עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

ראש העיר וניגוד העניינים

 

ניגוד העניינים למראית העין של ראש העיר תומר גלאם, מהווה חשש לבסיס עבירת "הפרת האמונים". כנגד ראש עיריית אשקלון, תומר גלאם, הונחו שאילתות ע"י חברי מועצה ופעילים חברתיים בגין ניגוד העניינים לכאורה כעובד ( בחל"ת מאז היה סגן ראש העיר ) חברת חשמל והמלחמה בזיהום האוויר כראש עיר ויו"ר איגוד ערים לאיכות הסביבה. וכיו"ר דירקטוריון תאגיד המים העירוני ותפקידו הציבורי כראש העיר שאמון לפתרון תלונות התושבים כנגד התאגיד.

ניגוד עניינים הוא מצב שבו אדם ממלא תפקיד, ויש לו ניגוד אינטרס או ניגוד עניין אל מול עניין אחר. מצב זה של ניגוד האינטרסים עלול להשפיע על ההחלטות ולהכניס שיקולים זרים כאיש ציבור שאמור לפעול למען הציבור ולא למען האינטרס האחר. במקרים מסוימים, ניגוד העניינים הזה יכול להוות את יסודות העבירה, לעבירת הפרת אמונים או אפילו שוחד. לעובד ציבור שני עניינים במקביל, האחד הוא העניין הטבעי, הרצוי והראוי למלא היטב את תפקידו. מאידך העניין הנוסף הוא אישי, והוא עלול להשפיע על החלטותיו.

בעניינו של ראש העיר, הוטחו כנגדו טענות בגין ניגוד עניינים במספר תחומים, אשר לכאורה התנהגותו פועלת למען האינטרס האישי ופחות למען האינטרס הציבורי.

 

חברת חשמל והמלחמה בזיהום האוויר:

ראש עיריית אשקלון, תומר גלאם, הנו עובד חברת החשמל בחל"ת. למרות שאת עבודתו כעובד הפסיק כפי שאמור, מיום כניסתו לתפקיד משנה לראש העיר בשנת 2013. מאז ועד סיום כהונתו הנוכחית יחלפו 10 שנים ועדין מוגדר ראש העיר כעובד ( בחל"ת) בחברת החשמל. עובדה זו לבדה מעלה שאלות לסיבה שחברת החשמל מוכנה להחזיק עובד בחל"ת 10 שנים, למרות שלא היה עובד בכיר בחברה. ברור לרובנו, כי באם היינו נמצאים בחל"ת לתקופה של כמה חודשים, היינו זוכים במהירות למכתב פיטורין. גם העובדה שראש העיר לא מתפטר, מעלה תהיות לעניין חשיבות העיר ותפקודו כראש עיר לשנים הבאות.

ניגוד העניינים לכאורה החמור ביותר הנו בכל הקשור למלחמה בזיהום האוויר והתנהלות חברת החשמל. בעוד בעיר ישנה זעקה כנגד זיהום האוויר הנגרם מתחנת החשמל, וארגונים שונים ופעילי חברה בעיר מוחים כנגד זיהום האוויר, בוחר ראש העיר למלא פיו מים, ולא לפעול באופן כללי או נחרץ כנגד חברת החשמל.

דו"חות שנתיים קובעים כי אשקלון מקום שני בזיהום האוויר בארץ, במיוחד לאור פעילות התחנה הפחמית. זו שהייתה אמורה להניח סולקנים אך עדין לא עשתה כלום. כל השנים הללו, לא התקיימה כל פעולה של תומר כראש עיר כנגד החברה בה הוא מועסק.

גם האירוע האחרון של פליטת הריחות בגין דליפה בחברת החשמל, רק לאחר זעקות התושבים ואתרי והמדיה הבטיח ראש העיר לפעול כנגד חברת החשמל, מאז הפסיקו הגשמים וגם הפעולות של תומר גלאם כנגד מקום עבודתו.

ראש העיר שאוהב ככל הנראה את התארים המודבקים לשמו, הנו גם יו"ר איגוד ערים לאיכות סביבה. מטרת  האיגוד הנו קידום איכות הסביבה בנפת אשקלון לטובת כלל הציבור, תוך דגש על שמירת ערכי הטבע הקיימים באזור ומניעת מפגעים סביבתיים. במילים אחרות, אמור הארגון להיות הגוף ששומר עלינו התושבים מהזיהום ממקום עבודתו של ראש העיר, חברת החשמל.

את תפקודו הבעייתי של ראש העיר, ואת החשש לניגוד עניינים, ניתן לראות בהתנהלותו בכל הקשור לתחנת הגז דוראד בבעלות קצא"א.

