עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

קורונה? סגר? עליה של 10% בהרוגים מתאונות דרכים בערים

אילוסטרציה

הסגר והפסקת עבודתם של כמיליון אזרחי ישראל לא עצרו את הקטל בדרכים בחציון הראשון של 2020, בו נהרגו 64 אנשים בערי ישראל, לעומת 58 בתקופה המקבילה אשתקד. מנכ"ל עמותת אור ירוק: "משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, יחד עם המשטרה והרשויות המקומיות חייבים לאתר את נקודות התורפה בערים וביישובים ולטפל בהן"

 

בתחילת גל ההתפרצות הראשון של נגיף הקורונה, היו מי שהתבטאו, גם בתקשורת הארצית, כי צריך להסתכל על המישור החיובי בכל הרעה שהגיעה לעולם – לפחות אם אנשים יישארו בבתים, מספר הנפטרים בישראל, באופן כללי, ירד, מכיוון שגורם התמותה המשמעותי ביותר – הקטל בדרכים – יפחת משמעותית. אז אמרו. בפועל, לא זו בלבד שלא חלה ירידה בכמות תאונות הדרכים, למרות הסגר הארוך שהמדינה הייתה נתונה בו, ולמרות הירידה המשמעותית במספר כלי הרכב שנעו בכבישים מאז חודש מרץ, נתוני ההרוגים מתאונות דרכים שהתרחשו בערי ישראל נמצאים בעלייה בחציון הראשון של שנת 2020.

 

64 בני אדם נהרגו בחציון הראשון של שנת 2020 בתאונות דרכים בערים, לעומת 58 בני אדם שנהרגו בתאונות דרכים בערים בחציון הראשון של שנת 2019 – עליה של 10%!!! כך עולה מניתוח של עמותת אור ירוק לנתוני הלמ"ס. בקרב הנפגעים מתאונות דרכים בערים נרשמה ירידה השנה לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה. מהנתונים עולה כי 4925 בני אדם נפצעו בתאונות דרכים בששת החודשים הראשונים של שנת 2020, מהם נפצעו 571 בני אדם באורח קשה.

 

בקטגוריה זו מדורגת אשקלון במקום ה-14 עם 88 נפגעים בחציון הראשון של 2020, מתוכם הרוג אחד. מספר הנפגעים מהווה ירידה של 50% לעומת הכמות בתקופה המקבילה של 2019 בה נפגעו אמנם הרבה יותר אנשים מתאונות דרכים בעיר (261), אולם גם אז, נרשם הרוג אחד. לעומת זאת, בדומה ליתר הסקירות שהבאנו בגיליונות האחרונים, גם הפעם יישובי המועצה האזורית חוף אשקלון מעודדים ביותר: ב-21 יישובי המועצה לא נפגע השנה אפילו אדם אחד, לעומת 3 ב-2019 (1 קל בחלץ, 1 קשה בגברעם ו-1 קשה במשען).

 

בירושלים נהרגו 9 בני אדם בחציון הראשון של 2020 – כמעט פי שניים יותר מאשר בתל-אביב שבה נהרגו 5 בני אדם בששת החודשים הראשונים של השנה. באר שבע (5 הרוגים), נתניה וחיפה (4 הרוגים כ"א) בולטות לרעה בנתוני ההרוגים. פילוח הנפגעים בתאונות דרכים בששת החודשים הראשונים מציב את תל-אביב – יפו במקום הראשון (647 נפגעים) וירושלים במקום השני (597 נפגעים).

 

עשרת הערים עם מספר הנפגעים הגבוה ביותר בתאונות דרכים בחציון הראשון של 2020

  1. בתל-אביב – יפו נפגעו 647 בני אדם בתאונות דרכים בחציון הראשון של שנת 2020, מתוכם 5 נהרגו ו-65 נפצעו קשה.
  2. בירושלים נפגעו 597 בני אדם בתאונות דרכים בחציון הראשון של שנת 2020, מתוכם 9 נהרגו ו-67 נפצעו קשה.
  3. בחיפה נפגעו 235 בני אדם בתאונות דרכים בחציון הראשון של שנת 2020, מתוכם 4 נהרגו ו-34 נפצעו קשה.
  4. בבאר שבע נפגעו 207 בני אדם בתאונות דרכים בחציון הראשון של שנת 2020, מתוכם 5 נהרגו ו-19 נפצעו קשה.
  5. בפתח תקוה נפגעו 203 בני אדם בתאונות דרכים בחציון הראשון של שנת 2020, מתוכם 24 נפצעו קשה.
  6. בחולון נפגעו 178 בני אדם בתאונות דרכים בחציון הראשון של שנת 2020, מתוכם הרוג אחד ו-14 נפצעו קשה.
  7. באשדוד נפגעו 177 בני אדם בתאונות דרכים בחציון הראשון של שנת 2020, בהם הרוג אחד ו-18 נפצעו קשה.
  8. ברמת גן נפגעו 148 בני אדם בתאונות דרכים בחציון הראשון של שנת 2020, מתוכם 3 נהרגו ו-23 נפצעו קשה
  9. בנתניה נפגעו 146 בני אדם בתאונות דרכים בחציון הראשון של שנת 2020, מתוכם 4 נהרגו ו-13 נפצעו קשה.
  10. בראשון לציון נפגעו 135 בני אדם בתאונות דרכים בחציון הראשון של שנת 2020, מתוכם 2 נהרגו ו-17 נפצעו קשה.
  11. באשקלון נפגעו 88 בני אדם בתאונות דרכים בחציון הראשון של שנת 2020, בהם הרוג אחד ו-7 נפצעו קשה.

