עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

צלם אשקלוני מאיים לתבוע את כחלון

צילום -אלדד עובדיה

מישל מיכאלי, צלם תושב אשקלון, שיגר לשר אוצר משה כחלון מכתב התראה לפני תביעה בטענה להפרת זכויות יוצרים * לטענת הצלם, סרטון שצילם עבור החברה הכלכלית באשקלון פורסם בדף הפייסבוק של כחלון ללא רשותו ובגין כך מגיע לו פיצוי של מאתיים אלף שקלים: "השקיע את מיטב זמנו, ניסיונו הרב וכישוריו המקצועיים והוא הבעלים היחיד של הזכויות"

הצלם האשקלוני, מישל מיכאלי, דורש משר האוצר משה כחלון פיצוי של מאתיים אלף שקלים בגין הפרת זכויות יוצרים: לטענתו, השר כחלון עשה שימוש בסרטון שצילם עבור החברה הכלכלית אשקלון ללא קבלת רשותו כשהוא מפרסם אותו בדף הפייסבוק שלו.

השבוע שיגרה עו"ד תמר קידר, המייצגת את מיכאלי, מכתב התראה לכחלון בטרם הגשת תביעה. במכתב נאמר בין היתר: "מרשי הינו מוביל בתחום הפקת סרטוני פרסום, ומתמחה ביצירת תוכן, הדמיות תלת-ממד, הפקות מולטימדיה והפקות וידאו-ארט עבור חברות פרטיות ומסחריות, חברות פרסום, רשויות מקומיות, ארגונים ומוסדות ציבור. בין היתר, מתמחה מרשי, במיוחד, בהפקת סרטוני פרסום עבור רשויות מקומיות, והוא זה  אשר הפיק, ביים, צילם, ערך ויצר בשנת 2015 לבקשת החברה הכלכלית באשקלון, את סרט התדמית לקראת אירוע חתימה על הסכם הגג הגדול בתולדות המדינה באשקלון, במעמד ראש הממשלה, שר התחבורה ושרים בכירים אחרים. הסרטון הוזמן לצורך הקרנה בטקס החגיגי לרגל החתימה על הסכם גג אסטרטגי עם מדינת ישראל, שולם ע"י החברה הכלכלית לאשקלון ופורסם על ידי מרשיי ביום 9.11.2015.

מרשי השקיע שעות רבות ועמל ימים כלילות (במשך כ-40 ימי עבודה) לצורך הפקת הסרטון שעלתה כ- 128,000 ₪ בתוספת מע"מ, לרבות תשלומים לשחקן רון שחר. מדובר היה בשימוש חד פעמי של החברה הכלכלית בסרטון, במסגרת טקס החתימה. בנוסף, מאז מרשי יצר סרטי הסכמי גג נוספים כגון הסרט למעלות תרשיחא וסרט הסכם הגג ליהוד-מונוסון וסרטונים רבים בתחום המוניציפלי עבור נבחרי ציבור ורשויות מקומיות אחרות.

מר מיכאלי, הינו במאי ומוסיקאי מוכר ובעל מוניטין רב שנים. מרשי הינו בעל תואר שני במוזיקה, קומפוזיציה ועיבוד מאוניברסיטת פלורידה במיאמי, בהתמחות בתחום של מוזיקה לסרטים".

עוד נטען במכתב: "מר מיכאלי חתום על למעלה מ-4,000 עיבודים מוזיקליים לתזמורות ולהקות ואומנים מוכרים, הינו בעלים של להקת מופעים בינלאומית הגדולה והמובילה בישראל, ושל חברת עיצוב אירועים והפקות מופעים ובמות מובילה, במסגרתה יזם הפיק וניהל מופעי ענק בארץ ובחו"ל. בנוסף, מר מיכאלי חיבר והוציא לאור ספרים בתחום המוזיקה וטכנולוגיית הסאונד, פיתח תוכנות ולומדות שונות בתחום המולטימדיה, המוזיקה, הקלטות, עיבוד סאונד, וכן יזם, ביים וערך פרויקטים בתחום סרטי התדמית לנבחרי ציבור, רשויות מקומיות, מוסדות וארגונים גדולים ומוכרים בישראל. עבודותיו של מר מיכאלי, מתבטאות ביצירתיות ובמקוריות רבה ובעלות אופי ייחודי, בין היתר, בשל טכניקות בימוי וצילום מיוחדות וזוויות צילום ייחודיות. בשל אופיין הייחודי, עבודותיו זכו להוקרה והכרה מצד לקוחותיו הרבים והוא רכש לעצמו מעמד ומוניטין בתחום הפקת סרטי תדמית ככלל ובהפקת סרטי הסכמי גג במיוחד, והיה, הלכה למעשה, הראשון וממציא הפורמט של סרטי הסכמי גג.

