מצבי לחץ בשגרה ובחירום, ובכך לשמור על חוסן אישי ומשפחתי.

התכנית היחודית הושקה לראשונה בארץ ובאשקלון. ומטרתה הקניית כלים להתמודדות טובה יותר במצבי לחץ בשגרה ובחירום, חרדות ממבחנים, קהל וחברים בקרב הורים וילדים. בימים אלה, עם התדרדרות המצב הביטחוני בימים האחרונים, מקבלת התוכנית משנה תוקף.

התכנית מועברת בגני ילדים, בתי ספר ומרכזים קהילתיים ברחבי העיר.

השקת המרכז להורות בתמיכת רה"ע תומר גלאם.

המרכז להורות הראשון מסוגו באשקלון הנו חלק מחזון פורום ההורים ומקימיו. הגשמת החלום התאפשרה בזכות תמיכתו של ראש העיר תומר גלאם וסגנית רהע הגברת מיריי אלטיט. המרכז להורות ומשפחה נועד לפעול כמרכז רב תחומי בנושאי הדרכת הורים, משפחות ואנשי מקצוע. המרכז פועל בשיתוף פעולה עם גופים מקצועיים בקהילה הקשורים לעבודה עם הורים ומשפחות, במטרה לפתח תכניות הדרכה יעילות, משמעותיות ורלוונטיות. המרכז מקיים הדרכות הורים בבתי ספר, גני הילדים, מרכזים קהילתיים ומוסדות ציבור ברחבי העיר הנותנים מענים מגוונים לסוגיות המעסיקות הורים.

בחברה מתקדמת כשלנו, כשהמורה כבר אינו מקור הידע הבלעדי וכשתהליכי הלמידה מתרחשים לא רק בבתי-הספר, אנו, ההורים, מחויבים יותר מאי פעם לשתף פעולה בגיבוש הסכמות חינוכיות, חברתיות  ומוסריות שעל בסיסן נבנה ביחד עם הילדים סולם של ערכים אידאולוגיים והתנהגותיים ראוים. פורום ההורים מקיים ישיבת עבודה שוטפת אחת לרבעון עם רהע. בהשתתפות הנהלת העיר, מינהל החינוך והאגפים איתם אנו מקיימים שיתופי פעולה וממשקי עבודה. בפגישות הנל אנו מעלים את הצרכים של מוסדות החינוך ומביאים בפני ראש העיר יוזמות חינוכיות וקהילתיות.פורום ההורים לוקח חלק פעיל בוועדת הביטחון – היערכות ומוכנות לחירום, וראש העיר רואה בנו שותפים מלאים בהחלטות שנוגעות להפעלת מערכת החינוך בחירום והחזרה שלו לשיגרה חלקית או מלאה.

את מספרת בגאווה על האמון ותהליכי העבודה שהצלחתם לבסס מול מנהל מינהל החינוך, מה נדרש כדי ליצר אמון כזה?

 

יובל זוזט, מנהל מינהל החינוך הוא הממשק הישיר והראשון שלנו בחינוך.

חברי פורום ההורים העירוני רוכשים לו כבוד רב, ומאמינים בדרכו. מאז כניסתו לתפקיד סגן מנהל מינהל החינוך ועד היום , הוא הפך את פורום ההורים לצלע משמעותית במשולש החינוך. אנחנו שותפים מלאים בכל הוועדות, התכניות, התהליכים והיוזמות. הוא מנהיג שקיפות מלאה ומדיניות של דלת פתוחה. יובל עומד בראש מינהל מפואר ומקצועי, שפועל כל העת לשיפור השירות, הנגשת המידע , מצויינות ערכית, פדגוגית וחברתית. לצדם של מנהלי בתי ספר, גננות, צוותי הוראה שרואים בחינוך שליחות ויעוד. אנו עדים לכך שמינהל החינוך בהובלתו של יובל עובר תהליכים שנועדו להתאים את המערכת לחינוך מוטה עתיד בתשתיות, בתכניות, במגוון בתי הספר והגנים היחודיים ובהידוק הקשר בין החינוך הפורמלי והמשלים, שזה היעד המשמעותי של מינהל החינוך לשנים הבאות. יובל הוא חבר יקר, יש לי הערכה רבה אליו. אני מודה על השותפות והרעות ומאחלת לו להמשיך לעשות ולהצליח בענווה המאפיינת אותו. ויחד איתו תודה אישית, לכל אחד ואחת מעובדי מינהל החינוך המצויינים על שיתוף הפעולה והשותפות המלאה.

