עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

מפעל ההזנה יימשך, העירייה תגבה את הכספים

 

 

לאחר מאבק ממושך של גננות אשקלון שסירבו להמשיך ולגבות בעצמן את כספי ההזנה מההורים, הודיע השבוע ראש העיר, תומר גלאם, כי מפעל ההזנה הייחודי לעיר יימשך

כאשר כספי ההזנה ייגבו על ידי העירייה * את ההחלטה שהתקבלה בשיתוף הסתדרות המורים הוא נימק: "כל ילד וילדה הם עולם ומלואו עבורי וטובתם עומדת מעל כל אינטרס פוליטי של קומץ גננות"

 

ביום ראשון השבוע נועד ראש העיר, תומר גלאם, בלשכתו עם יו"ר הסתדרות המורים באשקלון, אייל חסאן, ראש מינהל חינוך ותנו"ס, יובל זוזט ויו"ר פורום ההורים העירוני, סופי חוטובלי פנחס, וקבע כי העירייה היא זו שתגבה את כספי ההזנה עבור הילדים בגנים החל משנת הלימודים הקרובה. 

ההחלטה הגיעה על רקע פנייה של מספר גננות מצומצם, שלטענתן אינן מוכנות לגבות את התשלום על ההזנה, כפי שנעשה במשך השנים האחרונות. 

"טובת הילדים היא הדבר היחיד שעומד לנגד עיניי, ולמרות ניסיונות של קומץ גננות, שאינן מייצגות את השאר ומונעות מאינטרסים זרים ופוליטיים, להעיב על התוכנית, היא תצא לפועל השנה וילדינו ימשיכו ליהנות מאחד המפעלים החשובים, הייחודיים לעיר אשקלון, ומהזנה בריאה, איכותית ומפוקחת", אמר ראש העיר. 

עוד הוסיף: "מאחורי מפעל ההזנה עומדת תפיסה רחבה של ראייה חינוכית וערכית המושתתת על עקרון השוויוניות בין הילדים, בקרב אלו שיכולים להרשות לעצמם להגיע עם כריך לארוחת הבוקר ובין אלו שלא. כראש העיר, שרואה כל ילד וילדה כעולם ומלואו, לא היה לי ספק כי את המפעל הזה יש להמשיך ואף להעצים, על ידי דאגה לארוחת בוקר מזינה ובריאה שתהיה מנת חלקם של כל ילדי הגנים באשקלון. במקביל, נמשיך לחזק ולתמוך בגננות שעושות עבודות קודש ויש לי הערכה רבה כלפיהן". 

יו"ר ההסתדרות המורים באשקלון אייל חסאן, בירך את ראש העיר על ההחלטה ואמר כי הוא בטוח שמינהל החינוך ימשיך לעשות, כפי שעשה עד כה, כל שיידרש למען טובת כלל הילדים באשקלון, בכל הגילאים ומכל המגזרים.

ראש מינהל חינוך, יובל זוזט: "מינהל החינוך, בהתאם למדיניות ראש העיר, רואה חשיבות עליונה במפעל ההזנה עבור ילדי העיר ובימים הקרובים ננגיש עבור ההורים בצורה מפורטת וברורה את דרך הגבייה". 

פורום ההורים העירוני בירך על החלטתו של ראש העיר: "פורום ההורים העירוני מודה לראש העיר על ההחלטה להמשיך את מפעל ההזנה בגני הילדים ברחבי העיר. החלטת ראש העיר, מוכיחה פעם נוספת שהוא שם לנגד עיניו אך ורק את רווחתם של ילדינו ובהתאם להנחייתו הנ"ל, ימשיך מינהל החינוך לקיים את מפעל הזנת הבוקר מתוך התפיסה לפיה האכילה במסגרת גן הילדים היא אירוע חינוכי וחברתי. ההתארגנות וההכנות לקראת הארוחה, השיח החינוכי, ההתנהגות בעת האכילה, העמידה על קיומם ועל יישומם של כללי היגיינה, נימוס, ניקיון ופינוי שאריות מזון ופסולת בתום הארוחה – כל אלה מקנים לילדים מסר חינוכי משמעותי וכללי התנהגות בריאים, תוך מתן מענה מיטיב ושוויוני לכל ילדי הגנים. פורום ההורים מברך את ילדי הגנים, תלמידי בתי הספר, ההורים, עובדי המנהלה, הגננות, הסייעות, המורים והמנהלים בשנת לימודים פוריה ומוצלחת". 