יודגש שוב כי מר מיכאלי השקיע את מיטב זמנו, ניסיונו הרב וכישוריו המקצועיים על מנת ליצור יצירות כגון אלו והוא הבעלים היחיד של הזכויות בהן".

 "זלזול בוטה בזכויות הקנייניות"

במכתב ההתראה מתוארת השתלשלות העניינים כאשר לדברי עו"ד קידר, מיכאלי נדהם לגלות כי הסרטון הועתק ללא רשותו: "לאחרונה, נדהם מרשי לגלות, כי אתה ו/או מי מטעמך, העתקתם את סרטון הסכם הגג של עיריית אשקלון – הסרטון המקורי, אשר הינו כולו יצירה המוגנת בזכויות יוצרים, ואשר מרשי הינו הבעלים של מלוא הזכויות בה. ויודגש, הסרטון המקורי, לרבות כל מרכיביו מוגן בזכויות יוצרים (הפורמט, היצירה הקולנועית, התסריט, הקומפוזיציה, סגנון הבימוי, אופי הצילום, מבנה הסרטון, טכניקות וזוויות צילום, אפקטים ויזואליים, עריכה, הפקה בפועל, אנימציה, הדמיות אדריכליות בתלת-ממד, עריכת סאונד, מיקס, מאסטרינג, פוסט פרודקשיין, עריכה דיגיטלית ועוד) – שייך למרשי.

והנה, ביום 25.5.2017 הוצג בדף הפייסבוק של שר האוצר, מר משה כחלון, סרטון מועתק, אשר הוצג באיכות נמוכה מאיכות המקור ובסירוס והשמטת הפתיח של הסרט באורך של כ-35 שניות (להלן: "הסרטון המפר"), תוך מתן קרדיט, למר תומר גלאם, שהיה באותה העת, ממלא מקום ראש העיר, והכל תוך הפרה בוטה של זכויות היוצרים של מרשי בסרטון, הן הזכויות הכלכליות והן הזכויות המוסריות ואחרות. הסרטון המפר זכה במצטבר לעשרות אלפי צפיות, לשיתופים ולייקים רבים עד ליום זה. התנהגותך המפרה והמעוולת מפגינה זלזול בוטה בזכויות הקנייניות של מרשיי, ושוללת כל תום לב מצדך, במיוחד לנוכח העובדה כי הנך שר בכיר בממשלה, שר וותיק ומנוסה שתחום זכויות היוצרים אינו זר לו, שנבחר כ"נושא הדגל החברתי", השר שאמור לדאוג לזכויות האזרחים, אומנים ויוצרים ולא לרמוס אותן ואתה יודע-גם יודע, ובהחלט בקיא בעניין זכויותיהם הקנייניות ואחרות של יוצרים. מרשי מעולם לא נתן לך את הסכמתו לעשות שימוש כלשהו ביצירתו, ובוודאי לא לשנותו, לסרסו, לגמדו, להקטינו ולעוותו או לבצע עליו יצירה נגזרת ו/או עיבוד ממוחשב מחדש".

עוד נטען במכתב כי הצלם רואה בחומרה רבה את ההתנהגות "המפרה והמעוולת" אשר מטרתה להיבנות וליהנות מפרי עמלו וכישוריו הרבים: "לנוכח אחריותך למעשה ההפרה הבוטה המתוארים לעיל, הנך מתבקש להפנות שימת ליבך להוראות חוק זכות יוצרים, התשס"ח- 2007 (להלן: "חוק זכות יוצרים") המעגן את זכויותיו הכלכליות והמוסריות של היוצר ביצירה. בין היתר, קובע חוק זכות יוצרים כי ליוצר זכות כלכלית ליהנות מפירות היצירה שלו וכן זכות מוסרית לציון שמו ביצירה.

במעשיך הפרת הן את זכויותיו הכלכליות של מרשי ביצירה והן את זכויותיו המוסריות ביצירה. מעולם לא שילמת למרשי כל תגמול בעבור השימוש שעשית ביצירתו ואף נמנעת מלציין את שמו של מרשיי כיוצרי היצירה. חמור מכך: הסרטון שפרסמת בדף האישי שלך פוגע פגיעה מהותית גם בשלמות ואיכות היצירה המקורית של מרשי.

