עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

"מי שלא יבחר בתומר גלאם יעשה עוול לעצמו ולעיר"

רגע לפני שמערכת הבחירות באשקלון מגיעה ליישורת האחרונה שלה הרב יצחק ברדא מדבר על הכל * בריאיון מיוחד הוא מדבר על השמועות שיהפוך את העיר לחרדית ("אם הייתי רוצה לחיות בבני ברק הייתי נשאר בבני ברק"), על הסטטוס קוו ("זה לא משנה אם אדם חילוני או דתי, יש לכבד כל אדם באשר הוא אדם") על תפקיד רב העיר ("מעולם לא חיפשתי תפקיד וזה לא על הפרק") ועל התמיכה בתומר גלאם ("עושה לתושבים רק טוב, עושה טעות מי שלא יבחר בו")

מערכת הבחירות באשקלון נכנסת ליישורת האחרונה שלה ואחת הדמויות הבולטות בעיר, הרב הגאון יצחק ברדא, משוכנע מה תהייה התוצאה שלה: ההיסטוריה מוכיחה כי בדרך כלל המועמד בו תמך הרב גם זכה בבחירות בסופו של דבר. כך קרה במערכת הבחירות של 2008 כאשר הוא תמך ברוני מהצרי וכך קרה גם במערכת הבחירות הקודמת בשנת 2013 כאשר הוא תמך בראש העיר המושעה, איתמר שמעוני. כעת, מתייצב הרב מאחורי ראש העיר בפועל, תומר גלאם וקורא לציבור האשקלוני להביע את בו את תמיכתם בבחירות שיתקיימו בסוף אוקטובר. בריאיון מקיף ל"סטאר" הוא נוגע בסוגיות הבוערות על סדר היום הציבורי והפוליטי.

כבוד הרב, נתחיל במקרה הטרגי והמצער שאירע לאחרונה עם פטירתה של בתך, איך בכל זאת אוספים את השברים?

"ברור שזה כואב, ברור שאי אפשר לאחות את הכאב, אבל ה' ברא את האדם עם כל האחריות, זו דרכו של האדם. יהודי מאמין שקורה דבר כזה הוא מתפלל לה' שייתן לנו כוח להתמודד עם השברים, אנחנו מקווים שהוא ישמור אותנו ואת הילדים, וביחד אני, הרבנית והחתן נשתדל לאחות את השברים כמו שהתפלל יעקב אבינו: והיה המחנה הנשאר לפליטה…".

אנחנו נמצאים עכשיו בתקופה של ימים נוראים, אתה מרגיש שיש איזה שהיא ירידה מסוימת בהתרגשות לקראת ראש השנה או ההליכה לסליחות בעיר?

"אני לא רואה את זה, אלא ההיפך. יש הרבה התעוררות מכל הכיוונים, לאו דווקא בסביבה שלי או בשכונה שלי. מאז שהבת שלי הלכה לעולמה יש התעוררות עצומה. הוצאנו שלושה ספרים לכבודה, זה רק מוכיח שיש התעוררות ועלייה בכל הנושאים הרוחניים".

כלומר אתה מרוצה באופן אישי מהרמה הדתית של אשקלון נכון להיום ?

"הרמה הדתית פה באשקלון היא רמה שכל יום צוברת תאוצה למעלה, כאן באשקלון יש הרבה התקדמות".

אשדוד היא דוגמא לעיר שמוגדרת כעיר חילונית או מסורתית, ועם הזמן התבססה בה מעין "מובלעת" של ציבור חרדי, יכול להיות שיש אנשים בעיר שחוששים שבכוונתך להוביל מצב כזה באשקלון?

"שלושים שנה אני נמצא פה באשקלון. אני דוגל בשלום ובאחדות, ולכן הקמתי את הרשימה ושם קיבצתי את כל המגוון של העדות באשקלון וברוך השם הגענו למה שהגענו. הסטטוס קוו יישאר כמו שהוא. אם הייתי רוצה להפוך את אשקלון לבני ברק, הייתי נשאר בבני ברק".

