עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

"פייסבוק היא מכונת התעמולה הכי גדולה בהיסטוריה" – סשה ברון כהן

בכנס של 'הליגה נגד השמצה' שהתקיים בניו יורק בשבוע שעבר, בחר הקומיקאי היהודי הידוע לתקוף את הרשת החברתית פייסבוק ואת מייסדה מארק צוקרברג על כך שהאתר שייסד מפרסם בעקביות מידע שגוי ואף עוזר להפיץ שנאה ברחבי העולם.

 

סשה ברון כהן טוען כי חברת "פייסבוק" לא בוחנת בדקדוק מודעות פוליטיות ולא מאמתת אותן עם המציאות. הן "פייסבוק", "יוטיוב", "טוויטר" ושאר הפלטפורמות החברתיות מגיעות למיליארדי אנשים ומופצת בהם כמות אדירה של מידע שחלק גדול ממנו אינו נכון, שקרי ומשסע. "האלגוריתמים בהם הפלטפורמות האלה תלויות, מכוונים את סוג התוכן שמשאיר את המשתמשים מעורבים, ואלו סיפורים שפונים לאינסטינקטים הבסיסיים שלנו ומעוררים זעם ופחד”. כך טוען הקומיקאי והשחקן. "זו הסיבה שחדשות מזויפות מקבלות יותר חשיפה מחדשות אמתיות, מכיוון שמחקרים מראים ששקרים מתפשטים מהר יותר מהאמת”, טען ברון כהן. “וזה לא מפתיע שמכונת התעמולה הגדולה בהיסטוריה הפיצה את תאוריית הקונספירציה העתיקה ביותר בהיסטוריה – השקר שיהודים מסוכנים איכשהו”. ברון כהן המשיך. “קחו את נושא המודעות הפוליטיות. למרבה המזל טוויטר סוף סוף אסרה עליהן, וגם גוגל מבצעת שינויים. אבל אם תשלמו לפייסבוק, היא תריץ כל מודעה “פוליטית” שתרצו, גם אם זה שקר. והיא אפילו תעזור לכם למקד את השקרים האלה למשתמשים שלהם לטובת השפעה מקסימלית. תחת ההיגיון המעוות הזה, אם פייסבוק הייתה קיימת בשנות ה-30, זה היה מאפשר להיטלר לפרסם מודעות של 30 שניות על ה’פיתרון הסופי’ שלו ל’בעיה היהודית".

"הגיע הזמן סוף סוף לקרוא חברות האלה מה שהן באמת – המו”לים הגדולים בהיסטוריה. והנה רעיון עבורן – צייתו לסטנדרטים בסיסיים ושיטות עבודה בדיוק כמו שעיתונים, מגזינים וחדשות טלוויזיה עושים מדי יום". בסופו של דבר, הכול מסתכם באיזה סוג עולם אנחנו רוצים לחיות", אמר השחקן. באחד מנאומיו, אמר צוקרברג כי אחת ממטרותיו העיקריות היא ‘לקיים הגדרה רחבה ככל האפשר של חופש הביטוי’. עם זאת, החירויות שלנו אינן רק מטרה בפני עצמן, הן גם האמצעי למטרה אחרת – הזכות לחיים, חירות ורדיפה אחר אושר. אולם כיום זכויות אלה מאוימות על ידי שנאה, מזימות ושקרים”. וכאן פנה השחקן לצוקרברג והציע לו מטרה אחרת לחברה: “לוודא שאנשים לא מוטרדים ונרצחים בגלל מי שהם, מאיפה הם הגיעו, את מי הם אוהבים ואיך הם מתפללים. אם נתעדף אמת על פני שקרים, סובלנות על פני דעות קדומות, אמפתיה על פני אדישות ומומחיות על פני בורות – אז אולי, רק אולי, נוכל לעצור את מכונת התעמולה הגדולה ביותר בהיסטוריה, נוכל להציל את הדמוקרטיה, עדיין יהיה לנו מקום לדיבור חופשי ולהבעה חופשית, והכי חשוב, הבדיחות שלי עדיין יעבדו".

