עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

רגע ההכרעה מתקרב

המירוץ לראשות המועצה האזורית חוף אשקלון לוהט מתמיד כאשר בסוף החודש יידרשו התושבים לבחור את האיש שיחזיק במושכות השלטון בחמש השנים הבאות.
בסביבתו של המועמד סא"ל במיל' רונן ליבנה משוכנעים כי התמיכה בו הולכת וגוברת גם במקומות שנחשבו כמעוזים של יריביו.
ליבנה: "אנחנו נמצאים בכאוס בכל התחומים ולי יש את היכולת המוכחת להנהיג ציבור גדול בהצלחה"

רונן ליבנה

תמונת הבחירות במועצה אזורית חוף אשקלון מתבהרת ככל שחולף הזמן ומתקרב מועד הבחירות.
מערכת הבחירות בחוף אשקלון סוערת, לא פחות מאשר באשקלון עצמה. ריבוי מועמדים, ריח של שינוי באוויר, תושבים מעורבים ובעיקר חגיגה של דמוקרטיה. מתוך ששת המתמודדים לראשות מועצת חוף אשקלון, פרש בשלב זה ציון יצחק ממושב מבקיעים, מי שכיהן בעבר כסגנו של יאיר פרג'ון ועם פרישתו הכריז על חבירה למועמד אחר, דודי סעדה, מהלך שגרם להרמת גבות לא מעטות. כעת, חודש לפני הבחירות , נותרו במערכה חמישה מתמודדים לראשות מועצת חוף אשקלון.
מדובר במספר לא קטן של מתמודדים, יחסית למספר התושבים במועצת חוף אשקלון. מביני עניין חוזים שבבחירות הקרובות אחוזי הבחירה באזורנו יהיו גבוהים מבעבר, מתוך ההנחה שעמדת התושבים המביעים את דעתם, מי בקול ומי בחדרי חדרים, להביא לסיומה את תקופת כהונתו של יאיר פרג'ון כראש מועצת חוף אשקלון, מעוררת אותם לפעולה ותגרום ליותר תושבים להצביע בקלפי.
"היכולת להביא לשינוי אמיתי"
במטה הבחירות של ליבנה מנתחים את תמונת המצב הפוליטית באופן הבא: מבין המתמודדים לראשות מועצת חוף אשקלון, צובר תמיכה ואהדה ההולכת וגדלה בכל רחבי המועצה, רונן ליבנה, תושב המושב גיאה, אשר תומכיו ואף אלה התומכים ביריביו, מסכימים שאין אדם ראוי ממנו לתפקיד ראש המועצה הבא של חוף אשקלון.
איתמר רביבו, תושב היישוב באר גנים שזוכה לאהדה רבה בקרב תושבי ניצן ובאר גנים נתפס כסקטוריאלי ועל אף שיש לו קבוצת תומכים נלהבת ביישוב בת הדר, הוא לא מצליח להתרומם מעבר ליישובי הבית שלו ניצן ובאר גנים.
דודי סעדה, חסר הנסיון הציבורי,ערך כנס במושב מבקיעים מקום מושבו, בהשתתפות שר הכלכלה אלי כהן ומשה כחלון שר האוצר, ששם לו למטרה לחזר אחרי בני המושבים שהוזנחו לאורך שנים ומהווים גורם משמעותי בעיניו ככל ומדינתנו תעמוד בפני בחירות לראשות הממשלה, כפי שרבים חוזים שיקרה בקרוב.
האחרון שהצטרף למערכה, יריב קלרמן בן קיבוץ יד מרדכי, זוכה לאהדת חלק מבני הקיבוץ אף שישנם כאלה האומרים כי תמיכה זו מאוד מוגבלת.
במשאל שנערך, עולה תמונה ברורה שליבנה זוכה לתמיכה רחבה מאוד וצובר תאוצה בקרב תושבי היישובים בעיקר בישובים הוותיקים ניר ישראל, כוכב מיכאל, תלמי יפה, בית שקמה, נתיב העשרה ובשורות חברי הקיבוצים ניצנים, כרמיה וזיקים וכמובן ביישוב מגוריו במושב גיאה.
