עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

ראיון מיוחד עם הח"כ הכי חברתי שיש – איציק שמולי

איציק שמולי

היסטוריה במפלגת העבודה – לראשונה מזה שלושה עשורים, הודיעה המפלגה כי עמיר פרץ ימשיך לכהן כיושב ראש המפלגה גם בכנסת הבאה, לצידה של יו"ר גשר אורלי לוי אבקסיס. לאור ההכרזה, נפגשנו עם חבר הכנסת איציק שמולי, המקדם בימים אלו חקיקה בשלל נושאים חברתיים, לראיון בלעדי.

מפלגת העבודה החליטה להמשיך בהרכב הנוכחי גם לבחירות סבב שלישי, למרות התוצאות הלא מחמיאות בבחירות בספטמבר – שישה מנדטים בלבד. הנהלת המפלגה אישרה פה-אחד את המשך כהונתו של ח"כ עמיר פרץ כיו"ר המפלגה שיוביל אותה בבחירות במרץ 2020. כמו כן, אישרה ההנהלה את המשך השותפות עם מפלגת "גשר" בראשות ח"כ אורלי לוי-אבקסיס. אשרור החבירה לגשר מפחית מאוד את הסיכויים כי העבודה תתאחד לרשימה אחת עם מרצ. לוי-אבקסיס ופרץ הצהירו כי חיבור עם מפלגה אחרת לא עומד על הפרק בשלב הזה. יש אמנם עוד חודש להחלטה סופית אבל נראה שפרץ ושותפתו מגשר יעדיפו אם בכלל להתחבר לכחול לבן ולא למחנה הדמוקרטי משמאלם. האשרור מעיד גם על המשך הקו החברתי-כלכלי של המפלגה גם בבחירות הקרבות.  הנהלת המפלגה החליטה עוד כי לא יתקיימו בחירות מקדימות לרשימת המפלגה לכנסת ה-23. ההחלטה התקבלה למרות קריאות של פעילים בעבודה לקיים בחירות מקדימות, אך פרץ מגלה שליטה במנגנוני המפלגה, ולדעתו, חברי הכנסת הנוכחיים – איציק שמולי, מרב מיכאלי, עמר בר לב ורויטל סויד הם הנבחרת הטובה ביותר.

 

 תגובתך לפיזור הכנסת –

ברור שהמערכת הפוליטית ויחד אתה המדינה כולה נמצאת בסחרור. יש מחיר חברתי מאוד גבוה לשיתוק הפוליטי. זו טרגדיה בפני עצמה שאנחנו נמצאם במערכת בחירות שלישיות תוך פחות משנה. קודם כל ברור למה זה קורה – בראשות הליכוד עומד בן אדם שעם כל זה שיש לו זכויות במדינה, עומדים כנגדו גם שלושה תיקי אישום חמורים, ועם כל הזכויות שיש לו – אין לו זכות אחת והיא "לשרוף את המועדון" וזה בדיוק מה שהוא עושה. הוא הופך את הממשלה לבסיס של תקיפה על שלטון החוק ומערכת המשפט, וזה לא מאפשר גם לאנשים ולתנועות שהן לא חלק מתנועת הליכוד, שבנסיבות אחרות יכלו בעצם לכונן פה ממשלה ביחד, אך המצב של נתניהו, בעיקר ההתקפות שלו על שלטון החוק, לא מאפשרות את הדבר הזה. נגזר עלינו ללכת למערכת בחירות שלישית ואנחנו מקווים שנכריע אותו.

 

חברי מפלגת העבודה

 

ביטוח סיעודי – מדוע נדרשת הצעת חוק נוספת בעניין?

כיום, כל מי שנקלע למצב סיעודי יודע שכאשר אתה זקוק למדינה – היא אומרת לך שזו בעיה שלך. צריך להבין שעלות כזו של אדם סיעודי למשפחה היא 10 אלף שקלים בחודש, ואם האדם הסיעודי חלילה נמצא במוסד טיפולי אז המחיר עולה ל20 אלך שקלים לחודש אשפוז. משפחה ישראלית ממועצת לא יכולה לשאת בהוצאות הללו לתקופה של מספר שנים. לכן מה שמוצע פה זה שבתמורה לעוד חצי אחוז במס הבריאות, אנחנו נדע שאם אנחנו נופלים למצב סיעודי, אז רוב העלויות ימומנו על ידי המדינה. למעשה להכניס את התחום הסיעודי לתוך חוק הסיעוד הממלכתי – מה שהיה אמור להיות מלכתחילה. 93 אחוזים מהעם תומכים בזה כי הם מבינים שאם חלילה מישהו נופל למצב סיעודי, אז אין לו רשת ביטחון מספקת – גם הסכום שיקבל מביטוח לאומי, אחרי שהם יוציאו לו את הנשמה – זה לא יספיק לשום דבר. ממלא הציבור משלם את זה, רק לא קוראים לזה מס אלא "פרמיה" ובמקום לשלם למדינה הוא קונה ביטוח פרטי. אז במקום לקנות ביטוח מחברה פרטית שבסוף גם ככה לא תיתן לך את מה שמגיע לך, אני מעדיף שהמדינה תיקח על זה אחריות. מדובר בשירות חברתי אלמנטרי שחייב להיות מסופק על ידי המדינה ולא על ידי אף אחד אחר.

