עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

"נחוש להקל על בעלי העסקים והמשרדים באשקלון"

בישיבת המועצה האחרונה אישרה מועצת העיר את צו הארנונה לשנת 2020. מאז אנחנו לא מפסיקים לשמוע על תעריפי הארנונה, למגורים, לעסקים, למסחר וכמובן – למשרדים. הרבה משפטים נזרקו לאוויר וכל אחד מושך לכיוון שלו. אז מהי האמת על הארנונה באשקלון? ישבנו לשוחח עם ראש העיר, תומר גלאם, כדי לקבל ממנו את כל העובדות על אחד הנושאים החשובים ביותר עבור התושב בעיר.

במהלך השבועות האחרונים תעריפי הארנונה למשרדים באשקלון עמדו במרכז השיח הציבורי: רבים מבעלי המשרדים ומהתושבים השוכרים אותם התרעמו על התעריף הגבוה אותו הם נדרשים לשלם לעיריית אשקלון וקבלו על כך שבערים רבות אחרות, לרבות ערים במרכז הארץ התעריפים נמוכים משמעותית. עד עתה ראש העיר, תומר גלאם, לא התייחס לנושא בהרחבה למעט ההערות המתבקשות בישיבת המועצה שעסקה באישור צו הארנונה לאחרונה. כעת הוא פורש את משנתו בפני עיתון "סטאר" ומציג לתושבים את האופן שבו הוא מתייחס לנושא הכה חשוב שמשפיע על חיי כולנו.

לאחר ששמענו כל כך הרבה גרסאות, מה האמת על הארנונה, ראש העיר?
"האמת היא שאשקלון היא העיר עם תעריף הארנונה למגורים מהנמוכים בישראל וגם השנה בחרתי שלא להעלות את התעריפים כדי לא להכביד על תושבי אשקלון את נטל המיסים ולמרות שהמליצו לי לעשות כן. אני בחרתי שלא לעשות זאת. זו נקודה חשובה שנוגעת לכיס של כל אחד ואחת מאיתנו וחשוב לי שתושבי אשקלון ידעו שאני עושה את הכל על מנת להקל עליהם ככל הניתן. עוד משהו שהתושבים אינם יודעים זה שבניגוד לרשויות מקומיות רבות באשקלון התושבים אינם משלמים ארנונה עבור שטחים משותפים בבתים משותפים, דבר נוסף שנועד להקל עליהם. כך גם לגבי תעריפי הארנונה לנכסים המשמשים לתעשייה, מלאכה ומסחר שגם הם בין הנמוכים בישראל. כמו כן, על מנת לעודד תעסוקה מתקדמת בעיר ובפרט הבאת עוגנים בתחום תעשיית עתירת ידע והייטק הכרזנו על עיר היין כאזור חדש לחיוב ארנונה וקבענו תעריף ארנונה להיי טק הנמוך ביותר בכל הארץ".

לאחרונה ספגת לא מעט ביקורת על תעריפי הארנונה למשרדים
"בכל הנוגע לתעריף למשרדים אני מודע לעובדה שמדובר בתעריף ארנונה גבוה אך מדובר בתעריף היסטורי שנקבע עוד בשנות השמונים והתשעים של המאה הקודמת ועודכן במהלך השנים מבלי שהעירייה ביקשה העלאה או תוספת של תעריף למשרדים. יחד עם זאת, ומאחר ואני קשוב לבעלי המשרדים, כבר בשנת 2019 אישרתי במועצה הגשת בקשה לשרי הפנים והאוצר להפחתת תעריפי הארנונה עבור שטחים משותפים לשיעור של 50 אחוז והשנה, אישרתי במועצת העירייה הגשת בקשה להפחתה חריגה בשיעור מקסימאלי של 7.5 אחוז בתעריפים הארנונה למשרדים בשטח של עד 150 מ"ר. אני נחוש לאשר את שתי הבקשות ולהקל ככל הניתן על בעלי העסקים והמשרדים בעיר. יתרה מכך, היעד שלי הוא להגיש בקשה להפחתה גם בשנה הבאה ולהביא להפחתה משמעותית בתעריפי הארנונה למשרדים.

הלכה למעשה אני ראש העיר הראשון בעשרים השנים האחרונות שפונה למשרדי הפנים והאוצר בבקשה להפחית את תעריפי הארנונה ולקביעת תעריפי ארנונה נמוכים.

גם במסגרת הבקשה לשנת 2019 ביקשתי הפחתות בתעריפי הארנונה וגם בשנת 2020 וקביעת סיווגים חדשים שנועדו להקל על התושבים ובעלי העסקים והבאת תעסוקה חדשה והקמת מפעלים חדשים בתחום העיר".

