עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

מתקן להבהרת הרמזור

צילום: סיון מטודי

לפני שבוע, במשך שלושה ימים, פעל בהיכל התרבות מתחם בדיקות קורונה לקהל הרחב המטרה המוצהרת היא שכמה שיותר אנשים יבדקו ללא צורך בהפניות קופות החולים, בפועל המטרה היא להרחיק את אשקלון מהאור האדום ברמזור

 

בהודעה שיצאה מטעם עיריית אשקלון, נכתב: "בשל העלייה המדאיגה במספר החולים בעיר, וכחלק ממאמצי הרשות לקטיעת שרשרת ההדבקה, הנחה ראש העיר, תומר גלאם, על הקמת מתחם WALK-IN לבדיקות קורונה לקהל הרחב בהיכל התרבות בעיר, ללא צורך בתיאום מראש, ולכל הגילאים. יש צורך אך ורק בהצגת תעודה מזהה". הכצעקתה?

 

כל יום וכל שבוע כמות בדיקות הקורונה ברחבי הארץ, ובכלל זה באשקלון גדלה באופן משמעותי. סביר להניח שבשבוע הבא נתבשר כבר על 50 אלף בדיקות ביום. מישהו עוד זוכר את התקופה של ההתפרצות הראשונה בה לא הצליחו לבדוק אפילו 1000 ביום? סטטיסטיקה פשוטה מצביעה שככל שתגדל כמות הבדיקות, יגדל מספר החולים. יתרה מזאת, קופות החולים מקפידות כיום לשלוח את מבוטחיהן רק לאחר שמתקיימים שני התנאים הבאים: שהמבוטח בא במגע עם חולה מאומת, ושהוא מפתח תסמינים. אם אחד משני התנאים לא מתקיים, המבוטח לא יישלח לבדיקת קורונה. מכאן ניתן להגיע למסקנה מאוד מתבקשת – מי שכבר נשלח להיבדק, נמצא בסיכון גבוה לקבל תשובה חיובית (מפני שהוא גם בא במגע עם חולה מאומת והוא גם מפתח תסמינים. מכאן ששיעור של תוצאות חיוביות לבדיקת קורונה בקרב כ-10% מכלל הנבדקים במתחמים הרשמיים, הוא צפוי בהחלט.

 

מה עושים אם כן, אם רוצים ששיעור התוצאות החיוביות יקטן משמעותית? שולחים לבדיקה הרבה יותר אנשים שלא מגלים שום תסמינים, או לחילופין, שלא קיבלו הודעה על כך שהם באו במגע עם חולה מאומת, וזה בדיוק מה שעיריית אשקלון עשתה – היא אפשרה לכל מי שחפץ, לבצע בדיקה. באופן זה מגדילים משמעותית את כמות הנבדקים שלא באו במגע עם חולה מאומת ולא מראים ולו תסמין אחד, ומקטינים את הכמות היחסית, באחוזים, של כמות התוצאות החיוביות מבין כלל הנבדקים. בפועל, מתחם הבדיקה שהיה פתוח מיום ראשון עד יום שלישי, בין השעות 11:00 ל-19:00, היווה סיכון גבוה במיוחד להידבקות, בעיקר משום שמרבית הנבדקים עטו אמנם מסכה, אבל היו רחוקים מלשמור על ריחוק חברתי.

מתחם הבדיקה בשעת השיא

 

בנוסף, הודיעה העירייה, לאחר ישיבה דחופה שכינס ראש העיר עם מנהלי המכלולים, בה הוא ביקש להגביר את האכיפה ולפעול ביד קשה ליישום הנחיות משרד הבריאות, אחרי שכזכור, פקחי העירייה הוסמכו לאחרונה לאכיפת אי עטיית מסכה. "מי שייתפס ללא מסיכה – ייקנס, מי שיצור התקהלות – ייקנס, מי שיפר בידוד – ישלם מחיר כבד. פקחים של העירייה יגבירו נוכחות ואכיפה. (ולכן) הימנעו מאי נעימות וקנסות מיותרים. פעלו אך ורק על פי ההנחיות והכללים".

 

ראש העיר, תומר גלאם, אף ציין: "אנחנו יכולים להיות עיר ירוקה, זה בידיים שלנו. אם חלילה המצב יהיה הפוך, נדרדר לסגר שכולנו כבר מכירים את המחיר שלו. שמרו על עצמכם ועל היקרים לכם. בואו נשנה יחד את המגמה".

צוין אף שבמקום יוצבו פקחים לשמירה על הנחיות משרד הבריאות. אז פקחים אכן נראו שם, אבל אכיפה של ממש לא.