עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

מחירי השכירות בישראל נחשפים לראשונה: אשקלון מזנקת

לפי מדד של הלמ"ס המתפרסם לראשונה, אשקלון היא העיר שבה עלו מחירי השכירות בצורה החדה ביותר, למרות המצב הביטחוני • לפי הנתונים, מחירי השכירות לא מפסיקים לטפס וחצו את רף ה-4,000 שקל בממוצע

אשקלון היא העיר שבה שכר הדירה החודשי עלה בשיעור הגבוה ביותר מבין 14 הערים הגדולות בארץ ברבעון האחרון. בממוצע משלמים השוכרים על דירות בעיר 2,884 שקל, כך שמדובר בעלייה של 5.7% בממוצע לעומת הרבעון השלישי של 2019. הנה עוד מספר יוצא דופן: שכר הדירה הממוצע בישראל חצה ברבעון האחרון של השנה של רף ה-4,000 שקל בממוצע, ועומד על 4,001 שקל לחודש.

בשונה מהנתונים על שוק השכירות שהתקבלו עד היום רק מגופים פרטיים כמו אתר Yad2 ואחרים, למספרים שמוצגים כאן אחראית הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. מדובר בפרסום ראשון מסוגו שצורף לפרסום המדד מסוף השבוע האחרון. חשוב לציין שמדובר בנתון רשמי, אם כי לא כזה שנכלל בסל הנתונים שמרכיבים את המדד. פרסום הנתונים נעשה כחלק מהמלצות הוועדה לשיפור נתוני הדיור מלפני כשלוש שנים. מדובר בוועדה שבראשה עמד הכלכלן פרופ' דני בן שחר ממכון אלרוב שבאוניברסיטת תל אביב. גורם נוסף שדחף לפרסום מעין זה הוא שר האוצר משה כחלון, שדרש להעביר את נתוני מחירי הדיור באופן בלעדי ללמ"ס, ולא לפרסם נתונים על ידי רשויות אחרות כגון השמאי הממשלתי ואגף הכלכלן הראשי, שהוציאו בעבר נתונים משלהם, ושהפסיקו לפרסמם לאור דרישתו. הנתונים שפורסמו כעת על ידי הלמ"ס כוללים מחירי שכירות לפי גדלי דירות, לאורך כל הרבעונים מאז 2017, ב-14 ערים.

לראשונה: פילוח עירוני בנתונים הרשמיים

הממצא הבולט בפרסום הוא השונות הגדולה בתנודות המחירים בין הערים לבין עצמן ובין גודלי הדירות בתוך הערים. זאת, בשונה ממדד שירותי הדיור (שנכלל במדד הכללי – א"מ) שמשקף את מחירי השכירות בממוצע ארצי בלבד. כך למשל, אפשר לראות שבעוד שבמדד הכולל עלו מחירי השכירות ב-2019 לעומת השנה שקדמה לה בשיעור של 2.8%, כעת ניתן לראות איזה ערים "אחראיות" לכך, כמו גם איזה קטגוריית גדלי דירות. ובמילים אחרות – לראשונה המדינה מספקת כלים משוכללים יותר כדי להבין את שוק השכירות. כאמור, באשקלון מחירי השכירות עלו בשיעור כפול משיעור המדד. ייתכן כי הקפיצה הזו משקפת גם את שינוי תמהיל הדירות בעיר, שעוברת בשנים האחרונות תהליכי בנייה מואצים. בסך-הכול מחירי השכירות בעיר זינקו בשלוש השנים האחרונות בכמעט 16%. מדובר בעיר שבה מחירי השכירות עלו בה בצורה הגבוהה ביותר בתקופה הזאת.

 

כאמור מדובר בפרסום ראשון מסוגו שכולל רק את שלוש השנים האחרונות. מחד מדובר בצעד חיובי, שיעזור להבין טוב יותר את המגמות בשוק, אלא שמנגד למרות שפע הנתונים הממשלתיים, קשה לצייר, נכון לעכשיו, את התמונה הכוללת של עליית מחירי השכירות למגורים מאז החלו העליות בשנת 2008.