 

"הדמוקרטיה, שתלויה בקיומן של אמיתות משותפות, נמצאת בסכנה, פשעי שנאה גוברים, רוצחים תוקפים בני מיעוטים דתיים ואתניים, ומה משותף לכל הטרנדים המסוכנים האלה? שהשנאה והאלימות משגשגים בזכות כמה חברות, שמהוות יחד את מכונת התעמולה הגדולה בהיסטוריה". השחקן היהודי-בריטי, שממעט להופיע בשמו ולא תחת מסווה של דמות פיקטיבית, נשא את נאומו במסגרת ועידת לאחר שקיבל מידי הליגה את פרס המנהיגות לשנת 2019. בפתח דבריו הסביר כי למרות שהוא ידוע בתפקידיו הפרובוקטיביים, מאז ומתמיד ביקש להביע התנגדות לגזענות ולקיצוניות, בין היתר באמצעות הומור. נאומו חמור הסבר, שנמשך קרוב ל-25 דקות, שטח ביקורת פרטנית ומנומקת על ענקיות הרשת מעמק הסיליקון. "באינטרנט, כל דבר מקבל חזות שווה של לגיטימציה – ברייטברט (אתר המזוהה עם הימין הקיצוני, י.פ) מקבל חשיפה דומה לזו של ה-בי.בי.סי, הפרוקוטלים השקריים של זקני ציון נראים מהימנים כמו דו"ח של הליגה נגד השמצה, והבלים של מטורף נראים אמינים כמו ממצאים של זוכה פרס נובל".

 

אף שהחברות האלה טוענות שנקטו צעדים במטרה להקטין את השטנה והקונספירציות המתפרסמות אצלן, כהן אמר כי לדידו, אלו צעדים שטחיים ובלתי מספיקים: "אני מאמין שהדמוקרטיות הפלורליסטיות שלנו נמצאות על סף תהום, וששנים עשר החודשים הקרובים והתפקוד של המדיה החברתית, עשויים לחרוץ את גורלן". הוא התייחס לכך שבבריטניה ובארצות הברית יערכו בקרוב בחירות, בזמן ש"בוטים וטרולים" רוסיים מפיצים ברשתות החברתיות קונספירציות נגד היספנים ומוסלמים. בנוסף, ציין, אחרי שנים ארוכות שבמהלכן סרטוני יוטיוב מציגים את שינוי האקלים כתרמית, ארצות הברית נמצאת בדרך לעזוב את הסכמי פריז. "ביוב של קנאות קיצונית וקונספירציות שפלות מאיים על הדמוקרטיה ועל הפלנטה שלנו", אמר, "לא סביר שזה מה שייחלו לו יוצרי האינטרנט".

 

בשלב זה של הנאום, כהן עבר לדרוש מהרשתות החברתיות לשנות את דרכן, תוך שהוא משיב לטיעונים שהשמיע בחודשים האחרונים מארק צוקרברג, בין היתר בעקבות השימוע שנערך לו בקונגרס בוושינגטון. "אני מאמין שהגיע הרגע לחשיבה מחודשת, מהיסוד, על המדיה החברתית ועל האופן שבו היא מפיצה שקרים, שנאה וקונספירציות. אבל בחודש שעבר מארק צוקרברג נשא נאום גדול שבאופן לא מפתיע, הזהיר נגד חוקים חדשים ורגולציות על חברות כמו שלו. ובכן, כמה מהטיעונים האלה פשוט אבסורדיים", אמר. "ראשית, צוקרברג ניסה להציג את הנושא כשאלה שקשורה לחופש הביטוי. זה מגוחך. למרבה הצער, תמיד יהיו פשיסטיים, מיזוגניים, אנטישמיים ואנשים שמתעללים בילדים. אבל אני חושב שכולנו יכולים להסכים שאנחנו לא צריכים לתת לקנאים עיוורים ולפדופילים פלטפורמה חופשית להפיץ את ההשקפות שלהם ולכוון הישר לקורבנות שלהם".

