עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

משרד האוצר מונע העברת תקציב לעיריית אשקלון: "כולל תקציב שאינו ביטחוני"

המשנה לראש העיר איתי סער עם ראשי כחול לבן באשקלון

ביום ראשון הייתה אמורה עיריית אשקלון לקבל תקציב של כ-40 מיליון שקלים, בזכות החלטת ממשלה מיוחדת. הכסף יועד לשיפוץ מקלטים, הצבת מיגוניות וכן לרווחה ולחינוך. אז למה משרד האוצר מעכב את המהלך? "התקציב כולל גם סעיפים שאינם לצרכי ביטחון, ממשלת המעבר אינה מוסמכת לאשרו"

 

כפי שפורסם לראשונה ב"מאקו" – משרד האוצר מונע העברת תקציב של 40 מיליון שקל לעיריית אשקלון, רובו נועד למענה על צרכים ביטחוניים בעיר. הממשלה הייתה אמורה לאשר ביום ראשון החלטה במסגרתה יועברו הכספים, בהתאם להנחיות והמלצות של מפקד פיקוד הדרום, הרמטכ"ל ומערכת הביטחון. בין היתר, הכסף אמרו היה לשמש לשיפוץ מיידי של 60 מקלטים ציבוריים, סיוע לילדים נפגעי חרדה, הצבת מיגוניות, הקמת גדר באזור התעשייה הדרומי ובחוף הים והקמת מערך מצלמות להתמודדות עם איום החדירה מהים. סכומים נוספים אמורים היו לשמש לחינוך ולרווחה בעיר. ראש העיר תומר גלאם זועם על עיכוב העברת התקציב, ומאיים לעצור את הסכם הגג בעיר ולהחריף את מאבקו בממשלה. מנגד, במשרד האוצר מסבירים כי העברת התקציב אינה מתאפשרת בשל ממשלת המעבר, שמוסמכת לאשר אך ורק תקציבים הנוגעים לביטחון – ולטענתה, זהו אינו תקציב כזה. "נוכח הוראות החוק שקובע את אופן פעולת הממשלה בשנה ללא תקציב, הממשלה רשאית להוציא בכל חודש 1/12 מתקציב המדינה לשנת 2019", נמסר מהמשרד. "מדובר במסגרת הוצאה מצומצמת, המאפשרת להוציא הוצאות חיוניות ודחופות בלבד. הצעת החלטת הממשלה בעניין אשקלון, הכוללת סעיפים שונים שאינם ביטחוניים, נבחנת בראייה זו".

בעקבות פרסום החלטת הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל לשעבר יעלון הגיע ביום שישי בבוקר (31.1) לאשקלון כדי למחות על ההחלטה. ההחלטה שלא לאשר תקציב ממשלתי שנועד בין היתר למיגון ולטיפול בילדים נפגעי חרדה מהסיבה שזה "אינו צורך בטחוני" התקבלה בעיר בהלם. שר הביטחון והרמטכ"ל לשעבר ח"כ משה (בוגי) יעלון הגיע לסיור בשכונות הוותיקות כדי להביע מחאה על ההחלטה: "הגעתי לאשקלון לא בפעם הראשונה ולא בפעם האחרונה, משום שאשקלון היום נמצאת בחזית. אני באתי להביע מחאה… זה מקומם שהכסף הזה לא נמצא בימים האלה כדי לשפר את המיגון ולהציל חיים בעיר אשקלון". יעלון לווה בסיור על ידי המשנה לראש העיר, איתי סהר, שפועל בנושא מיגון השכונות. עם פרסום ההחלטה כתב סהר בחשבון הפייסבוק שלו: "החלטת האוצר שלא להעביר תקציבים למיגון העיר מכעיסה ובלתי נתפסת. למעלה משנתיים שאנחנו משקיעים מאמצים אדירים כדי שיובן ויופנם שפערי המיגון זו בעיה לאומית דחופה שיש לפתור ללא דיחוי. מיגון השכונות "אינו צורך בטחוני"? מה הוא צורך בטחוני אם לא זה"? בסיום הביקור אמר סהר: "בוגי הוא נציג נאמן של העיר אשקלון, הוא מכיר את בעיית המיגון, אני מעריך את זה שבאת כדי להביע את המחאה הזו על ההחלטה הלא נכונה"