 

הציפייה כעת היא שאנשי המקצוע ינתחו את הנתונים יחד עם הבדיקות שנעשו ע"י בוחני התנועה בכל תאונה על מנת להעניק תמונת מצב עדכנית יותר. עושה רושם שמהירות אינה הגורם לתאונות (בכבישים בין-עירוניים המהירות המותרת גבוהה בהרבה מאשר בתוך ההרים), אם כי היא בוודאות מגדילה משמעותית את הנזק בעת שתאונה מתרחשת במהירויות כאלה. ייתכן כי התנועה בערים, בקרבת בתי ספר, גני ילדים, גנים ציבוריים, מוסדות ציבוריים וקהילתיים ובכלל, באזורי מגורים, מגדילה את הסכנה הציבורית.

אילוסטרציה

 

ארז קיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "למרות הסגר הארוך ולמרות הירידה במספר כלי הרכב שנוסעים בכביש נרשמה עליה בהרוגים בערים. הנתון הזה מראה עד כמה המדינה נכשלת בצמצום תאונות הדרכים. הנתונים הקשים חייבים להדליק נורה אדומה במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים, ולכן, ביחד עם המשטרה והרשויות המקומיות חייבים לאתר את נקודות התורפה בערים ובישובים ולטפל בהן על מנת לצמצם את מספר ההרוגים הגבוה. רק בשילוב זרועות של כל הגורמים האחראים נוכל למנוע את התאונה הבאה ולהציל חיים".

 

למרות שהאצבע נוטה להאשים את התשתיות והטיפול שהרשויות הארציות והמקומיות מעניקות לנושא, קשה שלא לראות בנהגים כאשמים הבלעדיים למצב הקשה העולה בכתבה. הפניית תשומת הלב של הנהג לעניינים שאינם קשורים בנהיגה (סמארטפונים, רדיו, מערכות מולטימדיה חדישות, חברים לנסיעה ועוד), לצד מגבלות האכיפה של הרשויות. המדינה חייבת להחדיר, באופן הבוטה ביותר, את נושא אחזקת ההגה בידיים בדיוק כמו אחזקת נשק קטלני אחר, אלא שמרגע שהרכב הונע, הנשק הקטלני הזה טעון ומכוון כלפי אחרים. כל סטייה מתשומת הלב אותה עלינו להקדיש לנהיגה, לדרך ולכל הסובב אותה, כמוה כלחיצה על ההדק של הנשק הזה.

 

באירופה הצליחו לצמצם את ההרוגים מתאונות דרכים בתקופת הקורונה בשיעור כמעט כפול מישראל

מדינות אירופה הצליחו לצמצם את הקטל מתאונות הדרכים בתקופת הקורונה בשיעור ממוצע של 36%, כך עולה מדו"ח חדש (יולי 20202) שפרסמה המועצה האירופית לבטיחות בדרכים. הדו"ח סוקר את הנתונים שסיפקו 25 מדינות באיחוד האירופי, כאשר ב-18 מדינות נרשמה ירידה במספר מקרי המוות בדרכים באפריל 2020, לעומת ממוצע ההרוגים במהלך חודש אפריל במהלך שלוש השנים שקדמו לה (2017-2019). מהנתונים עולה כי התפרצות נגיף הקורונה השפיעה משמעותית על הפחתת מקרי מוות בתאונות דרכים באירופה – באפריל 2020 איבדו את חייהם 910 בני אדם מתאונות דרכים בכבישים ב-25 המדינות שסיפקו את הנתונים, לעומת 1415 בני אדם שנהרגו בחודש אפריל בממוצע של שלוש השנים הקודמות – 505 הרוגים פחות, המהווים ירידה של 36% בממוצע.

 

ישראל נעדרת מרשימת המדינות שהמועצה קיבלה לגביה נתונים, אך מבדיקת עמותת אור ירוק עולה כי בחודש אפריל 2020 נרשמה ירידה של 19% במספר ההרוגים בהשוואה לממוצע בחודש אפריל בין השנים 2017-2019. באפריל 2020, חודש של סגר, נהרגו בכבישים 21 בני אדם לעומת 26 הרוגים בממוצע לחודשי אפריל בשלוש השנים שלפני כן. ניתוח הנתונים מראה כי הירידה הממוצעת בהרוגים במדינות אירופה, כמעט כפולה מהירידה במספר ההרוגים שנרשמו בישראל.

 

מחברי הדו"ח מספקים הסבר אפשרי לעליה בהרוגים באותן מדינות בשל העלייה בנהיגה במהירות מופרזת – במדינות רבות נרשמה ירידה בנפחי התנועה, אך במקביל נרשמה עליה בהרוגים מתאונות דרכים.

 

דוגמאות למדינות שבהן הנהגים נסעו במהירות מופרזת:

דנמרק פרסמה נתונים המראים על עליה של 10% בשיעור הנהגים שנסעו במהירות מופרזת בהשוואה לשגרה.

בצרפת נרשמה עליה של 16% בעבירות מהירות חמורות (50% מעל המהירות המותרת) שנצפו על ידי מצלמות המהירות.

בספרד נרשמה עליה של 39% בעבירות המהירות אשר תועדו על ידי מצלמות המהירות הנייחות בכבישים בין-עירוניים.

בבריטניה נרשמה עליה של 15% בקרב הנהגים הצעירים שנפצו נוסעים מעל המהירות המותרת.

באסטוניה נרשמה עליה של 22% בשיעור הנהגים שנסעו מעל המהירות המותרת.