 

ההתנהלות של אוחנה במשרד המשפטים –  בוז למערכת אכיפת החוק?

אני חושב שעם כל הכבוד והחברות לאמיר, זה ברור שמה שקורה כאן זה שהוא יצא למסע של הרס והתקפה נגד מערכת אכיפת החוק בשליטתו של נתניהו, שחטף על פי הראיות שלושה כתבי אישום ועכשיו יצא למסע דה-לגיטימציה נגד המערכת, כדי בסופו של דבר לבוא ולומר שהיא פועלת בידיים לא נקיות. זה דבר מופרך ומסוכן מאוד שאסור להסכים לו. זה בלתי מתקבל על הדעת ששר המשפטים במקום להגן על המערכת, הוא תוקף אותה ומתבטא בצורה דומה לזו של עבריינים ברחוב. בוודאי שצריך להכניס תיקונים למערכת המשפט ולשפר אותה. חלק מהביקורת על מערכת המשפט היא מוצדקת. אבל ברור שאוחנה לא יצא למסע לתיקון הליקוי אלא יצא למסע של הרס שיטתי וטוטאלי של מערכת אכיפת החוק. אם המסע הזה יצליח אז ברור שמדינת ישראל תחדל להיות מדינת חוק ומדינה דמוקרטית.

 

מה דעתך על האפשרות שביבי ירכיב את הממשלה הבאה?

יש אמנם חוק שקובע שראש ממשלה רשאי לכהן כל עוד אין פסק דין חלוט, אך השאלה היא אחרת – האם חבר כנסת, שהוא מועמד לראשות ממשלה, יכול לקבל על עצמו את מלאכת הרכבת הממשלה בזמן שהוא מואשם בפלילים? וכאן הדעות הן חלוקות. העמדה שלי היא כמובן שלא, אבל היועץ המשפטי הוא זה שיחליט. יש פה גם שאלה מוסרית – האם זה ראוי שאדם שמואשם בפלילים, בטח במקום מסובך כמו מדינת ישראל, יכול להרכיב ממשלה?. ביום הוא יהיה עסוק בלנקות את שמו בבית המשפט ובלילה יכנס את הקבינט הביטחוני? זו סיטואציה שבעיניי היא הזויה לחלוטין. כפי שנתניהו הטיב לדבר על אולמרט – מי שנמצא במצב משפטי שכזה (מואשם בפלילים) מאבד כל מנדט ציבורי ומוסרי לקבל החלטות בשם העם, וקיים חשש שטובתו האישית תבוא לפני האינטרס הציבורי והלאומי. הרי שבמועד ב' של הבחירות האחרונות ראינו שראש הממשלה ניסה ליזום, אחרי אירוע הירי על אשדוד כשהוא היה שם בכנס פוליטי – ידוע שהוא ניסה ליזום מהלך מלחמתי בעזה ומי שעצר אותו מלעשות את זה היה היועץ המשפטי לממשלה וצה"ל. לכן, אני חושב שמכל הסיבות הללו, מדובר במצב בלתי תקין בעליל. ולכן אני חושב שאם ראש הממשלה כל כך בטוח ש"לא היה כלום כי אן כלום" אז שינקה את שמו בבית המשפט. לא יעלה על הדעת בכלל לבקש חסינות, ובמידה ויזוכה, שיחזור לחיים הפוליטיים ואולי שוב לראשות הממשלה.

 

 

 

מה לגביי נעמה יששכר ויחסי רוסיה-ראש הממשלה?

