עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

ראש בראש

גלאם ושימעוני

ביום רביעי השבוע התרחש אחד מרגעי השיא במשפטו של ראש העיר אשקלון לשעבר איתמר שמעוני כאשר ראש העיר הנבחר תומר גלאם הגיע לבית המשפט המחוזי בתל אביב על מנת להעיד במשפטו * היחסים המתוחים שנמשכו לכל אורך הדרך, חוסר האמון ההדדי, היזם שהתריע כי נדרש לשלם שוחד והחתימות שהתגלגלו בסופו של יום לתיק פלילי * 

היחסים בין ראש העיר אשקלון הנבחר תומר גלאם ובין ראש העיר לשעבר איתמר שמעוני מעולם לא היו תקינים – גם כאשר גלאם שימש כממלא מקומו של שמעוני במהלך חלק מהקדנציה הקודמת ניכר היה להבחין בחשדנות ובחוסר האמון בין שני האישים. הסיטואציה הפוליטית הזו הובילה בסופו של דבר לפיצוץ כאשר שמעוני פיטר את גלאם וגם כאשר מינה אותו בהמשך לכהן כסגנו הקרע רק הלך והתגבר. ביום רביעי השבוע הגיע גלאם לבית המשפט המחוזי בתל אביב על מנת למסור את עדותו במשפטו של שמעוני. גלאם מצטרף לרשימה הולכת ומתארכת של עדים בהליך המשפטי שעל פי הערכות צפוי להימשך עוד פרק זמן לא מבוטל. להלם קטעים מעדותו של ראש העיר בבית המשפט:

 

 

גלאם עלה על הדוכן והחל בעדותו: "עם כניסתי לתפקיד, כיהנתי כממלא מקומו של ראש העיר דאז איתמר שמעוני. מחזיק תיק הנוער יו"ר הוועדה לתכנון ובנייה, אלה העיקרים. לפני כשבע שנים נבחרתי כחבר מועצה, לאחר הבחירות הפכתי למ"מ ראש העיר ואחרי זה סגן ועכשיו נבחרתי לראש העיר".

תובעת: תתאר את מערכת היחסים עם שמעוני ב-2014 ו-2015.

גלאם: נבחרתי כממלא מקום עם שיתוף פעולה מלא בשנה הראשונה ואחרי זה ויכוחים כמו בפוליטיקה. מחלקם פוליטיים וחוסר שיתוף פעולה. זה משהו שקורה".

תובעת: במה זה בא לידי ביטוי?

גלאם: הייתי מכהן כממלא מקום וכיו"ר הוועדה לתכנון ובנייה והיו ישיבות משותפות ועם הזמן לא זומנתי לישיבות.

תובעת: ממתי לא זומנת לישיבות?

גלאם: "בתור יו"ר הוועדה לתכנון ובנייה היו ישיבות עם הגורמים המקצועיים, ישיבות הכנה, ובשלב מסוים ביקשתי שהיועצת המשפטית תצטרף לישיבות ושאלתי את ראש העיר דאז האם זה אפשרי. אני לא יודע אם בגלל זה, אבל מאז לא זומנתי לישיבות".

תובעת: מתי זה נעשה מאז כניסתך לתפקיד?

גלאם: "סדר גודל של חמישה-שישה חודשים מאז כניסתי לתפקיד יו"ר הוועדה לתכנון ובנייה. פניתי לראש העיר בפגישה לא פורמאלית שכדי שנעבוד בצורה טובה אז, לזמן את היועצת המשפטית. כעבור שבועיים הופסקתי להיות מוזמן".

השופטת: פנית למישהו בעניין הזה?

גלאם: "שאלתי את היועצת המשפטית הילה רווח ואת שחר היועץ החיצוני אם זה בסדר שאני לא מוזמן לישיבות הללו ונאמר לי שזה בסדר".

תובעת: ידעת מה התוכן של הישיבות?

גלאם: "לא".

תובעת: היו עוד גורמים חוץ משחר והילה שידעו שאתה מודר מהישיבות?

גלאם: "הודעתי למנכ"ל שאני לא מוזמן ולא יכול להיות תיאומים ואני מקבל החלטות לפי הגורמים המקצועיים באופן נחרץ".

 היחסים עם שמעוני

מערכת היחסים בין שמעוני לגלאם מורכבת במיוחד ועובדה זו מקבלת משנה תוקף בימים כאלו כאשר שמעוני מסרב להשלים עם תוצאות הבחירות ומלין על אי סדרים לכאורה בחלק מהקלפיות.

