עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

פניה להנהגת ההורים הארצית –  סייעו בפיקוח ארוחות ההזנה.

בהמשך לתחקיר ארוחות ההזנה, פנה עורך סטאר להנהגת ההורים הארצית בכדי לקדם בקרה ופיקוח על ארוחות ההזנה באשקלון באמצעות הווטרינר העירוני.

חשבתם שמישהו מפקח על איכות המזון של הילדים שלנו בצהרונים? אז זהו, שלא. ארוחות ההזנה לצהרונים בגני הילדים ובמוסדות החינוך לא נבדקים על ידי עיריית אשקלון או על ידי אף גורם חיצוני.

 

משרד החינוך ( באמצעות מלג"ם) מפעיל תוכנית ארצית של צהרונים הפועלת במוסדות החינוך לגילי 8-3, במסגרת פעולות משרד החינוך לצמצום פערים. התוכנית פועלת בגני הילדים ובמוסדות החינוך באשכולות למ"ס 5-1 ( אשקלון אשכול 5).

במסגרת התכנית, נקבע כי לילדים בגנים ומוסדות החינוך, יחולקו ארוחות חמות, בריאות ומזינות. הוא גם קובע את התקינה הראויה שצריכה להיות, ואת פער הכדאיות 60% איכות ו- 40% מחיר. בסופו של יום, הרשות המקומית, עיריית אשקלון, היא אשר בוחרת את הספקים.

מלג"ם מפקח על עמידה בתנאים של הספקים בעת המכרז, אך לא מעבר לזאת. לכל ברור, שספק שמבקש לזכות במכרז, "מתאמץ" לצורך המכרז לקיים את הנדרש באופן המיטבי ביותר, הרי הוא נבחן על ידי גופים מקצועיים שאמורים לאשר כי עומד הוא בתנאים. אך מרגע הזכייה, אין אף אחד שמוודא שאיכות המזון כפי שהציג בעת המכרז, נשמרת כראויה.

משרד החינוך כמממן של התכנית, נטול סמכויות בחינה ואכיפה, את סמכויות הבחינה, העביר כאמור למלג"ם, ואת סמכויות הביקורת, ושמירה על איכות המזון העביר לרשויות המקומיות. עיריית אשקלון אמורה לפקח על כל דרישות אספקת המזון שנכנס למוסדות החינוך. פועל יוצא, המזון שמגיע לילדינו במוסדות החינוך והגנים כיום, לא עובר כל פיקוח של אף גורם, גם לא של הרשות המקומית.

התחקיר הביא את העירייה להתגוננות ואת ההורים לזעם ותדהמה, כי ילדיהם חשופים בריאותית. לאור התעלמות עיריית אשקלון והעומד בראשה מעניין מהותי זה. התקיימה השבוע פנייה להנהגת ההורים הארצית בכדי לקדם את הוראות חוזר מנכ"ל משרד החינוך, ומבקר המדינה, ולקדם ביקורת עירונית על ארוחות ההזנה.

במכתב שהופנה להנהגת ההורים הארצית, הובהרו הוראות חוזר מנכ"ל משרד החינוך והוראות מבקר המדינה. חוזר מנכ"ל בסעיף 3.2 קובע כי הרשות המקומית אחראית על פיקוח ארוחות ההזנה, בקביעת כללי ההתנהלות עם ספק שירותי ההזנה לצורך קבלת שירותי ההזנה כנדרש.

על פי חוזר מנכ"ל משרד החינוך, יש על הרשות לקדם הנחיות לווטרינר הרשותי בכדי לאפשר פיקוח תברואתי נאות.

דו"ח מבקר המדינה בדו"ח ביקורת, קבע כי סיורים שקיים צוות הביקורת בבתי ספר המשתתפים במפעל ההזנה ובדיקת התלונות שהופנו לרשויות המקומיות העלו כי חלק מספקי המזון אינם מקפידים לספק בכל יום את כמות המנות הנדרשת ואת כל מרכיבי הארוחה שהתחייבו לספק.

 

עוד הוסיף המבקר כי אחד התנאים שבמילוים תלויה הצלחתו של מפעל ההזנה הוא שהכנת המזון, חלוקתו והחינוך התזונתי יהיו מלווים במערך בקרה ופיקוח יעיל המופעל באופן שוטף. הפיקוח על מפעל ההזנה אמור להתבצע בכל שלבי הטיפול במזון: בשלב ייצורו במפעל ובשלבי הובלתו למוסדות החינוך ומסירתו למוסדות. להלן הממצאים הנוגעים לליקויים בתחום זה : 1 .רק בחלק מהרשויות המקומיות, כמו תל אביב ואופקים, מעורבים הווטרינר העירוני ומחלקת התברואה בפיקוח על מפעל ההזנה. משרד החינוך לא קבע נהלים שיבטיחו שיתוף פעולה בין הרשויות המקומיות ובין ספקי המזון לצורך פיקוח על תנאי התברואה במפעל ההזנה.

 

במצב הקיים אין ודאות כי כל התלמידים הנזקקים והזכאים להזנה אכן זוכים לקבלה. ראוי כי משרדי הממשלה המשתתפים בהחלת החוק – משרד החינוך, משרד האוצר, משרד הפנים ומשרד ראש הממשלה – בשיתוף השלטון המקומי יבחנו ביסודיות את השפעת מפעל ההזנה על אוכלוסיית התלמידים הזכאים ויפעילו את מפעל ההזנה באופן שיאפשר להשיג את מטרות החוק, מאחר שאי-השגתן מקשה לקיים יום לימודים ארוך.

 

בפנייה להנהגת ההורים, מתבקשים הם לקדם התנהלות של ביקורת יומיומית אצל הווטרינר העירוני בעיריית אשקלון, ואפילו בכל הרשויות המקומיות.

 

הזכות להזנה כוללת גם את איכות המזון, אין באמור בכדי לטעון כנגד ספק כזה או אחר, אלא בכדי למנוע תקלות וסכנות עתידיות.