נראה שהידידות ביניהם היא כנראה לא כזו מופלאה כפי שנתניהו מנסה לצייר לנו אותה. בסופו של דבר פוטין לא עובד אצל נתניהו וגם לא טראמפ, אלא הם פועלים לפי האינטרסים של המדינות שלהם. ולדעתי ראש ממשלה שמשתמש בצורה כל כך צינית במשפחה של נעמה ובחברים שלה לטובת הקמפיין שלו ומרמז שבקרוב מאוד הוא יחזיר אותה הביתה ואחרי 24 שעות הוא חוזר בו – אני חושב שיש דברים שגם בקמפיין בחירות פוליטי אסור לעשות. מעבר לזה, כשבוחנים את העניין באופן אובייקטיבי – ישנה כרגע סיטואציה שבעשור האחרון, אגב היחסים לכאורה טובים בין נתניהו ופוטין, האיראנים הולכים ומתבססים לנו בגבול הצפוני בעוד שהרוסים שולטים על השטח זאת אורת שבמבחן התוצאה אני לא רואה שנתניהו מצליח לחולל קסמים לא כאשר מדובר בהתבססות האיראנית בגבול הצפוני שלנו, לא כאשר מדובר בעיכוב הכניסה של הישראלים לרוסיה ולא כאשר מדובר בשחרור של נעמה יששכר.

בנוגע להחלטת התביעה בבית דין הבינלאומי בהאג –

זו עדות נוספת לתהום שאליה ישראל דוהרת תחת המדיניות של נתניהו. אלו כמובן חדשות רעות מאוד. מצד שני ברור שמדובר בהצהרה מוטה וחד-צדדית שמנותקת כל הקשר. ברור שלא צדק מחפשים פה אלא האשמה חד צדדית כלפי מדינת ישראל. לדעתי הייאוש הפלסטיני עצמו הוא מוצדק אך בד בבד הוליד צעד מטופש מאוד. כי בסופו של דבר במבחן התוצאה, הדבר הזה מחליש את התמיכה של הרוב הישראלי בפתרון שתי המדינות, כל עוד יש חד-צדדיות של הפלסטינים נגד ישראל. ישראלים רבים תומכים באופן עקרוני בפתרון שתי המדינות, ובעקבות התביעה בהאג, הישראלים ייכנסו למצב של מורת רוח בעקבות ההחלטה ההזויה הזאת – ישראל לא מבצעת פשעי מלחמה, רחוק מכך. ישראל נוהגת תחת נסיבות לא פשוטות וארגון טרור שפועל מתוך לב האוכלוסייה האזרחית שעומד נגדה. צה"ל פועל באופן מדויק, נקודתי ומוסרי שיכול להיות. מי שבעצם משתמש באוכלוסייה אזרחית כמגן אנושי ומי שבעצם טווח באופן שיטתי על אוכלוסייה אזרחית באשקלון וביתר יישובי עוטף עזה הם החמאס והג'יהאד האסלאמי. ישראל אף פעם לא יורה אל לב אוכלוסייה אזרחית כדי לפגוע בה. לפעמים בגלל שארגוני הטרור משתמשים באוכלוסייה התמימה כמגן אז האוכלוסייה גם נפגעת וזה לא בכוונה תחילה של ישראל. זה עוד מסע של השמצה ושקר שאני בטוח שנתגבר עליו. גם אחרי כל ההכרזות והספיקות של מייק פומפאו ובית הדין הבינלאומי בהאג – אנחנו נותרים עם הבעיה הפלסטינית בעינה. מי שרוצה לטמון את הראש בחול שימשיך לעשות את זה אבל אנחנו חייבים לשאול את עצמנו איך אנחנו לא מגיעים לצומת המסוכן שבה ישראל חלילה או שמאבדת את הרוב היהודי שלה (בחבל הארץ "ישראל השלמה" בין נהר הירדן לים התיכון) או שהיא מאבדת את הצביון הדמוקרטי שלה – בשני המקרים מדובר באסון לציונות, זה ממש מסמל את סיומו של הפרויקט הציוני ואני ממש לא רוצה לחיות במדינה כזאת. אני חושב שאנחנו חייבים לעשות את הכול כדי לא להגיע לשם. אנחנו צריכים לשאול מה האינטרס שלנו ושל הילדים שלנו שיצטרכו להמשיך ולחיות פה? –  במדינה שהיא גם יהודית וגם ציונית, בטוחה ודמוקרטית. מבלי שנחולל היפרדות מפלסטינים אנחנו לא נצליח להבטיח את זה. למען הילדים שלנו. אם הימין רוצה להמשיך לטמון את ראשו בחול שיעשה זאת אבל לפחות יציע פתרון והוא נמנע מלעשות את הדבר הזה.

 

זיוף נתוני הגיוס של החרדים בצה"ל – מדוע זה כל כך כואב?

