עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

מפעל החיים עלה באש 

בשיא העונה, כשבועיים לפני החזרה לספסל הלימודים כילו הלהבות את החנות האשקלונית הוותיקה במדרחוב תרבוטון וגרמו לנזק המוערך במיליוני שקלים * חשמלאי תושב העיר (58) נעצר והודה בביצוע המעשה לטענתו על רקע חוב כספי של 6,000 ₪ * הבעלים עופרה חורי מנסה לאסוף את השברים אבל מבטיחה כי המוסד המקומי ימשיך לפעול למרות הכל 

 

דווקא בתקופה הקריטית בשנה, כשבועיים לפני שחוזרים ללימודים, נשרפה בליל שישי החנות הוותיקה "תרבוטון" שבמדרחוב. חמישה צוותי כיבוי הוזעקו בערב שישי לכיבוי שריפת החנות.  לוחמי האש אשר הגיעו למקום זיהו שריפה ועשן סמיך ממספר חנויות ומיד החלו בפעולות כיבוי וסריקה של המבנים. למקום הוזנקו צוותים נוספים בכדי למנוע התפשטות לחנויות סמוכות מכיוון שמדובר בחנויות שצמודות אחת לשנייה. לאחר שהושגה שליטה בוצע אוורור של החנויות כולל החנויות הסמוכות מהעשן הסמיך. מכיבוי האש נמסר כי נזק כבד נגרם לחנות ולחנויות הסמוכות שניזוקו מהעשן והפיח וכי חוקר שריפות מכבאות והצלה אשקלון החל בחקירת האירוע.

לאחר שכוחות הכיבוי השתלטו על האש, נכנסה המשטרה לתמונה והחלה בפעולות חקירה. החשד שהתעורר בקרב החוקרים הוא כי מדובר בהצתה מכוונת ולא בקצר חשמלי. בדיקת מצלמות האבטחה שהותקנו במדרחוב בקרבת מקום שפכו אור על התעלומה והובילו את החוקרים חשמלאי תושב העיר אשקלון כבן 58 שנעצר בתום חקירה מאומצת ומהירה.

מהמשטרה נמסר כי המעצר הינו: "חלק מהמאבק של משטרת ישראל בפשיעה החמורה".  

ביום שני הובא החשוד להארכת מעצר בבית משפט השלום באשקלון ושם אמר נציג המשטרה: "החשוד זוהה על פי מצלמות אבטחה והוא מודה ונותן את המניע והסביר כיצד ביצע את העבירה. אציין בשולי הדברים, כי יש חשד לביצוע עבירה נוספת של היזק לרכוש במקום אחר". החשוד הסביר כי בעלי החנות חייב לו כסף והוא רצה לעשות להם נזק קטן. 

עורך דינו של החשוד אמר בדיון: "החשוד מוסר שיש חוב של 6,000 ש"ח ובעל החנות לא רצה לשלם ואמר כי רצה לגרום לנזק קטן במקום כדי ללמד אותו לקח וזה התפתח למה שהתפתח". 

המשטרה דרשה להאריך את מעצרו של החשוד בשבעה ימים, אך סנגורו התנגד ואמר שאין סיבה להארכת מעצר ארוכה כל כך וטען כי החשוד הוא: "אדם נורמטיבי, ללא כל עבר פלילי, זהו מעצרו הראשון שנעצר ומודה בצורה מלאה, מפרט איך ביצע את הדברים ומנמק מדוע עשה אותם ומבצע שחזור מצולם, כך שמבחינה חקירתית התיק הזה הוא בשל להגשת כתב אישום".

השופט עידו כפכפי שכתב כי: "למרות חומרת העבירה של הצתה, אשר כפי שהעיד המשיב עצמו, ביקש לעשות נזק קטן ועשה מעשה שטות וגרם לנזק גדול, נסיבות העניין מצדיקות הארכת מעצר מדודה יותר כדי לבחון האם יש צורך במעצרו עד לסיום החקירה". השופט החליט שלא לקבל את בקשת המשטרה במלואה והאריך את המעצר בשלושה ימים, עד ליום חמישי. על פי ההערכה, כתב אישום נגד החשוד יוגש במהלך הימים הקרובים. 

