עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

עשר שנות מאסר להאקר מאשקלון

אילוסטרציה

עונש כבד של עשר שנות מאסר נגזר על ה"האקר מאשקלון" שהורשע בשורת עבירות ארוכה של סחיטה באיומים, עבירות מחשב ופרסום ידיעות כוזבות הגורמות פחד ובהלה * בית המשפט המחוזי בתל אביב גזר עליו בנוסף קנס על סך 60 אלף שקלים כאשר הוא מציין כי מצבו הרפואי של הנאשם היווה נימוק כבד להקלה בעונשו * סניגורו הודיע כי יגיש ערעור

"ההאקר מאשקלון" (19) שאיים לפוצץ מטוסים ומוסדות יהודיים בחו"ל נשלח לעשר שנות מאסר ונגזר עליו לשלם קנס בסך 60 אלף שקלים. הוא הורשע בכל העבירות שיוחסו לו. מכיוון שהיה קטין בעת שביצע חלק מהעבירות, שמו נאסר לפרסום. השופט צבי גורפינקל ציין בגזר הדין: "עד היום הוא מסתיר את הארנק הווירטואלי שלו, כשלמעשה עד היום הכסף בשליטתו", וקבע גם כי מצבו הרפואי של ההאקר היווה "נימוק כבד" להקלה בעונשו.

לפני חמישה חודשים הרשיע אותו בית המשפט המחוזי בתל אביב בשורת עבירות ארוכה של סחיטה באיומים, עבירות מחשב ופרסום ידיעות כוזבות הגורמות פחד ובהלה. השופט צבי גורפינקל הזכיר כי ההאקר שהודה במעשיו, איים כי הטמין פצצות במטוסי נוסעים וגרם להנחתתם, לפינוי מטוסים ולסריקות על גוף הנוסעים ובמזוודות. ב-48 מקרים התקשר ההאקר לתחנות משטרה ואיים שהוא מחזיק ילדים קטנים ובני משפחה כבני ערובה כשבחלק מהמקרים הוזנקו כוחות למקום. הוא פנה לאדם אחר וקשר קשר לסחוט סנאטור אמריקני. שותפו התקשר לסנאטור ודרש כסף, אחרת ירצח את בתו.  

מאז 2015 ועד מעצרו התקשר הנאשם באלפי הזדמנויות שונות לקניונים, שגרירויות, לסנאטור אמריקני ונהג לאיים עליהם כי מעשי טרור ורצח עומדים להתרחש ויפגעו ברבים. הוא השתמש באמצעים מתוחכמים באינטרט לצורך הסוואה וביצע את שיחות הטלפון תוך שימוש בכלים טכנולוגיים כדי להקשות על זיהויו. ההאקר שילם באמצעות ביטקוין תמורת שיחות והמיר מילים מוקלדות לדיבור בשיחות, וכך לא נדרש להשתמש בקולו. מטרתו הייתה לגרום לבהלה בציבור, לגרום לפינוי בהול של המקום וליצור הד תקשורתי שיעצים את הפגיעה. הוא הציע שירותים תמורת תשלום בנושא ופרסם אותם בדארקנט. התשלום שדרש עבור שירותי ההפחדה – 40 דולר עבור שיחה לאיום בטבח בבית פרטי ו – 500 דולר עבור איום טלפון על הטמנת פצצה.

בגזר הדין מתואר עוד כי ההאקר מאשקלון הציע למכירה סמים מסוכנים, העלה סרטוני הדרכה לסרטוני איום וכי לקוחות רבים פנו אליו ורכשו את שירותיו. הוא קיבל ביטקוין בשווי 800 אלף שקלים ושכר עוזרים".

השופט ציין כי אין צורך להרבות במילים על חומרתם היתרה והקיצונית של מעשיו של הנאשם שבוצעו ב-13 מדינות ברחבי העולם – כולל ארה"ב, אוסטרליה, אירלנד, בריטניה, שוודיה ועוד.

שניות לאחר הקראת גזר הדין זעק אביו: "הוא חולה". עם זאת, השופט ציין כי התחשב בכך שההאקר הוא אוטיסט ולכן הסתפק בעונש הנ"ל: "אם לא מצבו – הייתי גוזר עליו 17 שנות מאסר", אמר.

עו"ד יורם שפטל, סנגורו של הנאשם אמר: "אנחנו מתכוונים לערער על ההרשעה שהיא חסרת תקדים. כמו שאמרו חז"ל – המרחם על אכזרים, סופו שמתאכזר לרחמנים. מערכת משפט שמרחמת על מרצחי החיזבאללה, באופן לא מפתיע מתאכזרת לאוטיסט בעל מאה אחוז נכות נפשית".

מנגד עו"ד יוני חדד ממחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה אמר: "בית המשפט גזר עשר שנים על הנאשם והרשיעו בכל העבירות. הוא הכיר בנזק שגרם לרבים ברחבי העולם. הוא פעל במטרה להטיל אימה על הציבור".

