עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

נוער לתפארת מדינת ישראל

הנוער באשקלון בפעילות התנדבותית (צילום: אלדד עובדיה) בתמונה צולמה טרם עידן הקורונה

תלמידי אשקלון מדורגים במקום הראשון בארץ בזכאות לתעודת בגרות חברתית • 87 אחוזים מהם עסקו במהלך השנה האחרונה בפעילות התנדבותית למען הקהילה, לעומת נתון ארצי של 28 אחוזים בלבד

 

הנוער באשקלון מסב גאווה גדולה לעיר. מנתונים שפרסם השבוע משרד החינוך, עולה כי 87% מכלל בוגרי שכבת י"ב בעיר זכאים לתעודת בגרות חברתית, לעומת 28% בלבד ברמה הארצית ו-70% ברמה המחוזית. הנתון המרשים מדרג את העיר אשקלון, בפעם השלישית, בראש רשימת הרשויות שתלמידיהם זכאים לתעודת בגרות חברתית.

ראש העיר, תומר גלאם, הגיע לבקר את בני הנוער בעת פעילות התנדבותית (צילום: אלדד עובדיה) התמונה צולמה לפני עידן הקורונה

 

במספרים מדובר על 1247 תלמידים שבחרו לעסוק בפעילות התנדבותית בקהילה, מתוך 1427 תלמידים בסך הכל בשכבת י"ב. את הנתונים היפים ניתן לזקוף לזכות תוכנית המעורבות החברתית המופעלת במערכת החינוך הפורמלית והבלתי פורמלית באשקלון, במסגרתה מוענקת תעודת בגרות חברתית לתלמידים בוגרי כיתות י"ב שעומדים בקריטריונים של הזכאות, וכן לתוכנית עיר מתנדבת נוער (עמ"ן) במסגרת שותפות ערים אשקלון – בולטימור.

 

ראש העיר, תומר גלאם: "הן כראש עיר והן כממונה על הנוער, אין גאה ממני על התוצאות המרשימות, פעם אחר פעם. ההישג הזה נזקף לזכות אלפי התלמידים שלנו שהפכו את ההתנדבות והמעורבות בקהילה לדרך חיים. ראינו זאת בשגרה ואנחנו רואים זאת ביתר שאת גם בתקופת משבר הקורונה. מגיע לכם כל הכבוד, אנו גאים בכם".

גאווה עירונית (צילום: אלדד עובדיה) התמונה צולמה לפני עידן הקורונה

 

ראש מינהל חינוך ותנו"ס, יובל זוזט: "שמח מאד על ההישג המרשים שמשקף הלכה למעשה את איכות בני הנוער בעיר אשקלון ואת המחויבות שלהם כלפי האחר. מערכת חינוך שערך ההתנדבות שלה הוא העוגן, תקצור את פירותיה בכל התחומים".

 

הדס דמתי, מפקחת רשותית מנהל חברה ונוער במשרד החינוך: "תכנית המעורבות החברתית חורטת על דיגלה את הנתינה והסולידריות החברתית בקרב בני הנוער. כל תלמיד/ה במערכת החינוך בוחר להתנסות ולתרום בתחום שקרוב לליבו ולחוזקותיו. מברכת את מערכת החינוך בעיר אשקלון על השקעת משאבים ומאמצים בקידום התכנית. הישג של 87% זכאות לבגרות חברתית בקרב בוגרי שכבת י"ב, מחזור תש"פ, הינו תוצר של תהליכי עומק שנעשו בשנים האחרונות בתחום. מאחלת גיוס משמעותי לבוגרי השכבה והמשך עשייה משמעותית למדינת ישראל".

טקס חלוקת פרס ראש העיר (צילום: אלדד עובדיה)

 

דפנה עמירה ביטון, מנהלת אגף תרבות, נוער וספורט במינהל חינוך: "ההישג המכובד הינו תוצר של עבודה משותפת של מנהל החינוך עם מנהלי בתי הספר ורכזות המעורבות החברתית. אשקלון הצליחה לייצר שגרת התנדבות בקרב הנוער לאורך כל השנה ובזמני חירום ניתן לראות את ההירתמות וההתגייסות שלהם לכל משימה".

אורן שלומי מקבל את פרס ראש העיר (צילום: פוטו יוסי את עוזי)

 

אחד התלמידים הבולטים ברוח ההתנדבות שלו הוא אורן שלומי שסיים השנה כיתה י"ב בתיכון מקיף א', ואף קיבל השנה את פרס ראש העיר לנוער מתנדב. אורן היה במשך 3 שנים יו"ר מועצת התלמידים, ואף התנדב במועצת הנוער העירונית. הוא יתגייס בקרוב ללהקה צבאית בתפקיד איש קול (סאונד), ולשמחתו, להקה צבאית זה מקום שחבריו מתנדבים על בסיס קבוע. "ראית מה קורה במועצות אחרות", אומר אורן, "מה שקורה באשקלון, זה באמת מיוחד מאד וזו אחת הערים החזקות בתחום. יש פה נוער שמתנדב מהלב". אורן סיפר על מיזם שלו שנקרא "מגבירים", ובמסגרתו תלמידים מתנדבים להיות אחראים על מערכות שמע בבתי ספר. "הם היו מגיעים בשעה 05:00 לבית הספר. ראיתי כמה ההתנדבות חשובה להם, ואיך הם עושים את העבודה מהלב, ולא בשביל השעות. שעות יש להם מספיק בהרבה סוגי התנדבויות אחרות". אורן מסביר שתחום ההתנדבות באשקלון נמצא בשיאו. "יותר ויותר תלמידים מגיעים להתנדב. רואים את זה גם במועצות נוער. ההתנדבויות בעיר נעשו מאוד משמעותיות בתקופה האחרונה. זה לא תחומים שבאים סתם כדי להעביר שעות, אלא תחומים שמעשירים את התלמידים ונותנים להם לא פחות מאשר הם נותנים מעצמם, ערכים חשובים, וזה מושך יותר תלמידים. בנוסף, גם העירייה דוחפת המון להתנדבות, וגם לזה יש תרומה בפני עצמה". אורן מתאר שהיו בני נוער שתחילה חשבו באמת איך להעביר 60 שעות ולסיים עם המעורבות החברתית, אולם תוך כדי התנדבות ניתן היה לראות איך משהו בחשיבה של התלמידים הללו השתנה. הם התחילו להבין שההתנדבות מעניקה להם וממלאת אותם הרבה מעבר למה שהם חשבו – "זו ההצלחה הגדולה של הפרויקט הזה", מסכם אורן, "לא לגרום לתלמידים לתרום 60 שעות מעצמם, אלא לגרום לכמה שיותר תלמידים להרגיש שהם עושים משהו חשוב באמת, ושהם מקבלים מזה לא פחות ממה שהם מעניקים".