עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

רפש, צחנה והזנחה: מחדל התחנה המרכזית באשקלון

קירות מתקלפים בתחנה המרכזית

התחנה המרכזית באשקלון נבנתה לפני 55 שנה ומאז לא עברה שינוי ניכר והתאמה לצרכי העיר והתושבים אשר חיים בה. הלכלוך נראה בכל מקום והתשתיות ההנדסיות נראות סדוקות ומתפרקות, ואילו הסכנה כתוצאה מכך אופפת את משתמשי התחבורה הציבורית ואת עובדי המקום בכל יום. החברות המתפעלות, העירייה ומשרד התחבורה יודעים שהקמת תחנה מרכזית חדשה היא הכרח – אך מעבירים את האשמה והאחריות מאחד לשני.

 

 

זוהמה וסירחון תמידי, מחסור בתשתיות יסוד כגון פחי אשפה, ברזיות ושירותים תקינים, קירות סדוקים, ספסלים מלאי חלודה, ארונות חשמל שבורים ותקרה שבכל רגע עלולה לקרוס על יושביה. כך נראה השער התחבורתי לעיר אשקלון – התחנה המרכזית שלה. ברק חדריאן, תושב העיר ופעיל ציבור, מנסה כבר שנים להביא לשינוי. "תחבורה ציבורית צריכה להיות בראש סדר העדיפויות של מקבלי ההחלטות", הוא אומר. התחנה המרכזית באשקלון הוקמה ב-1965, כשהעיר מנתה רק 40 אלף תושבים. עם השנים אשקלון גדלה, אך התחנה המרכזית נשארה כפי שהייתה. "זו עיר של 140 אלף תושבים ואמורה לספק תחבורה ראויה. רבים בוחרים שלא להשתמש בתחבורה הציבורית", מוסיף חדריאן.

קירות התחנה שנמצאת במיקום מרכזי בעיר מספרים את סיפור ההזנחה שלה. התחנה באשקלון היא בבעלות חברת "נצבא החזקות", שבבעלותה תחנות מרכזיות רבות בארץ בהן התחנה המרכזית באר שבע, אשדוד, תל אביב, ירושלים ועוד. איציק ציפיאשווילי, מבקר חברת האוטובוסים "דן בדרום", נאלץ להגיע למקום בכל יום מתוקף תפקידו: "זה גועל נפש להיות פה. מבחינת סירחון, זה בלתי נסבל". לטענת "נצבא", חברת אגד היא שאמונה על התחזוקה השוטפת במקום. מלבד הסירחון, מסביר איציק שהתחנה מסכנת חיים יום יום והוא חושש לעתים להסתובב במקום. "בכל יום מישהו יכול להיפגע מהתקרה שעלולה לקרוס פה. עד שלא יקרה לא יזיזו יד".

אורנה, עובדת חנות בקרבת מקום, מספרת על התחושות  שמלוות אותה מדי בוקר כאשר היא עוברת דרך התחנה: "זה חריג מאוד ומסוכן מאוד. אני יודעת שלא מזמן התקרה קרסה ואנשים ניצלו בנס. אחד ממכריי סיפר כי ראה שבאו לטפל בתקרה אך למיטב הבנתי היה מדובר בטיפול נקודתי בלבד. רוב התקרה עדיין לא מסוידת ולא מחוזקת". משיחות עם המקומיים מצטיירת תמונה של חוסר בטחון מוחלט בעת השימוש בתחנה המרכזית בעיר.

 

שירותים ציבוריים תרתי משמע

התחנה המרכזית נמצאת במרכז העיר, על קרקע יקרה, ומהווה צומת מרכזי עבור תושבי הדרום שכן בית החולים "ברזילי" שנמצא סמוך לה מספק שירותים עבור תושבים רבים באזור. אנשים רבים המגיעים לעיר בתחבורה הציבורית נאלצים לעבור בתחנה המרכזית ולסבול את המצב הקיים. עמרי, תושב שדרות, מספר כי: "התנאים הם בלתי אנושיים. ריח השתן החזק נוכח כל הזמן באוויר בגלל שאין שירותים תקינים. ממש ביב שופכין אחד גדול. לא הגיוני שהמקום יתנהל במתכונתו הנוכחית, במיוחד עקב המיקום מול 'קניון גירון', ובית החולים".

