עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

צחי כהן מסביר את הביטוי "והגדת לבנך"

צחי כהן מנהל אדמניסטרטיבי בית החולים ברזילי

 

מהו חופש עבורך?

"בית החולים עבורי הוא בית ומשפחה, כך שקשה מאד לקחת חופש מהבית אך הוא בהחלט זמן איכות עם המשפחה הפרטית, חופש הוא "והגדת לבנך" כיצד אבותינו היו משעובדים במצרים וכעת בני חורין. מזווית אחרת ואישית החופש אמיתי הוא היכולת לבטא את מי שאתה באמת. אם עדיין לא הייתה לנפשך הזדמנות להתבטא – אזי אתה עדיין לא חופשי, החופש הוא זמן למילוי מאגרים, רעיונות וחדשנות, בהקבלה לספורטאי  שצועד לאחור מספר צעדים על-מנת לשפר את כוח התנופה שלו, על מנת לקפוץ גבוה יותר, כך ימים אלו מספקים אנרגיה והתחדשות לכל ימי השנה".

מהו מרור עבורך?

"המחסור במשאבים במערכת הבריאות הנו בהחלט סוג של מרור, אנו שואפים לספק שירותי רפואה מקצועיים ומתקדמים, לספק חווית שירות וטיפול למאושפז ובני משפחתו, ברם, המצב הנוכחי מחייב לפעול במסגרות מצומצמות וחסרות, מסגרות המחייבות הישענות על תורמים נדיבים, לפי אבותינו אנו אוכלים מרור בפסח משום שתחילתו רך וסופו קשה, כך היה שעבוד מצרים, אנו מאחלים שהקושי והמחסור במשאבים שהתחילה השנה יסתיימו ברוך ובנעימות למערכת הבריאות וכלל עם ישראל".

איזו מכה מעשרת המכות הכי מפחידה אותך ומדוע?

"המכה האחת עשרה הלא כתובה, מכה של פירוד, פילוג ומחלוקת, מגוון הדעות בחברה הוא בסיס להתעצמות (אין סכין מתחדדת אלא בירך חברתה), אפשר שלא להסכים בנושאים שונים אך לעולם אסור לקחת זאת צעד אחד רחוק מדי, חוסנו וחוזקו של העם היהודי נובע מלכידותו, אחדותו והערבות ההדדית".

מאכל אהוב במיוחד משולחן החג?

"המאכל האהוב עלי ביותר בפסח הוא כמובן המצה, כל השנה אנו עורגים לכך, המצה מסמלת את הענווה למול החמץ הגאה והנפוח. חמץ מלשון- מחיצה, חמץ יוצר מחיצה. הדרך להסיר את החמץ שבנינו, היא קודם כל ללמוד מהמצה. להסכים לוותר קצת על "הכבוד" שלי, בשביל הכבוד שלנו.  ואין כמו ערב חג הפסח, על מנת לנקות ולהסיר את כל אלו היוצרים בנינו מחיצות פערים וריחוק.  במקורותינו המצה נקרא נהמא דמהימנותא, נהמא דכיסופא משמע לחם של חסד, אמונה, כיסופים, ערגה, כן נפשי תערוג אליך אלוקים".

מי הם ארבעת הבנים של ימינו?

למעשה, ארבעת הבנים נמצאים ונוכחים בכל אחד ואחד מאיתנו, בכל סיטואציה אחד מהבנים מבקש לפרוץ החוצה, ארבעת הבנים מייצגים כוחות פנימיים בנפש. שלבים שונים של חיפוש רוחני, ולפעמים האדם חייב לעבור דרך כל אחת מהן. אני מאחל לכולנו למצוא את האיזון הנכון בין ארבעת הבנים".