עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

מתארגנת מחאת מרפסות נגד קצא"א

 

שבוע שעבר, שוב, בפעם השלישית נחנקו תושבי העיר מריח רע. בירור מקור הריח על ידי כונני איכות הסביבה גילה טרקטור מכסה בחול את דליפת דלק ממיכל. התנהלות קצא"א בהסתרת דליפות אינה חדשה, רק לפני חצי שנה דיווחה קצא"א על דליפה קטנה כאשר בפועל גילו 3 דונם קרקע מזוהמת. לאור מחדל העירייה לפעול בעניין, מתארגנת מחאת מרפסות ועתירה.

 

מחדלה של עיריית אשקלון בטיפול שורשי בהתנהלות קצא"א והזיהומים שהיא יוצרת, הביאו תושבים לקדם הליכים פרטיים כנגד הזיהום. עיריית אשקלון והעומד בראשה נמצא בניגוד עניינים אל מול המזהמות, ולמעט הצהרות אין בפועל כל הליך כנגד קצא"א.

 

עיריית אשקלון אשר זוכה לסיוע ותרומות מקצא"א, נמנעת מלקדם פעילות מחמירה כנגדה, ולמעשה מסכנת את תושבי העיר בסיכונים בריאותיים. לאור זאת, החלה להתגבש בראשותה של עו"ד תמר קידר עצומה בכדי לקדם עתירה כנגד קצא"א.

 

במקביל להליך זה, ויחד עם העתירה, מקדם ד"ר שלמה סויסה ותמר קידר, יחד עם פעילים נוספים מחאת מרפסות כנגד הזיהום. במסגרת המחאה, כל מי שיחפוץ, יניח שלט מרפסות אשר מטרתו ללחוץ על הנהלת העיר לפעול כנגד המזהמים ולא להותיר את בריאות הציבור, משנית לתרומות וסיוע כספי.

 

כל דליפה וריח רע, מתחיל בהודעות תושבים ברשתות החברתיות, מעולם לא תהייה הודעה יזומה של קצא"א בכדי להראות ולו מעט על אחריות החברה במניעת נזקי הסביבה. חיפוש מקור הריח על ידי איגוד ערים לאיכות סביבה, גילה דלק שדלף ממכל בו 20 אלף ליטרים במתקן של קצא"א. היקף הדליפה עדיין בבירור, ומבדיקה ראשונית עולה כי הדליפה התרחשה בעקבות תקלה באחד המכלים.

 

הדליפה שבוע שעבר ולפני שבועיים  זוהו בעקבות פניות למוקד הסביבה של תושבים בעיר על מפגע ריח. מאיגוד ערים נמסר כי הוא בוחן את פרטי אירוע הדליפה ויפעל בהתאם לסמכויותיו. מהמשרד נמסר כי תושבים התלוננו על ריחות האופייניים לדלק ברחבי אשקלון. בעקבות כך, המשרד להגנת הסביבה ביצע בדיקה מקצועית ומצא כי מקור מפגע הריח הוא באירוע של דליפת דלק במתחם קצא"א שבאשקלון.

 

למקום יצאו בין היתר אנשי המשרד להגנת הסביבה, כונן החירום של איגוד ערים לאיכות הסביבה נפת אשקלון יחד עם צוות של כבאות והצלה לישראל. הם מצאו שהתרחשה דליפת דלק במתחם החברה בהיקף מוערך של כ-20 מטר קוב, בסמוך למכל. מבדיקה ראשונית עולה, כי הדליפה התרחשה בעקבות תקלה באחד המכלים.

 

מקרה של דליפת דלק באזור אשקלון אירע גם בחודש אוגוסט אשתקד. מהמשרד להגנת הסביבה נמסר אז כי לאורך הקו התבצעו פעולות הנדסיות להחלפת קטע קו הדלק שדלף, באורך של כ-12 מטר. בנוסף נמסר אז כי נשאבו מהצינור של קצא"א כ-100 מטר קוב גולמי, ועד שעות הבוקר פונו כ-800 טונות קרקע מזוהמת שהשתרעו על שטח של כשלושה דונם.

 

בצל זאת, לפני חודש פורסם כי בתביעה שהוגשה לבית המשפט השלום בבאר שבע נגד חברת קצא"א על אודות אחריותה לאסון דליפת דלק סילוני בנחל צין משנת 2011, החברה הורשעה בשתי עבירות של זיהום מים בנסיבות מחמירות, שתי עבירות של השלכת פסולת המכילה חומר מסוכן ולכלוך ברשות הרבים ועבירה אחת של גרימת ריח חזק או בלתי סביר.

 

מטרת מחאת המרפסות והעתירה, הנה לקיים את הצהרות ראש העיר תומר גלאם מעבר למילים בלבד. "אנו נפעל בכל האמצעים העומדים לרשותנו כנגד חברת קצא"א, שפעלה כנגד הנוהל המקובל בעת אירוע דליפה. לא נאפשר לחברת קצא"א לסכן את בריאות התושבים ולהתעלם בצורה מחפירה מהנוהל המקובל. בריאותם ואיכות חייהם של תושבי אשקלון אינם הפקר, נמשיך לעמוד על המשמר ולעמוד על זכותם של תושבינו לאוויר בריא בוועדת הכנסת הרלוונטיות ומול השרה להגנת הסביבה״.

 

לצערם של תושבים רבים, נושא הזיהום לא מקבל כל קדימות עירונית, כל מה שמצטלם לא טוב, לא נדון, הבהיר חבר מועצה. על כן יש על כולנו לקדם אחריות ולפעול כנגד המזהמים.

 

פניות למחאת המפרסות : בסמס 050-2208181