גלאם התייחס לעניין היחסים בינו לבין שמעוני ואמר: "כולם ידעו שהיה מתח ביני לבין ראש העיר דאז וכשהיה שלב שהבנתי שאני ממודר מישיבות חשובות אז התפטרתי מתפקידי כממלא מקום ראש העיר".

שופטת: גם כיו"ר הוועדה לתכנון?

גלאם: "ברגע שזה הפך לחוסר אמון בין הצדדים אז ויתרתי על הכול והפכתי לחבר מועצה. היה חוסר שתוף פעולה ביני לבין ראש העיר. הוא אמר שהוא לא מאמין בממלא המקום שלו. לא באמירה מולי, באחת הפעמים הוא ניסה לפטר ואפילו כתב מכתב".

תובעת: תספר על זה

גלאם: "היינו בפגישה בחוף הים עם השר לאיכות הסביבה אבי גבאי ותוך כדי הסיור עצמו במזח, ראש העיר דיבר על איזה כנס ושאל איך השתתפתי עם חברי עמותה כלשהי והוא כעס מהסיטואציה, אני עניתי ואז הוא אמר: 'תפטרו אותו, אני לא רוצה לראות אותו'. אבל כדי לפטר ממלא מקום צריך רוב במועצה והתחיל משא ומתן כי אני החלטתי שאני לא מתפטר. המשכתי לכהן כממלא מקום ובשלב מאוחר יותר אמרתי שאני לא נשאר בכל מחיר, והודעתי שאני מתפטר מהתפקיד ואז שלושה שבועות כיהנתי כחבר מועצה. אחר כך היה משא ומתן ואז איתמר ביקש שאפגש איתו. היה שיח יותר חברי ואמרתי שאם אני חוזר זה למשהו נעים יותר למינהל תפעול וחזרתי כסגן. ואחרי כחודש היה כל העניין של המעצרים. אחרי שהוא חזר מההשעיה לא יכולנו לדבר".

תובעת: אני חוזרת איתך לדצמבר 2015 הייתה סיבה נוספת שבגללה התפטרת?

גלאם: "הייתה מתיחות שנמשכה ואחת הסיבות הייתה חוסר המעורבות שלי בתחום התכנון ובנייה וברגע שזה התנהל בצורה כזו אז זה נגמר".

תובעת: אתה זוכר עוד סיבה?

גלאם: "יש עוד סיבה שהיא לא בעדויות. אחד המקרים זה חוסר תיאומים וישיבות שלא זומנתי ולא רק אצל ראש העיר אלא גם אצל המנכ"ל. בשלב מסוים, אחת הסיבות הייתה שפנה אליי אחד היזמים וביקש להיפגש ואמר שזה דחוף ועצר ליד בית אבי ואמר שיש עניין שאני לא רוצה לדון בעניין של תכנון ובנייה בוא נשב ונדבר. ואותו יזם אמר שהוא מאוד כועס

שביקשו ממנו כסף, סכום של כ-150 אלף ש"ח שייתן לי ולעוד כמה אנשים. אמרתי לו שילך מיד למשטרה".

בהמשך ראש העיר נשאל על נושאים אחרים שגרמו לו להתפטר מתפקידו באותם ימים והשיב: "היו התערבויות כשעוזר ראש העיר פונה בדברים והמנכ"ל מקיים ישיבות בלעדיי. אני כיו"ר ועדה חשבתי שאם מתקיימים דיונים מהותיים ואני זה שצריך לאשר או להביע את דעתי, אז לישיבות האלה לא זומנתי. ואז מגיע עוזר ראש העיר ושואל שאלות אליי מה אני יכול לעשות בכל מיני נושאים כמו בפרויקט של רולדין. הבעיה העיקרית שלי, מי שיו"ר ועדה צריך להיות מעורב ולהתערב. עכשיו ראש העיר פונים אליו, כולם פונים וזה בסדר. אז העוזר קיבל פניה ושאל איפה הדברים עומדים ובשלב שלא זומנתי חשבתי שצריך להיות סוג של תיאום ציפיות בחזון".

תובעת: מדוע לא רצית לחזור לוועדה לתכנון ובנייה?

גלאם: "מקרה שהיה זה עדות שמונחת ואותה פנייה שהייתה עדות לה. הייתי במשטרה ונתתי עדות. סיבה שניה זה חוסר אמון, אי אפשר לעבוד כך".

תובעת: באיזו מידה הפריעה ההתערבות של הגורמים להחלטתך להתפטר?

גלאם: "אם יש דבר שאני לא מעורב בו אני לא יכול לכהן כיו"ר הוועדה".

