עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

רצח המוני של כלבים וחיות אחרות באשקלון: 9 קורבנות כבר נספרו

קרבן ההרעלה

בעלי הכלבים באשקלון בחרדה בעקבות מותם של  תשעה כלבים כתוצאה של הרעלה. החשד הוא כי אלמוני מפזר רעל עטוף בנקניקיות ברחבי העיר

בשבועות האחרונים פיזר אלמוני רעלים, ככל הנראה טבולים בתוך נקניקיות או מזון אחר, בשכונת ברנע באשקלון, שגרמו למותם של תשעה כלבים וכן חתולים וציפורים ועוד בעלי חיים. עד כה, אף שמשטרת אשקלון הקימה צוות חקירה מיוחד, טרם נתפס החשוד. אתי אלטמן, מייסדת "תנו לחיות לחיות", הבטיחה פרס כספי למי שימסור מידע שיביא ללכידת החשוד. בעלי הכלבים באשקלון נמצאים בחרדה, ואינם יודעים מה לעשות. אחד מבעלי הכלבים, עוז בראבן, פרסם בפייסבוק פוסט קורע לב: "אמרתי שלנו זה לא יקרה, שאנחנו משגיחים עליה בשבע עיניים. לא האמנו שיש אדם שיכול לעשות את זה. אבל זה קרה, בערך שעתיים לאחר טיול ערב רגיל עם טקילה היא החלה להתנהג טיפה מוזר, עברה להקאות, ואי-יכולת לקום. היא מתה אחרי כשעה על שולחן הווטרינר. אני רק תוהה איך אדם, אם אפשר לקרוא לאוסף תאים הזה ככה, לוקח רעל, מכין פיתיונות ומפזר אותו בשכונה כמו ממתקים במשלוח מנות. איך הוא מסוגל לגדוע אהבה כמו של כלב? איפה המצפון שלו? הוא מודע להשלכות של המעשים שלו? טקילה, תודה רבה על 3 שנים מופלאות, מקווה שאת נהנית אתנו כמו שאנחנו אתך".

הכלבה לונה

מאיה קסטרו-כהן, תושבת העיר, איבדה גם היא את כלבת המשפחה, לונה, למרות מאמציה הרבים לשמור עליה.

"בשבוע שעבר ראיתי כל מיני פרסומים על התופעה של הרעלת כלבים בשכונה", היא סיפרה. "יש לנו כמה כלבים, ונכנסתי ללחץ מטורף, ובפרסומים בפייסבוק נאמר לנו שלא להוריד את הכלבים לרחוב, שמא יורעלו. ביררתי אצל הווטרינר העירוני, דיברתי עם משרד החקלאות, לנסות לברר את היקף התופעה. אני לא מבינה איך אדם יכול לעשות מעשה  כזה מרושע". קסטרו-כהן המשיכה: "בשבוע שעבר חזרתי הביתה, אחרי שאבא שלי הוריד את הכלבה לונה לרחוב, ומצאתי אותה ללא רוח חיים. אבא אמר לי שהוא לא מבין איך זה קרה. לונה אפילו לא עשתה את הצרכים שלה, ואבא אמר שהיא לא אכלה כלום ברחוב. אנחנו בהלם מוחלט, וכל יום יש מקרים חדשים. זהו, החלטנו שאנחנו לא מורידים את הכלב השני לרחוב. התופעה, כפי שגיליתי, היא יותר חמורה, כי מי שמרעיל את הכלבים, מתוך רשעות לשמה, זורק פיתיונות מורעלים לתוך חצרות של בתים פרטיים כדי להרוג כלבים. זה מאוד מפחיד. מאוד מקווה שיתפסו את המנוול הזה מהר מאוד".