 

לירן: סוס מנצח לא מחליפים. אז מדוע את פורשת?

סופי: גוף מתנדב החפץ בחיים, מחוייב לרענן את השורות מעת לעת, ולאפשר לחברים בו לעמוד בקידמת הבמה, להכניס רוח חדשה ולהוביל ברוח התקנון והערכים על פיהם הוקם פורום ההורים העירוני.משהבנתי שהליך דמוקרטי טהור לא יתקיים כל זמן שאמשיך להתמודד על תפקיד היור,  החלטתי להודיע על פרישה, כדי שעמיתיי בפורום, יעמידו את עצמם לבחירה. אני מכירה כל אחד ואחת מהם באופן אישי, אני יודעת את נקודות החוזק שלהם ואת היכולת שלהם להוביל את הפורום על בסיס הערכים עליהם הוא הוקם. בחלוף חמש שנים, בשלה העת, להעביר את השרביט, לידיים נאמנות שיובילו את פורום הורי אשקלון לשנתיים הבאות. זה הגיע ממקום של ענווה ואמונה מלאה, שבכל אחד ואחת מאיתנו יש את התכונות, היכולות והשאיפות לעמוד בראש גוף כה מפואר, ולהמשיך להובילו בבטחה אל עבר המטרות. מנהיגות נמדדת גם ביכולת לפנות את הדרך לדורות הבאים.

לירן: את תמשיכי להיות פעילה בפורום ההורים גם אחרי הפרישה?

סופי: הממשק שלי עם פורום ההורים ימשיך להתקיים כל העת מעצם היותי מנהלת מרכז קהילתי בעיר וחברה בוועדות ותכניות עירוניות שונות. כדי שהיור הנבחר יקבל את מלא הבמה והתנאים לפעול ולהצליח על פי דרכו, ראוי שאפנה את מקומי הן כיור והן כחברה קבועה בפורום ההורים. מה שימשך ויישאר איתי תמיד זה החברים הנפלאים שרכשתי לאורך השנים ויחד איתם פעלנו באהבה ואחדות לקידום החינוך. על הציבור לדעת שאת בתי הספר יצגו לאורך השנים יורים ערכיים, מסורים מקצועיים שהובילו את פורום ההורים להישגים רבים בענווה ורעות.

מה את מאחלת למערכת החינוך בעיר?

הייתה לי הזכות להוביל את פורום ההורים העירוני בשנותיו הראשונות לצידם של חבריי היקרים, בשנים בהם הפורום ביסס את מעמדו ויצר אמון ושיתופי פעולה עם ראשי הערים , נבחרי הציבור, מינהל החינוך , המנהלים, עובדי ההוראה ועובדי המינהלה. יש לנו מערכת חינוך מפוארת, ששואפת כל  העת למצוינות פדגוגית, ערכית וחברתית, תוך הכלה , צמצום הנשר, חינוך למעורבות ,התנדבות, גיוס משמעותי לצה"ל והמשך לימודים אקדמיים בשאיפה לשילובם המיטבי של בוגרי העיר בעולם התעסוקה, המדע והמחקר. אני מאחלת למערכת החינוך שתהיה קשובה כל העת לצרכים המשתנים ולשאיפות של קהילת ההורים להעניק לילדיהם חינוך רב גוני שיתבטא בהקמת גני ילדים ובתי ספר יסודיים ותיכוניים עם גישות חינוכיות חדשניות , ומוסדות חינוך בהתאמה למציאות המשתנה במאה ה 21. אני מקווה לראות מורים ומנהלים איכותיים משתלבים במערכת , ומקבלים אוטונומיה ניהולית לפתח את המוסד החינוכי ולטפח את התלמיד בהתאמה דיפרנציאלית ליכולותיו ושאיפותיו להשגת רצונותיו והגשמת חלומותיו. החינוך היה , הווה ויהיה חלק ממני תמיד.

לירן: מהי פילוסופיית הניהול שלך?

סופי: לדעת לפעול בתוך טווח הסגנונות הנדרש כיום כדי לעמוד במציאות המשתנה במהירות. על המנהל להיות יזמי, ביצועי ולוגיסטי. תמהיל של ניהול רציונלי וניהול כאוטי המבוסס על ניחוש, יזמות ויצירתיות. מעל כל זאת, יעמוד תמיד טיפוח ההון האנושי והדוגמה האישית.

לירן: היה לי לעונג לשוחח ולהכיר אותך. מקווה שניפגש שוב.

סופי: שמחה באותה מידה. מאחת לך בהצלחה וכל טוב