עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

   עיריית אשקלון בהסכם חסוי אין לנכים כניסה לחוף הים

 

המאבק שהחל ביולי 2018 כנגד עריית אשקלון בעניין הנגשת החופים וביצוע התאמות נגישות. הסתיים שבוע שעבר בהסכם חסוי מעיני הציבור, בו נדרשה העירייה לשלם פיצוי בגובה עשרות אלפי שקלים למנהלת המאבק מגי מדינה.  למרות כתב ההתראה מאת הנציבות, רק חוף דלילה יונגש, חוף בר כוכבא יישאר לא מונגש. העניין הועבר לבחינת משרד המשפטים והשרה למירב כהן.

ממש לפני שנה , ולאחר 3 שנים של מאבק על הגשת החופים, הומצאה לעיריית אשקלון כתב התראה מטעם הנציבות כנגד ראש העיר, בו נטען כי מחדליו האישיים  בקידום הנגשת החופים מהווים עבירה פלילית, בנוסף מתבקש ראש העיר לשלם פיצוי כולל בסך 212,500 ₪ בטרם תובענה ייצוגית. ההתראה כנגד העירייה באה למרות ובניגוד הצהרות העירייה מזה שנים כי החופים בעיר מונגשים, מפקחים מטעם הנציבות קבעו אחרת.

באוקטובר 2019 התקיים סקר נגישות חופים על ידי מפקחת מחוזית מטעם הנציבות בו נכחו מנהלי המאבק ואף נציג מטעם העירייה, הליקויים היו רבים והבהירו חד משמעית כי טענות העירייה הנם טענות חסרות בסיס. לאור דו"ח המפקחת הוצאה התראה לעיריית אשקלון ביום 26.7.20. שנתיים לאחר המאבק.

מסקנות הסקר ומסמכים שנאספו על ידי המפקחת מעיריית אשקלון, מעידים על כך שעיריית אשקלון הפרה לכאורה את חובתה להנגיש מקומות שאינם בניין ( חוף ים וגני שעשועים). מהמסמכים הללו עולה שהעירייה לא קיימה את חובת ההנגשה לא רק ביחס לחופי הרחצה עליהם התלוננו חברי המאבק, אלא גם ביחס ל-21 הגנים הציבוריים שסווגו למנה הראשונה להנגשה ושל 28 המקומות שסווגו למנה השנייה להנגשה.

לפני כחודשיים ימים פנתה המערכת אל הנציבות לזכויות אנשים עם מוגבלויות לבחון את התקדמות הנגשת החופים, באופן חריג נתקבלה תשובה כי יש לקבל את הנתונים מאת משרד המשפטים.

פנייה נעשתה למשרד המשפטים. עוד התברר כי למעשה לפני שבועיים ימים לערך, נחתם הסכם עם מנהלת המאבק, הגב' מדינה, בו מוכנה העירייה לקדם הנגשה של חוף אחד, את חוף דלילה, וככל הנראה לפצות אותה על הנזק שנגרם לה במאבק כפי הקבוע במכתב ההתראה.

בשיחה עם הגב' מגי מדינה הבהירה: " אני לא יכולה לדבר עם ההסכם, כי ההסכם לפי דרישת העירייה הוא חסוי, איני יכולה לדבר על פיצוי או כל עניין אחר, רק אוכל לומר, כי ניהלתי מאבק להנגשת החופים כמעט לבד במשך כ 4 שנים, ההסכם גם אם אני לא מרוצה ממנו, הוא מקדם ולו במעט את נגישות החופים שלא הייתה קיימת בעיר בטרם המאבק, כל מי שחושב ורוצה לקדם את המשך המאבק להנגשת החופים, מוזמן לעשות כן" .

פנייה את סגן ראש העיר, ומי שממונה על התושבים עם צרכים מיוחדים , יורם גניש, לא נענתה. המערכת בקשה לדעת מדוע כמי שאמון על מערך הנגישות בעיר, הסכים כי חוף מרכזי בעיר לא יונגש למרות דוחות פיקוח מאת הנציבות. כמו כן, איך הוא נותן את ידו להסכם אשר מוסתר מהציבור הכללי, ומהציבור אותו לכאורה מייצג המהווה כ 5% מכלל התושבים בעיר.

תחילתו של המאבק, בחודשי הקיץ החמים, יוני 2018, אז החלו חברי עמותת אקים אשקלון, יו"ר הסניף מגי מדינה וחבר ההנהלה ד"ר שלמה סויסה, במאבק להנגשת שניים מחמשת החופים המוכרזים בעיר תחת כותרת המאבק "חלום של ים". עיריית אשקלון במועד זה לא מתייחסת  לחשיבות הנגשת החופים לאלפי בעלי הצרכים המיוחדים בעיר. כמו כן פועלים חברי המאבק להנגשת גני השעשועים בעיר.

