עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

מות התינוקת באשקלון: עונש קל לשב"ח שהואשם בגרימת מותה של התינוקת

זיאד אעביד השוהה הבלתי חוקי

הסיפור המזוויע אודות החשוד ברצח אכזרי של תינוקת קטנה, הסתיים השבוע בהסדר טיעון והנאשם ישוחרר בעוד כחודשיים וחצי. עורך דינו בתגובה: "תאונה מצערת"

זיאד אעביד, שוהה בלתי חוקי שהתגורר אשקלון והואשם בגרימת מותה של התינוקת של בת זוגו, נשלח לשישה חודשי מאסר בניכוי ימי מעצרו. בית משפט השלום באשקלון קיבל את הסדר הטיעון שגובש עם בא כוחו של הנאשם, במסגרתו ינוכו ימי מעצרו. "ראשית דבר משתתפים בצער המשפחה על מותה הטראגי של הפעוטה. מדובר באירוע עצוב ותוצאה עגומה", מסר עו"ד ליאור רונן, שייצג את אעביד מטעם הסניגוריה הציבורית. "זיאד, שנחשד מהיום הראשון למעצרו ברציחתה של הפעוטה המנוחה, טען לכל אורך הדרך כי לא פגע בתינוקת ולא הייתה לו כל כוונה לפגוע בה וכי מדובר בתאונה. אנו שמחים שהפרקליטות קיבלה את גרסתו כי מדובר בתאונה מצערת שהתרחשה כאשר התינוקת נפלה מהספה ונחבלה בזמן שזיאד הלך להביא טיטול מהחדר הסמוך". עם תחילת המשפט, ולאור קושי ראייתי, פעלו הפרקליטות והסניגוריה להגיע להסדר טיעון באשר לסעיפי האישום. בכתב האישום המתוקן הואשם אעביד בעבירות של גרימת מוות ברשלנות וכניסה לישראל שלא כחוק. לאור ההסדר וחזרתו של הנאשם מכפירתו, גזר עליו בית המשפט חצי שנת מאסר בגין עבירת גרימת מוות ברשלנות של התינוקת. כמו כן, נגזרו עליו 45 ימי מאסר על כניסה לא חוקית לישראל, ועוד שלושה חודשי מאסר על תנאי שהיו תלויים נגדו על כניסה ושהייה לא חוקית בישראל.

 

מפרקליטות מחוז דרום (פלילי) נמסר בתגובה לגזר דינו של זיאד אעביד: "הנאשם נטל אחריות והורשע בגרימת מותה ברשלנות של התינוקת ובעבירה של שהיה שלא כחוק. על פי עובדות כתב האישום המתוקן, הנאשם השאיר את התינוקת לבדה על הספה בסלון וכאשר יצא מהחדר להביא חיתול היא נפלה ונחבלה. מיד כאשר הבחין הנאשם כי התינוקת ללא הכרה, הוא רץ עמה על הידיים להזעיק עזרה. מדובר על פי הפסיקה ברף הנמוך של עבירות רשלנות ולכן מדובר בעונש הולם בנסיבות העניין. הפרקליטות עתרה אף במסגרת ההסדר להטלת פיצוי משמעותי לאימה של התינוקת, אך בית המשפט לא קיבל בקשה זו. יודגש כי ההסדר נערך לאחר שהפרקליטות קיימה את חובתה על פי דין ועדכנה את אמה של התינוקת באשר לפרטיו. בית המשפט קיבל את ההסדר וציין בגזר הדין כי הצדדים ערכו את האיזון הראוי בין כלל השיקולים".

על פי כתב האישום, אעבדין שהה עם אמה של התינוקת והשניים גידלו יחדיו את הילדה. ביום המקרה, האם יצאה מהבית והשאירה את התינוקת אתו. לא ידוע באיזו שעה בדיוק התינוקת נפגעה, אולם הדבר אירע בזמן שהייתה תחת השגחתו. בשלב מסוים הוא הבחין כי התינוקת מפרכסת וסובלת ממצוקה נשימתית. הוא ביקש את עזרת השכנים שהחלו בפעולות החייאה עד להגעת צוות מד"א. עוד עולה מכתב האישום כי אעביד שמע שכוחות משטרה בדרכם לבית, ונמלט מהמקום. הוא נתפס רק למחרת כשניסה להימלט מהארץ. "במעשיו של אעבדין, בהיותו אחראי לשלומה ובריאותה, הפר את חובות אילו, לא השגיח כראוי על המנוחה, ועקב מחדלו גרם ברשלנות למותה של המנוחה", צוין בכתב האישום.