 

אפילו השלט הרעוע, התלוי מעל למה שנראה כמו ארון חשמל ישן, והציפורים המקננות מעליו, מנציח את הזמן הרב שעבר מאז חשבו לשפץ את פני התחנה. חנויות רבות כמו מ'קדונלדס, שהיו בתחנה ומשכו צרכנים, כבר לא קיימים במקום. "צריך לסגור את התחנה הרמטית, למצוא פתרון לבעלי העסקים, ואז לבנות מקום חלופי", אומר ראובן סולומון מוועד עובדי "דן בדרום". "יש הרבה תלונות לא רק על המצב של התחנה אלא על זה שהיא קטנה. בנו אותה בשנת 1965 ומאז מספר התושבים שולש. יש פה שלוש-ארבע חברות שפועלות. יש פה צפיפות. זו פונקציה שצריך לתקן אותה במהירות".

 

מאין יגיע הכסף?

לאורך השנים נוהלו מאבקי כוח בין העירייה למי שמחזיק בתחנה, חברת "נצבא". על פי אתר החברה, "נצבא" החלה ב-2009 בפרויקט שדרוג התחנות המרכזיות. באשקלון היו לאורך השנים הבטחות רבות לשיפוץ או להקמת תחנה חדשה, אבל הדיונים בין החברה לעירייה עלו על שרטון. ביולי, לאחר חילופי האשמות בין העירייה לחברה, החליט ראש העירייה, תומר גלאם, שהגיעו מים עד נפש. לדבריו, "נצבא" החזיקה את העיר כבת ערובה. הוא פנה ישירות למשרד התחבורה. מיד לאחר מכן יצאה הבשורה כי הובטח מימון להקמת תחנה מרכזית חדשה.                                          העירייה טוענת שהתכנון יצא לדרך, ובשיתוף עם משרד התחבורה אותר מיקום לתחנה החדשה, מול זו הקיימת, ליד האצטדיון העירוני. כעת מתפרסמת לראשונה תכנית שינויי התנועה והקמת התחנה החדשה שנמצאת בימים אלו באישורים אחרונים. ראש העיר אף אמר בשיחות סגורות שאם המצב לא ישתנה ויישאר תקוע, הוא מוכן לסגור את התחנה כאקט מחאה. עם זאת, הוא מדגיש כי זה לא הזמן הנכון למחאות כאלו, כשאין ממשלה שיכולה לתת את הדין.

 

 

"הכוונות נכונות", אומר הפעיל החברתי חדריאן "אבל איך זה יקרה ומתי? אנחנו שומעים את זה יותר מדי ורוצים לראות את זה קורה. זו עיר שמתגאה בהסכם גג גדול והיא הולכת לגדול ל-300 אלף תושבים, צריך לחשוב על המענים בתחומים הללו". תכנון על הנייר אולי יש, אבל ממשלה עדיין אין, ומשרד התחבורה עוד מנסה למצוא תקצוב להקמת התחנה. בזמן שהמאבקים נמשכים גם היום, תקרת התחנה יכולה בכל רגע להתמוטט. בעירייה, במשרד התחבורה ובאגד מפנים אצבע מאשימה לחברת "נצבא" והיא מצידה ממשיכה להאשים את "אגד" בניקיון הלוקה בחסר ואת העירייה על כך שהיא לא נותנת אישורים לשדרוג התחנה.

 

משרד התחבורה בתגובה: "אנו תקווה כי יימצא תקציב"

 

מהרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה נמסר: "התחזוקה השוטפת הינה באחריות 'נצבא' בלבד. במשרד התחבורה פועלים בשיתוף העירייה. הרשות הארצית לתחבורה ציבורית איתרה שטח מתאים בעיר ולאחר ברכת הדרך מהרשות המקומית נעשו במקום מדידות. בתקופה הקרובה יאושר התכנון הראשוני. לאחר מכן יינתן אומדן לעלות הבנייה ויימצאו תקציבים. אנו תקווה כי יימצא תקציב ב-2020 אולם מטבע הדברים נושאים אלו נמשכים זמן. במקביל אנחנו נעזרים בוועדה המחוזית דרום (וזוכים לשת"פ חיובי) לשנות סטטוטורית את ייעוד הקרקע בו מתוכננת התחנה החדשה מספורט לתחבורה".

