עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

  עתירה כנגד עיריית אשקלון על הסרת מידע בהקצאות קרקע

עמותת שבעת הרועי, באמצעות עורכת הדין תמר קידר, הגישה עתירה לבית המשפט בה מתבקשת עיריית אשקלון להמציא את כל הידע ביחס להקצאת לכאורה של בית הכנסת לעמותת "לב אחים" של הרב ברדא.

מספיק להתבונן בישיבות המועצה בחצי השנה האחרונה, בכדי להבין את העדפת האינטרסים הצרים של חברי המועצה וראש העיר. בזה אחר זה, מכריזים חברי המועצה וראש העיר, על ניגוד עניינים, בכל פעם שעולה הצעה להקצאת קרקע, רוב ההקצאות הנם למוסדות דת.

למתבונן מהצד, נראה המחזה כאילו האינטרסים העירוניים נעלמים לטובת אינטרסים אישיים של חברי המועצה. כנגד אחת ההצעות להקצאה, עותרת עמותת שבעת הרועים. לטענתה בפועל הקצאתה בעירייה את בית הכנסת שהיה בשימושם במשך 3 השנים האחרונות, לעומתת לב אחים, אשר מיוחסת לפעילות של הרב ברדא אשר ראש העיר פועל מטעמו ורישומה בכלל בנתיבות.

.העותרת הינה עמותה רשומה, הפועלת באשקלון בעיקר ואשר מטרותיה העיקריות הינן, בין השאר, הקמת מרכז רוחני, כולל אברכים, בית כנסת, גמ"ח חלוקת מזון ואשר הגישה ביום 2022.1.27  בקשה לעיריית אשקלון להקצאת בית הכנסת. העמותה פועלת בשם קהל וציבור גדול של מתפללים בשכונת אגמים, אשר מתפללים בשנים האחרונות בבית הכנסת נשוא ההקצאה.

העירייה קיבלה מימון ממשרד הבינוי והשיכון להקמת מבנה בית כנסת בשכונת אגמים באשקלון, ברח' עמק האלה 17 ,בכפוף להתחייבותה כי תקצה את המבנה להפעלה במסגרת הליך נוהל הקצאות של משרד הפנים.

המבנה הוקם בשנת 2019 ומאז ועד היום המבנה טרם הוקצה. נכון לימים אלו, מבנה בית הכנסת מופעל על ידי גורמים בעיריית אשקלון ופתוח לשימוש כלל המתפללים. העותרת הגישה בקשה להקצאה המבנה, אך הובא לידיעתה כי בכוונת עיריית אשקלון להקצות את המבנה לעומתת לב אחים המזוהה עם חצר הרב, ולנוכח הקרבה של העמותה לבעלי תפקידים בעירייה במיוחד ראש העיר המזוהה עם הרב.

העותרת באמצעות עו"ד תמר קידר, הבהירה כי מבקשת היא את כל הפרוטוקולים וההחלטות בעניין הקצאת הקרקע, למעשה בפועל, העבירייה מסרבת לפרט אם הקצתה את המבנה ולמי. למרות הבנות כי להמבנה למעשה הוקצה לטובת עמותת לב אחים.

העותרים יטענו כי לעמותת לב אחים הוקצו בעבר מבנים ומגרשים. פרוטוקלים של ישיבת ההקצאות למעשה לא מפורטים כלל, ולכן אין כל ידיעה לציבור ככלל על פרטי הסכם השימוש שכן כל הנספחים לישיבות מועצה ופרוטוקולים אשר מאשרים הקצאות, מוסתרים באופן קבוע על ידי העירייה.

מי שיחפש באתר העירייה, יראה כי הפרוטוקול האחרון שפורסם על ידי וועדת ההקצאות, הנו משנת 2017, 5 שנים שבהם עיריית אשקלון מסתירה את כל ניגודי העניינים כביכול, ואולי את האינטרסים האישיים של הנהגת העיר אשר אולי מקבלים דמי שתיקה באמצעות הקצאות, אחרת לא ניתן להסביר את הסודיות וההסתרה המכוונות של עיריית אשקלון שפועלת בניגוד לכל מנהל תקין.

למעשה החל מהיבחרו של מר גלאם, לכהונת ראש עיריית אשקלון, בשנת 2018 ,אין פרסום באתר ו/או מידע שקוף בקשר עם הקצאות של מבני ציבור ו/או מגרשים באתר העירייה. וכך, רב הנסתר על הגלוי, על אף שמדובר במידע שלציבור זכות בסיסית לקבלו.

בישיבה מיום 2022.6.6 במסגרתה עלה נושא הסכם השימוש לעמותת לב אחים ,ראש העיר תומר גלאם, יצא מהדיון בישיבה, ככל הנראה בשל ניגוד עניינים בינו לבין העמותה, מנהליה, ו/או כל ניגוד עניינים אחר

העותרים טענו, כי בפועל הוסתר כי מבנה בית הכנסת מופעל על ידי העירייה ,באמצעות נציגי עמותת לב אחים של הרב ברדא ,שפועלים הלכה למעשה, במקום ואף הכניסו ספר תורה, אשר שנוי במחלוקת הלכתית בין ציבור המתפללים במקום.

העותרים טענו בעתירה כי עניינה של העותרת במידע המבוקש אינו עניין בעל גוון אישי גרידא, כי אם עניין בעל אופי ציבורי. עסקינן במידע מהותי ואשר העותרת סבורה כי יש להביאו לידיעת הציבור. העותרת פועלת בשם קהל מתפללים גדול אשר מתפלל במקום במשך למעלה מ- 3 שנים ובהתאם לפסיקת ההלכה של הרב עובדיה יוסף זצוק"ל ולא בהתאם לרבנים של המשיבה 3.

החלטתה של העירייה לא למסור את המידע המבוקש, איננה החלטה סבירה. זאת משום שלא ניתן משקל נאות לאינטרסים החשובים של זכות הציבור וזכות העותרים לדעת.