"שנית, צוקרברג טוען שהחלת גבולות חדשים על פוסטים תהווה נסיגה מחופש הביטוי. זה נונסנס מוחלט. התיקון הראשון לחוקה קובע שהקונגרס לא יחוקק שום חוק שיגביל את חופש הדיבור, אבל זה לא תקף לגבי עסקים פרטיים כמו פייסבוק". כהן השתמש בדוגמה טעונה במיוחד: "אם נאו נאצי צועד לתוך מסעדה ומאיים על לקוחות אחרים, ואומר שהוא מעוניין לרצוח יהודים, האם נדרוש מבעל המסעדה לשרת אותו באופן אלגנטי, בארוחה עשירה? מובן שלא! לבעל המסעדה יש כל זכות חוקית וחובה מוסרית לבעוט את הנאצי החוצה, וזה נכון גם לגבי חברות האינטרנט". כהן אף קרא לצוקרברג ולמקביליו להקטין את השפעתם מרחיקת הלכת, ולאפשר שליטה גדולה יותר לממשלות דמוקרטיות. "צוקרברג משווה בין רגולציה על עסקים לבין הפעולות של 'החברות הדכאניות ביותר'. זה בלתי ייאמן, כשזה מגיע מאחד מששת האנשים שמחליטים איזה מידע יוצג בפני כל כך הרבה מאנשי העולם", אמר, כהן והתכוון לצוקרברג בפייסבוק, סונדר פיצ'אי בגוגל, לארי פייג' וסרגיי ברין בחברת אלפבית, סוזן ווג'קיקי ביוטויב וג'ק דורסי בטוויטר. "לשישיית הסיליקון הזו – כולם מיליארדים, כולם אמריקנים – חשוב יותר להגדיל את הונם מאשר להגן על הדמוקרטיה. זהו אימפריאליזם אידיאולוגי. שישה אינדיבידואלים שלא נבחרו, וכופים את חזונם על שאר העולם, בלי להתחשב בשום ממשלה ותוך שהם מתנהגים כאילו הם מעל לחוק. זה כאילו אנחנו חיים באימפריה הרומית, ומארק צוקרברג הוא הקיסר. לפחות, זה היה מסביר את התספורת", עקץ. "הנה רעיון: אולי במקום לאפשר לשישיית הסיליקון לבחור את גורל העולם, ניתן לנציגים הנחברים שלנו, שנבחרו על ידי האנשים, בכל דמוקרטיה בעולם, להשפיע גם כן".

 

כהן סיכם את דבריו בכך שאיננו יכולים לסמוך על הבטחתן של חברות המדיה הגדולות שיפקחו על עצמו. "כמו שהיה בזמן המהפכה התעשייתית, זה הזמן להחיל רגולציה וחקיקה שתבלום את החמדנות של השודדים האלה", ברוני ההיי-טק", אמר. בנוסף, מציין כהן שדי ברור כעת שהתעשייה לא יכולה לווסת את עצמה. "כמו במהפכה התעשייתית, הגיע הזמן לרגולציה ולחקיקה שתרסן את תאוות הבצע של ברוני ההייטק האלו. חברות אינטרנט יכולות לשאת באחריות לפדופילים שמשתמשים באתרים שלהן כדי לפגוע בילדים. בואו נטיל עליהן את האחריות לאלו משמשתמשים באתרים לביצוע רצח המוני של ילדים בגלל הדת או הגזע שלהם. ואם קנסות לא מספיקים, אולי הגיע הזמן להגיד לצוקרברג ולמנכ"לי החברות האלו: כבר אפשרתם למעצמה זרה אחת להתערב בבחירות שלנו, כבר סייעתם לג'נוסייד אחד במיאנמר, אם תעשו את זה שוב אתם תלכו לכלא". כהן, בפשטות, קורא ליצור מסגרת רגולטיבית שתווסת את האסור והמותר ברשתות חברתיות, ולהטיל על העומדים בראשן אחריות ישירה להפרה של הכללים. לא מדובר בפתרון האידיאלי, יש הרבה מהמורות אפשריות ומסוכנות ברגע שממשלה מתחילה לווסת ביטוי בפלטפורמה פרטית. אבל המציאות היא שכל מה שניסו עד עתה נכשל, שהמאמצים של החברות, כמו שזיהה כהן במדויק, היו לא רציניים וכשלו מלפתור את בעיות היסוד.