 

מחברת "נצבא החזקות" נמסר בתגובה: "החברה הציגה לעירית אשקלון תכנית לבינוי חדש ולשדרוג המתחם עליו עומדת היום התחנה. נכון לעכשיו, לא התקבל אישור מהעירייה ולכן אין בידינו לעשות דבר. אנחנו ממתינים לקבלת האישורים המתאימים, ולכשיינתנו, נוכל להרוס את המבנה הישן ולבנות תחתיו מבנה מודרני, שיפעל עד שתקום תחנה חדשה בעיר. לנושא השירותים הציבוריים והתחזוקה השוטפת של התחנה- הם מצויים תחת ניהולה וטיפולה של חברת אגד שאחראית לתחזוקת התחנה, ניתן לפנות אליה לבקשת תגובה".

 

מחברת "אגד" נמסר: "הכתובת לפנייתכם זו חברת 'נצבא', שהינה בעלת הנכס והיא הגוף האחראי לשמירה על התשתיות ולתיקון הקירות הקורסים והמתקלפים. 'אגד' פנתה ל'נצבא' עשרות פעמים (ויש מסמכים המעידים על כך) בדרישה לתיקון הקירות והטיח המתקלף, אולם בקשותינו נענו בהתעלמות. לגבי עניין העתקת התחנה – השטח החלופי שהוצע לאגד היה עבור העתקת המוסך בלבד וההצעה להעברת התחנה מעולם לא עלתה על הפרק. לגבי הניקוי – אגד מנקה את התחנה, והתחנה נקייה". מ"נצבא" החזקות נמסר: "החברה הציגה לעירייה תכנית לבינוי ולשדרוג המתחם עליו עומדת התחנה. לא התקבל אישור מהעירייה ולכן אין בידינו לעשות דבר. אנחנו ממתינים לקבלת האישורים, ולכשיינתנו, נוכל להרוס את המבנה, ולבנות תחתיו מבנה מודרני, שיפעל עד שתקום תחנה חדשה. השירותים הציבוריים והתחזוקה השוטפת של התחנה מצויים תחת ניהולה וטיפולה של חברת אגד".

 

מלשכת ראש העיר תומר גלאם נמסר: "התחנה המרכזית באשקלון היא מחדל מתמשך של החברה המחזיקה בה ובתושבי אשקלון כבני ערובה. ראש העיר התריע על כך מספר פעמים מול משרד התחבורה ועד כה הצליח להביא בשורה חשובה לתושבים המשתמשים בה על ידי השגת התקציב עבור תכנונה והקמתה ואנחנו בשלבים מתקדמים בתחום. כמו כן, אנחנו מקדמים בשיא המרץ את הקמת מסוף רמז ובוחנים הקמת מוספים נוספים שייתנו מענה במקומה של התחנה כיום".

 

בעקבות חשיבות הנושא והרצון לדלות עוד מידע, נפגשנו השבוע עם הפעיל החברתי ויושב ראש תנועת 'יוזמה' ברק חדריאן לרעיון בלעדי אודות העתיד התחבורתי של כולנו:

 

הרשימה שהובלת לבחירות למועצת העיר אשקלון חרטה על דגלה את נושא חידוש התחנה המרכזית. מדוע?

