עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

ממשלת ישראל מודיעה על עוצר לילי

בשבוע שעבר הוכנסו ארבע שכונות באשקלון לסגר לילי בעקבות עלייה משמעותית ברמת תחלואת הקורונה בעיר • השכונות הללו מצטרפות לשכונות רבות נוספות ב-40 ישובים וערים, ביניהם גם ערים שלמות שבין השעות 19:00 ל-05:00 התנועה בהם מוגבלת עד 500 מטר מהבית

 

ביום ראשון, לפני שבוע, אישרה ועדת השרים להגדרת אזורים מוגבלים להטיל סגר לילי על 40 ערים (שלמות) אדומות, בהן אשקלון, אם כי נאמר במפורש שהדבר עדיין דורש אישור סופי שיושג יום למחרת באמצעות משאל טלפוני בין חברי הממשלה. יצוין כי רק יומיים קודם לכן נתגבשה החלטה ע"י אותה ועדה, לפיה יוטל סגר כללי על 10 ערים אדומות. בעת ההיא התחלואה באשקלון עלתה, אולם היא הוגדרה עדיין עיר כתומה.

 

בין הערים והישובים עליהם הוחלט להטיל סגר לילי, היו בעיקר ערים וישובים בעלי אופי דתי-חרדי, כגון בני ברק, אלעד, בני ברק ובית"ר עילית, וישובים מהמגזר הערבי, כגון אבו סנאן, אום אל-פאחם, בוקעאתא, נג'ידאת, בקעה אל גרביה ועוד. העובדה הזו גרמה להפעלת לחץ של ראשי הסיעות החרדיות על ראש הממשלה, והלחץ הזה עבד. לראייה, מסגר מלא על 10 ערים וישובים, ההחלטה הייתה להטיל סגר לילי וסגירת מוסדות החינוך ב-40 ערים שהוגדרו כאדומות או כמעט אדומות, בהן אשקלון שערב קודם הייתה עוד מחוץ לרשימה.

 

נקפיד לשנות את החלטותינו מעת לעת

בהודעה משותפת שהוצאה ע"י משרד ראש הממשלה ומשרד הבריאות נכתב:

"לאור העלייה בנתוני התחלואה ואיתה העלייה במספר הערים האדומות ביממה האחרונה ל-40 ערים אדומות, פרויקטור הקורונה, פרופ' גמזו, ומשרד הבריאות קיימו דיונים במהלך היממה האחרונה לעדכון מתווה ההגבלות בערים אלו כך שיותאם להיקף התפשטות התחלואה הנוכחי.

 

בהמשך להצעה העדכנית, ועדת השרים להכרזה על אזור מוגבל החליטה להטיל סגר לילי אחיד על כל ה״ערים האדומות״ החל מיום שלישי (8.9.2020), בשעה 19:00, בנוסף לאיסור מוחלט של התקהלויות של למעלה מ-10 איש בשטח סגור ו-20 איש בשטח פתוח, סגירת מערכת החינוך והגברת האכיפה.

 

הסגר הלילי יחול כל ערב מהשעה 19:00 ועד השעה 05:00 בבוקר למחרת. במסגרת הסגר הלילי יהיה מותר להתרחק רק עד 500 מטר מהבית, או במקרים מיוחדים שיפורטו בהודעת משרד הבריאות. מוסדות החינוך, למעט חינוך מיוחד, ייסגרו, והעסקים ייסגרו כל ערב מהשעה 19:00, למעט עסקים חיוניים.

 

משרד הבריאות יפרסם את רשימת הערים האדומות שעליהן יחולו ההגבלות, לאחר אישור הרשימה בוועדת השרים להכרזה על אזור מוגבל".

 

במקביל יצא מסר באמצעות התקשורת גם מטעם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בה הוא ביקש לעדכן על ההחלטה שקיבלה ועדת השרים:

"ביממה האחרונה התווספו עוד 10 ערים לרשימה הערים האדומות והגענו כבר ל-40 ערים אדומות. הגורמים המקצועיים המליצו להטיל סגר לילי אחיד על כל הערים הללו, ולסגור בהן את מערכת החינוך, בנוסף להגבלות ההתקהלות. אני יודע שההגבלות האלה לא קלות, אבל במצב הקיים אין מנוס מהן. אמנם התמותה בישראל עדיין מהנמוכות בעולם, עם כל הצער על כל אובדן חיים, ומספר החולים הקשים עדיין יציב – אך לא לעולם חוסן. גורמי המקצוע מזהירים שבמצב התחלואה הגבוה בישראל, המגמה עלולה להתהפך בכל רגע עם תוספת מסוכנת של חולים קשים ונפטרים וסכנת קריסה של הצוותים הרפואיים המטפלים בקורונה בבתי החולים. ההחלטה הייתה שקולה, אחראית ומחויבת המציאות. נמשיך לנקוט בצעדים אחראיים הנדרשים על מנת לשמור על הבריאות, על החיים ועל הכלכלה".

 

אשקלון שהוגדרה באזור הכתום, נכללה תחילה, כולה, בין הערים שיוטל עליהן סגר לילי, אולם בעקבות לחצים שהופעלו על משרד הבריאות (על עולם ניתן ללחוץ) מטעם גורמים בעיריית אשקלון, לא כל העיר הוכרזה כ'עיר אדומה', אשקלון, כעיר, לא נכנסה לעוצר לילי, אלא רק שכונות מסוימות, שהוגדרו כבעלות נתוני תחלואה גבוהים במיוחד.