ההעתקה ופרסום הסרטון במתכונתו המעוותת, ללא פתיח, התחלה, או הקשר וזרימה ויזואלית פוגם באיכות הסרטון המקורי. אדם אשר יזהה את חתימתו הייחודית של מרשי בסרטון שפרסמת עלול להניח כי מרשי נתן לכך את הסכמתו ובכך לפגוע במוניטין שצבר מרשי שכן איכותו של סרטון התדמית נופלת משמעותית מאיכות הסרטון המקורי בייחוד שהיצירה מתחילה ללא פתיח וללא הקשר הגיוני, רציונל מבני של הנרטיב של הסרטון וכו'.

מדובר בשימוש מסחרי אסור המהווה הפרה של הן זכויותיו הכלכליות והן זכויותיו המוסריות של מרשי וזאת, לנוכח השמטת הקרדיט המגיע למרשי עבור יצירתו, לנוכח הפגם שהטלת ביצירת מרשיי בעיוות ובאיכות ירודה, ולנוכח העובדה שנטלת את יצירת מרשי ללא הרשאה וללא תשלום תמלוגים.

הנה כי כן, השימוש שעשית ביצירה של מרשי – שימוש אשר נעשה ללא הסכמתו כאמור – מהווה שימוש בלתי מורשה ומפר ביצירה ועולה כדי גזל, הפרה חמורה של זכויות היוצרים והזכות המוסרית שלו, ועשיית עושר שלא כדין על גבו, תוך כדי שאתה נהנה מפרי עמלו וכישוריו הרבים של מרשי".

 "התעשרות שלא כדין"

הצלם, באמצעות עו"ד קידר, דורש משר האוצר פיצוי משמעותי בסך 200,000 שקלים: "כפי הידוע לך, חוק זכות יוצרים קובע פיצוי סטטוטורי בלא הוכחת נזק של עד 100,000 ש"ח לכל הפרה וזאת מבלי לגרוע מסעדים נוספים אותם מקנה הדין למרשי, לרבות קבלת צו מניעה. ויודגש, כל שימוש בסרטונים, בין היתר בכל טריטוריה, בכל פורמט, בכל מדיה ובכל אתר אינטרנט, מהווה הפרה נפרדת, מובחנת ונבדלת של זכויות מרשי.

מעבר להפרת זכויות היוצרים של מרשיי, מהווים מעשים אלה פגיעה והפרה בשלל זכויות קנייניות נוספות של מרשיי, לרבות: התעשרות שלא כדין כאמור בחוק עשיית עושר ולא במשפט, תשל"ט-1979, ועוולת גניבת עין, לפי חוק עוולות מסחריות, התשנ"ט-1999.

אין כל ספק שלאור השימוש המפר והפוגעני שנעשה ביצירותיו, תוך ניסיון ברור להיבנות מכישוריו של מרשי, זכאי מרשי למלוא הפיצוי הקבוע בחוק.

אין בכוונתם של מרשיי להשלים עם מעשי ההפרה הבוטה על ידך. לפיכך, הנך נדרש לאור האמור לעיל, כדלקמן: לחדול ולהימנע לאלתר מכל שימוש בסרטון המפר את זכויות היוצרים של מרשיי, בטלוויזיה, באינטרנט, ו/או בכל אמצעי תקשורת אחר, למסור למרשי, באמצעותנו, דו"ח מפורט אודות כל השימושים שבוצעו בסרטון המפר, שיפרטו את מועדי, מספרי והיקפי השימושים בסרטון המפר בכל פורמט ו/או פלטפורמה ו/או מדיה בהם בוצע שימוש בסרטון המפר. לפצות את מרשי בגין הפגיעה בזכויותיו המפורטות לעיל, באמצעות משרדי, לא יאוחר מ-7 ימים ממועד קבלת מכתבי זה, בסכום אותו מעמיד מרשי, בשלב זה ולצרכי פשרה בלבד, על סך של  200,000 ₪ (וכפשרה בלבד). ככל והעניין לא יוסדר בפשרה, מרשי שומר לעצמו את הזכות לדרוש את הפיצוי המקסימאלי הקבוע בחוק, כאמור לעיל, בגין כל הפרה בנפרד.

לשלם למרשי את ההוצאות שנגרמו לו בגין טיפול משפטי".

בנוסף מתבקש שר האוצר להתחייב בפני מיכאלי בכתב כי יימנע בעתיד מכל שימוש ביצירותיו, כל עוד אין בידיו הסכמה מפורשת ובכתב ממנו לעשות כן.

בהתראה מצוין כי במידה והסכום המצוין לא ישולם למיכאלי בפשרה, מחוץ לכותלי בית המשפט, הרי שהוא רשאי לפעול בכל האמצעים המשפטיים העומדים לרשותו לצורך שמירה על זכויותיו.

במענה לפניית "סטאר" נמסר ממפלגת "כולנו" כי מכתב ההתראה טרם התקבל בידם וכי כאשר יתקבל הוא ייענה כמקובל.