עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

מצילים את הכדורגל מתומר גלאם

 

מצבה של הפועל אשקלון בשנה האחרונה, הוא המשך ישיר להתנהלות הקומה הרביעית בשאר התחומים, חלמאות, משחקי כח, סידורי עבודה והבטחות ריקות מתוכן. התנהלות כוחנית זו הביאה את האוהדים הנאמנים לייאוש, עד כדי געגוע לנוסטלגייה והקמת עמותת כדורגל חדשה, הפועל שמשון – אשקלון. או שאולי כל המהלך על גב האוהדים להבריח את הבעלים של הפועל?

הפועל אשקלון תחת שלטונו של שמעוני עד שנעצר, זכתה בפעם השנייה בתולדותיה בגביע הטוטו. בסיום אותה עונה עלתה הקבוצה לליגת העל בפעם השלישית בהיסטוריה. ובעונת  2016/2017   הצליחה לשרוד בליגת העל, לראשונה בתולדותיה, לאחר שגברה במחזור הסיום על עירוני קריית שמונה. את העמותה המנהלת את הפועל אשקלון ניהלו על פי טענות תומר גלאם אנשי איתמר שמעוני.

מאז מינויו של תומר גלאם לראש העיר בפועל, הפכה הפועל אשקלון לשק חבטות פוליטי. בעלי התפקידים מתקופתו של שמעוני נתבקשו לפנות את מקומם, בטענות כי בתוכם גורמי ניהול בעלי עבר פלילי ושאר טענות. כאשר אלו סרבו להתפטר, החליטה העירייה לייבש את הקבוצה תקציבית ולא להעביר לה תמיכות אשר מהוות את הבסיס לתפקודה הכלכלי של הקבוצה.

מלחמתה של העיריה במנהלי העמותה, הביאו את הקבוצה לימים קשים מקצועית, אשקלון החליפה מאמנים והמשיכה לצנוח בדירוג. גם ימים קשים כלכלית עברו על הקבוצה, אשר מקור מימונה העיקרי, תמיכת העירייה הופסק.

מציאות זו של מלחמות על נכס עירוני לא הותירו ברירה, והפועל אשקלון עברה לידיו של מפרק אשר בשנת 2019 עוד ניסה לנהל את הקבוצה, עד שלבסוף בשנת 2020  פסק בית המשפט המחוזי בבאר שבע כי זכויות הניהול בקבוצה הנמצאת בפירוק, יועברו לאנשי העסקים יאיר דניאל ושניר נפתלי.

מציאות זו, שבה יש להפועל אשקלון בעלים חיצוניים ללא שייכות לחצר, לא מתאימה בעיר פרובינציאלית שבה השלטון רוצה להיות קשור ושולט בכל. הנהגת העיר מבקשת היום שוב, למרות הבטחות ותקציבי תמיכות מאושרים, להעביר את הקבוצה לניהול אנשי שלומה. והכל ככל הנראה לרווח פוליטי ומינוי מקורבים במשכורות עתק.

התנהלות העירייה מזה שנה ויותר, לא בוחנת כלל את טובת העיר, לא את טובת הנערים והילדים שרואים בקבוצה בית ועתיד, אלא רואה לה למטרה רק את הרווח הפוליטי הצר ומלחמתה בבעלים שלו סרים למרותם.

שניר נפתלי – הבעלים של הפועל אשקלון

"מה שקורה עם הפועל אשקלון צריך להדליק נורה אדומה לכל תושב ותושב, בלי קשר אם הוא אוהב כדורגל או לא.  צפים כאן כשלים שהם לכאורה על גבול השחיתות החמורה. איך מתנהלים עם כספי ציבור, יושב אדם בלשכת ראש העיר, מרקו, שהוא ראש העיר בפועל, ועושה בהרבה משאבים עירוניים כשלו. יש לנו הקלטה שמרקו אומר לא להעביר לנו את כספי התמיכות. ועוד פרסומים איך הוא שולח זרועות כתמנון בכל מיני חברות עירוניות, ששם שם מקורבים משפחתיים ואחרים לשלוט במערכת בצורה מאוד פרימיטיבית.

אני ברוך ה' לא עובד אצלם, אני לא גר בעיר ולכן אין לי כל אינטרס למעט הצלחת הקבוצה. החטא היחידי שלי שלא נולדתי חבר של מרקו סויסה. אני גאה שאני לא חונכתי להתקמבנות על חשבון כספי הציבור. הפועל אשקלון זה רק סימפטום, יושבים אנשים בקומה הרביעית של העירייה ולשיטתי אין להם יכולת לנהל את העיר המדהימה הזאת, ושותים אותה וחולבים אותה, ואם אתה לא חבר שלהם הם רוצים לייבש אותך.

במסגרת רכישת הקבוצה הקצבתי סכום כסף שאני משקיע כל שנה בקבוצה, אני כבר חרגתי ממנו. כאשר העירייה החליטה בניגוד לתקציב העיריה שאושר וההבטחות הראשוניות, לא להעביר את מלוא הכסף לא הייתה לי ברירה אלא להכניס יותר מאשר תכננתי.