 

"זה פשוט לא ייאומן"

 

ההצתה של החנות המוכרת והוותיקה עוררה תגובות רבות מצד תושבי העיר הנוהגים לפקוד אותה  מזה שנים רבות. אחת מתושבות העיר אמרה השבוע ל"סטאר": "כששמעתי על ההצתה של תרבוטון הייתי פשוט בהלם, זה עסק כל כך מוכר. קניתי לכל הילדות שלי משם ספרי לימוד במשך השנים, עצוב מאוד שאנשים מגיעים למצב כזה בשביל כסף".

תושב אחר הוסיף: "לא משנה מה הסיבה לא צריך לשרוף מפעל חיים של בן אדם. כשאתה שומע על מה מדובר אתה לא יכול להאמין – בשביל 6,000 שקלים? זה פשוט לא ייאומן. הנזק שנגרם אי אפשר לדעת כמה זמן ייקח לתקן אותו ועוד עכשיו בשיא העונה כשכולם קונים ספרי לימוד לילדים? זאת פשוט רשעות שאין כדוגמתה. צריך לקוות שמי שעשה את זה יקבל את העונש שמגיע לו".

גם בעלי העסקים במדרחוב לא נותרו אדישים להצתה – רוז'ה חטב הבעלים של בית הקפה המפורסם לא האמין למשמע אוזניו עם היוודע דבר ההצתה. ל"סטאר" הוא אמר: "זה עסק שאני מכיר אותו כבר 40 שנה, פשוט אסון. כואב הלב על כזה דבר".

גם בעלת תרבוטון עופרה חורי לא האמינה שאי פעם יקרה דבר שכזה. השבוע היא סיפרה לעורך כאן דרום, דודי לוי: "החשוד הגיע לחנות, עבר וקנה משהו, ראה שכמה מנורות לא דלוקות ואמר לבעלי 'לא חבל, בוא אני אחליף לך את המנורות, אני חשמלאי'. בהתחלה בעלי לא רצה ואמר לו שאין צורך אבל הוא ממש ביקש ואמר שהוא צריך עבודה אז בעלי הסכים והוא אמר שיחליף את הפלורוסנטים ללדים. הוא אפילו הראה תעודה שהוא חשמלאי מוסמך ובסופו של דבר נתתי לו את העבודה. זה לקח לו יותר זמן ממה שחשבנו וכשהוא סיים הוא קיבל את התשלום שלו. הוספנו לו עוד כסף כשהוא אמר שהוא צריך יותר".

עופרה מספרת כי הייתה המומה כשנודעה לה זהות החשוד: "לפחות היה מישהו שעשיתי לו רע והיה עצבני עליי. מה אני אגיד? הוא גמר את העבודה בא לבעלי, אמר למשה 'תן לי כסף', אז משה אמר לו 'תן לי את החשבונית, כמה ימים, נוציא לך צ'ק'. אבל הוא בכה שאין לו כסף, אז בעלי הוציא 800 שקל ונתן לו כמקדמה. שבוע אחרי זה הוא הוציא לו צ'ק על כל הסכום, קיבלנו חשבונית וקבלה על הכל. ביום שעבר חמישי החשוד היה בחנות בא לקנות עט. בטח בא לבדוק את השטח. דיבר עם הבנות שאל אם התאורה הכל בסדר".

על הרגע בו קיבלה את הבשורה המרה היא אומרת: "ישבנו לסעודת שבת ולא עונים לטלפונים, והטלפון מצלצל כל פעם ממספר אחר. יכול להיות שטלפון מצלצל ואתה אומר אולי טעות במספר, כשהתחלפו המספרים לא ידעתי לאן לקחת את זה. חששתי לבת משפחה שלי שהיא חולה. לא ענינו, עד שבאו שכנים דפקו בדלת, הם אמרו שראו בפייסבוק. המשטרה חייבו אותי להגיע לשם. עצוב לראות מפעל חיים של 35 שנה נעלם במכה אחת".

