עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

משפט שלמה

בני שלמה

 

ראש ארגון הפשיעה בני שלמה מואשם כי איים על חייו של קבלן מאשקלון שניהל מערכת יחסים זוגית עם רעייתו לשעבר של אחד ממקורביו * פרקליטות מחוז דרום ציינה כי הקבלן חשש להתלונן נגד שלמה וכי קיים חשש ממשי במידה והנאשם ישוחרר הוא יחזור על מעשיו * הפגישה הלילית במושב חלץ, האיום "לראות נמלים" והאימה הגדולה שהגיעה בעקבותיה

כתב אישום הוגש השבוע נגד ראש ארגון פשע מהדרום, בני שלמה, בגין סחיטת קבלן מאשקלון שניהל מערכת יחסים עם גרושתו של אחד ממכריו של שלמה. על פי האישום, שלמה נעצר בחודש שעבר אחרי שאיים על הקבלן, בין השאר בפגישה בביתו במושב חלץ, דרש ממנו לעזוב את האישה ולפצות כספית את הגרוש שלה – אחרת ייפגע.
מכתב האישום עולה כי במשך תקופה ארוכה הקודמת לאירוע שיתואר בכתב האישום, היה סכסוך בין הקבלן ובין המכר של שלמה על רקע קשר זוגי של הקבלן עם גרושתו של אותו מכר. בסוף חודש דצמבר האחרון התפתחה קטטה באתר עבודה של הקבלן בין הקבלן ובני משפחתו ובין הגרוש ושניים מחבריו. בעקבות אותה קטטה נעצר הגרוש ואחד מחבריו למשך יממה. לאחר מכן כעס החבר שנעצר על הקבלן ודרש מספר פעמים באמצעות אחרים, מהקבלן ומבני משפחתו, כי יפצו אותו בסכום כספי גבוה, וכן דרש מהקבלן כי יעזוב את בת זוגו.


אלא שאותו חבר לא הסתפק בכך – הוא פנה לשלמה המוכר כאחד מראשי ארגוני הפשיעה החזקים באזור הדרום וביקש ממנו להניע את הקבלן לשלם פיצוי כספי בגין המעצר וכן לעזוב את בת זוגו, בדרך של איומים והטלת אימה. בתאריך ה -24 לינואר טס החבר המדובר לחו"ל וארבעה ימים לאחר מכן פנה שלמה לדוד של הקבלן ודרש ממנו להביא את הקבלן אליו לביתו במושב חלץ, על מנת להניעו לעזוב את בת זוגו ולשלם פיצוי. הדוד ביקש מהנאשם לדחות את המפגש עם הקבלן ליום 29.1.19, והנאשם הסכים.
בהמשך לפניית הנאשם, פנה הדוד לקבלן, עדכן אותו בפנייתו של הנאשם ובדרישת הנאשם שהקבלן יגיע אליו כבר ביום 28.1.19, אך הסכים לבקשתו לדחות את המפגש ליום 29.1.19.
הדוד הבהיר לקבלן כי הנאשם הוא שיחליט מה יעשה הקבלן באשר לדרישותיהם של הגרוש וחברו, וכי אם הקבלן יתחייב לעזוב את בת זוגו, ניתן להסכים על סכום נמוך יותר מדרישתו המקורית של החבר, הסכסוך יסתיים ואף אחד לא יפגע במתלונן.
בכתב האישום מתואר כי הקבלן הסכים להגיע למפגש, אף כי חשש מהנאשם, המוכר כמעורב בעולם הפשע.
הפגישה התקיימה סמוך לשעה אחת עשרה בלילה כאשר הדוד והקבלן הגיעו לביתו של שלמה במושב חלץ. הם נכנסו למתחם הבית, כשהקבלן נדרש להותיר את הטלפון הנייד שלו בצד.
מיד בתחילת הפגישה, פנה הנאשם לקבלן, כשהוא כועס עליו, ודרש ממנו לעזוב באופן מיידי את בת זוגו, וכן לשלם לחברו של הגרוש את כל ההוצאות שנדרש להן בעקבות המעצר, בסכום שאותו חבר ידרוש, כאשר הנאשם ישוחח עימו בטלפון, מאחר והוא נמצא בחו"ל.
עוד מתואר בכתב האישום כי על מנת להניע את הקבלן לבצע את דרישותיו, איים עליו שלמה בכך שאמר לו כי אם לא יעשה זאת, הוא יראה נמלים כל שארית חייו, וזאת על מנת להבהיר לו כי יהרגו אותו ולהפחידו.
הקבלן, אשר חשש מהנאשם מלכתחילה, ולאחר ששמע את האיום מפי הנאשם, הסכים לדרישות הנאשם, ותוך מספר דקות עזב את הבית של הנאשם עם דודו.
לאחר המפגש, בשל חששו של הקבלן כי הנאשם יפגע בו, הודיע הקבלן לבת זוגו ולבני משפחתו, כי הוא עוזב את הבית, ולמחרת היום, עזב את הבית המשותף ועבר להתגורר בבית מלון ולאחר מכן בבית אימו.
סמוך לאחר מכן, עדכן הנאשם את הדוד של הקבלן כי החליט כי על הקבלן לשלם פיצוי מופחת של 50,000 שקלים ולא 100,000 שקלים כפי שדרש חברו של הגרוש.
בתאריך ה -8 לפברואר העביר הקבלן סכום של 20,000 ₪ לאחר שזהותו אינה ידועה, על חשבון הסכום של 50,000 ₪ אותו נדרש להעביר. במועד סמוך לאחר מכן העביר הקבלן שיק על סך 20,000 ₪ לאחיו, על מנת שהכסף יועבר כתשלום שני, אולם לאחר מכן התחרט הקבלן ואמר לאחיו לקרוע את השיק ולא להעביר את הכסף.

