עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

פייק תקציב

פייק תקציב

 

דוברות העיר אשקלון הפיצה לכל עבר את הצעת התקציב לשנת 2021, כ- 2 וחצי מיליארד ₪ זעקה הכותרת. לפי הצעת התקציב, אנחנו חיים בסמיכות לפריז או לכל הפחות בחלקה הצפוני של העיר תל אביב. בחינת תקציב הערים הגדולות: אשדוד, חולון, ראשל"צ והרצליה, מגלה כי תקציבם עומד על מחצית סך תקציב העיר. הפייק תקציב מתרסק לאור עובדה זו בלבד. כך מתפארת העיר בתקציב, כאשר אין בקופתה כסף לפינוי אשפה ותמיכה בארגונים חברתיים.  "באנו לעבוד" עלינו בעיניים.

 

תקציב עיריית אשדוד, 1,86 מילארד ₪. חולון 1,43 מלייארד ₪, ראשל"צ 2,062 מליארד ₪ והרצליה 1,030 מליארד ₪. איזה מסכנים, רחמנות, ממש ערי מסכנות. האמת ברורה לכולנו, הלוואי היינו מתנהלים כאחת הערים הללו אשר מפרטים את האמת התקציבית ולא מוכרים חלומות. לא ברור אם זה נובע מחוסר הבנה, או זלזול מוחלט בחברי המועצה ותושבי העיר. בשני המקרים זה לא מכובד.

 

תקציב העיר הפך להיות עוד פרסום פייס פייק ניוז, לא תכנית עבודה אמיתית לפיתוח העיר. תקציב העיר הפך למסמך שמאשרים אותו בכדי להעביר עוד שנת בחירות ולספר סיפורים לתושבים שכבר שכחו מה מכרו להם בשנה שעברה, אפילו תמונות הפרוייקטים שהיו אמורים להיות מבוצעים בשנת 2020 ולא בוצעו, פורסמו שוב בתקציב 2021 ומבטיח לכם שגם יפורסמו בתקציב 2022.

 

תקציב העירייה הרעיון הכללי:

 

את תקציב הרשויות המקומיות אפשר לחלק לשניים, תקציב רגיל, המיועד לצריכה שוטפת, ותקציב "בלתי רגיל " (תב"ר) , המיועד לפיתוח ולהשקעות. התקציב הרגיל  מבטא את תכנית העבודה השנתית של הרשות המקומית מבחינה תקציבית. בתקציב זה מפורטות ההוצאות וההכנסות של הרשות בשנה, ממקורות פנימיים כגון: תאגיד המים, ארנונה ותקציבים נוספים ממשרדי ממשלה שונים, כגון משרד החינוך ומשרד הפנים. כמו כן כולל התקציב הרגיל את הוצאות הרשות הכוללים:  תשלומי שכר, פירעון ההלוואות, פנסיה, פיצויים, הוצאות גינון, פינוי אשפה, תחזוקת רחובות ועוד.

תקציב הפיתוח, הנו תקציב נוסף שבו כלולות הקצבות לפיתוח תשתיות. אשר תלויים  בקצאות ממשרדי ממשלה שונים לפיתוח העיר כפי חזונו או חזיונו של ראש העיר. לדוגמא כספים הנדרשים ממשרד התחבורה לפיתוח התחנה המרכזית, או ממשרד התיירות לפיתוח התיירות בעיר, או כל משרד ממשלתי אחר.

בעוד ערים אחרות מנהלות תקציב לפי מה שיש בפועל בקופת העירייה לתקציב הרגיל, ובכספים ולתקציב הפיתוח, באשקלון מתנהלים אחרת. התנהלות העירייה דומה לפלוני שבכיסו 100 ₪ ופניו לתחנת הלוטו הקרובה, פלוני יודע כי צריך הוא לצרכיו את מאה השקלים, אך כבר כולו בהתחיבויות וסיפורים לחברים הקרובים מה הוא הולך לרכוש בכספי הזכייה בלוטו.

