עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

מחיר העקשנות של שמעוני

השופט ביתן


חבר מועצת העיר אשקלון, איתמר שמעוני, לא קיבל שתי הצעות של בית המשפט למשוך את העתירה שהגיש אודות תוצאות הבחירות ורק זמן קצר לפני הדיון שהיה אמור להתקיים ביום חמישי שעבר הוא החליט לעשות זאת * כעת משרד הפנים וראש העיר אשקלון, תומר גלאם, מבקשים מבית המשפט כי יחייב את שמעוני בהוצאות משפט בסכום משמעותי בגין ההליך

תם ונשלם: חבר מועצת העיר אשקלון, איתמר שמעוני, הודיע ביום חמישי שעבר לבית המשפט לעניינים מנהליים בבאר שבע כי החליט לקבל את הצעת השופט אליהו ביתן ולמשוך את העתירה שהגיש בעניין תוצאות הבחירות לראשות העיר. בכך באה לסיומה סאגה ארוכה שהחלה עם פרסום התוצאות הרשמיות לפני כחודשיים. אלא שכעת, הצדדים שנדרשו למסור את התייחסותם בהליך – מנהל הבחירות ליאור קלצ'קין וראש העיר הנבחר תומר גלאם – דורשים כי בית המשפט יפסוק להם פיצויים בגין ההליך המשפטי אליו נדרשו בסכום העשוי להגיע לכמאה אלף שקלים.

כאמור שמעוני הגיש את ההודעה לבית המשפט, זמן קצר מאוד טרם הדיון שנקבע בעניינו לשעה תשע בבוקר, וציין בה בין היתר: "נוצר מצב של חוסר ודאות בטרם תסיים משטרת ישראל את מלאכתה ותגבש מסקנותיה ולא ניתן לקבל נתוני אמת שיאפשרו בירור אמיתי של טענות המערער שבא בידיים נקיות בשערי בית המשפט".

בסיומה של מערכת בחירות צמודה במיוחד הראו תוצאות הקלפיות כי גלאם הוא האיש שנבחר על ידי תושבי אשקלון להנהיג אותם בחמש השנים הבאות. אלא ששמעוני שלא השלים עם התוצאות טען לחשדות לאי סדרים ולזיופים לכאורה בחלק מהקלפיות והגיש עתירה לבית המשפט

עוד נאמר בבקשה כי שמעוני הגיע למסקנה כי "בקיום הדיון לא יהיה בכדי לשנות את המצב ולתרום לחקר האמת קודם לסיום חקירת משטרת ישראל וגיבוש מסקנותיה".

שמעוני מציין כי הוא מושך את העתירה "תוך שמירת זכותו לשוב ולעתור לבית המשפט מיד עם סיום חקירת משטרת ישראל וגיבוש מסקנותיה".  

"הגיעה לסיומה עתירת הסרק שהוגשה על ידי מי שהפסיד בבחירות ונקברה קבורת חמור בבית המשפט. חודשיים עברו מאז הבחירות. הוקמה מועצה, הושבעו חבריה, אנחנו עובדים במלוא המרץ לשירות העיר ותושביה. חבל ששוב ניסו גורמים שליליים להטיל דופי בעיר ולעג כלפי תושביה"

ערעור באמצעות מסמכים מזויפים

בסיומה של מערכת בחירות צמודה במיוחד הראו תוצאות הקלפיות כי גלאם הוא האיש שנבחר על ידי תושבי אשקלון להנהיג אותם בחמש השנים הבאות. אלא ששמעוני שלא השלים עם התוצאות טען לחשדות לאי סדרים ולזיופים לכאורה בחלק מהקלפיות והגיש עתירה לבית המשפט לעניינים מינהליים בבאר שבע במסגרתה התבקש בית המשפט לפסול מספר קלפיות בהן לטענתו של שמעוני התרחשו "טעויות הקלדה" של התוצאות ולהכריז כי שמעוני זכה בבחירות לראשות עיריית אשקלון או לחלופין להורות על ביטול הבחירות. פרקליטות מחוז דרום (אזרחי) אשר ייצגה את מנהל הבחירות מר ליאור קלצ'קין, ביקשה לדחות את הערעור בין היתר, מכיוון שעיון בנתונים המופיעים בפרוטוקולים המלאים שצורפו לערעור העלה כי הם אינם מתיישבים עם נתונים אחרים וככל הנראה זויפו לאחר יום הבחירות.

