עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

סגירת המעגל של אלי אלעזרא

שנים רבות לאחר שסיים את חוק לימודיו במקיף ב', איש העסקים האשקלוני אלי אלעזרא, ממשיך לסייע לתלמידים על מנת לצמצם פערים חברתיים * הקרן שהקים מפעילה במקיף ב' באשקלון תכנית ייחודית בשם "גשר לאקדמיה" במסגרתה מקבלים התלמידים ליווי צמוד של סטודנטים שמכינים אותם לבגרות * השבוע פגשו התלמידים את נציגי התורמים באירוע מרגש   

איש העסקים אלי אלעזרא הוא כבר מזמן שם דבר בעולם העסקים הישראלי: אולם מעבר להצלחה העסקית שלו הוא לעולם לא שוכח את המקום ממנו הגיע. שנים רבות לאחר שסיים את חוק לימודיו במקיף ב', תרומתו הנדיבה מסייעת לתלמידים ופועלת מתוך מטרה חשובה של צמצום הפערים בחברה הישראלית. לאחרונה התאחדו שלושה גופים: קרן אלעזרא לזולת, קרן אייס"ף, ופר"ח לפרויקט מרשים של נתינה משמעותית במיוחד במסגרתו מקבלים התלמידים בבית הספר שלוש שנים של ליווי צמוד של סטודנטים שמכינים אותם לבגרות ונותנים להם כלים להתמודדות רגשית וחברתית בעתיד. התכנית העונה לשם "גשר לאקדמיה" פועלת במסגרת קרן אלעזרא לזולת בראשותה של מרגלית ברכה – אלעזרא. הקרן עצמה הוקמה בשנת 2004, על ידי איש העסקים אלי אלעזרא שמקפיד לשלב עשייה עסקית עם נתינה חברתית. אלעזרא שגדל בשכונת עתיקות ולא שכח את הקשיים של תושבי עירו.

לאחר הצלחת התכנית בבתי ספר אחרים בעיר, פעלו במרץ אנשי הקרן לפני כשנה וחצי על מנת לאתר כיתה מתאימה לסייע לה במתן התכנית, שהוכחה כתכנית מהפכנית שמשפרת בצורה דרמטית את הישגי התלמידים, ובמקביל אף מסייעת להם להגיע לאקדמיה.

"חיפשנו בית ספר שיתאים למטרות תכנית", סיפרה השבוע ברכה- אלעזרא. "ולפי הבדיקות שערכנו בית הספר מקיף ב' נראה מתאים. אחת הסיבות לכך היה המנהל שבדיוק החל את תפקידו יניב עקיבא, וקיבלנו את הרושם שיוביל בהצלחה את התכנית ולשמחתי לא התבדינו".

לקראת פתיחת שנת הלימודים הקודמת, נערכה פגישה בין מפעילי התכנית לבין המנהל החדש עקיבא ומכאן הדרך לפתיחת הפעילות הייתה קצרה: "הבנו שיש מישהו שירים את הכפפה, אנחנו משקיעים משאבים רבים וחשוב לנו שיהיו האנשים המתאימים, שיידעו להעריך את הנתינה ואת חשיבותו של הפרויקט להצלחת התלמידים".

לקראת פתיחת השנה הקודמת, נערכו ראיונות אישיים עם תלמידי הכיתה המיועדת, שהבינו את חשיבות התכנית, כמו גם את העובדה שהתכנית מסייעת להם בזכאות לתעודת בגרות, איכותית, תעודה שמהווה כרטיס כניסה להצלחה ולשילוב בלימודים אקדמאיים בהמשך. "אנחנו יודעים איך לעשות את זה, אנחנו נותנים להם את כל הכלים להצלחה. מה שחשוב זה שיתוף הפעולה, של כלל הגורמים, התלמידים, צוות בית הספר והתורמים", מספרים נציגי הפרויקט.

במסגרת התכנית קיבל כל אחד מ-23 התלמידים בכיתה חונך אישי שמלווה אותו בין 2-4 שעות שבועיות ומסייע לו בלימודים. בכדי להצליח בנושא מקבלים החונכים סדנה מלווה אחת לחודש בה הוא מקבל כלים לסייע לתלמידים, בתמורה מקבלים הסטודנטים ממוסדות אקדמאיים באזור מלגת לימודים במסגרת פרויקט פר"ח. מעבר להשקעה בפעילות, התלמידים מקבלים פעילות מגוונת אחת לחודש, הפעילות כוללת בין היתר סיורים באקדמיה במכללות ובאוניברסיטאות.

יצוין כי צוות התכנית והתורמים מגיעים לבית הספר שלוש פעמים בשנה לפגישה עם הצוות החינוכי, לבדיקה ולמעקב מקרוב על הצלחת התכנית. כאמור לפני כשבועיים נערך מפגש מיוחד, כשנה וחצי לאחר פתיחת התכנית, מפגש שבו נרשמה התרגשות רבה בקרב במיוחד יוזמי התכנית שנפגשו עם התלמידים עצמם: "התלמידים הציגו שאיפות שהם לא העזו לשאוף אליהן לפני שנה. אז הם היו כל כך עסוקים בבעיות האישיות שלהם, ולעומת זאת עכשיו ראיתי ילדים חזקים יותר, עם ראש מורם וביטחון, ראיתי את העיניים שלהם, לפני שנה הם דיברו הם פנים מורכנות. עכשיו הבנו שיש להם אופק, שנה וחצי של עבודה באה לידי ביטוי, יגעת ומצאת תאמין" מציינת ברכה- אלעזרא.