הנהלת אשקלון, אשר רובה חברי מועצה שלא פתחו לרגע את ספר התקציב, שותפה לחלומות של ממלא הלוטו. אף שאלה, אף בירור, הרמת יד אוטומטית. למרות שראש העיר וחברי המועצה  מבינים כי נמצאים אנו בשנת בחירות. ראש העיר וחברי המועצה מסתמכים על קבלת סיוע ממשלתי במאות מילוני שקלים ללא מקור סמכותי וללא מקורות מימון ראליים  תוך כדי הליך בחירות והקמת קואלצייה. ראש העיר תומר גלאם מבין את המצוקה אליה נכנס, אך אינו יכול תדמיתית להראות שתקציב השנה הנו פחות מהשנה שעברה, הרי הוא "בא לעבוד", עלינו.

 

תקציב העירייה במספרים:

הכנסות העירייה בפועל ממקורותיה הפנימיים, יחד עם תקציבי איזון ממשרד הפנים ותקציבים נוספים ממשרד החינוך, רווחה כלכלה וכו..( צבועים- כאלה שלא ניתן להעביר אותם לסעיף תקציב אחר) מסתכמים בסך כולל של כ מליארד ₪ . הוצאות העירייה מאוזנים להכנסות, קרי, הוצאות העירייה מליארד ₪. מציאות זו אינה אומרת שתפקוד הרשות טוב, האיזון הנוכחי נובע משורת קיצוצים עירוניים רחבה ביותר, זו הסיבה שאין פינוי אשפה מעבר ליומיים בשבוע, שבערים אחרות זה בין 3-5 ימים בשבוע. זו הסיבה שבאגפי העיר עברו קיצוץ רוחבי שפגע בשגרת העבודה היומיומית וזו הסיבה שהסתיימו תמיכות הרשות בארגונים ועמותות.

שלל הסיפורים והחלומות של הנהגת העיר נובע מתקווה כי יזכו בתקציבי פיתוח. כך לדוגמא מצהירה הרשות המקומית על תקציב פיתוח בסך של כ- 1.9 מילארד ₪ ( 800 מיליון ₪ אושרו בשנים קודמות ומהווים חלק מתקציב שנים עברו ). השנה מצהיר תומר והנהלתו כי בעיר יתבצעו פרויקטים בשווי מליארד ₪ מכספים שאין לה בכלל.

לעיריית אשקלון תקציב קיים לפיתוח בסך כ- 209 מיל' ₪. אך מפנה היא דרישה למימון ממשרד הממשלה השונים בסך 736 מיל' ₪. כשלושה רבעי מילארד ₪ מבקשת עריית אשקלון סיוע לפיתוח. כאילו אין רשויות אחרות, התחייבויות ממשלה ומשבר כלכלי.

הפייק פיתוח שמפורט בתקציב הנו דף חלומות, בינו לבין המציאות אין כל קשר, אלא חלומות, תקווה ועבודה בעיניים.

החלום ושברו:

בשנת 2020 הודיע ראש העיר על תקציב פורץ דרך 2.1 מליארד שקל עם שלל הבטחות, אז, כמו היום, כל מה שנשאר מהחלום, זה רק את שברו של החלום, לדוגמא:

שיפור פני העיר – רפורמת הניקיון יוצאת לדרך:

בשנת 2020 התושבים ייהנו משירותים איכותיים ומקיפים יותר של ניקיון ופינוי אשפה בהשקעה הולכת וגדלה של למעלה משבעה מיליון שקלים. בהתאם לכך, יהיו יותר משאיות ומנופים למערך ניקיון העיר ופינוי אשפה ותיושם טכנולוגיה חדישה לבקרה, ניטור ופיקוח מערך האשפה בעיר.