מה העמדה האישית שלך לגבי פתיחת בריכות בשבת, זה משהו שפוגע או מפריע ?

"זה לא משנה אדם חילוני או דתי, אם דיברנו על סטטוס קוו, זה אומר שאני לא אעשה סליחות באמצע הלילה במקום שוקק חיים שיש שם אנשים שישנים, כי אני אפריע להם לישון, אז מן הראוי שהם לא יהיו בבריכות בשבת ויעשו רעש בשכונות של אנשים דתיים. צריך לשמור על האיזון".

ביניים: זה לא משנה אם אדם הוא חילוני או דתי

בבחירות הקודמות תמכת במועמדות של איתמר שמעוני לראשות העיר, איך אתה מסכם את הקדנציה שלו?
"ראשית כל, המעורבות שלי היא לא מעורבות מיוחדת לנקודה ספציפית. אני רוצה שיהיה פה ראש עיר שיעשה טוב לעיר, לא משנה לי לאיזו תנועה הוא שייך, אנחנו רוצים לאחד את הכוחות למקום אחד. היום אם תשאל אותי מי יכול להיות ראש עיר חוץ מתומר גלאם? אני לא רואה אף אחד שיכול באמת להיות ראש עיר, כיוון שאף אחד מהם לא ראוי לקבל את התפקיד. לגבי איתמר שמעוני מההתחלה אני אמרתי לו שאם הוא ישמור על שקיפות מלאה איתי כמו שביקשתי ממנו, אני מבטיח לו עשרים וארבע שנה של שקט. אחרי שנה שהוא הראה לי במצגת מה הוא עשה, וכבר תוך כדי התחילו דברים בינו לבין תומר גלאם. זה לא מצא חן בעיניי אמרתי לו תהנה מהאנשים שלנו, כדי שאני אקיים את מה שהבטחתי לו. בעקבות כך שאל אותי איתמר איך אני מסכם מה שראיתי, אמרתי לו זה יפה מאוד אך אני מאוד מצטער וחבל שזאת תהייה קדנציה אחת והמבין יבין".
שוחחת עם שמעוני בעקבות התפוצצות הפרשה במסגרת הוא נעצר?
" קראתי לו ואמרתי לו 'למה לך להמשיך אם יש בלגן. כל עוד שאתה לא נקי לגמרי למה להתנהל על הציבור, גם מבחינה הלכתית אסור לך להיות ראש עיר גם אם יש לך את החשד הכי קטן שבעולם. אפילו על משה רבנו נאמר וישמע משה וייפול על פניו. ומה עשה משה? נפל על פניו וכבר לא יכל להתנהל על הציבור. אתה לא יכול להיות ראש עיר".
הופתעת מכך שהוא החליט להתמודד שוב?
" הייתי בטוח שהוא לא יתמודד. ועד עכשיו אני אומר לכם שהוא לא יתמודד בסופו של דבר, או שהוא יסיר את המועמדות שלו ברגע האחרון בגלל הפרקליטות או שישמע בקולי. אינני יודע ככה אני רואה".

בחודש אפריל אשתקד, הייתה ישיבת מועצה מאוד משמעותית שבההיו אמורים לבחור חברי הוועדה את האדם שהיה אמור להחליף אתאיתמר בתפקיד, עד כמה הייתה לך מעורבות בסופו של דברבבחירה בתומר גלאם?

"המעורבות היחידה שהייתה היא שאמרתי להם 'תומר ראש העיר'כיוון שלמעשה הכל היה פתוח. אמרתי להם אתם יכולים לעשותסיבובים, תומר יהיה ראש העיר נקודה. תמשיכו הלאה. אפילואיתמר אמר לי אני מתפלא איך בחרתי בתומר. אמרתי לו 'לא אתם בחרתם, יש אחד למעלה שבחר'".