תובעת: כשחזרת לעבודה וחזרת לתפקיד סגן ראש עיר, מה היו תנאי החזרה שלך לעבודה?

גלאם: "הכנסתי תנאי שאני לא חוזר לוועדה לתכנון ובניה. הנושא שעמד על הפרק עם חזרתי לתפקיד זה גם לא להיות חבר בוועדה לתכנון ובניה".

תובעת: ומה סוכם על תפקיד מ"מ ומי ביקש לקבל אותו?

גלאם: "הייתה פגישה עם חיים סופר, הרב ברדא, יורם שפר וראש העיר ודובר על נושא ממלא המקום. ביקשתי לא לחזור כי זה תפקיד חשוב עם אמון".

 חקירה נגדית

בהמשך עדותו של גלאם הוא נחקר על ידי עו"ד אשר אוחיון שייצג את שמעוני בדיון. הוא שאל את גלאם על כך שהיה נתק בינו ובין שמעוני וגלאם השיב: "כן. היו הרבה נתקים בינינו".

סניגור: היחסים בינך לבין איתמר שמעוני לא היו תקינים.

גלאם: "כן, נכון".

סניגור: בגלל שהיה קרע ואתה רצית לשפר את התפקוד שלך, כשהיית תופס אותו על הדרך אז היית מנסה לדבר איתו. בעצם אלו היו שיחות מיוזמתך ולא מיוזמת איתמר.

גלאם: "בחלק מהמקרים כמו שציינתי אני יזמתי ובחלק מהמקרים הוא יזם. האמת היא שכל שבועיים היה נתק, ואז שבוע דיברנו. לא יכול להיכנס לדקויות".

סניגור: כשאתה מדבר על שיחות מסדרון שהתייחסת אליהן. אמרת שמכיוון שלא היו יחסי עבודה סדירים, היית ניגש אליו כדי לעדכן אותו.

גלאם: "לא זוכר".

סניגור: אני שם לב שאתה מתקשה לזכור אירועים מדויקים. האם הגיוני שבמהלך החקירה לא אמרת שאתה לא זוכר? האם במהלך החקירה חשת שמצפים ממך שתאמר דברים שמסבכים את איתמר?

גלאם: "אין מה לצפות. אמרתי מה שאני זוכר וזהו. כשמגיעים לחקירה מגיעים לא בנוח. הייתה חקירה – מלבד מקרה אחד שמישהו נכנס וצעק ובזה זה נגמר".

סניגור: האם אתה יכול להצביע על פעולה לא תקינה בהתנהלות מול איתמר שמעוני?

גלאם: "גם בעדויות ראיתם שהוא אומר תפעלו על פי החוק. אני איש ציבור לא שופט ולא חוקר. לא יודע מה הוא עשה בלשכה שלו".

סניגור: בכל פעם שאלו אותך החוקרים וניסו לשכנע אותך שההתפטרות שלך הייתה מינהל לא תקין מצד איתמר.

גלאם: "לא זוכר".

סניגור: כבר בהודאה הראשונה שלך, הם אומרים לך האם נכון להגיד שהדבר נבע ממנהל לא תקין? תאשר לי בבקשה שאתה לא אמרת מעולם את הדברים האלה. אתה ענית שהדברים לא היו תקינים מבחינה אישית ופוליטית.

גלאם: "נכון. זה מה שאמרתי בבית משפט".

סניגור: הרבה פעמים אתה יוזם שיחות עדכון במסדרון.

גלאם: "לא יודע להגיד כמה פעמים".

סניגור: החוקרים במהלך החקירה רצו לדעת דוגמאות ספיציפיות.

גלאם: כן.

סניגור: ביקשו. תן לי מקרה ספציפי שאיתמר התעניין בפרויקט של דוידי.

גלאם: "כן. זה היה על הפרק".

סניגור: נתת להם דוגמה על בניין פאר. דוגמה יחידה.

גלאם: "נכון".

סניגור: כשהלכתם בדרך וראיתם את בניין פאר מול העיניים איתמר שואל מה קורה עם הבניין הזה. שאלה כללית ואתה עונה תשובה כללית.

גלאם: "נכון".

סניגור: מבחינתך היה משהו לא תקין בשאלה הזאת?

גלאם: "לא, ראש העיר שואל על הכל".

סניגור: אתה זוכר התעניינות נוספת של איתמר בנושא פאר?

גלאם: "לא, אם היה זכור לי הייתי מעלה את זה פה".

סניגור: התרעמת על כך שלא הוזמנת לדיונים. אמרת שלדעתך זאת התנהלות לא תקינה על אף שדעתה של היועצים המשפטיים אמרה אחרת.

