עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

ראיון מיוחד עם אביגדור ליברמן

אביגדור ליברמן, יו"ר מפלגת 'ישראל ביתנו'

הנציג המובהק ביותר בכנסת ישראל שנלחם עבור כל אחד ואחת מאתנו על החופש להיות מי שאנו רוצים ולנהל סגנון חיים שאותו אנו בוחרים, תוך כדי מילוי חובות אזרחיות וחברתיות. ראיון בלעדי ומיוחד לקראת יום הבחירות עם אחת הדמויות הפוליטיות החשובות והמרתקות ביותר במדינה. 

בשבוע הבא ייצאו אזרחי ישראל לקלפיות בפעם השלישית ברציפות בתוך שנה. הבחירות שיתקיימו ב-2 במרץ 2020 הן קריטיות עבור כל אזרח ואזרחית במדינת ישראל. אחרי קמפיינים אינטנסיביים שבהם ניסו המפלגות וראשיהן לשכנע את המצביעים מדוע כדי להצביע דווקא להם – אנו מגיעים אל השלב המכריע והחשוב, אמנם מותשים מעט, אך אולי דווקא הבחירות האלו, להבדיל מהאחרות, ישפיעו באופן מכריע על עתידנו כמדינה וחברה.

בראיון האחרון שהעניק ליברמן לאתר התקשרות 'וואלה! חדשות', הוא שב והדגיש כי "לא יהיו בחירות רביעיות". "אני יכול להסתכל בלבן של העיניים של כל אזרח ולהגיד שלא יהיו", אמר. "כרגע אני מתחייב שתהיה ממשלה. איזו ממשלה, זה כבר משהו אחר. אנחנו נפעל להקים ממשלה לאומית ציונית וליברלית". "אם מקשיבים לנתניהו, ב-2009 הוא אמר ש'ראש ממשלה ששקוע עד הצוואר בחקירות לא יכול לא מבחינה ציבורית לא מבחינה מוסרית להמשיך ולכהן בתפקידו' בקשר לאולמרט", המשיך ליברמן. "נאה דורש, נאה מקיים, זה קודם כל".

אביגדור ליברמן יחד עם אשתו אלה ליברמן

 

בנוסף, ליברמן הוריד מהפרק את התמיכה בבלוק הימין-חרדים של נתניהו אך מהצד השני גם הבהיר כי הוא מתנגד לכל שיתוף פעולה עם הרשימה המשותפת. לדבריו, הדרישה שלו היא "קודם כל ממשלה וקואליציה ציונית" – ללא חרדים וללא ערבים. "הרשימה המשותפת זאת רשימת תומכי טרור. לא בגלל שהם ערבים, יש לצערי גם יהודים, כשרים למהדרין, כמו עופר כסיף שהוא אולי יותר קיצוני מכל הח"כים הערבים ששם. לכן מבחינתי הם לא לגיטימיים,  הם לא יכולים להיות חלק ממערך שלטוני – לא מבחוץ ולא מבפנים".

כאמור, השבוע נפגשנו עם חבר הכנסת אביגדור ליברמן, לצורך ראיון מיוחד ולעדי ברמה המקומית. להלן השאלות והתשובות אותן נתן לעיתון:

בראיון שנתן נפתלי בנט הוא טען כי: "מי שנפגש לראשונה עם הקטרים, פגש את שר החוץ שלהם כדי להעביר את הכסף, הוא לא אחר מאשר ליברמן" – האם יש אמת בדבריו?

יש הבדל בין קיום מפגשים על מנת לקדם אינטרסים ביטחוניים ואחרים של מדינת ישראל לבין הסכמה להעברת מיליוני דולרים במזומן לארגוני טרור. אני התפטרתי מתפקידי כשר הביטחון כאשר נתניהו החליט להעביר כסף קטארי לחמאס.

השר דרעי מרבה לדבר על תפקודך כשר בטחון, כמה דרעי היה בכלל מעורה?

כל מה שדרעי יודע לעשות הוא לדקלם את המסרים של הליכוד. הוא לא מעורה ולא מבין כלום בביטחון

האם הגרעין הגדול מפלגת 'ישראל ביתנו' עדיין מיוצאי ברית המועצות, או שקהל הבוחרים שלכם מגוון יותר?