אתה יכול לגעת בכמה משפטים בסאגה שדובר עליה רבות, עלמנכ"ל העיריה חיים סופר, שביקשו שתערוב לו בכך שהוא לאיפוטר , בהנחה ואיתמר שמעוני יתמוך בתומר גלאם

"ביקשו הרבה דברים, אמרתי להם שאני לא הכתובת. לגבי סיבת פיטוריו של חיים סופר, תפנו את השאלה לראש העיר. חיים סופר הוא פקיד עירייה".

ביניים: איתמר שמעוני וגלי הים

מבחינת מערכת הבחירות כרגע, איך אתה רואה את ריבויהמועמדים?

"אני אומר ביטול כסף, ביטול זמן. זכותם. כל תושב אשקלון יכוללהתמודד לתפקיד ראש העיר אשקלון. דעתי היא שזה סתם בזבוזכסף, ראש העיר יהיה רק תומר גלאם לא אף אחד אחר".

הסקרים, כמה שאפשר להסתמך עליהם , מראים שאיתמר מובילכרגע את המירוץ , ותומר אחריו. אתה מאמין לסקר?

"רוני מהצרי בזמנו שהתמודד לתפקיד, הסקרים שלו היו על שלושהאחוז לפני הבחירות ובכל זאת הוא נבחר. מראש השנה עד הבחירות נהיה ראש העיר. אתה יכול להאמין לסקרים? סקרים לא תמידמראים את המציאות. אמרתי לאיתמר עדיף שיהיה הכל נקי לגמריואז תחזור. אמרתי לו לדוגמא המורה שלי לקח אותי פעם ליםולימד אותי בים לראות איך מתנהגים בעולם. הוא אמר לי אתה רואה את הגלים הם סוערים ומתנפלים על הבן אדם. אם לא תורידאת הראש, תקבל סטירה, אם תוריד את הראש אותו גל ללא כלהבדל יעבור. ההבדל הוא איך אתה קיבלת אותו. צריך שהגליםיעברו שכל המשפטים יעברו כשתהיה נקי תחזור מה אתה מחפשלעצמך עוד פעם ועוד פעם. תן לכל הגלים לעבור ואז תחזור. הסברתי לו את זה, אני מקווה שהוא יבין".

אתה מרגיש שיש אהדה לתומר גלאם בציבור ?

"ברור, ואני אומר טועה מי שלא יצביע תומר, למה טועה? זה איששהרי עשה לך רק טוב, אתה לא תבחר בו? אתה מחפש מישהושעשה לך צרות? כל שכונה בעיר אם זה גבעת ציון, אשכול, ברנע. כל מקום שהוא היה בו הוא עשה רק טוב, שתקום שכונה אחתותגיד שהוא לא עשה להם טוב, זה בושה לא להצביע לו".

במטה שמעוני אמרו שהוא זה שיזם את כל התוכניות ותומר רקמיישם אותן

"מי שעשה בפועל זה היה תומר. ואינני יודע להיכנס לפרטים כי אני לא פוליטיקאי לדעת את הדברים האלה בדיוק ולהיכנס לפרטים, אבל מי שעשה זה היה הוא. תומר התחיל הרבה מהפרויקטים כממלא מקום ראש העיר, המשיך כסגן והוציא אותם לפועל כשנכנס לתפקיד ראש העיר. זה לא שהוא הגיע משום מקום".

אחת הביקורות עליו הייתה זה שאולי הוא באיזה שהוא אופן"מנוהל" על ידך או שהוא נתון למרותך, והציבור אולי יחשוש מזה, מה אתה יכול להגיד לאותם אנשים ?

"זה לא סוד בעיר שכולם באים אליי לשאול כל מיני שאלות, להתייעץ איתי, מגיעים גם ראשי ערים אחרים אז גם הוא אחד מהם.זה לא אומר שאני מתערב לו בעניינים שלו, בהחלט אני לא מתערבלו, אני לא איש פוליטי, אני איש ציבור שדואג לטובת הציבור ולאמעבר לזה".