גלאם: "נכון".

סניגור: המדיניות של איתמר הייתה לפתח את העיר ולבנות ולקדם פרויקטים. זאת מדיניות שפעלת בהתאם אליה?

גלאם: "כן".

 החתימה בלשכה של איתמר

סניגור: בוא נדבר על ההתפטרות שלך. אמרת במשטרה שהחלטתם בסיעה כי מאחר ואין אמון מלא בינכם לבין ראש העיר אתם מוותרים על תפקיד ממלא המקום ובמקום זה אתה מקבל תפקידים אחרים.

גלאם: "נכון".

סניגור: הציגו פה הסכם לגבי פאר מיום 19.11.14. נראה לך משהו חריג שתחתום על זה או טבעי במסגרת התפקיד שלך?

גלאם: "טבעי".

סניגור: על ההסכם של השכירות של העירייה בבניין פאר מול דוידי. אין מצב שחיים יגיד לך תחתום אתה ולא איתמר כי יש לו ניגוד עניינים. לא יכול להיות שחיים סופר אמר לך כך כי כעובדה איתמר שמעוני לא היה חותם על הסכמים כאלה.

גלאם: "אני שאלתי את חיים סופר את השאלה".

סניגור: מה ההיגיון שתשאל למה אתה ולא איתמר? אם איתמר מעולם לא חותם.

גלאם: "בגלל שהביאו לי את זה בלשכה של איתמר ולא שמו את זה על שולחני".

סניגור: אז רק בגלל שהגישו את זה בלשכת ראש העיר שאלת?

גלאם: "כן".

סניגור: יכול להיות שחיים היה עם המסמכים בדרך אליך. אז כבר הגעת ללשכה איפה הבעיה שהוא ביקש ממך לחתום? לא הייתה סיבה מצידך לשאול את השאלה. תסכים איתי שלא הגעת כדי לחתום על זה.

גלאם: "היה דיון ובסופו נתנו לי לחתום. באתי לעניין אחר".

סניגור: אמרת שגם חיים סופר וגם הילה רווח היו בחדר בזמן שחיים הגיש לך את החוזה לחתימה.

גלאם: "כן וגם איתמר".

סניגור: הילה שמעה את הדברים? את השאלה ששאלת?

גלאם: "כן".

סניגור: איתמר שמע?

גלאם: "היה נוכח, אבל הוא לא הגיב".

סניגור: איתמר מעולם לא חתם על חוזים מהסוג הזה. לאור נתון זה אתה מוכן לשקול מחדש את הגרסה שלך?

גלאם: "לא".

סניגור: אתה חתמת על חוזה בנובמבר ואמרת שבעיניך זה היה טבעי כי זה נחתם בלשכה שלך. החוזה היה חלק מהתלונה של שלמה כהן?

גלאם: "אמרתי שהייתה פנייה. אני מפנה אתכם להקלטות של הוועדה".

סניגור: אתה אומר ששלמה כהן פנה במכתב. אפשר לראות את המכתב? אין לנו את הקשר הדברים.

גלאם: "אני לא זוכר אם זה היה מכתב או בוועדת המשנה לתכנון ובנייה. אפשר לראות את זה בתמלול".

סניגור: עולה ממוצגי התביעה שיש מכתב של שלמה כהן. במכתבו הוא העלה שתי טענות רציניות. שהעירייה גם מאשרת וגם שוכרת. אם באמת העירייה משלמת כספים על מבנה שעוד לא נבנה גם איתמר אמר שצריך לבדוק האם זה פלילי.

גלאם: "נכון".

סניגור: אמרת אני לא מאחל לאף אחד להיות במצבי באותו זמן.

גלאם: "כן, שומעים את זה בקלטת".

סניגור: למצב זה מתווספות טענות של שלמה כהן שהן יכולות לסבך אותך.

גלאם: "הוא לא יכול לסבך אותי אלא את העירייה".

סניגור: בישיבה בה הושמעה הקלטת כבר היה ידוע לכולם שיש ניגוד עניינים. זה היה פומבי שאיתמר שמעוני לא יכול להיות מעורב בעניינים של דוידי בגלל שעופר עובד עם דוידי. אתה מאוד חששת שיבואו אליך בטענות בסופו של דבר כי חתמת על חוזה שיש בו ניגוד עניינים.

גלאם: "כן".

סניגור: אתה אומר לאיתמר ששלמה עושה לך את המוות ופחדת שמישהו יבוא אליך בטענות.

גלאם: "כן".