בשיחות שערכנו הצוות של הרשימה, העלנו עד כמה אנחנו אוהבים את אשקלון אך גם כואבים וכועסים שהיא קופאת במקום ויש מקומות שנשארים מוזנחים ולא מתאימים לשרת את הציבור. התחנה המרכזית הייתה אצלי עוד קודם לכן במחשבות, כמי שמשתמש בתחבורה הציבורית מעת לעת. המקום פשוט קפא על שמריו, מוזנח, עזוב ומלוכלך. מבירור שערכנו גילינו מה עלה בקבלת ההחלטות וביחסי הכוחות שהביאו למצב להיות כפי שהוא.  הסלוגן שאימצנו היה "הופכים תכניות למציאות", להוציא את התוכניות לפרויקטים חשובים שישנו את פני העיר מהמגירה ולהוציא אותן לפועל. להציף את החשיבות ולהיאבק לסדר יום אחר, לטובת האינטרס הציבורי.

בראש סדר העדיפויות שלך עומדת התחבורה הציבורית – האם מדובר בבעיה הדחופה והחשובה ביותר בעיר אשקלון?

אחד הנושאים המגדירים עיר מתקדמת הוא ללא ספק תחבורה ציבורית מודרנית וראויה. לצערי אנחנו לא במקום הזה היום. הסכם גג חייב לכלול את זה, בטח הקמה של תחנה מרכזית חדשה ושיפור תשתיות כדי להתאים את העיר לשנת 2020 ולעשור הבא.

האם העיר באמת זקוקה לתחנה מרכזית חדשה (הן מבחינת דרישות התושבים, זמינות תקציבית ומענה לצרכים)? מדוע.

בהחלט. שכונות חדשות קמות בעיר, התחנה לא מתאימה לשרת את התושבים במענה וגם לא בטיב השירות. העיר גדלה בקצב מהיר וצריך להכין אותה מבעוד מועד לשינויים דמוגרפיים. מיקום התחנה צריך להישאר היכן שהיא נמצאת ביום אך עליה להיות מקורת, מבנה מודרני, מזמין ונעים שיוכל לספק שירות של תחבורה ציבורית לכלל האוכלוסייה ולא רק למי שלא מחזיק ברכב. תחבורה ציבורית זו לא גזירת גורל, זה צורך חברתי חיוני.

התחנה המרכזית אמנם לא אסתטית, אך מבחינה פרקטית היא כן עובדת. האם אתה מסכים עם אמירה זו?

היא עובדת כי זה מה יש וזה המקום שמספק את השירות. בסוף אם בוחנים את השירות, האם התושבים שבעי רצון? לחלוטין לא. התושבים לא מרוצים ומקבלים חוויה לא נעימה ולא מזמינה. לא יתכן שזהו שער הכניסה לעיר לתושבי חוץ, תושבי האזור המגיעים לקבל שירותים בעיר, המגיעים לבית החולים עוברים בתחנה. זו תעודת עניות לעיר.

לדעתך, האם התחנה המרכזית דורשת שיפוץ מאסיבי או הריסה ובניה מחדש? זאת אומרת איזו אסטרטגיית פעולה אתה מעדיף

אגיד את הדברים בזהירות ובשיא הצניעות – את חלופות התכנון אני לא מבצע, אני לא חלק ממקבלי ההחלטות ומקווה שמי שכן יקבלו את ההחלטה הנכונה בנושא הזה. אני רק יכול לומר שנכון יהיה לערב את הציבור ולשתף אותו בהחלטה הזו, בסוף תושבי העיר מצביעים ברגליים ועל הרשות לנתב למקום שיהיה הכי יעיל, נוח, נכון ומתאים לרוח התקופה. תחנה מזמינה המעניקה לציבור את מקסימום השירותים עם חוויה נעימה ותחבורה ציבורית מודרנית ומתקדמת. לדעתי, עליה להישאר במקום הנוכחי, מרכז העיר עם נגישות למוקדים חשובים. התחנה פשוט מתפרקת, מכאן שאני תומך בהריסה ובנייה מחדש היכן שהיא נמצאת.

לשיקולך, האם יש טעם בלבנות תחנה מרכזית חדשה ונוספת בחלק אחר של העיר, או שכדאי להרחיב ולחדש את זו הקיימת?

להשאירה במקום הקיים, להרוס ולהקים מחדש. אומר רק שהמון פרויקטים נעצרו באמצע, נתקעו ובסוף נחלו כישלון חרוץ ובוזבזו כספיי ציבור רבים. חשוב להיות עם לוח זמנים מסודר ולפעול בשקיפות מול התושבים.