ליבנה גם זוכה לתמיכה מסוימת בבת הדר, ניצן, מזען, יד מרדכי, מבקיעים והודיה. הקולות בשטח מעידים שמעבר לרצון העז שיאיר פרג'ון, ראש המועצה הנוכחי, לא ימשיך בכהונתו, קיימת שאיפה שמי שיחליף אותו יהיה האדם הראוי ביותר מבין כל המתמודדים, בעל הניסיון והכלים המשמעותיים מבין הארבעה שנותרו במרוץ, כאשר בין השורות ניתן לשמוע את המילים "אנחנו שואפים לטוב מבין כולם ועל מנת לא להתפשר, נתגייס ונתלכד סביב ליבנה".
אהוד רייך שהיה בעצמו מועמד לראשות המועצה בעבר, הסביר מדוע חשוב שהציבור יבחן היטב מי המועמד שיביא את השינוי המיוחל : "ניסיון החיים, היושרה והצניעות שמביא איתו רונן לתפקיד וההירתמות שלו למשימה מתוך תחושת חובה ושליחות מאוד בולטים למול הרקע של שאר המועמדים" ומזהיר שלא "ליפול למניפולציות ומאחזי עיניים אני נפגש עם הרבה תושבים ושומע את התמיכה הגוברת ברונן" לדבריו.
מספר חברי וועד ביישוב מסוים ברחבי המועצה שקיבלו החלטה ציבורית שלא להזדהות בשלב זה, מסייעים כדי לקדם את בחירתו של ליבנה, לדבריהם: "לאחר ששמענו את כל המועמדים לראשות המועצה ולאחר שבחנו את הרקע

כנס תמיכה בליבנה

של כל אחד מהם, אין לנו ספק שרונן ליבנה עולה על כולם ביכולות שלו ובידע שלו והוא לדעתנו הכי מתאים מבין המתמודדים להנהיג את המועצה שלנו בקדנציה הבאה, אנחנו פועלים ביישוב על מנת שיקבל את מירב הקולות אצלנו, זה טוב ליישוב שלנו והכי טוב למועצה שלנו".
מוטי מדינה מי שהיה נציג מליאה מטעם הישוב בת הדר, מלווה את ליבנה בכל תקופת הבחירות מדגיש כמי שהיה יו"ר וועדת הנחות במליאת המועצה, חבר הנהלת המועצה, חבר הנהלת המתנ"ס, דירקטור בחברה הכלכלית וחבר וועדת מכרזים וועדת החינוך: "אין לי כל ספק שהמועמד הראוי ביותר והניסיון הרב של רונן ליבנה יביאו לשינוי המיוחל. הייתי יחד איתו במליאה, כמו גם עם עוד מועמד (יריב קלרמן), רונן תמיד היה ממוקד באיך נכון יותר לפעול מתוך הסתכלות ממלכתית כלל מועצתית ולא בראייה צרה של ציבור ספציפי. זה לא מפתיע שחברי המליאה לדוגמא: עמי לאעל, רוני גילת, נדב הדס, זוהר בילנסקי ועוד שבעה אחרים, פועלים לבחירתו של רונן, מי בגלוי ומי מתחת לרדאר". נציג מושב ניר ישראל במליאת המועצה לשעבר עו"ד בני עיון, שהינו תומך מובהק של יאיר פרג'ון נשמע אומר:"אם לא יאיר אז רק רונן ליבנה רק הוא באמת מכיר מקרוב את הצרכים שלנו".
