עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

ספינה גוררת חדשה על שמו של אורני לוברני ז"ל הושקה השבוע

בטקס חגיגי הושקה השבוע ספינה גוררת חדשה בנמל קצא"א באשקלון, אשר תיקרא על שם שגריר ישראל באיראן לשעבר, אורי לוברני ז"ל שהלך לעולמו אשתקד * יו"ר קצא"א ארז חלפון: "היה זה אך טבעי לקרוא לגוררת המובילה ספינות בזהירות אל נמל המבטחים על שמו"

בטקס חגיגי ומרגש שהתקיים ביום ראשון השבוע ציינו קצא"א, חברת החשמל וחברת הפחם את קבלתן של שתי ספינות גוררות חדשות, אשר תחלפנה את הספינות הפועלות כיום בנמל קצא"א באשקלון. הגוררת האחת תקרא 'גיאה', ואילו  הגוררת השניה תקרא על שמו של אורי לוברני ז"ל, דיפלומט בכיר ודירקטור לשעבר בקצא"א, אשר נפטר במהלך מרץ 2018. הטקס נערך במעמד אלמנתו של אורי לוברני ז"ל, שרה לוברני, ובני משפחתם. עוד נכחו בטקס, יו"ר חברת קצא"א, ארז חלפון, יו"ר דירקטוריון חברת החשמל, יפתח רון טל, מנכ"ל חברת קצא"א בפועל, איציק לוי, מנכ"ל חברת החשמל, עופר בלוך, מנכ"ל חברת הפחם, משה בורנשטיין.

לוברני כיהן לאורך חייו בתפקידים רבים בשירות הציבורי והדיפלומטי, משנות הקמת המדינה ועד יומו האחרון. בין תפקידיו הרבים כיהן כיועצו לענייני ערבים של ראש הממשלה הראשון דוד בן גוריון, ובהמשך אף כיהן כראש לשכתו; כיהן כשגריר ישראל ברואנדה, באוגנדה ובאתיופיה וכן כשגריר הישראלי באיראן, בטרם נותקו הקשרים בין המדינות. במסגרת כהונתו זו יצר קשרים הדוקים עם השאה מוחמד רזה שאה פהלווי, אשר הודח מתפקידו במהפכה בשנת 1979, אז גם נותקו יחסיה הדיפלומטים של ישראל עם איראן.

בראשית שנות ה-80 כיהן לוברני כמתאם הפעולות בלבנון, בהמשך שימש יועץ לשר הביטחון אהוד ברק, ולאחר מכן התמנה לתפקיד יועץ לשר לעניינים אסטרטגיים, משה (בוגי) יעלון, בו כיהן עד לפרישתו משירות המדינה, בשנת 2015. במהלך השנים האחרונות כיהן לוברני כדירקטור בקצא"א, ולקח חלק בפיתוח החברה ועיצובה.

במהלך הטקס שהתקיים בנמל קצא"א באשקלון, אמר יו"ר חברת החשמל, האלוף (במיל') יפתח רון טל: "תרומתו של אורי לוברני לביטחונה של ישראל היא עצומה ואין מספיק מילים לתאר אותה. אני שמח שהצלחנו להנציח אותו בתחום הביטחון האנרגטי שהיה יקר לליבו, וממליץ להמשיך להנחיל את מורשתו".

יו"ר קצא"א, ארז חלפון, נשא דברים אף הוא ואמר בין היתר: "בשל תרומתו האדירה של לוברני למדינת ישראל, היה זה אך טבעי לקרוא לגוררת המובילה ספינות בזהירות אל נמל המבטחים – על שמו. לאורי היה תפקיד משמעותי מאוד בעיצוב פניה של קצא"א והפיכתה לחברה מובילה במשק האנרגיה של מדינת ישראל, ואנו גאים ומתרגשים להנציח את פועלו ולהמשיך את דרכו האמיצה והמיוחדת".