עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

מתחת לכל ביקורת 

אריאל גמליאל

 

 

דו"ח מבקר העירייה שהובא השבוע לאישור מועצת העיר קבע ליקויים חמורים בהתנהלות עמותת קבוצת ותיקי אשקלון * בין הממצאים – שלוש קופות קטנות בסכום כולל של מעל 400,000 שקלים, העסקת עובדים בניגוד עניינים מובהק, הלנת שכר והיעדר ביקורת פנימית * ראש העיר תומר גלאם: "אמרתי לא אחת שהעמותה התנהלה בצורה לקויה, בלשון המעטה, והיום אנחנו מקבלים את ההוכחה לכך"

 

מועצת העיר אשקלון אישרה השבוע את דוח מבקר העירייה, אריאל גמליאל, לשנת 2018 במרכזו עמדה התנהלות העמותה המפעילה את קבוצת הפועל אשקלון בכדורגל. 

הקבוצה שנקלעה למצב מורכב ואף החלה את העונה עם עונש של הפחתת תשע נקודות ליגה, נאלצת להתמודד עם עצירת הזרמת הכספים לקבוצה אליה התרגלו בתקופת כהונתו של ראש העיר הקודם, איתמר שמעוני. 

בדוח מצוין כי מטרת הביקורת הייתה לבחון את תקינות התנהלות העמותה, בהתאם לנהלים והוראות החוק הרלוונטיות; לבחון את עמידות הגוף בהוראות חוק העמותות (התש"ם 1980) ולבחון האם הגוף פועל ביעילות וחיסכון להגשמת מטרותיו. 

מממצאי הדו"ח, בסוגיית הנתונים הכספיים, עולה כי בדו"ח הכספי קיים סעיף שונות בסך 94 אלף ₪ ללא כל פירוט וכי הוצאות המנכ"ל, המנהל הטכני ומנהל הקבוצה אינן נכללות במסגרת הוצאות הנהלה וכלליות. 

בסוגיית תשלומים בגין שימוש במגרש העירוני עלה כי קיימים פערים בין פריטי השמאות במתקני האיצטדיון לבין החיוב על פי החוזה המוסכם בין הצדדים. למשל, חיוב על פי הסכם של לובי איצטדיון נאמד ב-800 ש"ח לעומת 1,600 ש"ח בחיוב על פי שמאות; חיוב על פי הסכם של חדר כושר נאמד ב-2,120 ש"ח לעומת 4,480 ש"ח על פי שמאות ו-500 ש"ח עבור מגרש אימון על פי חיוב בהסכם לעומת 200 ש"ח. 

בסוגיית העסקת מנהל האיצטדיון על ידי העמותה – הרצל עייני, עלה כי בנוסף לתפקידו כמנהל האיצטדיון, הוא חתם הסכם עם העמותה בו הוא מועסק כקבלן המספק שירותים של ניהול האירועים, דבר המהווה ניגוד עניינים מובהק. 

בסוגיית הלנת שכר נמצא כי העמותה הלינה את שכר העובדים מספר פעמים במהלך השנים 2015-2018, לדוגמא, משכורת חודש דצמבר 2018 שולמה לעובדים ב-20 לינואר 2019, קרי 11 ימים לאחר היום הקובע לעניין מועד התשלום על פי חוק הגנת השכר. במקרה אחר הלנת השכר נמשכה אף 15 יום.
בסוגיית הוצאות הנהלת וכלליות עלה כי אחוז ההוצאות גבוה ביחס לעמותה הפועלת אף היא בליגת העל וכי הוצאות אלו אינן כוללות את שכר המנהלים, המסתכמים לשנים 2017-2018 ב-962 אלש"ח ו-845 אלש"ח בהתאמה. בעניין שכר ותקני כוח אדם נמצא כי לעמותה לא קיים נוהל בנוגע לגיוס עובדים ומדיניות שכר המתייחסת, בין היתר, לתחומים הבאים: שכר מנכ"ל, מנהל טכני ומנהל קבוצה, שכר עובדי המשק, שכר מאמן הקבוצה, שכר עוזר מאמן ועוד. 