עם ריבוי המקרים של הרג בעלי חיים באופן מסתורי, בהם כלבים, חתולים וציפורים, הבינו בעלי הכלבים וגם הווטרינר העירוני, ד"ר מיכאל שפירו, כי לא מדובר בצירוף מקרים. שפירו ובעלי הכלבים שנפגעו הגישו תלונה למשטרה, והכלבים נשלחו לבית החולים הווטרינרי בבית דגן.

בינתיים בעלי הכלבים זועמים ואובדי עצות. אחד מהם, כתב לראש העירייה, תומר גלאם: "עכשיו, לאחר שסיימת עם הפרזנטציות לליכוד, האם תואיל בטובך להוציא לשטח את כל המחלקה הווטרינרית, יחד עם מחלקת ההדברה, לרחוב גדעון בן יואש ותסרקו את השטח שם? תושבים מדווחים מזה שבוע על הרעלות של חיות, כלבים, חתולים וציפורים. קחו את החיות שנפגעו לנתיחה פתולוגית, לאתר את הרעלן, ובצעו ניטור ברחוב לאתר את החומר שפוזר שם. תבצעו יחד עם הפיקוח מבצע אכיפה לאתר את האדם שמפזר שם רעלנים ותמצו איתו את הדין". בעקבות מחאת התושבים, הורה ראש העירייה לתת עדיפות בטיפול בתופעה החמורה.                                                                                                                                       דורין פרי, תושבת העיר, סיפרה: "זה קורה בכל העיר. כבר לא מדובר בשכונה ספציפית. אני מזועזעת מהרוע. שני הכלבים של בת דודה שלי הורעלו בחצר בית פרטי בשכונת ברנע. אני פשוט בהלם. הם לא כלבים משוטטים. מישהו הגיע וזרק רעל לתוך החצר, זה משהו שצריך לעשות עם כוונה אמתית וממש לטפס על הגדר".

ג'וי, הייתה כלבתה של טלי, תושבת העיר, במשך 11 שנים. גם היא מצאה את מותה בדרך מסתורית. "באמצע הלילה ג'וי לא הפסיק ליילל. נתתי לו לרדת לעשות את צרכיו. גם בבוקר הוא לא הפסיק ליילל, והבן שלי אלעד בן ה-6 צעק לי: 'אמא, ג'וי מקיא, הוא מת, הוא מת'. הוא ראה במו עיניו את ג'וי נאבק עם עצמו ומת. לקחנו אותו מיד לווטרינר, אבל כבר לא היה ניתן להציל אותו, והוא אמר שזה חשד להרעלה של זרחן אורגני. שלחנו את הגופה שלו לנתיחה בבית דגן. הכלב ג'וי היה הלב שלנו, הבן שלי גדל אתו. כל כך אהבנו אותו. נורא".

למשך כעשור חיה הפינצ’רית קיקה עם בני משפחת קוטוזוב, "אימצנו אותה כשהיא הייתה גורה, ואני הייתי בת 11. היא הייתה התינוקת שלי, החיים שלי, ישנה איתי כל לילה", אומרת ז’אנה, הבעלים של הכלבה. בתחילת השבוע היא חזרה מעבודתה בשעות המאוחרות של הלילה, והוציאה את קיקה לטיול הלילי הקבוע של שתיהן. “היה שתיים בלילה, אז היא לא הייתה עם רצועה. היא גם כלבה טובה וחמודה, אז היא מטיילת הרבה בלי רצועה, אבל כמובן שאנחנו לא מוציאים אותה לבד, תמיד איתנו”. בשלב מסוים של הטיול קיקה ברחה ונעלמה, וז’אנה לא הצליחה לאתרה. “זה כבר קרה מספר פעמים, והיא תמיד חוזרת, כך שלא דאגתי יותר מדי. בבוקר שכנה שלי התקשרה אליי וסיפרה שהעלו תמונה של קיקה מתה לפייסבוק, והיא זיהתה אותה”. השכנה סיפרה לז’אנה שהכלבה נמצאה סמוך לבניין המגורים של המשפחה ברחוב גדעון בן יואש. ז’אנה מיהרה למטה, אולם קיקה כבר לא הייתה שם".