במושב כוכב מיכאל פעילה קבוצה גדולה של תושבים למען ליבנה שאומרים בפה מלא כי הם חרדים מהמחשבה שיש עוד קומץ תושבים ברחבי המועצה שעלולים לבחור בפרג'ון, כאשר מבחינתם גם בחירה במתמודדים מסוימים מבין המתמודדים שנותרו במערכה, משמעה מתן כח לפרג'ון, אם מהסיבה שהסיכוי של אותם מתמודדים הינו קלוש וחבל לאבד את הקולות החשובים להתמודדות מול פרג'ון ואם משום שבחירה במתמודד אחר, לדבריהם, ככל וזה לא יהיה ליבנה, תהא "אותה הגברת בשינוי אדרת" ולא לכך הם מייחלים. לדעתם, רק לליבנה יש את היכולת להביא לשינוי אמיתי באופי ניהול ענייני המועצה מכל הבחינות ואם לא כך יהיה, בלית ברירה ובלב כבד הם יחזרו ויצביעו לפרג'ון.
"מועמד ראוי ואיכותי"
במטה ליבנה מציינים כי חששות אלה עולים גם בקרב תושבים ביישובים אחרים. מצד אחד, הרצון העז לשינוי והחלפת ראש המועצה הקיים, מצד שני, לא מעט מתושבי המועצה מביעים עמדה לפיה אם ליבנה לא יעלה להתמודדות מול פרג'ון, הם יעדיפו את המצוי, על אף שאינו רצוי וזאת בכדי לא לקבל בסופו של דבר ראש מועצה גרוע מהקיים.
גם תומך מובהק של יאיר פרג'ון מהוועד המוניציפאלי בכוכב מיכאל, אשר נפגש לאחרונה עם ליבנה התבטא בפני חבריובמילים: "אין ספק שמדובר במועמד איכותי וראוי".
ביישוב נתיב העשרה, נערך לפני מספר חודשים כנס, בו איתי לוי, חבר מליאת המועצה מטעם היישוב, בחר לקדם את מועמדותו של דודי סעדה, כאשר דמויות בולטות ביישוב התלבטו במשך תקופה ארוכה בין צידוד במועמדותו של קלרמן, שנשען כמעט אך ורק על תמיכה של חלק מהקיבוצים לבין ליבנה שזוכה לתמיכת רוב היישובים הוותיקים במועצה ותמיכה בולטת בקיבוצים הגדולים במועצה.לאחר שקלרמן לדעתם לא התרומם וזוכה לתמיכה מצומצמת אף בקיבוץ יד מרדכי, קיבלו החלטה לאחרונה והודיעו פומבית כי לטובת האזור בכלל ולטובת נתיב העשרה, הם פועלים לבחירתו של ליבנה כמי שמבחינתם "הוא האיש הנכון להוביל את המועצה מכל הבחינות".
תושבים מעורבים וגם כאלה שמדירים רגליהם מהביצה הפוליטית המקומית יודעים לספר שעל אף שהם נמנים עם הקבוצה שבאופן טבעי משויכת לקלרמן, כבן קיבוץ יד מרדכי, לאור התמיכה המוגבלת לה זוכה קלרמן, הפונה לאותו קהל בוחרים של ליבנה, הם יעדיפו את ליבנה בתקווה שקלרמן יצטרף לליבנה כך שיהפכו לגוש גדול ומוביל ויביאו לניצחון וודאי בהתמודדות מול פרג'ון.
אמיר הינדי ממושב תלמי יפה אליו פניתי אומר ללא היסוס: "אם בהתחלה היינו מספר מצומצם של פעילים מובהקים בתלמי יפה שתומכים בפומבי ברונן ליבנה, היום אנחנו מונים כבר מעל 20 פעילים ביישוב למען ליבנה ומאז הפאנל שהתקיים בשבוע שעבר בהשתתפות כל המועמדים כולל פרג'ון,בו רונן בלט והאפיל על כל המתמודדים האחרים בידע שלו ובבקיאות שלו בענייני המועצה וביחס לתלמי יפה, כך שעבודתנו היום למענו קלה יותר".