פינוי האשפה בעיר, או נכון יותר, אי פינוי האשפה בעיר היה הנושא הבוער, שלל תלונות יומיומיות על אשפה נערמת, על פסולות וגזם הביא למאות תלונות מוקד. עד היום חברות פינוי אשפה עם צו פירוק מרצון מפנות חלקית את האשפה בסיוע חפרים עם משאיות.

בימים הקרובים אמורים להכריז על הזוכה במכרז פינוי האשפה בחלקה הצפוני של העיר, על פי נתוני המכרז 30/2020 פינוי האשפה יבוצע רק פעמיים בשבוע. כאשר בערים אחרות המינימום הנו בן 3-5 ימים. "אין כסף לעירייה" הבהיר חבר מועצה לפירוט ימי הפינוי.

השקעה בשכונות:

בהשקעה של עשרות מיליוני שקלים יימשך פרויקט שיקום השכונות הוותיקות, בהן 'שמשון', מגדל-צפון, 'עמיצור' ו'נווה אילן' ויקודם טיפול ושיקום תשתיות הניקוז למניעת הצפות בעונת הגשמים. בשכונת 'נווה דקלים' יבוצעו תכנון וביצוע שינויים לצורך תוספת חנייה ושטחים ציבוריים ברחבי העיר ישופרו, כמו גם גני משחקים וביצוע הצללות.

ככה הבטיח ראש העיר בתקציב 2020, רק לא מזמן סיימנו כולנו לייבש את נזקי השיטפונות. השכונות המפורטות לא זכו לשיפוץ ושיקום, ראש העיר גם בתקציב 2020 הסתמך על המימון שאמור להתקבל ממשרד השיכון ולא קיבל כפי שחלם.

 

 

התחדשות עירונית:

ההתחדשות העירונית צוברת תאוצה עם יציאתם לדרך של שני פרויקטים בתחום הכוללים את מתחם התחיה, בנימין ואהוד בשכונת 'גבעת ציון' שישנו לבלי הכר את המקום וישפרו משמעותית את איכות חיי התושבים בשכונה הוותיקה.

השכונות הוותיקות עדין נותרו בעליבותן, פרויקט שפירא כלל לא קשור לעשייה עירונית ומתקציב עירוני.  למעט תכנון רב שנים, אין כל התקדמות למרות הצהרות בלי סוף.

שירות לתושב:

תחום השירות לתושב ישודרג באופן משמעותי על מנת להבטיח את איכות המענה לתושבים בדגש על טיב השירות, אמינות, מקצועיות ויעילות.

דו"ח מבקר העירייה קבע כי השירות לתושב לוקה בתפקוד לקוי, לא זכה לכל השקעה, לא למערכות ניהול, עובדים לא מוכשרים ושלל ליקויים.

תחבורה:

יימשך תכנון התחנה המרכזית החדשה שתיתן מענה ראוי למשתמשי התחבורה הציבורית כאשר במקביל, יושלם מסוף רמז ויכלול כ-6 עמדות לאוטובוסים כולל תחנות המתנה, מבנה לנהגים, עשרות מקומות חנייה ציבוריים ותחנת מוניות. המסוף החדש יחליף את מסוף 'רמז' הוותיק ובמקומו תוקם חניה ציבורית כולל מעגל תנועה ברחוב קק"ל. בנוסף, יקודמו פרוייקטים תחבורתיים והסברתיים לשיפור הבטיחות בדרכים בעיר.

הבטחת 2020 הסתיימה במיקומה הראשון של העיר מכל מדינות האיחוד בכמות תאונות הדרכים. התחנה המרכזית ממשיכה להתפורר מעל ראשי התושבים, ומסוף רמז נותר כפי שהיה.

צעירים והשכלה גבוהה:

תחום הצעירים מקבל חיזוק של ממש השנה על ידי מספר פרויקטים משמעותיים ייעודיים, עידוד היזמות יימשך על ידי הקמת 2 מאיצים טכנולוגים ו-2 מאיצים עסקיים; יוקם מרכז להורות צעירה שייתן מענה להורים צעירים הן ברמה הפרטנית והן על ידי הרצאות, סדנאות וכו'; חיזוק אנגלית שפתית בקרב צעירים בעלות מסובסדת ויתקיימו סדנאות הכנה לעולם התעסוקה בשיתוף 'אינטל' ומרכז הצעירים.