בקיץ כולם רוצים ללכת לים, זו אחת הדרכים היחידות להצטנן בצורה נורמלית מבלי לשבור חסכונות לטובת חברת החשמל, קצת להיות באוויר הפתוח, גם אם הוא לא זז. לחכות לבריזה של אחר הצהרים ולטבול את קצות הגוף במים מלוחים בערך 15 מעלות פחות מאשר האוויר מסביב. הים, החוף וגני השעשועים הנם אחד מסימני החופש לתלמידים ולהורים, אשר פוקדים את חופי העיר וגני השעשועים יום יום. על הזכות הבסיסית לשכשך במים יכולים או להתנדנד בנדנדה בעלי המוגבלויות ומשפחותיהם רק לחלום. מתוך 6 חופים מוכרזים בעיר, לא היה חוף אחד מונגש ל 5% מתושבי אשקלון בעלי המוגבלויות ולא גן שעשועים אחד מונגש. את הדברים הכי בסיסיים בחר ראש העיר להעלים מחייהם של אלפים רבים.

תחילת המאבק החלה בהעלאת המודעות ולאחריה פנייה לגופים הרלוונטים בעיר בכדי לקדם את הנגשת החופים. ואכן לאחר פגישות עם האחראי על החופים בעיר ועם נציג הנגישות בעיר, הוסכם על הנגשת חוף אחד עד לתכנון מקיף יותר. שבוע לאחר ההסכמות נתבשרו נציגי המאבק כי "אין כסף", 120,000 ₪ זה סך העלות להנגשה ראשונית שנתבקשה, הסיבה האמיתית הייתה פוליטית, נציגי המאבק לא היו נאמני ראש העיר.

לאור התנהלות העירייה וראש העיר, פנו נציגי המאבק לנציבות על שיוויון הזכויות לאנשים עם מוגבלויות. העתקי התראה הופנו ישירות לראש העיר שבחר להתעלם מהם לחלוטין.

בשנת 2014 נכנסו לתוקפם תקנות שוויון זכויות עם מוגבלויות, אשר בפועל מסדירות את החובה של הרשויות המקומיות לדאוג לאוכלוסייה המוגבלת, אשר מזה עשרות שנים מוזנחת ולמעשה כמעט ולא נלקחת בחשבון. התקנות קובעות לא רק את החובה אלא את הדרך שבה אמור להיות חוף מונגש, גני שעשועים מבני ציבור ועוד. בעוד ערים אחרות מתהדרות באירועים בחוף לאנשים עם מוגבלויות וגני שעשועים מונגשים, באשקלון, בנו שביל גישה מעץ שנעלם בגל הראשון.

פניות הנציבות לעיריית אשקלון, הושבו בשקרים, החופים מונגשים הייתה תשובת העירייה. נציגי המאבק אשר הגיעו לבדוק את הצהרות העירייה, גילו כי אין כל אזכור להנגשה. ניסיונות עיריית אשקלון לצייר מציאות ואפילו לשקר לא פסקו. נציגי המאבק הוזמנו לפגישה עם ברק, מי שבזמנו תכלל את כלל אגפי העיר, אשר בחר במועד הפגישה לבצע הפרד ומשול בין נציגי המאבק וביטל את הפגישה לאחר שתקוותו לא צלחה.

בכל שנות המאבק, בחרה הנהגת העיר וראש העיר לטעון כי החופים מונגשים, מעת לעת היה מעלה ראש העיר תמונה או פוסט ומצהיר כי החופים העיר נגישים, האמת הייתה אחרת. בקיץ 2019 ביצעה עיריית אשקלון הנגשה חלקית – לשני החופים, דלילה וחוף בר כוכבא. הנגשה חלקית ולא מותאמת אשר אינה מאפשרת בפועל לבעלי צרכים ומוגבלויות ליהנות מחוף הים.

הסככות הוקמו על שביל הגישה לחוף לכלל התושבים, והפכו מהר מאוד לפינה מועדפת ומוצלת לתושבי העיר ולא לבעלי המוגבלויות. שביל הגישה היה רחוק מקו המים ולא אפשר הגעה למים, וכסא גלגלים צף היה אחד בלבד בכל חופי העיר. כל ניסיונות נציגי המאבק להבהיר לראש העיר כי מראית עין אינה הנגשה לא צלחו.

השנים האחרונות היו בסימן שיפוץ מדרכות וכבישים, מיליונים הושקעו באבנים משתלבות ואספלט. אך כאשר מדובר בשבילי גישה לחופים לאוכלוסיית הנכים, המחשבה נעצרת והלב נאטם. התקנות קבעו, כי באשקלון שלה 6 חופים מוכרזים, שניים צריכים להיות מונגשים. חוף הפארק הלאומי אשר מוחזק ע"י רשות הטבע והגנים, חייב גם הוא על פי חוק להיות מונגש.