בקיבוץ כרמיה מעגל התמיכה בליבנה הולך וגדל וליבנה זוכה לתמיכה גוברת בתוך הקיבוץ ובקרב תושבי ההרחבה דמויות מפתח בקיבוץ מסבירות כך את הקושיה איך זה שבכרמיה הרוב לא מצדד בקלרמן, כבן קיבוץ: "היום הבחירה כבר לא שבטית. אם פעם יכולת להגיד שכל קיבוץ יד מרדכי עם פרג'ון או עם קלרמן, היום אתה בוודאות יכול להגיד שכל יישוב מפוצל בבחירה שלו. זה נכון שיש ישובים בהם יש רוב למועמד מסוים, אך ברוב הישובים זה לא קיים. ההרחבות בקיבוצים כוללות מגוון אנשים ממקומות שונים, אין בהם זכר להחלטה הקולקטיבית של פעם ולא תשמע היום את המשפט 'נצביע למי שטוב לקיבוץ', זה לא קיים בכרמיה כמו שלא קיים ביד מרדכי ובאף קיבוץ אחר".
לשאלה האם ריבוי המתמודדים לא משחק לידיו של פרג'ון ומועיל לו, השיב בר סמכא בכרמיה: "יש מועמדים שברור להם שהם זוכים לתמיכה מוגבלת והם לא ינצחו את הבחירות ורק מפריעים למי שבאמת צריך להוביל את המועצה שלנו. אבל על אף ההבנה הזו, האגו גדול מידי בשביל להפסיק וכאן זה מקומם של התושבים להחליט ולא לתת למצב שכזה להתקיים. לתת קול בקלפי למי שאין לו סיכוי זה לתת כח לפרג'ון ואת זה רובנו לא רוצים".
מרגישים את רוח המפקד
ניתן לזהות בגידול מתמיד בתמיכה בליבנה ביישובים השונים ביניהם זיקים, בת הדר, משען ניצן ובאר גנים וגם שם מדווחים על צמיחה עקבית בציבור שמבין שרק ליבנה יביא לחיבור אמיתי בין כל הקהילות, יביא לשינוי באופי הנהגת המועצה ומביא איתו את אותה "רוח מפקד" עליה הוא מדבר בפאנלים המתקיימים בישובים ובחוגי הבית שהוא מקיים במרץ.
על אף שתושבים רבים שנשאלו מי מבין המועמדים לראשות המועצה מועדף עליהם,מעידים על רצונם להחלפת ראש המועצה המכהן, הם עדיין חוששים להביע את דעתם בגלוי וזאת לדבריהם, נוכח לחצים מצד ראש המועצה פרג'ון והאנשים הסובבים אותו, כמו גם מצד חלק מהמועמדים החדשים, אך למרות זאת הצטרפו רבים לתמיכה בליבנה גם ביישוב מבקיעים ובקיבוצים יד מרדכי וגברעם.
התומכים והפעילים של ליבנה מציינים שקל להם לשכנע את חבריהם להצביע לליבנה לאור היכולות שלו, ניסיון החיים וניסיונו הציבורי בתוספת הכשרתו כעו"ד ,איש עסקים וסא"ל במילואים, כמו גם העובדה שהוא תושב המושב הוותיק גיאה למעלה מ- 30 שנים בהם פעל כחבר וועד וחבר מליאה, ניסיון שנותן בידו ארגז כלים משמעותי ויתרון מובהק על יתר המועמדים בכך שיוכל בקלות להיכנס לתפקיד ראש המועצה, כמי שמכיר את מנגנוניה.
ליבנה חוזר בפני קהל תומכיו, בפאנלים המתקיימים ביישובים השונים ובחוגי הבית, על האמירה ש'החוכמה כולה לא ניתנה בידי אדם אחד' וגורס, שרק מי שיידע להניע בתבונה ובשיתוף פעולה את עובדי המועצה המצויינים, הוועדים ביישובים ואת התושבים כולם, ברוח חדשה ונמרצת, יצליח להשיג מטרות משמעותיות והכרחיות לקידום המועצה.