בובי, הכלב של משפחת אדרי, גם הוא היה כלב מסוג פינצ’ר, ליווה את בני המשפחה כבר מזה 14 שנים. הם מתגוררים בשכונת שיכונים בעיר, והכלב מסתובב חופשי בחצר וברחוב הסמוך לבית. “בשבוע שעבר בובי נעלם”, מספר עדי, הבעלים של הכלב. “בהתחלה לא חיפשנו אותו, כי אנחנו רגילים שהוא הולך וחוזר. אחרי יומיים כבר התחלנו לדאוג קצת, אז אבא שלי יצא לחפש אותו בשכונה ושאל את השכנים. אחד מהשכנים סיפר שראה את בובי מת ליד פח האשפה. מיד הלכנו לשם, אבל הוא כבר לא היה שם".

גם עדי פנה לשירות הווטרינרי העירוני בניסיון לברר מה עלה בגורלו של הכלב המשפחתי, אולם הוא עדיין לא קיבל תשובה. “עדיין לא הצלחנו לאתר אותו ולא ברור לאן הוא פונה. אני לא יודע בדיוק מה קרה לו, אבל אין לי ספק שזה קשור לגל ההרעלות שיש ברחבי העיר. זה כלב שחי אתנו הרבה שנים והתרגלנו לנוכחות שלו במשפחה, זה כואב. הכי מבאס שלא הספקנו אפילו לראות אותו ולהיפרד". עמית שמלה נפרדה השבוע מהכלב שלה זאוס, "התינוק היפה שלנו נלקח מאתנו באכזריות שאין לתאר, ואנחנו רוצים לקבל תשובות", כתבה עמית, "זאוס הפגין את כל התסמינים של הרעלה, ותוך 10 דקות מת לי בידיים. הוא לא היה כלב חולה, הוא לא היה כלב מבוגר, הוא פשוט יצא לחמש דקות מחוץ לבית ושעה אחרי מת. הגשנו תלונה במשטרה, והשירות הווטרינרי מחזיק בגופה שלו כדי לברר איזה רעל זה היה, אבל בבקשה, זה חייב להיות זעקה עירונית – זה לא הכלב היחיד ברדיוס הקרוב לביתי שהורעל ומת. תעזרו לנו לפחות לשתף כדי שזה יגיע לאלה שיכולים לשנות ולעזור. והכי חשוב, כל מי שגר באזור ברנע, תשמרו כמו מטורפים על הכלבים שלכם, אין לדעת מתי הפסיכופת שמרעיל אותם יחליט לתקוף שוב. בנוגע אליי, אני לא אנוח עד שאקבל צדק לתינוק שלי, שלא עשה דבר רע מעולם לאף אחד".

ממשטרת ישראל נמסר: "התקבלו מספר תלונות בגין התעללות בבעלי חיים, ובתוכם גם הרעלה של כלבים ברחבי העיר. עם קבלת התלונות נפתחו תיקי חקירה והחקירה נמשכת, תוך שימוש באמצעים טכנולוגיים. הוחלט להטיל את הטיפול על מפקד יחידת השיטור העירוני בשיתוף פעולה עם הווטרינר של הרשות המקומית". כעת נבדק במשטרה אם אכן מדובר בהרעלה מכוונת, או שמדובר בהרעלה שנגרמה מפיזור של חומרי הדברה בעיר.