צעירי העיר ממשיכים לעזוב, דו"ח יוממות ( עובדים מחוץ לעיר) מגלה כ 46% מתושבי העיר מועסקים מחוץ לאשקלון ולצעירים בעיר. המאיץ היחיד בעיר, הנה רכבת ישראל שמאיצה צעירים מחוץ לעיר.

 

תעסוקה, תעשייה ועסקים:

התקציב השנה נושא עמו בשורה לבעלי משרדים עד 150 מ"ר שייהנו מהפחתה של 7.5 אחוזים. כמו כן, אלפי מקומות עבודה יתווספו לעיר אשקלון עם הקמתם של המפעלים החדשים באזור התעשייה הדרומי בעיר וכן עם הרחבתם של מפעלים חדשים, הן בתחום ההיי-טק והן בתחום הלואו-טק.

לעג לרש. למרות משבר הקורונה עלתה הארנונה לעסקים, הסיוע לעסקים בעיר לא קיים, תכנית סיוע לפיתוח העסקים לא מתקדמות ואלפי מקומות העבודה נמצאים מחוץ לעיר.

 

תיירות ורצועת החוף:

רצועת החוף של אשקלון הולכת לשנות את פניה עם שימושים מעורבים של מלונאות, מגורים ומסחר. במסגרת התוכנית, יבוצעו, בין היתר, שדרוג רחוב יפה נוף שיכלול רצף מסחר, בתי קפה ומסעדות, מגורים, מלונאות ומוסדות ציבור מושכי קהל ושדרוג הטיילת הצפונית.

מלונות העיר הפכו מלונות קורונה, המסחר נותר ברמת פיצוציות וחאמרות.

פרוייקטים מיוחדים:

פארק 'עיר היין' – על שטח של 600 דונם, מתוכם 300 בשלב הראשון. פארק ייחודי ששומר על המשאבים הטבעיים במקום ויחד עם זאת מציע חוויית בילוי שטרם נראתה כמותה בישראל.

פארק האקו ספורט בשכונת 'אגמים' – על שטח של 600 דונם. שילוב מרהיב ומהנה של ספורט, אקולוגיה וטבע, חינוך, פנאי ונופש. הפארק כולל: אגם מלאכותי, אמפי, בית קפה, אכסניה, קמפינג, אזור פיקניק, בריכת חורף ועוד אטרקציות לכל המשפחה.

כיכר 'בן גוריון', (כיכר המזרקה), הולכת גם היא לשנות את פניה עם תכנון מחודש. כאשר אין מימון לתקן את המצב הקיים, מהיכן יגיעו המיליונים לשינוי?

לא לכל חולם פתרון ולא כל חלום מציאות.

תרבות ואירועים:

שיפוץ והסדרת האמפי בגן הלאומי במטרה לקיים במקום אירועי מוזיקה ופנאי גדולים ומובילים, זאת לצד היכל הספורט העירוני שמשמש כמתחם לקיום אירועים והופעות מוזיקליות לאלפי צופים.

תקציב 2020 כפי תקציב 2021 מותיר ביידי הרשות המקומית, אפשרות לפיתוח בסך 200 מיל' ₪. בתקווה כי יתקבלו תקציבים ממשרדי הממשלה השונים.

פרויקטים נוספים ברמת ההזוי, אין מה לפרט, תושבי העיר מבינים לבד כי שגעון הגדלות הנו חלק מה ד.נ.א העירוני.

ביצוע בפועל:

בערים מתוקנות ושקופות, מפרטים תושבים את הביצוע בפועל של הצעת התקציב. אך הנהגת העיר שמבקשת להסתיר את סיפורי העם, לא מראים כי המלך עירום.