עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

עסק קטן, הישג גדול 

 

 

בשורה משמחת לעיר אשקלון שנבחרה כעיר השלישית הידידותית ביותר לעסקים קטנים ובינוניים על ידי משרד הכלכלה – זינוק מהשנה שעברה, בה לא הייתה מדורגת כלל בעשירייה הראשונה * ראש העיר, תומר גלאם: "הנתונים המרשימים והזינוק המשמעותי שאנחנו רואים, מוכיחים כי אנחנו בדרך הנכונה לסייע לעסקים הקטנים והבינוניים"

 

הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה והתעשייה, מפרסמת היום את מדד doing business במסגרתו דורגו 60 רשויות מקומיות בישראל וממנו עולה כי העיר אשקלון נמצאת במקום השלישי ברשויות מעל 150 אלף תושבים – זינוק משמעותי מהשנה האחרונה בה לא הייתה בעשירייה האחרונה ומלפני שנתיים בהן הייתה במקום ה-27.

הסוכנות עורכת את מדד הרשויות המקומיות זו השנה הרביעית ומטרתו לשמש כלי עבודה עבור הרשות המקומית, שכן הוא מאפשר לכל רשות להשוות את ביצועיה לרשויות אחרות במגוון פרמטרים אחידים הנמדדים באופן אובייקטיבי, וכן לנתח את ביצועיה ביחס לעצמה ואת הביצועים של המחלקות והאגפים השונים תחת סמכותה.

השנה חלו שלושה שינויים מהותיים במדד: נוספו 10 רשויות מקומיות למדד; נוספה קטגוריה חדשה של נגישות מכרזים לעסקים קטנים ובינוניים; ירד מדד סבסוד ארנונה (היחס בין ארנונה עסקית לארנונה למגורים) וניתן דירוג רק על גובה הארנונה העסקית ביחס לממוצע הארצי. המדד מתעדכן אחת לשנה ומשקלל שלושה דירוגים שונים בכל רשות. הדירוגים המרכיבים את המדד הם:

 

* נגישות המידע – דירוג של איכות, היקף המידע לעסקים וקלות השימוש באתר האינטרנט של הרשות.

* ארנונה – המדד נבנה באמצעות השוואה של ממוצע הארנונה העסקית ביחס ל-60 הרשויות המשתתפות במדד.

 * שביעות רצון של העסקים – שביעות הרצון מהרשות נבדקה באמצעות סקר בקרב עסקים מקומיים שבחן היבטים שונים של התנהלות הרשות המקומית.

 * נגישות למכרזים – המדד נבדק באמצעות סקירת מכרזים שפרסמה הרשות ובחן את ההיבטים הבאים: עצם פרסום מסמכי המכרז ותנאי המכרז, דמי השתתפות, המחזור הכספי הנדרש וגובה הערבויות המבוקשות, כאחוז מהיקף ההתקשרות במכרז.

כל אחד מהפרמטרים שהוצגו לעיל דורגו בנפרד, כך שלכל רשות יש ארבעה דירוגים נפרדים עבור שביעות הרצון, נגישות המידע, נגישות למכרזים וסבסוד הארנונה. על סמך ארבעת הדירוגים נבנה דירוג סופי אשר בו כל אחד מארבעת הדירוגים קיבל משקל לפי חשיבותו ואיכות הנתונים שנאספו בגינו, באופן הבא: דירוג סקר שביעות רצון- 55%, דירוג מדד הארנונה- 15%, דירוג תוצאות בדיקת נגישות המידע של אתרי האינטרנט 10%, ודירוג מכרזים 20%.

שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן, התייחס לנתונים ואמר: "מדד הרשויות המקומיות של הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה והתעשייה נועד לעודד רשויות מקומיות להקל על עסקים קטנים ובינוניים במועד פתיחת העסק וכנ"ל בהתנהלות השוטפת מול הרשויות. העסקים הקטנים והבינוניים מהווים מנוע צמיחה משמעותי למשק הישראלי. הם אחראים לכ-50% מהתוצר העסקי ולכ-60% מהמועסקים במשק. פיתוח העסקים הקטנים הוא אינטרס ציבורי של כולנו. לאחרונה קידמנו את חוק הפנסיה לעצמאים שנכנס לתוקף בשנה שעברה, הורדנו מסים, עשינו רפורמה בבנקאות וכן הקמנו קרנות מימון לעסקים קטנים ובינוניים".

ראש העיר, תומר גלאם, אמר: "הנתונים המרשימים והזינוק המשמעותי שאנחנו רואים, מוכיחים כי אנחנו בדרך הנכונה לסייע לעסקים הקטנים והבינוניים בעיר להצליח. אני יכול להבטיח שזו רק ההתחלה, הגשנו שתי בקשות לסיוע בתחום הארנונה לעסקים – הנחה של 7.5 אחוזים בתעריף למשרדים והנחה של 50 אחוזים בשטחים המשותפים ואנחנו לא עוצרים כאן. אנחנו חושבים כל העת כיצד להקל עליהם יותר וכיצד לסייע להם להתרחב, לצמוח ולגדול, למענם בפרט ולמען כלכלת העיר אשקלון בכלל".