 

ראש העיר התגאה בעובדה שהלחץ שהופעל מטעמו הניב פרי, וציין: "הצלחנו למנוע סגר לילי כולל באשקלון, על אף ההכרזה על העיר כעיר אדומה. הבהרתי לאנשי משרד הבריאות כי אנחנו מבצעים מספר מאמצים משולבים להורדת נתוני התחלואה והצגתי בפניהם את תוכנית הפעולה שלנו להורדת מקדם ההדבקה. לפיכך, הוסכם להטיל סגר רק במוקדי תחלואה בשכונות מסויימות כדי למנוע התפרצות גדולה יותר של המחלה.

אני שב ומדגיש – אם נשמור על ההנחיות והכללים, נימנע מסגר במקומות נוספים ואולי אף מסגר כללי. פעולות האכיפה וההסברה נמשכות בכל רחבי העיר, ואף יתוגברו, אך רק שיתוף פעולה מצידכם יבטיח שנחזור להיות עיר ירוקה".

צילום באדיבות דוברות משטרת ישראל

 

האם אני כלול?

בהתאם לכך, השכונות הבאות ייכנסו לעוצר לילי בין השעות 19:00 ועד 05:00 החל מערב 8.9.2020 ולמשך שבוע (עד 15.9.2020): מצפה ברנע, גני ברנע, נאות ברנע וגבעת ציון (כרמי ציון). על השכונות הללו מוטלות המגבלות הבאות:

 

הרחובות (בשכונות) הנכללים בעוצר הלילי:

מצפה ברנע: שדרות אצ"ל, בלפור, יונתן נתניהו, אברהם בלסבלג, אדמונד דה רוטשילד, משה שרת, יהודה אלקלעי; נאות ברנע: שדרות אצ"ל, שדרות הציונות, שרה אהרונסון, הלל, משה שרת, אריה בן אליעזר, הר חצור, הר כנען, הר ארבל, הר תבור, הר מירון, השוטר, כ"ט בנובמבר; גני ברנע: שדרות הציונות, הרב שלמה גורן, ד'יזרעאלי, שמחה הולצברג, אופירה נבון, נורדאו, אחד העם, חיים וייצמן, מבצע אסף, מבצע חורב; גבעת ציון: אהוד, אליהו הנביא, אלישע חזון איש, אלקנה, אסף הרופא, אסתר המלכה, אפרים, בועז, בנימין, ברוריה אבישג, גד, גדעון, גרשון, דבורה הנביאה, דן, דניאל, האמהות, הבנאי, הגר"א, הושע, החרט, המסגר, הנביאים, הנגר, הקוממיות, הרב ברוך סבג, הרב ספו, הרב פרג'ון, הרב רחמים בוקרה, הרתך, השבטים, השופטים, התחיה, זבולון, זכריה, זרובבל, חבקוק, חגי, חולדה הנביאה, חנה ושבעת בניה, חנה סנש, חנניה, חפני, יהואש, יהודית, יהושע, יואב, יואל, יוכבד, יונה, יוסף שפירא, ילין, ילתא, ינוקא, יעל, יפתח, ירמיהו, ישי, ישעיהו, יששכר, מיאל, מיכה, מלאכי, מנשה, מרים, נהרדעא, נחמיה, נעמי, נפתלי, נתן הנביא, עובדיה, עזרא, עזריה, עלי, עמוס, פינחס, ראובן, רבקה, רות, שיבת ציון, שמואל ושרה.

 

בתי ספר ומרכזים קהילתיים שלא יפעלו:

גבעת ציון: רמב"ם, ישיבת צביה, מעיין חיים ושלום בנות יסודי, מעיין חיים ושלום בנות על יסודי, בית ציפורה, מרכז קהילתי תקוותנו ומרכז קהילתי אלוני ציון; נאות ברנע: ברנע חמ"ד תורני, מקיף ה', מקיף ד' ומרכז קהילתי ברנע; מצפה ברנע: מצפה ברנע ופסגות.

הלימודים יתקיימו מרחוק ומנהלי בתי הספר יעמדו בקשר מול הורי התלמידים לגבי המתווה ללמידה מרחוק.

 

גני הילדים שלא יפעלו:

גבעת ציון: איריס ממ, ברוש ממ, תאנה ממ, תאנה חמ"ד תורני, אורן חמ"ד תורני, גפן חמ"ד תורני, אתרוג חמ"ד, צאלון חמ"ד, צאלון חמ"ד, חניכי הישיבות ת"ת – רח' הנביאים וחניכי הישיבות 2 – רח' הנביאים; מצפה ברנע: תלתן א' ממ, תלתן ב' ממ, תלתן חמ"ד, הצוף ממ, הצוף חמ"ד, נחליאלי א' ממ, נחליאלי חמ"ד, נחליאלי ב' חמד, מצפה ברנע ממ, מצפה ברנע חמ"ד, צבעוני ב' ממ, צבעוני א' ממ, יקינתון ב' ממ ויקינתון א' ממ; גני ברנע: עפרוני ב ממ, עפרוני א ממ, סנונית ממ וסנונית חמ"ד; נאות ברנע: קנמון ממ, קנמון ב ממ, הכפיר ממ והכפיר ב ממ.

 

בפועל לא מתקיימת אכיפה של ממש. בערב הראשון התמקמו ניידות אכיפה ברחובות אחדים בשעה-שעתיים הראשונים של הסגר הלילי, אולם לאחר מכן, מי שנע ברחובות, התקשה לזהות סוכני אכיפה. סביר להניח שאזהרות ואיומים אינם משמעותיים במקרה הזה. אכיפה היא האמצעי היחיד שיכול להרתיע.