מה היא הבעיה הדחופה ביותר שיש לטפל בה בהקדם הקשורה לתחנה המרכזית, ואלו בעיות אחרות ניתן לדחות לטיפול במועד מאור יותר?

אין ספק שתחזוקת התחנה ולאפשר את השימוש בה באופן בטיחותי הוא החשוב ביותר. תקרה קורסת ונופלת וכניסות לא בטיחותיות להולכי רגל, זה פשוט סכנת נפשות. ראוי שחברת "נצבא" המחזיקה בתחנה תיתן את המענה בנושא ותעצור את ההזנחה הפושעת כל עוד זה המבנה כרגע. חוץ מזה, אין לי כוונה לבצע תעדוף כאילו שיש בעיה יותר חשובה מאחרת, המבנה הזה פשוט צריך לקבל צו הריסה.

מדוע לידיעתך נמנעת העירייה מלטפל בבעיה הידועה הזו?

התחנה המרכזית היא לא נכס עירוני, אבסורד ממש אבל חברת "נצבא" מחזיקה בכל התחנות המרכזיות בארץ, בין היתר בזו שאצלנו ותופסת את הציבור כבני ערובה. מניח שהעירייה רוצה לפעול יותר אך היא לא כל יכולה. למרות זאת, יש לעירייה מספר כלים כדי להפעיל סנקציות כנגד "נצבא" ולדרוש פעולה מידית של לפחות תיחזוק המקום. ראש העיר צריך להוציא צו סגירה לתחנה. זה לא קורה כי עדיין צריך לספק את השירות לציבור אבל ככה מתחילים מאבק ציבורי והפעלת לחץ. אני בטוח שהציבור יגבה מהלך כזה. כיוון נוסף שצריך לבחון הוא השקעה תקציבית מטעם הרשות כפי שעשתה בסופו של דבר עיריית באר שבע. אין מנוס וצריך למצוא פתרון למצב.

האם ניתן להאשים את חברת 'נצבא' כאחראים הבלעדיים למצב הקיים בתחנה המרכזית?

חד משמעית. יכולים לראות את התוכנית "האזרח גואטה" על התחקיר שערך חה"כ לשעבר יגאל גואטה למי יש אינטרס להזניח את התחנות המרכזיות בארץ. זאת מדיניות מכוונות שנועדה לקבל זכויות על הקרקע שיניבו רווחים ולהזניח את המקום עד אשר יוכלו לעשות כרצונם ולמקסם רווחים.

אתה סבור כי הקמת תחנה מרכזית יעילה ומשופרת תשחרר את העיר מהפקקים שרק מתעצמים עם הזמן?

אני סבור לחלוטין שאם העיר תטפח אלטרנטיבות תחבורה אנשים יחשבו לפני שמניעים את הרכב. תל אביב הפכה לעיר שאסון להיכנס אליה עם רכב וככה גם ערים רבות באירופה שפיתחו מערכי תחבורה מתקדמים שהציבור בסוף מצביע ברגליים ומשתמש בהן. אי אפשר לבנות כבישים נוספים באוויר ולפי הצפי הכבישים בעיר רק יתמלאו ברכבים נוספים, הגישה צריכה להיות של תחבורה ציבורית מזמינה וראויה.

האם תחנה מרכזית חדשה ויעילה תמשוך תושבים חדשים אל העיר? בנוסח אחר: כאשר חושבים על העתקת מגורים לעיר אחרת, האם תחבורה ציבורית יעילה מהווה שיקול האם כדאי לעבור דווקא לעיר הזו או לא? (דעתך האישית אילו אתה היית חושב על העתקת מגוריך)

מן הסתם, אחד הנושאים שתושבים חדשים בוחנים זה נגישות וזמני נסיעה בכביש. זה חלק ממכלול שיקולים שיש לקחת בחשבון וברור שלו והתחנה הייתה נראת אחרת התפיסה גם אצל תושבים חדשים הייתה יותר חיובית. כרגע, אם תשאל כל תושב המילים שאתה שומע מנוסעים המשתמשים בתחנה זה בושה ושעצוב להם שזו תחנה שאמורה לספק שירות לתושבי העיר. בכלל, כדאי שנשנה את התפיסה ונקבע מחשבה תודעתית אחרת – תחבורה ציבורית מתקדמת = עיר מודרנית. תיאוריית החלונות השבורים מתארת מצב של חלון שיישאר שבור וללא תיקון הינו דבר שמסמל הזנחה שתייצר תדמית כוללת על כל הבניין. לצערי, זו גם התפיסה על התחנה המרכזית ותדמיתה של העיר אשקלון.

