עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

פייסבוק דוחה שנת שמיטה

 

חודשים חלפו לה מתחילתה של שנת השמיטה, רבים חשבו שעבודות הגינון של העירייה  הן רק תחזוקה מותרת. אך החודשים ה אחרונים מלמדים כי המציאות חמורה יותר " ראש העיר מתנהל יותר גרוע מראש עיר חילוני" לא להאמין שהחצר של ראש העיר מאשרת לו לשתול בשנת שמיטה. מעיריית אשקלון לא נמסרה תגובה.

הבחירות חזקות מהכל, כאשר חזון ראש העיר כל כולו גינון, שנת שמיטה היא אירוע בעייתי. כזה שיעצור לראש העיר את תנופת תמונות הפייס ואת סיכוי הזכייה בבחירות בעוד שנה, כי למעט גינון אין כל חדש בעיר. הבעיה מחמירה לאור העובדה כי ראש העיר משויך לחצר של רב בעיר אשר לכאורה אמור לאסור את המשך שתילת העצים והגינון בעיר.

אך כאשר האינטרסים האישיים גדולים יותר מההלכה, מעלימים את העין מההלכה האחרונה, וממשיכים את תנופת הגינון בניגוד להלכה.

בראש השנה החלה שנת שמיטה שבמסגרתה מצווה לשבות ממלאכת החקלאות, ועל כן רוב פעולות הנטיעה יופסקו. בעוד שהרבנים מצאו פתרונות הלכתיים להמשך גידול ושיווק של תוצרת חקלאית, נותרו גזרות השמיטה בכל הנוגע לגינון ונטיעת עצי נוי ללא שינוי. ולכן ללא כל אפשרות להיתר.

רוב הרשויות המקומיות, במיוחד היהודיות לא בצעו שתילות ונטיעות במהלך השנה הקרובה. אפילו רשויות שהציביון שלהן חילוני, אפילו ראשת עיריית נתניה הוציאה הבהרה כי אסורים נטיעות לאור ספק שפלוני לא יבין, אך בעוד עיריות אחרות שומרות על הצביון היהודי, אשקלון מפרה אותו ברגל גסה.

דתיים רבים ומנהיגים דתיים הבהירו לשאלות המערכת, "לא יכול להיות שאין לנו בעיר אבא ואמא, לא יכול להיות שראש עיר שיש עליו רב שמנחה אותו, יתנהג כאילו דת ישראל לא קיימת". אחרים הבהירו כי "אין כל הפשרות הלכתית לקיים היתר להמשיך לשתול בעיר, העירייה כל יום מפרסמת שהיא שותלת ואנחנו מרגישים כאילו אנו חיים במדינה לא יהודית"

בכל שנת שמיטה מתעוררות מחלוקות הלכתיות עמוקות בכל הנוגע לרכישה וצריכה של מוצרים חקלאים שמגודלים בארץ. שאלת "היתר המכירה", מעקף הלכתי שמאפשר לצרוך את הירקות והפירות כרגיל בתנאי שהקרקע נמכרה באופן סמלי לגוי, היא אחת מהמחלוקות ההלכתיות שמפרידות בין הציבור הדתי-לאומי לציבור החרדי בישראל. אולם בכל הנוגע לשתילה למטרות נוי או טיפוח המרחב הציבורי כמעט ואין דיון הלכתי ובמהלך שנות השמיטה מאז קום המדינה, נוטות רוב הרשויות הציבוריות להורות לגננים שלהם לחדול מנטיעה ושתילה למשך שנת השמיטה. פניות של אחרים אל עיריית אשקלון זכו לתשובה חלקית  ש"הפועלים הם גויים". היתר לשתילה בשנת שמיטה על ידי נוכרים, הנו במקרים חריגים שבהם הצמחייה דרושה לעניין, אז בהיתר מפורט ניתן.

מיותר לציין כי לא כל פועלי הגינון בעיר, נוכרים, מוסלמים לצורך העניין, וגם אם כן, אין כל חריגה הלכתית המאפשרת שתילה בשנת שמיטה.

עיריית אשקלון משיתה לכל הפונים בתשובה לקונית: "יש לנו אישור", כאשר אנו וחברי מועצה מבקשים לראות את האישור, כזה לא נמצא או לא נמסר. רבים במגזר הדתי מאוד רוצים לדעת מהו האישור ומי חתום עליו, "מאוד מעניין מי יכול לקמט את ההלכה בכדי לאשר לעירייה לשתול עצים" הבהיר גורם.

יתרה מזאת, ולצורך קמפיין פרסומי בלבד, לרגל ט״ו בשבט ובסימן התחדשות וצמיחה, העניקה עיריית אשקלון כ-100 עציצי פרחים ליולדות הטריות במרכז הרפואי ׳ברזילי׳. בשיתוף עם צוות האחיות במחלקה הוענקו העציצים לכל יולדת ויולדת בשילוב אגרת עם ברכות חמות על התוספת החדשה למשפחה ובברכת ט״ו בשבט שמח: ״מזרעים קטנים צומחים עצים ענקיים. שתזכו לגדל אותו/ה באושר, נחת, בריאות ואהבה גדולה. ט״ו בשבט שמח״. לא רק חוטאים, אלא גם מחטיאים.

 

 

בדיקת המערכת ברבנות הראשית באמצעות מלגם העלתה כי, אין כל פירוט כי לעיריית אשקלון ישנו היתר כל שהוא. נתבקשנו גם לברר במועצה הדתית בעיר, גם בירור במועצה לא העלה כל אישור של עיריית אשקלון, כעת נותרת השאלה, מי אישר ? ובאלו תנאים אם בכלל?

אחרים טוענים "שתלו שנה שעברה בשביל שנתיים, כך שזה לא הפסד גדול, אז מה הלחץ לשתול עוד השנה". "העירייה שותלת הרבה ולפעמים באותו אזור כמה פעמים, בשנה שלפני והרבה בשנה שאחרי אז מה הבעיה לא לשתול השנה?

פנינו לקבל תגובות:

מעיריית אשקלון – לא נמסרה תגובה

חבר המועצה שי דהרי : "

אכן אסור לשתול בשנת שמיטה והדבר חמור מאוד הלכתית. כל טענותינו הרבות נענו בכך שיש אישור "היתר מכירה" מהרבנות הראשית, בקשנו לראות ועד היום לא קבלנו אותו "

חבר המועצה שי רובין:

"לפי דעתי יש אישור מהרבנות הראשית, כפי שקיבלו רשויות מקומיות בערים אחרות."

חבר המועצה  וסגן ראש העיר הרב עשור: לא הגיב.

אופיר אביטן : לא השיב .