 

 "אני קשוב לבעלי המשרדים"

 

לפני מספר שבועות התייחס ראש העיר, תומר גלאם, בריאיון ל"סטאר" לביקורת שמושמעת על תעריפי הארנונה למשרדים בעיר ואמר בין היתר: "אני מודע לעובדה שמדובר בתעריף ארנונה גבוה אך מדובר בתעריף היסטורי שנקבע עוד בשנות השמונים והתשעים של המאה הקודמת ועודכן במהלך השנים מבלי שהעירייה ביקשה העלאה או תוספת של תעריף למשרדים. יחד עם זאת, ומאחר ואני קשוב לבעלי המשרדים, כבר בשנת 2019 אישרתי במועצה הגשת בקשה לשרי הפנים והאוצר להפחתת תעריפי הארנונה עבור שטחים משותפים לשיעור של 50 אחוז והשנה, אישרתי במועצת העירייה הגשת בקשה להפחתה חריגה בשיעור מקסימאלי של 7.5 אחוז בתעריפים הארנונה למשרדים בשטח של עד 150 מ"ר. אני נחוש לאשר את שתי הבקשות ולהקל ככל הניתן על בעלי העסקים והמשרדים בעיר. יתרה מכך, היעד שלי הוא להגיש בקשה להפחתה גם בשנה הבאה ולהביא להפחתה משמעותית בתעריפי הארנונה למשרדים. הלכה למעשה אני ראש העיר הראשון בעשרים השנים האחרונות שפונה למשרדי הפנים והאוצר בבקשה להפחית את תעריפי הארנונה ולקביעת תעריפי ארנונה נמוכים. גם במסגרת הבקשה לשנת 2019 ביקשתי הפחתות בתעריפי הארנונה וגם בשנת 2020 וקביעת סיווגים חדשים שנועדו להקל על התושבים ובעלי העסקים והבאת תעסוקה חדשה והקמת מפעלים חדשים בתחום העיר".

 

כיצד זה בא לידי ביטוי?

"כפי שציינתי בשנת 2019 קבענו תעריף לתעשייה עתירת ידע הנמוך ביותר בארץ שיחול בעיר היין, ביקשנו להפחית את תעריף הארנונה למשרדים, מסחר ושירותים עבור שטחים משותפים ב- 50%. בשנת 2020 אישרנו פניה לשרים בהפחתת תעריפי משרדים עד 150 מ"ר בשיעור של 7.5%, קביעת סיווג חדש למחסן עסקי בתעריף נמוך וסביר שלא היה קיים עד כה, קביעת תעריפי ארנונה מופחתים למפעלים שיחלו בהקמתם בשנת 2020 ויעסיקו לפחות 200 עובדים, הפחתת תעריף ארנונה לחניות תת קרקעיות בבנייני משרדים, הפחתת תעריף ארנונה לשטחי לא מקורים בנכסים שאינם למגורים ועוד. האמת היא שאנחנו עושים הכל כדי להקל על כלל תושבי אשקלון, בין אם אתה בעל עסק, בעל משרד, בעל מפעל או תושב, אני רואה לנגד עיניי כל אחד ואחת מהם כשאני מקבל החלטות חשובות כמו בנושא הארנונה. ואני רוצה להגיד לך עוד משהו, עוד נתון חשוב, ואלו אחוזי הגבייה הגבוהים שעומדים באשקלון על כמעט 95 אחוז. בעיניי, זה מצביע על הבעת אמון בתעריפים שלנו, שהם באמת נמוכים, והתושבים מעריכים את זה. הכי קל להתמודד עם הגירעונות שהותירה ההנהלה הקודמת באמצעות העלאת ארנונה ולהטיל על כתפי התושבים את ניפוח הקופה הציבורית אבל זאת לא דרכי. אנחנו באמת עובדים קשה וחושבים כל הזמן איך להקל על התושבים ובעלי עסקים".

 

בעלי המשרדים מתלוננים גם על נושא המדידות והחישוב מחדש של התעריף

"ראשית, מדובר רק על בעלי המשרדים עם השטחים המשותפים וככל שזה היה תלוי בנו, לא היינו מבצעים את המדידות אך אנחנו מחויבים לכך. תהליך המדידות של משרדים החל בעקבות פסק דין שהתקבל בתובענה ייצוגית שחייבה את כל הרשויות מקומיות להתחיל ולבצע מדידות. חשוב לי להדגיש כי למרות המצג שמנסים להציג, ההכנסות מארנונה ממשרדים אינן משמעותיות אך העירייה מחויבת לחייב בהתאם להוראות צו הארנונה. מדובר על פחות משני אחוזים, המהווים כשמונה וחצי מיליון שקלים לעומת 480 מיליון שקלים מתקציב ההכנסות השנתי מארנונה, כך שאף אחד לא מנסה לעשוק אותם. להיפך, כמו שאמרתי, נעשה כל מה שאפשר כדי להקל על בעלי המשרדים ולהפחית עבורם עוד יותר את התעריפים".