הקריאה הברורה והמוסרית לעירייה, לאפשר לאנשים עם מוגבלויות ליהנות כמו כולם מרחצה נגישה ונוחה בים, לספק להם את כל הדרוש לכך החל מחניות נכים, דרך שבילי גישה סלולים עד לקו המים ובין שירותי החוף השונים נגישות, שירותי נכים וסככות צל נגישות נתקלות בלב אטום. תומר גלאם הניח את טובת האוכלוסייה המוגבלת הרחק אחרי השיקולים הפוליטיים. והיום הם מוסתרים בהסכם חסוי.

באוגוסט 20, הניחה הנציבות את מסקנותיה בפני עיריית אשקלון, בשורה התחתונה הבהירה כי העירייה אינה עומדת בהנגשת החופים וכן בהנגשות אחרות המתבקשות על פי החוק. עיריית אשקלון השיבה פעמיים לטענות הנציבות ובכל פעם נדחו טענותיה.

לאור מסקנות הנציבות לשיוויון זכויות, יצאה זו בכתב התראה כנגד ראש העיר ועיריית אשקלון לפני תביעה אזרחית, כתובענה ייצוגית כנגד רשלנותה בקיום התקנות והחוקים,  וצו הנציבות שהנו קנס בגין התנהלות העירייה וכן הבהרה כי מחדליהם הנם אישיים ומהווים עבירה פלילית.

למרות הצהרות ראש העיר כי הנגיש את החופים, הסכימה עיריית אשקלון והעומד בראשה בתגובתה לנציבות כי החופים לא מונגשים.  "על פי רשימת ההנגשה שהועברה, חופי הרחצה דלילה, בר כוכבא והחוף הנפרד אמורים היו להיות מונגשים במסגרת ה"מנה הראשונה" אשר מועד השלמתה חלף ביום 2017.5.11 . בתגובותיכם למכתבי ההתראה ומסקרי הנגישות שצירפתם אינכם חולקים על כך שחופי הרחצה האמורים לא הונגשו בהתאם לתקנות מקום שאינו בניין וברור שהעירייה מודעת לכך שקיימים בהם ליקויי נגישות רבים. מסמכים אלה מהווים הודאה בקיומם של ליקויים שנמצאו בפיקוח שביצעה הנציבות, עליהם התרינו במכתבי ההתראה".

ליקויי הנגישות בחוף בר כוכבא שתועדו על ידי הנציבות ולא הופרכו ע"י העירייה, למעשה מהווים הודאה בליקויים אשר נמצאו בפיקוח לצד הודאה בקיומם של ליקויי נגישות נוספים המופיעים בסקר הנגישות. כמו כן, לא העברה העירייה תכנית פעולה דבר אשר לכשעצמו מהווה הפרה. כיום במסגרת ההסכם מוותרת העירייה על הנגשת החוף.

תגובת העירייה לנציבות מבהירה את מחדל הניהול והעסקנות הפוליטית " בניגוד להסכמה הג'נטלמנית שהתקבלה במשרדכם בין היתר שטחנו את הסיבות לעיכוב הביצוע , חדשות לבקרים מתקבלות מטעמכם צווים והתראות כנגד העירייה, אלא משבשים את פעילותה וגוררים אותה להוצאות של שכר טרחה לעורכי דין יועצים ומומחים"….. " אין מחלוקת על כך שקצב הביצוע נמוך מהקבוע בחוק…. קימות נסיבות אוביקטיביות שבעטיין נגררה העירייה לעיכוב ביצוע".

כאמור, מאז כתב ההתראה עשתה  העירייה כל שלאיל ידה להסתיר את העניין ולא להביא אותה לפתחו של בית משפט, או לידיעתו של הציבור. גם ההסכם שנחתם בשבועיים האחרונים, מהווה המשך של הסתרה והעלמת נתונים חשובים לתושבי העיר.

על העירייה לקחת אחריות כפי שלקחו בעירים אחרות, שבהם התושב הוא העיקר. באשדוד החוף המונגש, הביא קבוצות של נכים מחוץ לעיר, עם המשפחות והמלווים. חוף מונגש אינו רק שירות חובה לתושב, חוף מונגש מהווה גורם משיכה למוגבלים שמבקשים את הים בקיץ גם מחוץ לעיר, שיכול להיות מנוף כלכלי לטובת העסקים בחופי הים. בעיריית ראשון לציון מקיימים הפנינג של בעלי מוגבלויות בחוף הים. ובעיריית אשקלון בוחרים להעלות פוסט ולקיים הסכם חסוי.