 

"גביית כספי הורים אינה מטלה של הגננות"

 

כפי שפורסם ב"סטאר" לפני שבועיים, הגננות איימו שלא לפתוח את שנת הלימודים הקרובה על רקע סירובן להמשיך ולגבות את הכספים מההורים ועל רקע היחס לו זכו מראש מינהל החינוך יובל זוזט שנועד עמן בנושא. בשבועות האחרונים הובילו מנהלות הגנים בעיר מאבק עקרוני מבחינתן הנוגע לגביית תשלומי ההזנה מההורים. הן ביקשו כי העירייה תהיה זו שתגבה את הכספים מההורים במהלך שיחסוך מהן התעסקות מיותרת ולא מעט מצבים לא נעימים. הגננות נפגשו כאמור עם ראש מינהל החינוך בעירייה, יובל זוזט, לפני כחודש וחצי כאשר בפגישה הועלתה בקשה מצדו של זוזט כי גננות אשקלון ימשיכו לגבות את כספי ההזנה בשנת הלימודים הבאה וזאת למרות שלטענת הגננות, על פי סיכום מוקדם העירייה היא זו שאמורה הייתה לדאוג לגביית כספים המיועדים להזנת ארוחת בוקר בגני הילדים. בסופו של דבר הפגישה הסתיימה ללא תוצאות כאשר הגננות סירבו למלא את בקשתו של זוזט. 

יצוין כי עד שנת הלימודים תשע"ט גננות אשקלון הנחילו הזנה משותפת בגני הילדים בה צוות הגן רכש את המצרכים לארוחות הבוקר מכספי ההורים. לטענתן, תפקידן של הגננות הוא פדגוגי ואיננו כולל גביית כספים אך על מנת לממש את פרויקט הזנה משותפת בגן, נאלצו גננות לבצע גם גביית כספים בפועל. 

הגננות מציינות כי לאחר שיחות עם רכזת גני הילדים ליז כהן הוסכם כי הרשות תגבה את כספי ההזנה והדבר אף פורסם בעלון מידע להורים. ועד הגננות פנה באמצעות הסתדרות המורים מספר פעמים לזוזט אך לדבריו עד עתה זכה להתעלמות. הגננות ציינו כי במידה ולא יוסדר העניין הן תכרזנה על סכסוך עבודה בין הגננות לעיריית אשקלון. 

יו"ר המחלקה לגננות בהסתדרות המורים, ענת דדון, שיגרה מכתב לזוזט בו נאמר בין היתר: "ראשית, אני מוצאת לנכון לברך אותך על תהליכים חינוכיים יפים המתרחשים בעיר אשקלון. אני פונה אליך בעניין קיום החוק העוסק בגביית כספי הורים בגני ילדים. המטלות של גננות הן מורכבות, רבות ומגוונות וגביית כספי הורים אינה אחת מהם. האחריות על גביית כספי הורים, מוטלת על הרשות המקומית ובשום מקרה לא על הגננות. הובא לידיעתי, שלמרות בקשת הגננות ופנייתן אליך בנושא, הורית להן להמשיך גם בשנת תש"פ לגבות כספי הורים. ככל שלא יוסדר נושא הגבייה ע"י הרשות, לא יוכל להתקיים מפעל ההזנה המשותפת בגני הילדים בעיר אשקלון. אבקשך להורות על שינוי נוהל לא חוקי זה, ולהסדיר באופן מיידי את עניין גביית כספי הורים בעיר אשקלון, כך ששנת הלימודים תש"פ תוכל להיפתח כסדרה וללא תקלות. בכל מקרה, הוריתי לכל גננות אשקלון לא לגבות כספי הורים".

אחת ממנהלות הגנים הסבירה ל"סטאר" את המצב הרגיש בו הן נמצאות: "המזון הוא לא חובה שמשרד החינוך קבע, יש ערים שבהן יש הזנה מהבית וכל ילד מביא את הכריך שלו. במקומות כאלו כשיש הורים שהמצב הסוציו אקונומי שלהם נמוך יכול להיות מצב בו הילד מגיע בלי כריך. באשקלון בה יש הזנה, יש הורים שלא משלמים ואז מה שקורה זה שהגננת סופגת את זה. כשיש ילדים עם קשיים כלכליים, הגננת צריכה להסתדר עם הכסף שיש לה ביד ולחפות על אלו שלא שילמו. לא ייתכן שגננת תגיד לילדים ההורים לא שילמו ולא תקבלו ארוחת בוקר. הגננת מוצאת את עצמה מתמרנת עם הכסף הקיים כדי לתת לכולם ארוחת בוקר משביעה ועשירה כמו שצריך עם הסכום הנוכחי".