בסוגיית אי דיווח מדויק לרשם העמותות עולה כי בדו"ח המילולי לשנת 2017 נרשמו 115 עובדים לעומת 60. כמו כן, נמצא כי העמותה אינה מנהלת דיווחי נוכחות של עובדים, בניגוד להוראות חוק שעות עבודה ומנוחה. 

בסוגיית ניהול מספר קופות קטנות בסכומים מהותיים, עלו מהביקורת ליקויים מהותיים, לרבות אי ניהול הקופה על ידי דמי מחזור ומשיכת כספים מחשבון הבנק לקופה הקטנה בסכומים גבוהים מהמקובל ותשלום של הוצאות שבאופיין ובסכומן אין זה מקובל לשלמן מקופה קטנה. כמו כן, נמצא כי בשנים 2017-2018 נוהלו על ידי העמותה 5 קופות קטנות במחזור מצטבר של 417 אלש"ח, כמפורט: קופה קטנה – מנכ"ל – 351 אלש"ח; קופה קטנה – מנהל קבוצה – 29 אלש"ח וקופה קטנה – ל.א. (אינו עובד) – 15 אלש"ח. 

לסוגיית הערת פעילות ועדת הביקורת ומבקר פנימי עלה כי בשנים 2017-2018 לא נמצא תיעוד לכל פעילות ביקורת של חברי ועדת הביקורת וזאת בניגוד לסעיף 30 לחוק העמותות וכן לא נמצא תיעוד לתוכנית העבודה השנתית או התקופתית של מבקר הפנים וכן לא אושרה תוכנית כזאת ע"י הנהלת העמותה כנדרש מהוראות חוק העמותות.

כמו כן, נמצאו ליקויים בניהול תקציב העמותה לפיהם העמותה לא הפיקה דו"חות בקרה תקופתיים הכוללים דו"ח תקציב מול ביצוע וכן ליקויים בהזמנות ליציע הכבוד, ניהול תשלומים לספקים שלא במועד ומתן שיקים ללא ציון פרטי המוטב, אי תשלום נסיעות לעובד, מתן שי חג לעובדים, ניהול פנקס חברים, אי קיום מכרז/הצעות מחיר ונהלי העמותה. 

ראש העיר, תומר גלאם, מסר כי הוא רואה בחומרה את ממצאי הדו"ח בסוגיית עמותת קבוצת ותיקי אשקלון. "אמרתי לא אחת שהעמותה התנהלה בצורה לקויה, בלשון המעטה, והיום אנחנו מקבלים את ההוכחה לכך. זאת אחת הסיבות לכך שלא הסכמתי בשום אופן להמשך ההתקשרות איתם ועובדה היא שהם לא איתנו כיום".

 

 גזם, כרזות ואשפה ביתית 

 

כאמור מלבד התנהלות עמותת קבוצת הפועל אשקלון, דן דוח המבקר בעוד מספר נושאים הקשורים רובם ככולם לתחומי התברואה ושיפור פני העיר. 

 

פינוי וגזם – מטרת הביקורת הייתה בחינת נאותות המערך הארגוני אשר עוסק בפינוי גזם בעיר, משלב איסוף הגזם והעברתו לאתר הגזם, תפעול אתר הגזם, ופינוי הגזם מאתר הגזם לאתרים ייעודיים, יעילות תפעולו וטיב השירותים הניתנים על ידו בתחום פינוי הגזם לתושבים. בהתאם לכך, המבקר בחן את אופן שקילת המשאיות במערכת הממוחשבת, הוספת משאית מנוף, התקנת מערכות ניווט על גבי המשאיות לצרכי בקרה, אכיפת התחייבויות הקבלן בסוגיית ביצוע שירותי פינוי ופסולת. 