במסגרת הדיונים בעניינו טענו החוקרים כי עלה חשד להתעללות ממושכת מצד אעבדין, שנחשד גם שתקף את האם כמה פעמים. כמו כן, הוארך גם מעצרו של אדם נוסף, החשוד שהסיע את בן הזוג תמורת כסף, תוך התעלמות מהעבירה שביצע. התינוקת פונתה בחודש שעבר לבית החולים ברזילי באשקלון כשהיא מורדמת ומונשמת וסובלת מחבלת ראש. בהמשך הועברה התינוקת לבית החולים סורוקה בבאר שבע, שם נקבע מותה. "הוא טיפל בה לאחר הנפילה, הרדים אותה, ולדבריו הוא בכלל לא הבין שהנזק מהנפילה אלא מחום שהיה לה", אמר סנגורו של החשוד ליאור רונן באחד מהדיונים בהם הוארך מעצרו. "חמישה חודשים הוא טיפל בילדה, הכין לה אוכל, הוא לא רצח אותה. האימא הפכה הכל עליו, זה לא נכון", אמרו בני משפחתו של זיאד. "הוא בחור טוב, ממש לא רוצח, חמישה חודשים הוא אתה, הוא אהב את התינוקת והתנהג אליה כמו האבא".

אחד השכנים שפגש את האימא סיפר כי נתקל בה מספר פעמים בעבר אך לא ידע שיש לה חבר פלסטיני מהשטחים. אך הוסיף ואמר כי אינו מופתע מהעניין – "השוהים הבלתי חוקיים מתרועעים בשכונה לעיתים קרובות, לפעמים למטרת עבודה ולפעמים למטרת הסתתרות מהרשויות". עוד הוא סיפר כי השבח"ים מגיעים לשכונה בשעות הלילה מאוחרות ומתחילים עם בנות השכונה הצעירות. השכן ציין כי תושבי השכונה כבר התריעו בעבר ואף דיווחו למשטרה אודות השוטטות שלהם בשכונה. "הסיבה להימצאותם בשכונה היא ברורה, אומר השכן, "הם יוצרים קשרים עם הבנות כי הם מחפשים מקום מסתור בדירותיהם". "יש כאן ניצול של הבנות שמגיעות מבתים קשים ושסובלים ממצוקה כלכלית. הם (השבח"ים) מרעיפים על הצעירות מתנות וככה הם בעצם מתחברים איתן, אחר כך הם מבקשים לישון איתן בדירה ובעצם להסתתר מגורמי אכיפת החוק".

 

 

האם, צעירה בת 22 המוכרת לשירותי הרווחה באשקלון, פנתה מספר חודשים לפני התקרית המזוויעה הזו לרשויות הרווחה בעיר אשקלון וביקשה סיוע במימון מעון יום לילדה ובקשתה אושרה. בשירותי הרווחה לא הבחינו בסכנה ואף להיפך: העובדות הסוציאליות התרשמו שהיא מטפלת בילדה כראוי ומסורה לה. הקשר הזוגי של האם לשוהה הבלתי חוקי לא היה ידוע לשירותי הרווחה

ל', תושב השכונה, הגיב לשאלתנו אודות העונש שנגזר על זיאד אעביד: "מצחיק לחשוב שרוב התיקים בארץ נסגרים באמצעות עסקת טיעון. לולא העסקה, הרוצח לעולם לא היה מודה באשמתו. גזר דינו אינו משנה את מותה הטראגי של התינוקת עליה היה אחראי. החלש והחסר יכולת הוא תמיד הקורבן. הוא (זיאד) התחמק עם העונש המינימלי. אינני בטח שזה האירוע האחרון כאן בשכונה".