"איומים והטלת אימה"

מהבקשה להארכת המעצר שהגישה הפרקליטות נאמר בין היתר כי בידיה ראיות לכאורה להוכחת אשמתו של הנאשם, ובין היתר אמרות רבות (מוקלטות) של הקבלן, אשר מספר על האירועים כפי שתוארו בעובדות, לחוקרי המשטרה. צוין כי הקבלן חושש מאוד מהנאשם ומחבריו, ולא היה מוכן למסור תלונה או הודעה בחקירה עם חתימתו, ולכן הוקלט בכל שיחה עם החוקרים (המפגשים תומללו). הקבלן אפשר למשטרה להוריד מהטלפון הנייד שלו שיחות מוקלטות עם בת זוגו ואנשים אחרים. קרובים אליו. יודגש כי הקבלן נהג להקליט את כל שיחות הטלפון הנייד שלו, והמשטרה תפסה שיחות אלו, עדויות רבות לגבי מצבו של הקבלן, חששותיו, התנהגותו וחששו מהנאשם ומהסיטואציה, אמרותיה המוקלטות של בת הזוג של הקבלן, כמו גם חקירתה במשטרה, שם היא מאשרת את דבריו של הקבלן. קשר טלפוני בין הנאשם ובין דודו של הקבלן, במועדים הרלוונטיים, לאירועים שבכתב אישום, והקלטות שיחות בין הקבלן לדוד המאמתות את תוכן הדברים, רישומי שהיה במלון של הקבלן מיד לאחר האירוע, כפי שתואר בכתב האישום. תיעוד נסיעתו של הקבלן למושב חלץ בליל האירוע, לפי האיתוראן, וכן תיעוד נסיעתו של הקבלן למסור את הכסף בשטחי הרשות הפלסטינאית.


הדוד שנעצר למשך יומיים כחשוד ושוחרר על ידי בית המשפט, לא אישר את הדברים אותם סיפר הקבלן, אך בהקלטות השיחות בינו ובין הקבלן, הדברים ברורים, וברור משיחותיו עם הקבלן כי ידע היטב מה מתרחש, והיה שותף מלא עם הקבלן, אחיינו, למפגשים, לחששות ועוד.
עוד מצוין בבקשה כי שלמה תחילה שתק בחקירה הראשונה, בכל הנוגע לקבלן, ואף נטען מפיו כי מעולם לא ראה אותו ואין לו קשר אליו, אך בחקירות לאחר מכן, רק לאחר שנחקרו מעורבים נוספים ומסרו גרסה, קשר עצמו לדוד של הקבלן, ולמפגש בביתו עם הקבלן ועם הדוד.
הפרקליטות טוענת: "הנאשם הניע את הקבלן, באיומים ובהטלת אימה, לעזוב ממש את בית מגוריו ואת בת זוגו מזה כשנתיים, וכן לשלם כסף לאדם אחר. אם ישוחרר יש חשש ממשי שמא יחזור על המעשים, כלפי הקבלן והקרובים לו, או כלפי אחרים. אם ישוחרר הנאשם, יש חשש ממשי, שמא יניע אחרים, אולי אף באיומים, לפגוע במתלונן ובקרובים לו, בשל גילוי המעשים, או ינסה להניעם לחזור בהם מדבריהם, תוך שימוש באיומים ובהטלת אימה נוספים. יודגש כי כפי שעולה מחומר החקירה, עצם אזכור שמו של הנאשם, כמי שמעורב בסכסוך, יש בו כדי להטיל אימה, כפי שחש הקבלן, וכאשר הנאשם נפגש בפועל עם הקבלן ואמר לו את מה שאמר, הקבלן חשש מפניו ומפני האפשרות שייפגע מאוד, ועל כן, הסכים לעזוב את ביתו ואת בת זוגו באופן מיידי (וכן להעביר כספים לאחר), הכול מתוך החשש שמא הנאשם יממש את איומיו".

עוד צוין כי לחובתו של הנאשם עבר פלילי הכולל הרשעות בעבירות שונות, הוא ריצה מאסרים בפועל, ובין היתר לאחרונה הורשע בעבירות של איומים ותקיפה (כתב האישום המקורי ייחס למשיב ולשותפיו עבירות של סחיטה בכוח ובאיומים) בגינן נדון למאסר בפועל, וכן תלוי ועומד נגדו מאסר מותנה של שבעה חודשים באם יעבור עבירה של איומים או תקיפה בנסיבות מחמירות, החל בענייננו. מעיון בגזר הדין הקודם, עולה כי עצם נוכחותו של הנאשם באירוע עם משתתפים אחרים שאיימו, היוותה איום ממשי בפני עצמו על הקבלן, וחיזוק משמעותי לשותפים של הנאשם בביצוע המעשים כלפי הקבלן. הפרקליטות ציינה: "בנסיבות דנן אין חלופה שיש בה כדי להבטיח את מטרות המעצר, ועל כן מתבקש בית המשפט הנכבד להורות על מעצר הנאשם עד לתום ההליכים המשפטיים נגדו".