הכותרת המשמעותית של הדיון שהתקיים בבית המשפט בבאר שבע הייתה אמירתו של השופט אליהו ביתן לפיה המסמכים שהוגשו בעתירה מזויפים לכאורה. כך למעשה נוצר מצב לפיו שמעוני שטען לזיופים הגיש כביכול בעצמו מסמכים מזויפים לבית המשפט לצורך דיון בעתירה. ל"סטאר" נודע כי המשטרה פתחה בחקירה בנושא כאשר בסופה תקבע האם אכן זויפו המסמכים ואם כן – על ידי מי.

"ההליך נוהל מתחילתו ועד סופו תוך הכפשת מנהל הבחירות והוצאת דיבתו רעה, ללא כל בסיס עובדתי ו/או משפטי. המערער הגדיל לעשות עת האשים את מנהל הבחירות בביצוע עבירה פלילית, לא פחות. גם באלו יש כדי להעיד על חוסר תום לבו של המערער"

בתחילת הדיון השופט אליהו ביתן פונה לעורך הדין דניאל כהן המייצג את שמעוני ושאל:

"ראית את התגובה? אני מתייחס במיוחד לתגובה של תומר גלאם. על פני הדברים זה מטריד ביותר במילים עדינות. איך קיבלת מסמכים שלא מתאימים למה שיש בתיק? איך קיבלת מסמכים שעל פניהם מזויפים?"

עו"ד כהן השיב: "אנחנו הגשנו את התלונה ליועץ המשפטי. לשאלת בית המשפט, אין לי הסבר לפער העולה בין הפרוטוקולים שצירפנו לערעור לבין הפרוטוקול שצורף על ידי המשיב 3, הנוגע לקלפי מספר 40. אין לי הסבר גם לנתונים אחרים. הפרוטוקולים שצירפתי לעתירה, הם פרוטוקולים שקיבלתי מאביבה סימני ומפעילים נוספים של רשימת העותר. אני מבקש לציין שאנו פנינו ראשונים לפרקליטות והעלינו את הטענות בנוגע לפרוטוקולים השונים. קיבלנו תשובה לקונית שהעניין הועבר לחקירה. אני חוזר על הדברים שכתבתי בערעור. אני מגיש טבלת סיכום המרכזת את התייחסות המשיבים לטענות השונות שהעליתי בערעור. ניתן לבדוק במערכת 'נדב', את הנתונים שדווחו במערכת נדב על ידי מזכירי הקלפיות בתום יום הבחירות".

עו"ד אורי הברמן שייצג את ועדת הבחירות אמר: "אני מבקש לציין את הדברים הבאים – אמנם הנושא בכללו מצוי בחקירת המשטרה, אולם כבר בשלב זה ניתן לקבל נתונים שיוכלו לסייע לבית המשפט בהבנת התמונה לאשורה. ניתן לקבל את מספר הבוחרים שבחרו למועצת העיר. אמנם, לא חייבת להיות זהות מוחלטת בין נתוני הבחירה למועצת העיר לנתוני הבחירה לראשות העיר, אולם הנתונים בהחלט יכולים לספק תמונה אמינה על מספר הבוחרים לראשות העיר".

השופט הציע לשמעוני ולא כוחו למשוך את העתירה במהלך שני הדיונים שהתקיימו בנושא, אולם שמעוני סירב לעשות זאת. כעת, נראה כי עשוי להיות לכך גם מחיר כלכלי.

"אין בהליך בשר, אף לא עצם"

זמן קצר לאחר שהתקבלה בקשתו של שמעוני למשוך את העתירה שהגיש, הועברו לבית המשפט מסמכים מטעמם של המשיבים – ועדת הבחירות וגלאם כאשר כל אחד מהם מבקש מבית המשפט כי יחייב את שמעוני בסכום משמעותי עבור הוצאות משפט.