כיוון שמדובר באחת הסוגיות הרגישות ביותר בחברה הישראלית. על הצורך לשרת ולתרום למדינה. כאשר צה"ל הוא גם צבא העם. לזייף לאורך זמן נתונים שנוגעים לסוגיה הזאת יוצר משבר אמון מאוד חמור מול האזרחים שעניין זה חשוב להם. צה"ל צריך להגיד את האמת לא רק לגבי הנתונים אלא לגבי מה הוא רוצה? אם אתה רוצה מדל צבא העם ואתה אומר שאי אפשר להחזיק את מודל צבא העם ללא החרדים אז תחשוף את המספרים האמתיים. ואם לחלופין, אתה לא מאמין במודל צבא העם, ואני מאוד מקווה שהסיטואציה היא לא כזו אז תציג את הדברים כהווייתם ולא תסלף את הנתונים.

 

ח"כ שמולי הוצא מהכנסת במהלך דיון

 

לדעתך – הבשורה תגיע מליברמן ומפלגת ישראל ביתנו?

בחוק של ליברמן למעשה משכפלים את ההונאה – החוק של ליברמן אומר שבנאדם שהיה בגיל 14 עד 18 במוסד חרדי אבל חזר בשאלה והיום אין לו קשר לעולם החרדי – אם הוא מתגייס הוא נספר כחרדי. זאת אומרת שגם צה"ל וגם מפלגת כחול לבן שמדברים בעד גיוס חרדים. בסוף לוקחים את שיטת ההונאה ופשוט מעבירים אותה לתוך החוק שבעיניי זה הרבה יותר גרוע. הרי המקור להונאה לא היה בזה שספרו פחות חרדים – אלא זה שספרו אנשים שהם לא חרדים, ספרו אותם כחרדים. זאת אומרת שלא המציאו אנשים. וזה בדיוק מה שעושה בחוק שהם רוצים לקדם.

בתור נציג הקהילה הגאה – איזו מפלגה פועלת הכי הרבה למענה?

זה ברור שהמפלגה שלי (העבודה-גשר) ניצבת בחוד החנית במאבק למען הקהילה הגאה. אני בעצמי מקדם את חוק הפונדקאות. זה לא סביר שמדינה, בכל הקשור לזכות בהורות, תהפוך אזרחים טובים, נאמנים, משרתים ותורמים כאזרחים סוג ב' שלא יכולים לממש את החלום שלהם להיות הורים כאן במדינה. אבל זה לא רק זה. גם החוק למען קיום נישואים אזרחיים. בכלל צריך להספיק את ההפליה וההדרה כלפי אוכלוסיית הלהט"ב וזה דבר שנמשיך להיאבק עליו.  לצערי, ראש הממשלה כל הזמן נכנע למיעוט הקיצוני שבתוך הקואליציה שלו וזה תופס אותו במקומות הכי רגישים ומונע ממנו מלקדם את המובן מאליו –השוויון. שיהיה שוויון בחוק לכולם. אני לא מצפה מהרבנים וממפלגות שמרניות ולא מאלו שזו לא תפיסת עולמם להתחיל לאמץ אורח חיים שהם לא מסכימים לו. אבל כמו שאני מסכים לכך שבמדינה שלי יתקיים אורח חיים שאני לא חי אותו, אבל אני מבין שאחרים מאמינים בו – כך זה צריך להיות גם הפוך, מדיניות של חיה ותן לחיות שלא קיימת במדינת ישראל. בסופו של דבר יש כאן מצב שלא נותנים לאנשים לממש את זכות ההורות כי אנחנו (להט"בים) לא מספיק שווים.

מה הם טיב היחסים בין מפלגת העבודה-גשר לבין המפלגות החרדיות?

ברמה האישית ברור שיש לנו חברויות עם המפלגות, גם המפלגות הדתיות, לצד חילוקי הדעות. גם עם חרד"לים בתוך הליכוד שמכנה את עצמו תנועה לאומית ליברלית אך מבחינתי הם ממש לא שם. לא אני אומר את זה אלא שלוש מאות אלף מצביעי ליכוד שלא באו לקלפי בפעם האחרונה. כנראה בגלל שהם נגעלים ממה שקורה שם. הם מאמינים בליכוד ותומכים בימין אך אומרים אנחנו לא מוכנים להיות שותפים לתליך שבו הליכוד הופך להיות מתנועה לאומית ליברלית למה שסובב סביב פולחן אישיות של משפחה אחת שמבצרת את השחיתות ומקדמת לאומנות ומשיחיות. איך הליכוד יכול לקרוא לעצמו תנועה ליברלית כאשר הוא ממשיך להפלות את אוכלוסיית הלהט"ב והוא מוביל בשנים האחרונות מהלך מסוכן שבו כל מי שחושב אחרת נחשב לבוגד ולדברים מהסוג הזה. זה לא הליכוד של בגין וזה לא הליכוד של ארנס. יש קולות רבים בימין שלא אוהבים את הליכוד בתצורתו הנוכחית. אנחנו לא נגד ליכוד אך אנחנו לא תומכים בראש הממשלה ולא במצבו המשפטי ובעיקר לא בעובדה שהוא מפיל את המערכת כל שני וחמישי. וגם בהקשר הלהט"בי – אין לנו ציפיות מהחרדים ולא מהדתיים, אך יש לנו ציפיות מראש הממשלה שמכנה את עצמו ליברל אך הולך עם השמרנים.