ישראל ביתנו מיום הקמתה היא מפלגה שדואגת לכלל האוכלוסייה במדינה ישראל, ביניהם לעולים מברית המועצות לשעבר.

ביבי הוא האשם העיקרי בסבבי הבחירות הנוספים, אך הוא לא הבלעדי. מי הם לדעתך שותפיו להפלת הממשלות עד כה?

נתניהו הוא זה שלקח את מדינת ישראל לבחירות באפריל 2019 כאשר פיזר את הכנסת בדצמבר 2018 בלי שום סיבה. הייתה לו קואליציה של 61 ח"כים. אחרי הבחירות באפריל נתניהו נכנע לדרישות החרדים וישראל ביתנו למעשה מנעה הקמת ממשלת הלכה. בבחירות בספטמבר 2019 הליכוד וכחול לבן יכלו להקים ממשלת אחדות, לשתי המפלגות יחד היו 65 מנדטים והן לא היו זקוקות לשום מפלגה נוספת על מנת להקים קואליציה ולהרכיב ממשלה. אבל אגו ואינטרסים אישיים, מי יכהן ראשון כראש הממשלה מנעו זאת.

בדיעבד, תוך כדי הסתכלות ביקורתית על המהלך שעשית, האם היית אומר שיש לך ספקות או לבטים לגבי הדרך בה בחרת לפעול בשנה האחרונה?

חד משמעית לא. ״ישראל ביתנו״ המפלגה היחידה עם אידיאולוגיה ומשנה סדורה. מנענו הקמת ממשלת הלכה ועמדנו בכל ההבטחות שלנו לציבור שבחר בנו. אצלנו מילה זו מילה.

כיצד הגבת לראשונה כאשר שמעת את ביבי, מיד לאחר שפיזר את הכנסת בפעם הראשונה, יוצא לתקשורת ואומר: "אביגדור ליברמן הוא עכשיו חלק מגוש השמאל"?

בדיוק כפי שכל אזרח במדינה הגיב לשמע הדברים מפיו של מי שמסר את חברון לערפאת, ישב עם יאסר עראפת ועם אחמד טיבי בהסכם וואי פלנטשיין העביר את שטחי b ו- c לרשות הפלסטינית ותמך בגרוש יהודים מגוש קטיף. לנתניהו אין שום קשר לימין. זה אופורטוניזם נטו.

התבטאת שאתה מוכן לשבת בממשלה עם העבודה-גשר-מרצ, בתנאי שתהיה הסכמה על קווי יסוד בסיסים.

למי ששכח פרץ היה שר בממשלת נתניהו בשנת 2013, ורק לפני כמה חודשים נתניהו התחנן אליו שיכנס לממשלה והיה מוכן לתת לו הכל. לגופו של עניין, ישראל ביתנו תשב בממשלה ציונית וליברלית שתקדם תחבורה ציבורית בשבת, נישואים אזרחיים, גיוס לצבא או לשירות לאומי לכולם, פתיחת עסקים בשבת, רפורמה מקיפה במערכת הבריאות ועוד.

כיצד השתנתה, אם בכלל, התפיסה הביטחונית שלך אחרי כניסתך לתפקיד שר הביטחון, לעומת לפני כניסתך לתפקיד?

היא לא השתנתה. מבחינתי מה שרואים משם רואים מכאן.

ח"כ אביגדור ליברמן מסייר בעיר אשקלון יחד עם ח"כ אלכס קושניר

מדוע לדעתך השר אריה דרעי מפיץ אודותיך פייק-ניוז בסגנון: "יש סיכום בין ליברמן, לפיד, גנץ והרשימה המשותפת להקמת ממשלת מיעוט"

אריה דרעי מדקלם את המסרים של הליכוד.

על אף שמפלגת 'ישראל ביתנו' בהנהגתך נחשבת למפלגה הרבה יותר ימנית ממפלגת ה'ליכוד' בראשות נתניהו, מדוע בכל זאת הוא מתעקש לקרוא לך שמאל?

אצל נתניהו כל מי שלא מסכים אתו הוא שמאל.

