עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

מסוכן לגור באשקלון

אילוסטרצייה


בדו"ח שמפרסם משרד הבריאות על מצב הבריאות בערים הגדולות מצטיירת תמונה מעוררת דאגה על הנעשה באשקלון * העיר ממוקמת במקום השני בארץ בתחלואת סרטן בקרב נשים ושלישי בתחלואת סוכרת * עוד עולה מהדו"ח כי הילדים באשקלון הם השמנים ביותר בארץ

בדו"ח שמפרסם בימים אלה המשרד על מצב הבריאות של תושבי ערים הגדולות עולים גם נתוני הבריאות של תושבי אשקלון. אגב, בישראל ישנן 16 ערים שגודלן עולה על 100,00 תושבים ובהם מתגוררים 4.4 מיליון אנשים שהם רוב תושבי המדינה. על פי גודל האוכלוסייה אשקלון ממוקמת במקום ה-11. מהדוח עולה כי אשקלון במקום השני בארץ בתחלואת כל סוגי הסרטן בקרב נשים כמו גם במקום השני בארץ בסרטן השד. גם בתחום הסוכרת מככבים תושבי העיר ואשקלון במקום השלישי בארץ בתחלואת סוכרת. גם אצל הגברים המצב לא ממש טוב ואשקלון ממוקמת במקום הרביעי בארץ בתחלואת גברים בסרטן.

נתון מדאיג נוסף שעולה מהדוח מראה כי ילדי אשקלון הם הילדים השמנים ביותר בארץ ובהתאמה מופיעים בתחתית הרשימה בפעילות גופנית. אם מחפשים סיבות לכך, אולי ניתן למצוא אותן בעובדה שתושבי אשקלון נמצאים במקום הראשון בארץ במוגבלות תפקודית

תושבי אשקלון לא ממש חושבים פעמיים לפני שהם מדליקים סיגרייה – העיר נמצאת במקום השלישי בארץ במספר המעשנים.

נתון מדאיג נוסף שעולה מהדוח מראה כי ילדי אשקלון הם הילדים השמנים ביותר בארץ ובהתאמה מופיעים בתחתית הרשימה בפעילות גופנית. אם מחפשים סיבות לכך, אולי ניתן למצוא אותן בעובדה שתושבי אשקלון נמצאים במקום הראשון בארץ במוגבלות תפקודית. יחד עם זאת, יש לתושבים מודעות למצבם, גם אם אינם עושים דבר כדי לשפר זאת כי על פי המדד תושבי העיר הם במקום האחרון בארץ בהערכה עצמית של מצב בריאותם.

עורכי הדו"ח כתבו על אשקלון בין היתר: "אשקלון מתאפיינת בתוחלת חיים דומה לממוצע הארצי ותמותת תינוקות נמוכה מעט ביחס אל הממוצע. התושבים של העיר מעשנים יותר, מבצעים פחות חיסונים נגד שפעת. הילדים בעיר מציגים שיעורים גבוהים של השמנה. שיעור ביצוע הממוגרפיה גבוה מעט מהממוצע הארצי. ההערכה העצמית של בריאות יותר נמוכה, שיעורי סרטן גבוהים יותר לשני המינים ושיעור בעלי מוגבלות תפקודית גבוה משמעותית ביחס לממוצע (33% ביחס ל-22%)".

עוד נאמר בדו"ח: "האחריות הציבורית של ראשי הערים, כמו גם של מנהלי ארגוני הבריאות הפועלים בעיר, ולא פחות מכך – של התושבים עצמם היא לדאוג לסגירת הפערים השליליים ביחס לערים אחרות ולשמור על ההישגים בהם העיר בולטת לטובה. ראוי שגם משרד הבריאות ימשיך להשקיע בפיתוח מדיניות תומכת בריאות ברמה עירונית ויתמרץ את ארגוני המערכת לפעילות ברמה העירונית".