בתחילת השבוע פרקליטות מחוז דרום (אזרחי) הגישה לבית משפט לעניינים מנהליים בב"ש בקשה לחייב את שמעוני בהוצאות משפט ושכ"ט עו"ד בגיןמה שהגדירה כ"ערעור סרק שהגיש נגד תוצאות הבחירות בעיר אשקלון וחזר בו בהמלצת בית המשפט".  

בבקשה נאמר בין היתר כי: "לאחר הגשת תשובת המדינה לערעור והדיון הראשון שהתקיים, המליץ ביהמ"ש לשמעוני למחוק את הערעור, אך שמעוני המשיך לנהל את ההליך בחוסר תו"ל שבא לידי ביטוי בין היתר בהכפשות חסרות יסוד כנגד מנהל הבחירות.   

רק ערב לפני דיון שלישי בערעור הודיע מר שמעוני לבית המשפט כי הוא חוזר בו מהערעור.

"ראש עיריית אשקלון, נאלץ, תחת טיפול בענייניה של העיר, לעסוק בערעור הסרק שהגיש המערער, ונדרש, כמובן, לממן מכיסו ייצוג משפטי הולם, זכאי הוא לכך שהמערער ישיב לו את ההוצאות ואת שכר הטרחה שנאלץ לשלם, בשווי של למעלה מחמישים אלף ₪"

בהחלטה מיום 26.12.2018, איפשר ביהמ"ש לצדדים להתייחס לנושא ההוצאות בהודעה בכתב. מכאן הבקשה, במסגרתה מבקשת המדינה "לחייב את המערער בהוצאות משפט משמעותיות  נוכח הגשת ערעור המבוסס בעיקרו על פרוטוקולים מזויפים, נוכח סירובו להיענות להמלצת ביהמ"ש למחוק את הערעור וכן נוכח ניהול הליך בחוסר תום לב".

עוד מציינת הפרקליטות: "הפרוטוקולים המלאים צולמו על ידי המערער והוא היה צריך לדעת שהנתונים עליהם הוא מסתמך אינם נכונים, עוד בטרם הגשת הערעור. כפועל יוצא מכך היה על המערער להימנע מלהגיש את הערעור. אף אם נניח שהמערער לא ידע או היה צריך לדעת טרם הגשת הערעור שהפרוטוקולים עליהם הוא מסתמך הם מזויפים, הרי בודאי הוא היה צריך להסיק זאת לאחר שהמשיבים טענו לזיוף בתשובה לערעור ולאחר שבית המשפט הביע דעתו שהפרוטוקולים מזויפים והמליץ למערער למחוק את הערעור פעמיים. רוצה לומר, המערער לא היה צריך להגיש את הערעור ובוודאי שלא היה צריך לנהל אותו משך כמעט 30 ימים".

עוד צוין בבקשה כי: "התעקשות המערער לנהל את ההליך חרף היות המסמכים עליהם הוא מסתמך מזויפים גררה את המשיבים ואת ביהמ"ש להליך סרק אינטנסיבי מאוד, שנמשך כמעט 30 ימים, במהלכם נדרשה המדינה להכין תשובה ותגובה עליהם טרחה זמן רב ולהתייצב לשני דיונים אשר כל אחד מהם ארך שעות. מנהל הבחירות השקיע זמן רב בהכנת התייחסויות מפורטות לערעור, בניתוח הפרוטוקולים המלאים ובהתייצבות לשני דיונים מביתו שבמרכז הארץ. למותר לציין עוד, כי גם ההליך גופו נוהל מתחילתו ועד סופו תוך הכפשת מנהל הבחירות והוצאת דיבתו רעה, ללא כל בסיס עובדתי ו/או משפטי.

המערער הגדיל לעשות עת האשים את מנהל הבחירות בביצוע עבירה פלילית, לא פחות.