באירוע "שבתרבות" אמרת בראיון לרינה מצליח כי אתה "בונה על זה שנתניהו יפרוש אחרי הבחירות". ומה אם הוא לא יפרוש?

אם הגוש החרדי של נתניהו לא ישיג 61 מנדטים, נתניהו יגיע לעסקת טעון ויפרוש מהחיים הפוליטיים.

מה הם ההבדלים בין המפלגה שלך, לזו של גנץ, בנוגע לעמדות ולמדיניות ביחסי ונושאי דת-ומדינה? מדוע כדאי להצביע דווקא ל'ישראל ביתנו' ולא ל'כחול לבן'.

ישראל ביתנו היא מפלגה עם אידיאולוגיה ותפיסת עולם סדורה. כחול לבן היא מפלגת מזג אוויר. בבוקר הם בעד סיפוח בקעת הירדן, בצוהריים הם מתלבטים ובערב מתנגדים. בכל הקשור לנושאי דת ומדינה גנץ כבר שלח למפלגות החרדיות דף לבן ריק חתום למטה ואמר להם שני שליש שלכם תמלאו מה שאתם רוצים.

התחזית האישית שלך: להערכת כיצד ייגמרו הבחירות, מה יהיו התוצאות ומה יהיה מרחב התמרון שלך במגרש הפוליטי יום לאחר מכן?    

הפעם אנחנו נכריע. לא יהיו בחירות רביעיות.

באשקלון כידוע חיים עולים רבים מברית המועצות לשעבר, שכנראה נפגעו מדבריו של הרב הראשי הספרדי.

אני חושב שזה בלתי מתקבל על הדעת שרב ראשי בישראל, שהוא עובד מדינה ומקבל שכר מהציבור מרשה לעצמו ביטויים גזעניים כאלה כלפי ציבור שלם שברובו עובד, משרת בצבא ומשלם מיסים. אני הגשתי עתירה לבית המשפט העליון במטרה לסיים את כהונתו של הרב יצחק יוסף ומקווה שבית המשפט יקבל את ההחלטה הנכונה בנושא.

כידוע, חברי המפלגה שלך פועלים רבות למען הכללת העיר אשקלון לעוטף עזה וכן למפת הטבות המס. להערכתך, מאין מגיע הקושי ליישם זאת בטווח הקצר?

חבר הכנסת אלכס קושניר, תושב אשקלון, מוביל את הנושא ואף הגיש הצעת חוק בכנסת הנוכחית,  אני כמובן נותן לו רוח גבית ותמיכה מלאה. הרי שאין שום סיבה שתושבי אשקלון,  שנמצאים תחת אש כבר יותר מעשור, לא יקבלו את ההטבות שמקבלים תושבי נתיבות למשל. גם בסבב לחימה האחרון, כמו בסבבים הקודמים, ילדי אשקלון נשארו בבית צמודים לממ"דים בדיוק כמו הילדים בעוטף עזה. נתניהו עשה טובה, וסוף סוף הקימו מרכז חוסן בעיר, זאת לאחר יותר מעשור של ירי בלתי פוסק לעבר העיר. מעט מידי ומאוחר מידי! אין שום הבדל בין העוטף לבין אשקלון, ולכן תושבי אשקלון זכאים להטבות בדיוק כמו תושבי העוטף. אנחנו נמשיך לתמוך בחקיקה של ח"כ קושניר גם בכנסת הבאה.

אתה מרבה לבקר בעירנו.

אשקלון מאז ומעולם תמכה בנו ולאורך השנים נוצרו לי קשרים רבים עם תושבי העיר. אני נמצא בקשר הדוק עם מ"מ ראש העיר, סופיה ביילין ותומך בפעילותה למען תושבי העיר ברמה המוניציפלית.

מסר אישי שלך לבוחרים:

ישראל ביתנו תמשיך לפעול למען העיר אשקלון ותושביה גם בכנסת הבאה. אני קורא לתושבים לצאת ולהצביע. ככל שישראל ביתנו תהיה חזקה יותר כך נוכל לדאוג שהכסף יועבר לזוגות צעירים ולבריאות ולא לישיבות ואברכים.

תודה מיוחדת לאמיר טל שבזכות מאמציו הרבים והתקשרויותיו התאפשר קיום הראיון הנ"ל.