לדעתך, האם המצב של התחנה המרכזית באשקלון משפיע על שיקול התושבים באם להשתמש בתחבורה הציבורית? זאת אומרת שאם היא הייתה נראית אחרת אז יותר אנשים היו משתמשים בתחבורה הציבורית?

ברור, סקר דעת קהל אחד עם הציבור יעיד לך, לא צריך כאן את דעתי. זה שיקול דעת הגיוני. אין אחד שמרוצה מהמצב.

להערכתך, האם יש גורם בתוך העירייה שמונע את החידוש של התחנה המרכזית? כלומר האם מישהו מרוויח מהמצב הקיים של התחנה ולכן משמר את המצב?

לא. אין לי שום אמונה כזו וגם לא אין לי שום אינטרס לומר דבר כזה. אני בטוח בכוונותיו של ראש העיר תומר גלאם ושהוא רוצה לשנות את המצב.

האם לרשותך הערכות תקציביות (אפילו גסות)  כמה יעלה השיפוץ של התחנה וכמה זמן זה עלול לקחת?

שיפוץ התחנה בבאר שבע עלה 85 מיליון שקלים. מעריך שבאותו סדר גודל. שיפוץ שכלל קירוי וחידוש התחנה והוא נמשך 4 שנים כשהוקם בה מדרחוב פנימי וטרמינל מרשים ומזמין. ההשקעה מחזירה את עצמה כשהיום יש ביקוש אדיר לשכירות של בתי עסק במקום והתחנה שוקקת ומלאה בנוסעים.

לסיום, דעתך בנוגע לסטטוס קוו – האם צריכה להיות תחבורה ציבורית בשבת, והאם יש לזה קשר להקמת תחנה מרכזית חדשה?

מדובר בסוגיה שיש לקבל בהסכמה של כל הגורמים בעיר ובהתאם לצורך שעולה מהשטח. יחד עם זאת, המגמה הארצית כפי שראינו בערי המכרז בחודש האחרון היא חיובית וניתן לחשוב על מערך הסעות שיספק אלטרנטיבה תחבורתית בשבת ושיהיה חלק מהתחנה החדשה שעתידה לקום. לא קרה שום דבר והציבור שרוצה להגיע למקומות בילוי בשבת, לחופי הים, לבית החולים או לפארקים זכאי גם לקבל שירות שכזה. כמובן, שברגישות המתבקשת, ושלא יעבור ליד בתי כנסת בשבת כדי לא לפגוע ברגשות הציבור הדתי. חייב להתמיד בקו שזו עיר של כולם. המרקם החברתי באשקלון הוא מיוחד וכולם חיים כאן יחד בשלום ובהרמוניה, אפשרי לייצר בהתאם לרוח הזו גם תחבורה ציבורית בשבת. אני תומך לחלוטין בקו שיעבור בחופי הים במהלך השבת ויסיע את המבלים. החניות בחופים לא מספקות את המענה והן מלאות עד אפס מקום, מה גם שמונית לים בשבת עולה 30 שקלים, מוגזם ומיותר. להפעיל חופי רחצה בשבת זה כן, אבל איך להגיע? צריך לתת כאן את המענה.

לסיכום, בשאלה מי אשם במחדל הענק של התחנה המרכזית באשקלון? נראה שלא מעט גורמים מעורבים בכך. מבולבלים? גם אנחנו. בינתיים נמשיך להשתמש במה שקיים, עם ציפייה לשיפוץ ועם תקווה לעתיד טוב יותר.