"ההתקדמות שלהם מרגשת"

מי שזוכה להערכה רבה מקרב אנשי התכנית, הוא מחנך כיתה יא' 3 אריאל צברי. לדבריו: "התלמידים מאוד מעריכים את התכנית, ומקפידים להגיע לכל המפגשים אחת לחודש. בפגישה האחרונה הייתה פעילות שקשורה בעיקר למוטיבציה, סדנאות ,שיחות ועבודה על הביטחון העצמי של התלמידים. השילוב בין החונכים לתלמידים מניב פירות בהישגיים הלימודיים. הקשרים ביניהם מאוד משמעותיים, התלמידים ממש מחכים למפגשים. בסופו של יום, יש חונכים רבים שנתקלו בקשיים ולכן הם מעודדים את הילדים. הם בהחלט באים אלי ואומרים לי 'אני יודע שהחונך שלי עבר קשיים והצליח ואני גם יכול', וזה שווה את הכל".

רכזת החונכים של הפרויקט, זהבה ביוך, היא סטודנטית לעבודה סוציאלית במכללת ספיר. השבוע היא סיפרה ל"סטאר": "מטרת הפרויקט היא גם בעזרה בלימודים עצמם וגם במישור החברתי והרגשי, עוזרים להם בשיעורי הבית, לומדים איתם למתכונות ולמבחנים ביחד, עושים קבוצות לימוד משותפות של תלמידים וחונכים לקראת מבחנים. לדוגמא באנגלית -ישנה שיטה איך ללמוד למבחנים, איך לקרוא את החומר לפני ולהתכונן, איך לענות על שאלות ועוד. אני כרכזת מקבלת את הציונים שלהם מכל מבחן ואני מכוונת את החונכים והתלמידים איך ללמוד בכדי להשתפר למבחן".

את רואה את השיפור הלימודי?

"אני רואה בהחלט את השיפור שקורה לאורך זמן. לדוגמא בתחילת השנה התלמידים נבחנו במתכונת בספרות, ולפני כשבועיים הייתה מתכונת נוספת והציונים היו גבוהים בצורה משמעותית יחסית מאשר במבחן הראשון. אין לי ספק שהסיבה העיקרית הייתה העבודה הצמודה והנקודתית בנושא הזה".

מה באשר לנושא החברתי והרגשי?

"הסטודנטים שנמצאים בתכנית מגיעים דרך מלגה של אייס"ף ומגיעים מרקעים זהים לאלו של התלמידים ולכן יכולים להבין אותם מצוין, מה שמוביל לחיבור אמיתי בין החונכים לתלמידים. השיחות שיש ביניהם מאפשרות לשאיפות שלהם לגדול ולא להישאר נמוכות כי אף אחד לא כיוון אותם כמו שצריך לחשוב גבוה".

מה את שומעת מהסטודנטים החונכים?

"יש המון רצון ומוטיבציה מצד החניכים יחד עם זאת זה לא תמיד קל לרתום אותם. אבל אחרי פעם או פעמיים שהם יושבים איתם, מרגישים שינוי ופתיחות מצד התלמידים שמעבר לסיוע שהחונכים נותנים להם בלימודים, הם מהווים עבורם אוזן קשבת, ונוצרים קשרים. עבור הילדים, החונכים הם סוד של אחים גדולים או חונכים. הם מדברים איתם על נושאים אישיים כמו זוגיות, או קשיים שלא תמיד הם מרגישים בנוח לשתף את ההורים או את החברים".

איך את רואה את התכנית היום ביחס להתחלה לפני כשנה וחצי?

"בהתחלה עם כל זה שהם התחייבו לתכנית, הם לא ממש הבינו איך היא עוזרת, ואז תוך כדי תנועה הם הבינו את העוצמה והחשיבות של התכנית. עכשיו הם הרבה יותר נוכחים, מרגישים פתיחות רבה יותר לקבל יותר מהחונכים שלהם ולא מתביישים לבקש. הם יודעים מה הם יכולים לקבל וזה לא מובן מאליו בעבורם, הם מעריכים הרבה יותר את מה שהם מקבלים".

אלו תגובות את מקבלת מהחניכים?

"הם מאוד אוהבים את הזמן עם החונכים ונהנים ממנו. הם מרגישים שדורשים מהם המון, וזה נותן להם הרגשה טובה שלמישהו אכפת מהם. הדרישות שלנו מהם הם ריאליות, לדוגמא אם מבקשים מהם לקבל ציון טוב יותר הם טיפה בלחץ מזה, אבל כשהם מבינים שאכפת לנו מהם והם מסוגלים ליותר, הם מוכיחים לעצמם ולנו שהם אכן מסוגלים וזה שווה את הכל. הם מפתיעים אותנו מאוד לטובה. בשנה שעברה הייתי חונכת, ליוויתי אותם מקרוב כל השנה. ההתקדמות שלהם מרגשת ובאופן אישי זה סיפוק ענק בשבילי לרכז את התכנית".