לאו התנהלות העירייה שחזרה בה מההתחייבויות שלה. נאלצתי לבחון את טובת המועדון ובמה אני משקיע יותר, יכולתי להשקיע בשחקני הקבוצה הבוגרת, ואולי היינו עושים עונה נחמדה בליגה א תוך פגיעה בניהול השוטף וקבוצות הנוער והילדים. אך החלטתי שאני משקיע דווקא למחלקות הנוער והילדים ולא בקבוצה הבוגרת. אני לא אזרוק 400 בני נוער וילדים בגלל שראש העיר שלהם החליט לזרוק אותם.

לצערנו אנחנו במקום האחרון הליגה עם הקבוצה הבוגרת, כל מאמץ שלנו לנסות ולשקם את הקבוצה, נתקל בחבלה של גורמי העירייה, אם זה ששידלו הורים של שחקנים ביתיים לעזוב, אם זה חוזים לפני חתימה עם שחקנים שהעירייה הודיעה שלא תשלם להם.

אני לא מתכוון לוותר להם. אנחנו באנו בתמימות, תוך ראייה עסקית שבה ראוי שתהייה לעיר כמו אשקלון קבוצה מכובדת. את ראש העיר זה לא מעניין, הוא צוטט אומר שבהרצאה אחת בבית כנסת, הוא יביא קולות מכל ההורים של הפועל אשקלון. מי שמתגאה שלא היו לו חוגים, ומנהלת  המתנ"ס לא הכניסה אותו ואין לו רגישות להורים ולילדים, אז אני חושב שהוא צריך להתפטר לאלתר.

אין לנו שיח עם ההנהגה הנוכחית , פנינו עשרות פעמים, לא נענינו, קבעו פגישות והם נדחו, ואנחנו מבינים שלא נצליח לממש את החזון עם ההנהגה הנוכחית. אנחנו עד הבחירות הבאות נשמור על הפועל אשקלון כמו אתרוג, ונקווה לשלטון אחר, מבין יותר. תומר גלאם שם לו למשימה למחוק את הפועל אשקלון. הוא לקח אותה לפירוק והיום הוא רוצה למחוק אותה. להפועל אשקלון אין זכות קיום ללא סיוע עירוני, לא משנה מי הבעלים.

כשלקחנו את הפועל אשקלון מבית המשפט, ישבנו עם רונית מצליח, ואמרה שראש העיר הבטיח לתקצב אותנו ב 1.8 מיליון ₪. בכל שבוע הסכום קוזז ב 100,000 ₪. תומר אמר לי אישית, אני שמח שלקחתם את הקבוצה, מה שתרצו תבואו אלי, יכול להיות שהוא לא באמת מחליט.

עיריית אשקלון הפחיתה את הסכום לבסוף ל 1.2 מ' ₪ וגם מזה העבירה רק 2/3. אם אני בניתי תקציב על כספי בעלים ותמיכת העירייה, כי כספים מעבר אין. ולבסוף אני לא מקבל את מה שהובטח לי שהוא הבסיס לתקציב. העירייה גרמה לכך שאני נדרשתי להכניס את היד לכיס מעבר למה שקבעתי בתקציב, בכדי לשלם את המשכורות לשחקנים, את העירייה זה בכלל לא מעניין. עיריית אשקלון לא העבירה לי כספים של שנת 2021 שכבר הצביעו בעבורם בתקציב".

הבחירות לראשות העיר בעוד פחות השנתיים ימים, בעוד פחות משנה לא יהיה ניתן לקיים כל פעולה שיש בה מן השוחד בחירות, כולל מינויים. ככל הנראה עיריית אשקלון החליטה לבנות את המגזר הנוסף בכדי לקדם את בחירתו של תומר. עיריית אשקלון ככל הנראה רוצה לייאש את הבעלים, על הדרך את האוהדים ואת מחלקות הנוער והילדים. בתקווה כי הבעלות תחזור שוב להנהגה מקורבת. את השחיתות שתומר נלחם כנגדה בעידן שמעוני, ככל הנראה מאמצת העירייה בראשותו כיום.

ואיזה מסכנים האוהדים:

עיריית אשקלון לא סופרת את האוהדים, את הקומץ שנשאר מלא תקווה ואמונה בקבוצה, התנהלות העירייה בתקופתו של תומר הביאה את האוהדים לשפל חדש, עד ייאוש. כאשר הם רואים איך עיריית אשקלון רומסת כל סמל, לא נותר להם לחפש בית חדש וסמל חדש, כזה שיהיה חף מקומבינות ושיקולים זרים. או שאולי זו דרך אחרת לגרום לבעלי בפועל אשקלון לייאוש?