לדבריו, כשהוא מדבר על שקיפות, שיתוף והקשבה זו אינה סיסמת בחירות. זו דרכו בחיים וכך הוא מתכנן לכבוש את כסא ראש המועצה ויותר מכך, כך הוא מתכוון להצעיד את המועצה קדימה לעתיד טוב יותר.
בכינוס שערך ליבנה בביתו ערב ראש השנה, השתתפו מאות מתושבי המועצה מהיישובים השונים, שבאו לציין את פתיחת השנה החדשה ופתיחת עידן חדש במועצה במפגן תמיכה מרהיב בליבנה, הרמת כוסית לחיים ובחיזוק הרוח הגבית להמשך ההתמודדות עד למועד הבחירות הקרב.
שהפניתי כאשר נשאל ליבנה, מה היא עמדתו ביחס לקריאות המופנות למתמודדים לראשות המועצה להתאחד, על מנת להבטיח את החלפת ראש המועצה המכהן, השיב ליבנה: "ההתלכדות סביב מועמד אחד, הראוי לנהל את המועצה, היא נכונה ותבטיח תוצאה וודאית. אולם, ככל שלפרג'ון אין את הרוב הדרוש לנצח בסיבוב הראשון, כפי התחזיות היום, אני קורא לתושבי המועצה להצביע במי שלדעתם יש בידיו את היכולת הגבוהה ביותר להנהיג את המועצה בדרך הנכונה, הטובה לכלל תושבי המועצה ולא מתוך ניסיון לנחש את התוצאה או ספקולציות הנובעות ממניפולציות ומאחזי עיניים, פעולות שהפכו שגרתיות בפוליטיקה המקומית כמו בארצית" לדבריו: "כל מטרתן של אלה היא ליצור מצגי שווא ולשרת אך ורק את מי שיוצר את אותן המניפולציות".
לחיזוק דבריו מציין ליבנה: "פרג'ון ער לרחשי התושבים שאינם עומדים לבחור בו לקדנציה נוספת ומתוך כך, החל בימים האחרונים לכתת רגליו לבתי התושבים, בית בית לדוגמא במושב גיאה, על מנת לנסות ולשכנע לתת לו הזדמנות נוספת, כך אף התבטא בפאנל שנערך בתלמי יפה כשאמר "תנו לי עוד קדנציה אחת להוכיח את עצמי".
ליבנה מסכם במילים: "אין לנו את הפריווילגיה להזדמנות נוספת, אנחנו נמצאים בכאוס בכל התחומים ולי יש את היכולת המוכחת להנהיג ציבור גדול בהצלחה, הן מניסיוני כסא"ל בצה"ל כשפיקדתי על יותר מ- 120 חיילים בהצלחה, הן בניהול החברה המשפחתית שלי המונה למעלה מ- 100 עובדים, ניסיון שאין לאף מועמד אחר, שיקנה לי את היכולת להצעיד את המועצה קדימה, מהיום הראשון בו יושיבו אותי תושבי המועצה על כסא ראש המועצה. אני אתן לחבריי תושבי המועצה טיפ קטן שיקל עליהם את הבחירה- תבחנו את כל המתמודדים, למי הייתם נותנים לנהל את החברה הפרטית שלכם? על אף שניהול המועצה אינו זהה לניהול חברה, ניהול אנשים דומה בכל מקום והיכולת להניע אנשים היא יכולת שלא ניתנת ללמידה גם אם אתה למדן גדול".
ממטה הבחירות של ליבנה נמסר: "אין לנו אלא לקוות שתושבי מועצת חוף אשקלון, יתגברו על הדילמות והחששות ויבחרו בראש מועצה הראוי ביותר מבין המתמודדים לראשות המועצה ולקוות שנבחרי הציבור העתידיים, ישכילו לכלכל את צעדיהם בתבונה ובאחריות המצופה מהם עד למועד הבחירות ובטח לאחריו".