כיצד זה בא לידי ביטוי?
"כפי שציינתי בשנת 2019 קבענו תעריף לתעשייה עתירת ידע הנמוך ביותר בארץ שיחול בעיר היין, ביקשנו להפחית את תעריף הארנונה למשרדים, מסחר ושירותים עבור שטחים משותפים ב- 50%. בשנת 2020 אישרנו פניה לשרים בהפחתת תעריפי משרדים עד 150 מ"ר בשיעור של 7.5%, קביעת סיווג חדש למחסן עסקי בתעריף נמוך וסביר שלא היה קיים עד כה, קביעת תעריפי ארנונה מופחתים למפעלים שיחלו בהקמתם בשנת 2020 ויעסיקו לפחות 200 עובדים, הפחתת תעריף ארנונה לחניות תת קרקעיות בבנייני משרדים, הפחתת תעריף ארנונה לשטחי לא מקורים בנכסים שאינם למגורים ועוד. האמת היא שאנחנו עושים הכל כדי להקל על כלל תושבי אשקלון, בין אם אתה בעל עסק, בעל משרד, בעל מפעל או תושב, אני רואה לנגד עיניי כל אחד ואחת מהם כשאני מקבל החלטות חשובות כמו בנושא הארנונה. ואני רוצה להגיד לך עוד משהו, עוד נתון חשוב, ואלו אחוזי הגבייה הגבוהים שעומדים באשקלון על כמעט 95 אחוז. בעיניי, זה מצביע על הבעת אמון בתעריפים שלנו, שהם באמת נמוכים, והתושבים מעריכים את זה. הכי קל להתמודד עם הגירעונות שהותירה ההנהלה הקודמת באמצעות העלאת ארנונה ולהטיל על כתפי התושבים את ניפוח הקופה הציבורית אבל זאת לא דרכי. אנחנו באמת עובדים קשה וחושבים כל הזמן איך להקל על התושבים ובעלי עסקים".

"אין פתרונות קסם"

אי אפשר לדבר על תעריפי הארנונה למשרדים מבלי לשאול מדוע למעשה הם גבוהים יותר מאשר ערים הממוקמות במרכז הארץ
"המחירים אכן גבוהים אבל הם לא נקבעו בשנתיים האחרונות. מדובר באותם מחירים שהונהגו בשנות השמונים והתשעים ולעירייה אין כל אפשרות להפחית אותם ללא אישור שרי הפנים והאוצר. אני ראש העיר הראשון שפעל בנושא, אם זה בצו הארנונה 2019 בו הגשנו בקשה להפחתה של 50 אחוז לשטחים משותפים של משרדים וההפחתה שביקשנו השנה בשיעור של 7.5% למשרדים עד 150 מ"ר. זה דבר שאף ראש עיר לפני לא עשה. אז בא ראש עיר, היחיד ששם את הדברים על השולחן, פועל מול משרדי הפנים והאוצר, מנסה לסייע, להפחית, להוזיל ולהקל על בעלי המשרדים. אין פתרונות קסם בנושא הזה. אלו לא החלטות שאני יכול לקבל על דעת עצמי, אלו דברים שטעונים אישור של משרדי הפנים והאוצר אבל לפחות התחלנו תהליך ואני מקווה בכל לבי שנוכל ליישם אותם ולקדם אותם לטובת בעלי המשרדים בעיר. רק על מנת לסבר את האוזן, ההכנסה השנתית מארנונה ממשרדים פרטיים בתחום העירייה עומדת על כ- 8.3 ולכן, המצב שמנסים להציג כאילו העירייה עושקת את בעלי המשרדים הוא מצג כוזב ומנוגד לעובדות".

בעלי המשרדים מתלוננים גם על נושא המדידות והחישוב מחדש של התעריף
"ראשית, מדובר רק על בעלי המשרדים עם השטחים המשותפים וככל שזה היה תלוי בנו, לא היינו מבצעים את המדידות אך אנחנו מחויבים לכך. תהליך המדידות של משרדים החל בעקבות פסק דין שהתקבל בתובענה ייצוגית שחייבה את כל הרשויות מקומיות להתחיל ולבצע מדידות. חשוב לי להדגיש כי למרות המצג שמנסים להציג, ההכנסות מארנונה ממשרדים אינן משמעותיות אך העירייה מחויבת לחייב בהתאם להוראות צו הארנונה. מדובר על פחות משני אחוזים, המהווים כשמונה וחצי מיליון שקלים לעומת 480 מיליון שקלים מתקציב ההכנסות השנתי מארנונה, כך שאף אחד לא מנסה לעשוק אותם. להיפך, כמו שאמרתי, נעשה כל מה שאפשר כדי להקל על בעלי המשרדים ולהפחית עבורם עוד יותר את התעריפים".