8) האם אתה בעד הפרדת הדת מהמדינה ומדוע?

בהחלט. אני חושב שזה הבסיס לכל מדינה שמחשיבה את עצמה כמדינה ליברלית. שכל אחד יכול לקיים, או לא לקיים את הפרקטיקה הדתית כפי שהוא רואה אותה לנכון. אנחנו בעד זה שמדינת ישראל תהיה מדינה יהודית אך אנחנו נגד כפייה, כפי שרואים אותה בשנים האחרונות במדינת ישראל – שבה יש תהליך בלתי פוסק של כפייה דתית דווקא במקומות בהם המדינה לא צריכה להתערב כמו למשל להגיד לאנשים איך להתחתן ואיך עליהם להתגרש. ואילו בתחומים בהם המדינה צריכה להיות יותר מעורבת – שם היא נמצאת פחות ומשאירה את האנשים להתמודד עם גורלם – שיורי העוני הגבוהים למשל, זה לא צריך להיות ככה. צריך לייצר אמנה חדשה שבה מגיעים להסכמות חדשות, מסגרת שבה אפשר בהחלט לייצר מצב שבו השבטים מתחבקים זה עם זו במקום לריב זה עם זה. צריכים להגיע להבנות שבהם אף אחד לא מפריע אחד לשני ולהביא להפסקה מוחלטת את מלחמת האחים הזו – מטרה חשוב מאוד כשלעצמה.

 

 

 

מה דעתך על האמירה "או יהודי או שמאלני"?

מדובר באמירה נוראית שמשקפת את נתניהו כבר הרבה מאוד שנים. הוא (נתניהו) משתמש בהשנאה והפרדה בין אחים ואחיות כדיי לקדם את עצמו פוליטית. נקודת המוצא שלי היא שכולם אחים שלי, בני אדם ואני לא יעשה לאף אחד תהליך של דה-לגיטימציה. נתניהו, יחד עם חלק גדול מהמפלגה שלו מוכנים לשרוף את המועדון ולפלג את החברה רק מטעמים פוליטיים והישרדותיים.

אבי גבאי אמר שיצטער על כך שלא נכנס לממשלה בראשות נתניהו. אתה היית אחד המתנגדים לכך, האם בדיעבד אתה חושב כי טעית?

לא טעיתי. צדקתי כי מה שנתניהו רצה ממפלגת העבודה זה רק דבר אחד – חסינות. זה מה שרצה אז וזה מה שהוא רצה כיום. אני חושב שמפלגת העבודה בשום פנים ואופן לא יכולה לתת יד להשחתה מהסוג הזה. אנחנו רוצים להיות בממשלה. אנחנו יכולים לעשות מהפכות חברתיות גדולות אבל גם בפוליטיקה צריכים להיות גבולות.

בכנסת היוצאת התמודדת על תפקיד היו"ר של המפלגה. במידה ויתקיימו בפריימריז לרשימה וליו"ר שלה – האם תתמודד שוב?

ועידת המפלגה אמורה להתכנס בקרוב (ביום רביעי) ולקבל את כל ההחלטות האלו. אחרי ההחלטות של הועדה יוכל כל חבר מפלגה לקבל את ההחלטות שלו.

מסר אישי: אני רוצה לפרגן לחברי בסניף אשקלון – אחד הסניפים היותר פעילים שלנו, ותודה אישית ומיוחדת לישראל זיו, יושב ראש הסניף שלנו באשקלון. אני מקדם בהקשר של העיר אשקלון שתי הצעות חוק – אחת, המיגון בשכונות הוותיקות – שכל בית יקבל מיגון, במקום המצב כיום שבו משפחות עומדות בחוסר וודאות בחדר המדרגות. השנייה, הקמת מרכז חוסן.

צילום: פלאש 90