עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

ממשיכים במאמצים להצלת המצוק 

עיריית אשקלון ממשיכה במאמציה להצלת המצוק ומציגה את פרויקט הטלת החול הגדול מסוגו בישראל שמטרתו היא עיבוי והרחבת רצועת החוף על מנת להרחיק את גלי הים מהמצוק ובכך למנוע את המשך קריסתו * ראש העיר, תומר גלאם: "עשרים שנה מדברים ומתריעים על המצוק, היום אנחנו יוצאים לדרך עם פרויקט משמעותי להצלתו"

 

ביום שלישי השבוע הציגו יחד עיריית אשקלון והחברה הממשלתית להגנות מצוקי חוף הים התיכון את פרויקט ההגנה הימית המתוכנן להתבצע באשקלון במטרה להגן על המצוק המתדרדר ברצועת החוף הצפונית של העיר. 

ראש העיר, תומר גלאם: "20 שנה מדברים ומתריעים על המצוק החופי באשקלון. היום אנחנו עושים. התחלנו עם הגיאוטיובים בתוך המים והיום אנחנו מתקדמים לפרויקט נוסף שנועד גם הוא למנוע את קריסתו של המצוק. אני שמח שבמדינה הפנימו את הסכנות הטמונות בכך ויזמו את ההגנה הנוספת שאנחנו מתחילים בביצועה בימים אלו. אני רוצה לפנות מכאן לתושבי אשקלון. חשוב לי להדגיש שטרם היציאה לפרויקט וידאנו שהוא יהווה כמה שפחות מטרד לתושבים שגרים בסמיכות, בנינו מסלול נסיעה למשאיות בצורה המיטבית ביותר והנחיתי שהוא יתבצע בשעות הלילה, המשרד להגנת הסביבה ואיגוד הערים, שאני עומד בראשו, נתנו דעתם על המשאבים הטבעיים באזור ואנחנו עם אצבע על הדופק בנושא. במידה והפרויקט יוכתר כהצלחה, אין לי ספק שזו תהיה בשורה של ממש בסוגיית המצוק של אשקלון". 

היועצת המשפטית של החברה הממשלתית, הילה ארנרייך: "החברה הממשלתית להגנות מצוקי חוף הים התיכון הינה זרוע ביצועית של מדינת ישראל לטיפול בהתמוטטות המצוק החופי. החברה פועלת להקמת הגנות ימיות במקטעי חוף ייעודיים שהוגדרו לה בתמ"א 9/13, ביניהם, חוף בר כוכבא באשקלון. ההגנות כוללות את הפרויקט שיוצא לדרך היום והוא הזנת חול מאסיבית להרחבת רצועת החוף, זאת בנוסף להקמת המבנים הימיים, הגיאוטיובים ושיקום שובר הגלים השבור. אני רוצה להודות לראש העיר אשקלון ולכל הגורמים המקצועיים בעירייה על הנכונות ושיתוף הפעולה הכל כך חשוב למטרת ההגנה על המצוק". 

את הפרויקט, שעלותו מסתכמת בכ-50 מיליון שקלים, מלווים המשרד להגנת הסביבה, היחידה הארצית לאכיפת חופים, איגוד ערים לאיכות הסביבה ורשות הטבע והגנים. 

בשלב הראשוני, שיחל בימים הקרובים, החול ישונע באמצעות משאיות היישר ממישור רותם בדרום הארץ אל שטח ההתארגנות (בסמוך למלון 'הרלינגטון'), שם הוא יונח במערומים ובסיוע של מסוע מיוחד שהוקם במקום יפוזר על פני החוף ואזור המים הרדודים. מדובר ב-400,000 טון של חול שיפוזר לאורך מקטע של כ-700 מטר.

במסגרת הפרויקט תורגש תנועה ערה של משאיות בשעות הלילה, מעשר ועד שש לפנות בוקר. רצועת החוף, מחוף בר כוכבא ולאורך 700 מטר צפונה, תיסגר לתנועה החל מה-15.8 ועד לסיום הפרויקט בינואר 2020. מעל הטיילת תוקם סככת הגנה ומעליה המסוע על מנת לאפשר לתושבים לנוע בחופשיות ובהרגשת ביטחון. 

העירייה עושה ככל שביכולתה על מנת שהעבודות לא יהוו מטרד ולא יפגעו בשגרת חיי התושבים. לאורך כל תקופת העבודה תבוצע בדיקה לניטור רעש ונסללה גישה לאתר ההתארגנות באספלט על מנת למנוע אבק.

 

 אסדת קידוח להכנת התשתיות  

 

כחלק מהמאמצים להצלת המצוק הוצבה לפני כשנתיים במימי אשקלון, בקטע המקביל לחוף בר כוכבא, אסדת קידוח שנועדה להכין את התשתית להצבת הגיאו-טיוב, שובר גלים תת ימי, ראשון מסוגו בארץ, זאת במסגרת העבודות להגנה על המצוק הימי. 

ועדת הרישוי המחוזית אישרה בזמנו את הבקשה של החברה הממשלתית להגנת מצוקי חוף הים התיכון למתן היתר בנייה להצבת חמישה גיאוטיובים (שובר מטובע), במטרה להגן על המצוק הכורכרי הקורס ברצועת החוף של אשקלון, מפני גלי הים. במסגרת העבודות, שמתבצעות על ידי החברה הממשלתית ובמימונה, יונחו 5 גיאוטיובים באורך של עד 120 מטר, שיטובעו בעומק של 4 מטר על גבי בד גאוטרני "נגד מחתור" המעוגן לקרקעית הים. 

העבודות הינן חלק מהתוכנית הלאומית להגנה על מצוקי החוף בישראל מפני התמוטטות שלהם, מחוף זיקים, דרך רצועת החוף של אשקלון, ועד לחדרה. בעירייה ציינו כי בשל מצבו הקריטי של המצוק הימי בעיר, הוחלט שהתוכנית תתבצע ראשית באשקלון.  

ראש העיר, תומר גלאם, התייחס בזמנו לנושא: "כפי שהובטח, העבודות להגנה על המצוק החלו ואשקלון מהווה חלוצה בתחום. מדובר בפריצת דרך משמעותית בסוגיית שיקום המצוק. אני מברך על ההחלטה להתחיל את העבודות בחופי אשקלון מתוך הבנה של המציאות המסוכנת עמה אנו מתמודדים ומתריעים מזה שנים. אני רוצה להודות לסגן ראש העיר, הממונה על איכות הסביבה, יורם שפר, על שפעל בנושא ללא לאות ולשר האוצר, משה כחלון על הגיבוי. יש לנו רצועת חוף מדהימה וצריך לשמור עליה באופן הזה ולמצות את הפוטנציאל התיירותי שבה". 

פעיל איכות הסביבה וסגן ראש העיר לשעבר יורם שפר, הוסיף: "טוב מאוחר מאשר אף פעם ואני מלא הערכה למוסדות המדינה והתכנון הבינו שאשקלון היא היעד המרכזי בשיקום המצוק. כאן המקום להודות לשר האוצר משה כחלון שתמך וגיבה את 'החברה הממשלתית לשיקום מצוקי הים התיכון בע״מ' ובראשה יעקב בכר וצוותו".