אילו סיווגים נוספים כוללת הארנונה?
"בנוסף למגורים, יש סיווגים כמו מסחר, תעשייה, מלאכה והייטק וגם שם התעריפים שמשלמים באשקלון הם בין הנמוכים בישראל. בסיווג התעשייה, שמהווה 40 אחוז מכלל הארנונה, התעריף עומד על 102 שקלים בלבד, לעומת ממוצע של 110 בערים נבחרות, גם בסיווג למלאכה אנחנו עומדים על 99 שקלים לעומת ממוצע של 114 שקלים. אז יש בהחלט נתונים ומספרים מעודדים בארנונה באשקלון ואיפה שאפשר לשפר ולהקל, נעשה את הכל כדי להביא לכך".

"אנחנו לא נחים לרגע"

הזכרת לא אחת את מצבה הכלכלי של העירייה ואמרת שההנהלה הקודמת הותירה אחריה קופה ריקה. זה לא היה אחראי יותר מצדך כן להעלות ארנונה כדי לשמור על הקופה הציבורית?
"אני יודע כיצד להיות אחראי על הקופה הציבורית, גם מבלי שהתושבים שלנו יצטרכו לשלם על כך. אני עומד מאחורי מה שאמרתי, הייתה כאן התנהלות בזבזנית, ואם כבר הזכרת אחריות אז ההתנהלות הייתה לא אחראית בלשון המעטה, אבל בתפיסה שלי, יש דרכים יותר יצירתיות להכניס כסף לקופה הציבורית מאשר העלאת תעריפי ארנונה, זאת הדרך הקלה בעיניי. אני מעדיף לעבוד קשה למען התושבים שלי, אם צריך גם מול משרדי ממשלה כדי לקבל תקציבים שיסייעו לנו בפיתוח העיר, בשיקום תשתיות, בהקמה של פרויקטים חדשים ועוד. וזה הוכיח את עצמו כי בשנתיים האחרונות קיבלנו מאות מיליוני שקלים שבהחלט סייעו לנו. אם לא הכספים שביקשתי וקיבלתי לטובת קידום היציאה הצפונית החדשה מהעיר וכביש עוקף הרצוג, לא היינו רואים עבודות בשטח, לולא הכספים שהבאתי לטובת שיקום שכונות ותיקות לא היינו רואים שדרוג של בניינים ישנים בהיקפים של עשרות מיליוני שקלים, אם לא התקציבים שהבאנו לרווחה, לתרבות ובתחומים נוספים העיר לא הייתה מתפתחת בקצב שהיא מתפתחת כיום. צריך לזכור שהארנונה בסופו של דבר חוזרת לתושבים בכל התחומים, אם זה בחינוך, בניקיון, בתרבות, באירועים, בעבודות ברחבי העיר וצריך לדעת כיצד לנתב את זה נכון. אני שמח שאנחנו מצליחים לשמור על עיר איתנה בכל שנה מחדש והשנה אפילו עלינו במדד הערים עם היציבות הפיננסית, זאת אומרת שאנחנו בדרך הנכונה לטפל בסוגייה הכספית ויחד עם זה אנחנו מתקדמים עם יישומם של פרויקטים משמעותיים שיובילו את אשקלון קדימה, למקום שבו היא ראויה להיות".

אלו משימות עומדות בפניך בימים אלו?
"אנחנו נערכים לפתיחת שנת הלימודים בצורה הכי טובה, חלקה ובטוחה שאפשר, פתחנו את עונת הרחצה עם שדרוג מקיף של כל סככות המצילים וסוכות ההצלה, כולל הנגשה לאנשים עם צרכים מיוחדים, יש לנו תוכנית מדהימה של אירועי קיץ שטרם נראו כמותם בעיר ובחודש אוגוסט נקיים את פסטיבל אשקלון הבינלאומי הראשון לפיסול בחול, אנחנו מבצעים עבודות פיתוח ושיקום תשתיות ברחבי

איציק ויצמן וראש העיר תומר גלאם

העיר במטרה להגיע לכל נקודה ונקודה, במיוחד לאלו שלא נגעו בהן שנים, השקנו שירות חדש לתושבים באמצעותו הם יכולים לפנות אלינו באמצעות הווטסאפ ולקבל מענה מהיר ויעיל לפנייתם, אנחנו מפקחים בצורה בלתי מתפשרת על נושא הניקיון ברחבי העיר ואיפה שצריך לשפר אנחנו עושים את זה, עובדים במרץ על העבודות להקמת היציאה הצפונית החדשה מהעיר ובמקביל, משלימים את העבודות על כביש עוקף הרצוג כדי לחלץ את אשקלון מהפקקים, שכונת אגמים הולכת ונבנית ותהיה, כפי שהבטחנו, אחת השכונות היפות בישראל, אנחנו לא נחים לרגע, להיפך. אני נפגש עם התושבים, קשוב לפניותיהם ומנסה למלא ככל הניתן אחר צרכיהם. אשקלון בדרך הנכונה וזאת התחייבות אישית שלי שאני נותן לתושבים".