לצד זה, בשורה טובה שדווח עליה ביום ראשון – בצל הסירוב של הממשלה להעביר 40 מיליון שקלים למיגון אשקלון, בניגוד להבטחות בעבר, נמצא סיוע לדרום – ממקור מפתיע. מיליונר איטלקי אלמוני תרם, דרך קרן היסוד והסוכנות היהודית, כמיליון שקלים לילדים נפגעי חרדה בעוטף עזה – כפי שפורסם לראשונה במהדורה המרכזית של חדשות 12. המענקים האלה יעזרו ל-כ200 ילדים לקבל טיפולים משלימים שיסייעו להתמודד עם טראומה. יו"ר הסוכנות יצחק (בוז'י) הרצוג אמר כי הסיוע בעיקר יזכיר לילדים להם שהם לא לבד ויש מי שחושב עליהם בקהילות היהודיות. בעוד המתיחות בדרום נמשכת, בדרום נותרים במצוקה. שבתאי כהן, תושב אשקלון, סיפר לחדשות 12: "אני לא יכול להגיע לממ"ד. אני נשאר במדרגות או נשאר בבית לחסדי האלוהים". כהן, בן 78 וסב ל-11 נכדים, מתבייש במדינה שלא מספקת לו מיגון ומשאירה אותו ואת חבריו חסרי אונים בזמן אזעקות: "מה לעשות, למי נפנה? אפילו ממשלה אין, למדינה אין את הכסף להגן על אזרחיה שבנו את הארץ הזו – אבל להוסיף לחברי הכנסת יש להם".

ביום שני, הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי הגיע לאשקלון על מנת לסייר בעיר, בעקבות ההחלטה של הממשלה. בהתייחסו לסוגיית התקציב טען: "זה לא ביקור ראשון שלי באשקלון, אני נמצא כאן עם איתי, המשנה לראש העיר, ויושב ראש מטה הבחירות שלנו 'כחול לבן' באשקלון. הסיבה המרכזית לביקור כאן היא ההחלטה חסרת האחריות והבלתי מתקבלת על הדעת של הממשלה ושל משרד האוצר לא לתת מענה מיגוני לעיר אשקלון. כפי שכולנו יודעים אשקלון ספגה בשנה האחרונה מאות טילים וגם אבדות בנפש. הממשלה לא מספקת לה (אשקלון) ביטחון והגנה. המציאות שבה תושבי אשקלון סופגים ומגלים חוסן נפשי בלתי רגיל ואני מצדיע להם על כך, אך זה לא פותר את הממשלה מלתת לתושבים את מענה למצב. ההחלטה האחרונה שלא להעביר 40 מיליון שקלים שנתקלה על ידי ממשלת המעבר – איננה מקובלת. 'כחול לבן' תפעל הן במליאה ואני בוועדת חוץ וביטחון על מנת לתת מענה הכי מהר שאפשר. המציאות הזו לא סובלת דיחוי והמענה הביטחוני לא אמור להתחשב בבחירות. הצורך לשפץ פה מקלטים ציבוריים, לתת מיגוניות ובעיקר לטפל בילדים והמשפחות בכל מה שקשור למתקני חוסן, החינוך והרווחה – אינו סובל דיחוי. לכן באתי ואני אומר לתושבי העיר ולכולם – המציאות היא בלתי נסבלת ומפלגת 'כחול לבן' תפעל לשנותה.

איתי סהר בתגובה: ההחלטה לא להעביר 40 מיליון שקלים שנועדו למיגון השכונות באשקלון ולטיפול נפגעי החרדה היא החלטה קשה ולא מגיע לתושבי אשקלון לשמוע את הדברים האלו. אני מאוד מעריך את זה שהגעת (גבי אשכנזי) לכאן היום ומאוד מעריך את הכוונה שלכם לפעול בכנסת וגם בוועדת חוץ ובטחון על מנת לתקן את ההחלטה האומללה הזו.