רק כאשר קמה סערה ציבורית כנגד תמיכתו של ראש העיר כיו"ר האיגוד בהרחבת תחנת הגז דוראד, רק אז הבטיח כי יחזור מהחלטתו. אך דברים לחוד ומעשים לחוד.

מנהל התכנון שבוחן את בקשת ההרחבה של תחנת הגז דוראד ביקש את תגובת איגוד הערים ועיריית אשקלון. לאחר הזעקה שקמה, ראש העיר לא התייצב בפני הוועדה שהייתה בזום, כי זה ככל הנראה חשוב פחות. אלא שלח את סגניתו, הגב' מיריי לייצג את עמדת העירייה, אשר במהותה, בקשה לפיזור יצרניות האנרגיה בשטחי המדינה.

ראש העיר לא הניח כל טענה בכתב תוך כדי נימוקים בפני הוועדה, לא קיים לובי כפי שביקש לקיים בעניין חיזוק העיר, לא הפעיל את הלובי הפוליטי ולא את הלובי העירוני. למעשה לא עשה ראש העיר גם כראש עיר וגם כיו"ר איגוד ערים בכדי לבטל את ההרחבה המתבקשת.

לאור התנהלותו של ראש העיר, עברה החלטת הוועדה המחוזית לוועדה הארצית לאישור ההרחבה. ארגוני סביבה ארציים פנו אל מערכת המקומון, והביעו תרעומת על התנהלותו המתעלמת של ראש העיר בכל הקשור למלחמה בזיהום על העיר.

ראש עיריית אשקלון, תומר גלאם, במשך שנים לא פירט את העובדה כי הוא עדין עובד חברת חשמל ( בחל"ת). רק בחודשים האחרונים העניין התגלה במסגרת תגובה של חברת החשמל, גם במועצת העיר שהתקיימה שבוע שעבר, נמנע ראש העיר להשיב בבהירות לשאלותיו של חבר המועצה רמי סופר לעניין היותו עובד חברת החשמל בחל"ת. לבסוף איסור ניגוד העניינים גם אם אינו מוכח, אסור שיתקיים אפילו למראית עין.

 

ראש העיר כיו"ר דירקטוריון תאגיד המים "מי אשקלון".

לפני שנים רבות, עוד שהיה ראש העיר פעיל חברתי יצא הוא למסע רגלי בן 3 ימים למחות כנגד תאגיד המים. אז הימים ימי תלונות תושבים רבים כנגד חשבונות המים והתנהלות התאגיד, ממש כמו היום. רק שכיום  תומר גלאם ממונה בתאגיד כיו"ר תאגיד המים.

עת היה תומר גלאם פעיל חברתי, או חבר ברשימה. הייתה טובת התושבים לנגד עניו. את תלונות התושבים ביקש לקדם כנגד ההתעמרות של תאגיד המים, היום בכובעו כראש עיר, בוחן הוא את תאגיד המים בעיניים כלכליות. כחלק מהכנסות תקציב העירייה, כך שכל שקל שנכנס מתאגיד המים חשוב לתקציב ופחות לתושבים. כך לדוגמא מפרט ספר התקציב, כי השנה הסתכמו הכנסות הרשות מתאגיד המים בסך  6,059.000 ₪.

השבוע שלח עו"ד רונן שירז מכתב לתאגיד ולראש העיר, בו מבהיר הוא כי תפקידו של ראש העיר הנו מנוגד לתפקידו כראש עיר שאמור לדאוג לרווחת התושב.

עו"ד שירז הבהיר במכתבו, כי אחיזה בשני התפקידים, כראש עיר וכיו"ר תאגיד המים מהווה ניגוד עניינים מובהק. מצד אחד כראש העיר חייב תומר לדאוג להעשיר את קופת התאגיד, המהווה הכנסה משמעותית לתקציב העיר. מצד שני אינך פועל כיו"ר התאגיד בכל הקשור לתלונות התושבים. תומר גלאם כיו"ר התאגיד הה אמור לבחון את תלונות התושבים כנגד החיובים המוגזמים ושאר התלונות. עוד קורא עו"ד שירז לתומר להתפטר מתפקידו כיו"ר הדירקטוריון.

נבחרי הציבור ברשויות המקומיות – ראש הרשות המקומית, סגניו וחברי מועצת הרשות מכהנים במשרות המקנות להם סמכויות רבות: הם שותפים להליך חקיקת חוקי העזר שהרשות המקומית מוסמכת להתקין; הם מרכזים בידיהם סמכויות ביצוע בתחומי הפעילות השונים של הרשות. הם חברי ועדות מקומיות לתכנון ולבנייה. נבחרי הציבור חבים חובת נאמנות לציבור, ונדרשת מהם התנהגות שהולמת את תפקידם.