מעיריית אשקלון נמסר כי בעקבות פניות תושבים על תמותה חריגה של כלבים ברחובות גדעון בן יואש וצבי סגל הוגשה תלונה במשטרת אשקלון בחשד להרעלה. כמו כן, נמסר כי עם קבלת הפניות יצא הווטרינר העירוני ד”ר מיכאל שפירו יחד עם גורמי המקצוע לשטח, ושם נעשו סריקות לאיתור שאריות מזון או חומר מחשיד אחר. במקביל נשלחו בדיקות על ידי השירות הווטרינרי העירוני למכון הווטרינרי בבית דגן לאיתור סימני הרעלה. כעת ממתינים בשירות הווטרינרי העירוני לממצאי הבדיקה שאמורה להתקבל בעוד כמה ימים. “אנו מבקשים להדגיש את החשיבות בטיול עם הכלב כאשר הוא מחובר לרצועה וכן למנוע ככל הניתן שוטטות הכלבים במרחב הציבורי”, הוסיף ד”ר שפירו. "אנו פועלים כעת לעצור תופעה מחרידה המעלה חשד להרעלת כלבים במספר מוקדים בעיר, כולל הגשת תלונה במשטרת אשקלון”, מסר ראש העירייה תומר גלאם, “אין לי ספק שהמשטרה תעשה את כל הנדרש כדי לרדת לחקר העניין, לבדוק מי אחראים לביצוע המעשים ולמצות עמם את הדין". ממשטרת ישראל נמסר כי הם מטפלים במקרה הזה בעדיפות גבוהה, “בחודשים האחרונים התקבלו מספר תלונות בגין התעללות בבעלי חיים, ובתוכם גם הרעלה של כלבים ברחבי העיר".

עוד נמסר מעיריית אשקלון: "אכן, מדובר בתמותה חריגה של כלבים ברחובות גדעון בן יואש וצבי סגל. הוגשה תלונה במשטרת אשקלון בחשד להרעלה. עם קבלת התלונות הווטרינר העירוני, ד”ר מיכאל שפירו, יצא לשטח יחד עם גורמי המקצוע, ושם נעשו סריקות לאיתור שאריות מזון או חומר מחשיד אחר. נשלחו גם בדיקות על ידי השירות הווטרינרי העירוני למכון הווטרינרי בבית דגן לאיתור סימני הרעלה. אנחנו ממתינים לממצאי הבדיקה שאמורה להתקבל כנראה מחר".

במקביל לאירועים, ביום שני סייר ראש העיר במוקדים בהם אותרו כלבים שהורעלו. עוד נכחו בסיור הווטרינר העירוני, ד"ר מיכאל שפירו, ופקח מטעם המחלקה הווטרינרית. כבר במהלך הסיור, הנחה ראש העיר מגורמי המקצוע לבצע חשיפה יסודית של השטח המדובר. כמו כן, שוחח ראש העיר עם מפקד התחנה, סנ"צ משה לוי, וביקש להגביר את החקירה ולעשות כל שיידרש על מנת לאתר את פורעי החוק ולמצות עמם את הדין.  "אני רואה בחומרה רבה מקרים קשים אלו. זה רוע בלתי נתפס. הנחיתי להקצות את כל המשאבים הנדרשים על מנת לאתר את מבצעי העבירה ולהביאם לדין. אני רוצה לבקש מבעלי הכלבים בשכונה לנהוג במשנה זהירות עד לפתרון הסוגיה, להימנע משוטטות של כלבים ועל כל חומר חשוד בשטח ליצור קשר מידי עם המוקד העירוני או משטרת ישראל", אמר ראש העיר.

זה המקום לציין כי בעקבות מקרים אלו העירייה ממליצה לציבור לנקוט במשנה זהירות באחזקת הכלבים:

  1. כלבים שמוחזקים בחצרות הבתים – מומלץ להחזיקם תחת השגחה.
  2. בטיול עם הכלבים יש להקפיד על רצועה קצרה בלבד ולמנוע מהם לאכול ברחוב.
  3. יש לדווח למוקד 106 או למשטרת ישראל על כל חומר או מזון חשוד בסביבה. בנוסף, וכאמצעי מניעה, עיריית אשקלון תפנה את פינות ההאכלה משטח זה עד להודעה חדשה.