ישנם הטוענים כי בנך אליהו מעורב בזירה הפוליטית

"כל מי שייהנה ממנו הוא ייהנה עד מעל הראש, אבל בינתיים הנהנההגדול הם המוסדות שלי. אני לא יכול לקבוע לאן הוא יילך, אםיחליט ללכת אני לא אגיד לו לא. אבל כמובן שאני רוצה אותו אצלנו במוסדות".

כלומר האפשרות שישולב ברשימה של תומר לא עומדת על הפרק?

"אני לא שמעתי עליה. תומר ואליהו אנשים בוגרים ואם הם רוצים ללכת בדרך פוליטית משותפת זאת החלטה שלהם. אני את ברכת הדרך תמיד אתן להם".

ביניים: "רב ראשי צריך להיות מקובל על כל הציבור"

תפקיד רב העיר כרגע הוא סוג של תלוי באוויר באיזה שהוא אופן, אתה יכול להעריך לאיזה כיוון זה הולך כרגע, לאחר שההחלטה הזונדחתה ונדחתה שוב? והאם פנו אלייך.

" הרבנים הראשיים עוד בחייהם פנו אליי לעזרה לפני 30 שנה ואני כמובן נרתמתי לעזור. מעולם לא חיפשתי תפקיד להיפך, אני 'ברחתי' מתפקיד ברבנות כבר לפני 40 שנה וזה לא על הפרקמבחינתי. מאז שנפטרו הרבני הראשיים פנו אליי בכדי שאני אכהן ואני לא רואה זאת על הפרק. העניין שלי הוא לעשות רק טוב לעיר ולציבור בלי עניין אישי".

יכולה להיות האפשרות שהרב יעקב אביטן יקבל את התפקיד ?

"רב ראשי צריך להיות מקובל על כל הציבור, אני לא רוצה להיכנסלענייניים הללו. אני לא מתערב ולא בוחש בקדירה בשום נושא".

מבחינת מערכת הבחירות, אתה רואה איזה שהוא הבדל מסוים במערכת הבחירות כיום למערכת הבחירות הקודמת, מבחינת רחשיהציבור או איך שהיא מנוהלת?

"אני חושב שהבחירות הפעם יותר קלות מבחינת רחשי הציבור, הציבור כבר לא נמשך אחרי סיסמאות, הוא חי את המציאות. אניחושב שאלו שלא יבחרו בתומר גלאם יעשו עוול לעצמם ולעיר אנחנו נמצאים פה לטובת העיר".

יש איזה שהוא מסר שאתה רוצה להעביר לתושבי אשקלון לקראתראש השנה?

"את תושבי העיר מברך בשנה טובה חתימה טובה אורך ימים ושנותחיים, בריאות אושר ושלווה ודעת נכונה.

יש לי שני מסרים: בתור אבא והסבא של העיר, אני חושב שמןהראוי הוא לדבר לאנשים גדולים וקטנים ממני, אלה שהכירו אותיומכירים אותי כבר עשרות שנים. המגמה היחידה לכל תושב בעיר היא שראש העיר יהיה מטיב לכל העיר ולא לאינטרס האישי שלו. אדם הפועל מתוך אינטרס אישי שלו, לא ראוי להיות נבחר על ידי הציבור כיוון שאין לו כוונה לשרת אותו.
אין שום חשיבה אחרת של אינטרס פרטי למישהו. כל תושב שהולךלהצביע בבחירות, יצביע רק למי שמחפש לעשות לטובת העיר ולא לטובת האינטרס האישי שלו.

המסר השני הוא לא להשיב רעה תחת טובה. יש להכיר טובה למי שעשה לך טוב. מכיוון שתומר גלאם עשה רק טוב לתושבים, כולם צריכים לבחור בו. הוא לא השאיר פינה וזווית שהוא לא נגע בהושלא הועיל בה".