בטרם הפועל אשקלון נופלת עוד קומה, החליטו קבוצת אוהדים להתארגן ולהחיות את קבוצת העבר, הפועל שמשון אשקלון. עמותת אוהדים שקורמת בימים אלה עור וגידים, התארגנות רצינית שרוצה לצאת לדרך בעונה הבאה בליגה ג' דרום תחת השם ההיסטורי –מיתולוגי. הקבוצה תשתייך למרכז הפועל ותנסה לקום על ההריסות והשבר הגדול שחוותה הקבוצה הבכירה הפ.אשקלון. המארגנים בראשותו של מתי חג'ג' רשמו את הקבוצה  בעמותה ברשם העמותות, ביום שישי שעבר נערך כנס יסוד של המיזם החברתי הזה בבית הקפה במרכז אפרידר, האווירה הייתה חגיגית והרגשה באוויר של משהו מיוחד שמרגש ושמתרחש במפגש נכחו פריזנט, איציק איזמרלי. והמקומיים שני הקפטנים ללו אנקה וחיים מלכה, סמלים במועדון. גם הרצל גז נכח במקום עם חנוך עמר שני שחקנים אשקלונים שעברו כברת דרך ארוכה בקבוצת הפ.אשקלון.

במקום נכחו כחמישים איש, ביניהם חברי חוג האוהדים הצעירים דור ההמשך שהודיעו רישמית שהם חוברים למיזם קבוצת האוהדים וחדלים להגיע למשחקי קבוצת הפ.אשקלון עד סוף העונה צעד שיש בו אמירה מצערת מאוד.

כאחד הם הצטרפו לקבוצת הווטסאפ והפייסבוק החדשה שהוקמה  "שועלי שמשון" . אשקלון שלושת שחקני העבר ,נומדר, פריזנט ואימורלי נשאו דברי ברכה והגדול לעשות את פריזנט שתרם מכיסו 10,000 ₪ לעמותה שבדרך. מתי חג'ג' יוזם ההקמה נשא דברים ואלה עיקרי משנתו.

"המטרה שלנו לקרב את כל אוהדי הפ.אשקלון ואת כל השחקנים האשקלונים שרועים בשדות זרים. צריכה להיות קבוצה באשקלון, אנחנו עיר של כדורגל בדרך ל-200,000 תושבים. צריכים להיום לפחות בליגה לאומית ובהמשך השאיפה תהיה ליגת על. עם כל הצער, עם הפועל אשקלון זה נגמר היא תהיה בליגה ב' ואין הבדל בין ליגה ג' לליגה ב' אנחנו נהיה שם בשנה הבאה. נעשה קבוצה והיא תעלה לליגה ב' אנחנו נגיע הכי רחוק שאפשר. יש לנו תמיכה מראש העיר מר גלאם. נעשה הכל כדי להצליח אנחנו רוצים את החוויה של הכדורגל , לקחו לנו אותה אנחנו רוצים לעשות משהו אמיתי טהור אני מקווה להצליח ראש העיר מבין את המצוקה של הכדורגל אנחנו לוקחים משהו חולה ורוצים לרפא אותו"

"במקביל נבנה מחלקת נוער יש לנו כוונה להקים גם קבוצת כדורגל נשים, יש לנו חשיבה מחוץ לקופסא עשינו את הרישומים הנדרשים, כרגע אנו בתהליך של גיוס אוהדים גיוס תומכים ושחקני עבר. אנשי עסקים יתרמו לנו כמיזם לקהילה ולעיר ולא לעסקנים.

כל מי שירשם כחבר עמותה יצטרך לשלם 1,000 ₪ בשנה היעד שלנו בשלב הראשון 300 חברי עמותה יש לנו אתר אינטרנט בהקמה ובו יהיו דוחות כספיים תהיה שקיפות מלאה עם דוחות כספיים כל חברי ההנהלה יהיו בהתנדבות אנחנו רוצים לבוא למגרש ולהנות מחוויית הכדורגל, בסוף השבוע הקרוב יהיו דוכני והצטרפות במדרחוב אצל רוז'ה במרכז אפרידר ובקניונים.

הפ.שמשון אשקלון 1970

בסוף שנות ה-70 הייתה קבוצת בת של הפ.אשקלון האחות הבכירה .הפ."שמשון" אשקלון בליגה ג' מחוז דרום הקבוצה פעלה כשלוש שנים ושיחקה עם קבוצות האזור בני עייש , הפ.שתולים , הפ.עזריקם ועוד. בקבוצה שיחקו שחקנים אשקלונים שלא השתלבו בהפ. אשקלון חלק מהשחקנים עם סגירתה הצטרפו למכבי ובית"ר אשקלון.חלפו מעל 50 שנה מאז חלק מהשחקנים הלכו לעולמם שלמה דינר , ד.אביחייל , שוסטר , ציון קזז , מוריס סוארי יבדלו לחיים ארוכים ועוד רבים וטובים ומוכשרים. התמונה ההסטורית באדיבותו של השחקן ושופט הכדורגל ציון קזאז. הקמת הפ.שמשון אשקלון מחדש היא סוג של סגירת מעגל היסטורית בכדורגל האשקלוני.