איומים בהטמנת פצצות

בית המשפט המחוזי בתל-אביב הרשיע בחודש יולי השנה את "ההאקר האשקלוני" בביצוע שורה ארוכה של פעולות איום והפחדה כלפי למעלה מ- 2,000 מוסדות ברחבי העולם – נמלי תעופה, חברות תעופה, בתי ספר, מוסדות יהודיים, תחנות משטרה ועוד – וכן כלפי מספר אישים. לפי הכרעת הדין, בין השאר סחט ההאקר הצעיר את ארנסטו לופז סנאטור של מדינת דלאוור שבארה"ב. בית המשפט הטיל חיסיון על שמו ועל פרטיו המזהים של הנאשם. בהכרעת הדין דחה בית המשפט את טענת בא-כוחו של ההאקר, עו"ד יורם שפטל, כי עקב היותו של הצעיר אוטיסט, הוא אינו משתף פעולה עם סנגוריו ואינו כשיר לעמוד לדין.

בהקשר זה ציין בית המשפט כי הוא מעדיף את חוות-הדעת של שלושת חברי הפאנל הפסיכיאטרי ושל ד"ר עוזי שי וד"ר מילה גלוזמן רזניק על פני שתי חוות-דעת שהוגשו מטעם ההגנה. לאור חוות-הדעת של התביעה, קבע השופט כי הצעיר "הבין את מעשיו, ידע שהם אסורים, הבחין בין מותר לאסור ובין טוב לרע, ועל כן הוא אחראי למעשים שביצע". בנוסף קבע בית המשפט כי הצעיר מבין היטב את ההליכים המשפטיים ומסוגל לעקוב אחריהם, ועל כן הוא כשיר לעמוד לדין. בהתאם לקביעות, ומאחר שאין מחלוקת כי המעשים שיוחסו להאקר אכן בוצעו על-ידו, הרשיע בית המשפט את הנאשם בכל העבירות שיוחסו לו בכתב האישום שנעברו על-ידו כשהיה בגיר מהיום שמלאו לו 18, דהיינו מחודש אוגוסט 2016.

באשר לעבירות שביצע הנאשם בהיותו קטין, קבע בית המשפט כי לא ניתן להרשיעו בשלב זה, אלא יש להמתין לקבלת תסקיר קצין מבחן. עם זאת, בית המשפט קבע כי הנאשם ביצע את העבירות המיוחסות לו.

חרף העובדה שההליך עצמו התנהל בדלתיים סגורות עקב היותו של הנאשם קטין בעת ביצוע חלק מהעבירות, הורה בית המשפט על פרסום הכרעת הדין, וזאת נוכח האינטרס הציבורי בחשיפתו.

לפי הכרעת הדין, האיומים שהשמיע ההאקר משנת 2015 ועד מעצרו במארס 2017 ועל חלקם הורשע כאמור, הטרידו קשות מאבטחים ושוטרים ברחבי ארצות-הברית ובמקומות אחרים.

בהכרעת הדין מיוחסות להאקר אלפי עבירות של סחיטה באיומים, פרסום ידיעות כוזבות הגורמות פחד ובהלה, עבירות מחשב והלבנת הון שביצע במשך כשנתיים, ובאישומים נוספים מיוחסות לו עבירות של נשיאת נשק, תקיפת שוטר, תיווך לסחר בסמים, מתן אמצעים לביצוע פשע, פרסום והחזקת חומרי תועבה פדופיליים.

יצוין כי במקביל להליך המשפטי המתנהל מולו בישראל, ההאקר מואשם בעבירות חמורות גם

בבית משפט אמריקאי. ממשרד המשפטים האמריקאי נמסר כי הצעיר, העצור בישראל, ביצע התרעות שווא ב-2016 ובתחילת 2017. בהודעה לא נאמר אם ההאקר, המחזיק באזרחות כפולה ישראלית-אמריקאית, יוסגר לארצות הברית. שמו אסור לפרסום מפני שאת חלק מהעבירות הוא ביצע על פי החשד כשהיה קטין.

נגד הצעיר הוגש כתב אישום נוסף מאוקטובר שעבר בגין ניסיון בריחה כושל תוך כדי נסיעה מבית המעצר. הוא השתחרר מהאזיקים, עקר את הדלת וניסה להימלט, אך נעצר בשולי הכביש. בכתב האישום הזה מצוין שגם ממעצרו הוא המשיך לאיים שהטמין פצצות בבתי ספר יסודיים בארץ.

חודש לפני הגשת האישום הראשון הגיעו שוטרי יחידת הסייבר של משטרת ישראל לדירתו ועצרו אותו, לאחר חקירה שביצעו בשיתוף פעולה עם ה-FBI. הצעיר מסובך גם בארה"ב: משרד המשפטים האמריקני הודיע במרץ האחרון על שורת אישומים חמורים נגדו, אבל הוחלט לשפוט אותו בישראל ולא להסגירו.