גם באלו יש כדי להעיד על חוסר תום לבו של המערער ועל האופן בו בחר לנהל את הליך הסרק אותו יזם ועל קיומו התעקש הגם שהתברר לו נכוחה, לכל הפחות עם קבלת כתבי התשובה מטעם המשיבים, כי אין בהליך בשר, אף לא עצם. בית המשפט הנכבד מתבקש לחייב את המערער בהוצאות משפט משמעותיות, אשר ישכללו ויביאו לידי ביטוי את העבודה האינטנסיבית והמשאבים הרבים שנדרשו מהמשיב וב"כ בניהול הליך הסרק וכן יביאו לידי ביטוי את האופן בו בחר המערער לנהל את ההליך בחוסר תום לב יוצא דופן".

בבקשת הפרקליטות ישנה גם התייחסות לכך ששמעוני ציין כי הוא שומר לעצמו את הזכות להגיש מחדש את הערעור בעתיד: "בשולי הדברים ולמען הסר ספק יצוין, כי למערער אין זכות לשוב ולעתור בעתיד לאחר סיום החקירה הפלילית, כפי שטען בהודעה מטעמו בדבר קבלת הצעת בית המשפט. המועד להגשת ערעור בחירות קבוע בחוק, דהיינו 14 יום מיום פרסום ההודעה על תוצאות הבחירות".

"מגיעה לעיר התנצלות בלתי מתפשרת"

ראש העיר אשקלון תומר גלאם התייחס להחלטה למחוק את העתירה ואמר: "הגיעה לסיומה עתירת הסרק שהוגשה על ידי מי שהפסיד בבחירות ונקברה קבורת חמור בבית המשפט. חודשיים עברו מאז הבחירות. הוקמה מועצה. הושבעו חבריה. אנחנו עובדים במלוא המרץ לשירות העיר ותושביה. חבל ששוב ניסו גורמים שליליים להטיל דופי בעיר ולעג כלפי תושביה. אשקלון יצאה לדרך חדשה. כעת מגיעה לעיר התנצלות חדה, בלתי מתפשרת, לא מגומגמת. התנצלות ברורה. אני שמח על כך שהחשדות שהתגלו ביחס לעתירה והמסמכים שהוגשו במסגרתה ייחקרו במקום הראוי לכך ובחומרה הנדרשת".

כאמור גם גלאם הודיע לבית המשפט כי הוא עומד על פסיקת הוצאות לטובתו ובאמצעות עורכי דינו רנאטו ואהוד יאראק, הגיש בקשה בה טען בין היתר: "עסקינן בערעור מחוסר כל עילה, הנסמך על מסמכים מזויפים והחל מהגשתו ועד למחיקתו הסופית, ובנוסף לכך הטריח המערער את בית המשפט הנכבד ואת הצדדים בלא פחות מתשע (!) בקשות שונות, חסרות יסוד כשלעצמן… ביהמ"ש הנכבד איפשר למערער לחזור בו מערעורו כבר בדיון הראשון ושוב בשני, אך המערער סירב פעם אחר פעם, כך שהמשיב 3 (גלאם) ובא-כוחו נאלצו להשקיע שעות בניהול ההליך חסר הבסיס הזה. כל זאת, כאמור, בנוסף לצורך להתייצב לשלושה דיונים בפני בית המשפט הנכבד. נוכח העובדה שהמשיב, ראש עיריית אשקלון, נאלץ, תחת טיפול בענייניה של העיר, לעסוק בערעור הסרק שהגיש המערער, ונדרש, כמובן, לממן מכיסו ייצוג משפטי הולם, זכאי הוא לכך שהמערער ישיב לו את ההוצאות ואת שכר הטרחה שנאלץ לשלם, בשווי של למעלה מחמישים אלף ש"ח".

כעת אמור שמעוני למסור את תגובתו לבית המשפט. יצוין כי משפטו הפלילי של ראש העיר לשעבר מוסיף ומתנהל בבית המשפט המחוזי בתל אביב ועל פי הערכות עשוי להימשך עוד שנה לפחות. במקביל נמשכת חקירת המשטרה לחשדות לזיופים לאור הפרוטוקולים המזויפים לכאורה אותם צירף שמעוני לעתירה אותה משך.