בעירייה מבקשים להדגיש כי חלק מהמלצות המבקר הנוגעות לבקרה על המשאיות כבר יושמו בהתאם למדיניות ראש העיר להתייעלות העירונית בנושא הניקיון. 

ניהול הרשאות ביישומים במינהל חינוך – מטרת הביקורת הייתה לבדוק את נאותות ההרשאות ליישומים בעירייה, וכי הן ניתנות באופן שאינו חורג מנהלי העבודה העירוניים זאת על מנת להבטיח את המשך פעילותה התקינה של העירייה. לפיכך, יש לנקוט פעולות ואמצעים במטרה להבטיח כי הגישה למערכות המחשוב תוגבל ותהיה מוגנת מפני פעולות שאינן רצויות או מורשות, במזיד או בשוגג. הביקורת התמקדה במערכת קומפלוט – מתן היתרי בנייה ובמערכת אוטומציה – שיבוץ ילדים לגנים. 

הביקורת ביקשה וקבלה את ההרשאות של העובדים ובחנה את הצורך בהרשאה לכל אחד מהם. כך למשל, היו מקרים בהם לעובדים הייתה גישה אף שלא היה בכך צורך. מהגורמים המקצועיים הובהר כי הגישה נשקלת בהתאם ומכל מקום, ייתכנו גישות לצפייה בלבד בלי יכולת ניהול ובמידה ולא היה הדבר כך, הגישה הוגבלה או נחסמה. 

 

כרזות פרסום על גבי עמודי חשמל – הביקורת בדקה את הנהלים בנושא הכרזות המהוות פלטפורמה פרסומית לטובת אירועים, הישגים, קמפיינים, יוזמות מיוחדות וכדו'. הכרזות הפרסומיות בעיר אשקלון תלויות על מתקנים ייעודיים, אשר רובם תלויים על גבי עמודי תאורה בעיר והן מתופעלות על ידי אגף דוברות ותקשורת מבחינה רעיונאית וגרפית ועל ידי אגף אחזקה מבחינה תפעולית. 

ממצאי הביקורת העלו כי אין נוהל מסודר בנושא וכי נמצאו מקרים בהם הכרזות היו תלויות באופן מרושל. בכל מקרה כזה, הסבירו הגורמים המקצועיים כי הליך העבודה מתבצע באופן שוטף וברור מול הספקים וכי בכל מקרה בו כרזה אינה מופיעה כראוי, הספק נשלח לתקן זאת באופן מיידי. כמו כן הביקורת בדקה ומצאה כי ההתקשרויות עם הספקים נעשו באופן תקין ועל פי החלטות ועדת המכרזים בנושא. 

 

פינוי עגלות אשפה ביתיות –  מטרת הביקורת הייתה בחינת נאותות המערך הארגוני אשר עוסק בפינוי עגלות האשפה הביתית בעיר בלבד, יעילות תפעולו ורמת וטיב השירות הניתנים על ידו בתחום פינוי האשפה הביתית לתושבים.

 

ראש העיר, תומר גלאם, בירך על דו"ח המבקר והוסיף: "אני רואה חשיבות רבה בעבודת הביקורת, ככלי שבהכרח יוביל לשיפור עבודת העירייה והחברות הבנות שלה.

לאחר דיון במועצת העירייה בדו"ח המבקר, כמתבקש עפ"י החוק, מנכ"לית העירייה תכנס את ה"צוות לתיקון ליקויים", אשר ידון בממצאי הדו"ח, במסקנותיו ובהמלצותיו. בכוונתי לעקוב מקרוב אחר עבודת ה"צוות לתיקון ליקויים", ונדאג ליישום המלצות הביקורת. 

עבורי ועבור הנהלת העירייה, דו"ח המבקר הינו כלי עבודה חשוב, כאמור, המשקף את התנהלות אגפיה וחברות הבנות של העירייה, וחושף ליקויים הקיימים במערכת, שיש לתקנם".