 

 החנות לא הייתה מבוטחת

 

הנזקים שנגרמו כתוצאה מהשריפה מוערכים במיליוני שקלים אולם לדבריה של עופרה, כאשר עשתה את דרכה אל בית העסק במפורסם במדרחוב בליל שבת, היא קיוותה כי הנזק יהיה קטן וכי כוחות הכיבוי יצליחו להשתלט על הלהבות בטרם תיפגע כל הסחורה: "בדרך לעסק חשבתי שאולי יהיה נזק של מאה אלף שקל בערך, וחשבתי שנסתדר עם זה ונעבוד יותר ובראש אני כבר חושבת שנזמין דלפקים חדשים. לא חשבתי שאני אגיע ואראה את הכל עד הסוף שחור ומפויח. אני לא יודעת מי זה האיש המדהים שעבר במדרחוב והתקשר כדי לעדכן שיש שריפה וכיבוי אש הגיעו כל כך מהר. כי אם הם לא היו מגיעים כל כך מהר היו נשרפות גם החנויות לידנו. הגעתי וראיתי שם משהו כמו 20 כבאים הם תחמו את השטח ומלא אנשים עמדו מסביב. כשאני התקרבתי, אני לא נשמתי, פרצתי בבכי. הרגשתי חוסר אונים מוחלט. התקופה הזאת היא שיא הסחורה בחנות, נכנסו לנו סחורות ביותר ממיליון שקל, כל התיקים והמותגים, צ'מפיון, אדידס כל הדברים הכי שווים כל מה שהילדים אוהבים. הדברים כי חדשים כדי שהילדים יהיה להם את הכיף לבחור מתוך שפע כי יודעים שאצלנו יש את מבחר אין סוף". 

נקודה כאובה נוספת אותה מעלה עופרה היא העובדה שהחנות לא הייתה מבוטחת: "לא היה לנו ביטוח, בדיוק לפני חודש ביקשנו הצעת מחיר לביטוח, קיבלנו. וישבתי שיפרנו את ההצעה, בעלי נתן לי טופס וצ'ק כדי שאשלם לו וכבר שבוע שאני מסתובבת עם זה אצלי באוטו, כי הייתי עמוסה בדברים. אבל זה הגורל. משמיים זה ככה. לא קל להגיד את זה. עצוב לי מאוד. נצטרך לעבוד עוד כמה שנים טובות. מקווה שיהיה לנו כוחות לזה".

 

בכמה הנזק מוערך?

"המלאי בחנות הוא 3.5 מיליון, אולי חצי מיליון נשאר בחנות בחלק הפנימי. בשבת כשהיינו בבית, אמרתי לבעלי 'וואי, מחלקת ספרים, התנ"כים, המשניות, קיצור שולחן ערוך, הכל נשרף'. זה עשה לנו כאב שאי אפשר להסביר אותו. מחלקת הספרים היא בסוף של החנות ויש לה דלת אחורית, במוצאי שבת הבאנו פורץ שפתח את הדלת ולהפתעתנו כל ספרי הקודש עומדים שלמים ואפילו פיח אין עליהם. אלה ספרים שרק מהחום היו אמורים להישרף. סטנדים לידם הכל שרוף והם שלמים".

 

מה מרגישים כשמאבדים ככה מפעל חיים?

"מאוד קשה, כמו שמאבדים דבר יקר מאוד. אני לא מדברת רק על כסף, זה העסק וזה המהות. יש עסקים שבהם אדם נכנס, קונה והולך ואין לו דו שיח עם הקופאית ואין לו חוויות להחליף עם המוכרת. אבל בתרבוטון כל העובדים הם ותיקים וכל הלקוחות הם קבועים. אנשים שבאים למחלקת אמנות הם אנשים שאחר כך הופכים לחברים, שמתייעצים, ומזמינים אותנו לתערוכות. זה סוג של שיתוף פעלה. אני בוגרת בצלאל ואני עושה הדרכות בחינם בחנות איך לעשות כל מיני דברים. בפורים אין כמעט ילד באשקלון שלא זוכר שאני חיפשתי אותו או הפכתי את העולם כדי שהוא יהיה הכי מיוחד. זה מתוך הלב. אני מחכה ורואה ילדים שבאים לפני כיתה א' עם עיניים זורחות והם מתלהבים אם היא תבחר אנה ואלזה או תבחר מואנה".

 

יש צפי לפתיחת החנות? 

"לא הכל ייפתח, אבל את המחלקות החשובות של ההכנה לבתי ספר: מחברות, ספרים, תיקים, תיקיות ציור, מפיות אוכל, תיקי אוכל, בקבוקים וכל מה שילד צריך שיהיה לו בקלמר. בעזרת השם אנחנו נעשה. אנחנו גם מקווים שכל הלקוחות שמחכים שנפתח מחדש, נפנק אותם במתנה יפה. הזמנו סטנדים חדשים ואוהלים".